Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  149 15159
Morn. kom nettop over denne artikkelen.

http://www.aftenbladet.no/innenriks/..._hver_dag.html

Jeg må si at dette ikke kom som noen bombe. Alle jeg kjenner som røyker , kjører for det meste bil selv om de har hatt et trekk eller 2.

Jeg også. Selvfølgelig , kjører ikke om jeg er totalt rødsprengt i øynene og skev som tårnet i piza. men om jeg har hatt et bongtrekk så kjører jeg.

kan ikke si jeg syns cannabis gir noe negativ virkning på kjøreferdighetene. Kanskje på førstegangsbrukere , men ikke på en som meg som har røyka fast i 2 år.

hva syns dere?

( sorry for skriveleif i emnetittel , mod. fikser du dette er du snill? )
Sist endret av THH-c; 20. mai 2009 kl. 07:43.
Hva syns jeg?
Det skal ikke forekomme og bør sammenlignest med fyllekjøring. Greit at folk bruker ditten og datten, men da bør de være såpass oppegående og vite at de ikke bør føre noe motorkjøretøy.
Men siden du har røyka fast i 2 år så er det vell greit?
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Enig med LoRd. Det burde sammenlignes med fyllekjøring.

Burde ikke skje .. Røyk etter dere har kjørt, eller gi beng i å røyke i det hele tatt.
Sist endret av Bombasa; 20. mai 2009 kl. 08:16.
Ja... Men ikke daglig.. Har kjørt bil + røyket i 5+år.. Så noen timer bak rattet i cannabisrus har det vel blitt. Å ligge i 80km/t å dure på de beste veiene her synes jeg er et mareritt i nykter tilstand, mens når jeg er fjern er det heelt greit.. Sjeldent jeg kjører for fort når jeg er fjern! Noe som ikke er tilfelle når jeg nyktrer..
Så for min del vil jeg ikke sammenligne det med å drikke alkohol å kjøre.. Da går det ihverfall fort, for min del..

Mener å ha lest en undersøkelse som viste at man ble "tryggere" sjåfør under cannabisrus.. mulig jeg har drømt, men mener å ha lest/hørt om d...

Men det er vel ulovlig uansett... Men det får så være!
Lovligt vet jeg ikke om det er...
Det er ikke lovligt å røyke, så hvorfor skulle det være lovligt å kjøre beruset?
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Skjønner ikke hele tatt hvorfor dette er en diskusjon

Kjøre i ruset tilstand er noe man IKKE gjør!
Samma pokker om det ene rusmiddelet er noe svakere enn det andre
Røyk eventuelt ETTER dere har kjørt, eller som nevnt ovenfor, gi beng i å røyke i det hele tatt.
Sist endret av Bombasa; 20. mai 2009 kl. 09:12.
Prøver du virkelig å rettferdigjøre at du kjører i ruset tilstand? Jeg er sjokkert!

Ligger du i 80 og passere biler med liten avstand når du er ruset? Jeg trodde ikke det var mulig å være så dum.

For å kommentere artikkelen: Sikkert ikke noe sjokk, men det er vel neppe noe godt argument for legaliseringsdebatten. Og jeg trodde de fleste var reflekterte mennesker..
Sist endret av Kanoner; 20. mai 2009 kl. 09:24.
:(){ :|:& };:
trond89's Avatar
Sitat av ZeReX Vis innlegg
Ja... Men ikke daglig.. Har kjørt bil + røyket i 5+år.. Så noen timer bak rattet i cannabisrus har det vel blitt. Å ligge i 80km/t å dure på de beste veiene her synes jeg er et mareritt i nykter tilstand, mens når jeg er fjern er det heelt greit.. Sjeldent jeg kjører for fort når jeg er fjern! Noe som ikke er tilfelle når jeg nyktrer..
Så for min del vil jeg ikke sammenligne det med å drikke alkohol å kjøre.. Da går det ihverfall fort, for min del..

Mener å ha lest en undersøkelse som viste at man ble "tryggere" sjåfør under cannabisrus.. mulig jeg har drømt, men mener å ha lest/hørt om d...

Men det er vel ulovlig uansett... Men det får så være!
Vis hele sitatet...
Seriøst, jeg vil ikke møte deg etter veien som trenger et rusmiddel for å kjøre.
"Jeg tar fint en drink alkohol eller 2 før jeg kjører. Det gjør deg så avslappet og rolig i trafikken. Jeg kjører bedre bil med en styrepils".

Nei nei nei nei nei. Du kjører ikke bedre bil ruset. Herregud. Neste er vel at noen kommer og påstår at psykadelika som "utvider bevisstheten" tillater bedre oversikt over bilene i trafikken.

Nei til ruspåvirkning i trafikken takk.
:(){ :|:& };:
trond89's Avatar
Fant noen vitenskaplige dokumenter i forhold til cannabis og kjøring. Resultatet tilsier at:
Conclusion: Our results suggest that perceptual motor speed and accuracy, 2 very important parameters of driving ability, seem to be impaired immediately after cannabis consumption.
Vis hele sitatet...
http://cat.inist.fr/?aModele=afficheN&cpsidt=1835327
Undersøkelsene artikkelen refererer til tar kun høyde for variasjoner i motorikk og reaksjonsevne, ikke praktisk kjøring. Den eneste undersøkelsen jeg vet om (kom gjerne med flere, hvis de finnes) som inkluderer praktisk kjøring ble gjennomført i England, og konklusjonen var at cannabis ikke øker ulykkesfaren i særlig grad. Riktig nok sløver cannabis sansene, men påvirkede førerer kjørte så forsiktig at langt færre farlige situasjoner oppsto, så det gikk opp i opp. Det å være trøtt viste seg å være farligere enn å være ruset på cannabis.
tror det er en del som gir faen, og kjører selv om de er høye eller steine, men i min vennekrets er det "no-go". hvis en kompis er skækk som faen, tar jeg heller nøklene fra han, enn å la han kjøre...

det er utrolig dumt å prøve å forsvare at man kjører høy, med begrunnelse i at man slapper av og tar det mer rolig. man får endret reaksjonsmønster når man er påvirket, også selv om en har røyket i mange år. har selv røyket siden 2005, men kombinerer ikke det med noe kjøretøy. -eller, jo har kjørt snekka på hytta stein, men den har en toppfart på 5 knop. uansett hvor mye man har røyket, vil det å være stein føre til endringer i væremåten, som igjen kan gjøre at du misoppfatter en situasjon, eller feilbedømmer. -bedre å måtte ta sånne avgjørelser nykter, slik at valg man må kunne ta i trafikken er mest mulig "reflektert" (hvis man kan bruke uttrykket i trafikk-situasjoner som kan forekomme). det er ikke alltid din egen feil om ulykker oppstår, men du kan avverge andres ulykker bedre om du selv er klar.. jeg kjører motorsykkel, veit alt for godt at ulykker ofte ikke er ens egen feil...

null sympati eller toleranse for folk som kjører påvirket. være seg alkohol, piller eller canabis...
Sist endret av Beskjeden; 20. mai 2009 kl. 10:24.
Det var for ikke mange månedene snakk om å begynne med "narkometer" på norske veier. Flere, inkludert meg selv, lurte i sammenhengen på hvor grensen ville bli satt for om man er ruset på cannabis eller ikke. Artikkelen ser ut til å gi en liten pekepinn på akkurat det.

Mens 0,4 prosent av førerne som ble undersøkt hadde alkoholpromille i blodet, var 0,6 prosent påvirket av det aktive stoffet i cannabis, THC. Det betyr at førerne hadde inntatt stoffet mindre enn to timer før kjøring.
Vis hele sitatet...
Cannabis gjør deg sløv, og det er et velkjent faktum. Jeg vil verken sitte på med noen som har røyket eller kjøre selv hvis jeg har gjort det. Synes ikke det er helt rettferdig mot de andre i trafikken. Som folk sier selv, de forandrer seg faktisk bak rattet når de har røyket.
VG har en helt identisk kopi av artikkelen: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...p?artid=563282

Hva angår kjøring under cannabisrus så vet jeg selv at dette er ganske utbredt, og jeg ville i de fleste tilfeller hatt få betenkligheter med å sitte på med en sjafør rusa på hasj, personlige erfaringer tilsier at det antakelig er mindre sjangse for å dø i trafikken når sjaføren er ruset på cannabis, da de aller fleste jeg vet som kjører ruspåvirket roer seg flere hakk og kjører mye penere og mer avslappet enn de vanligvis gjør.
emphi: det er ikke bare hvordan sjåføren din, eller du selv kjører, ruspåvirket. det går på hvordan man klarer å takle situasjoner som kan oppstå. hvor raskt man reagerer på hva andre i trafikken gjør. syntes dette er et vel så viktig element i trafikken, som hvordan en selv klarer å kjøre. farlige situasjoner oppstår selv om du er nykter. dersom de oppstår når du er rusa, er det stor sannsynlighet at du ikke klarer å reagere raskt nok til å unngå en ulykke, eller at du feilbedømmer...

vet jo så klart at det er "den andres feil" dersom de skaper en situasjon en ruset sjåfør som kjører prikkfritt ikke klarer å dodge, og dermed leder til en ulykke, men det er poenget forsvinner ganske langt ut i pereferien fordi ulykken faktisk forekommer. da blir det i praksis svært lite vesentlig (om enn ikke juridisk) hvorvidt den sjåføren som kjørte feilfritt var høy eller ikke.
Tja, innenfor en grense på 2 timer er det klart innenfor ruspåvirket tilstand. Men nå kan en trace thc i en 8 timer i blodet da, så det her er snakk om noen resultater av blodserumkonsentrasjoner eller noe sånt, og ikke bare på at de har funnet thc i blodet hans. Det ville jo vært fjernt, spør du meg..
Er du ikke i stand til å kjøre bil i edru tilstand, da bør du tenke på andre metoder å komme deg fra a til b på. For da har du ingen ting i en bil å gjøre. Er jo ikke mye logikk i å sette en flykaptein som har angst for å fly i cockpiten i ruset tilstand? (hvertfall ikke i vårt/dagens samfunn etter min mening)

Støtter meg til Kanoner.

Alt for mange der ut som bare gir fean, og tror det er greit og/eller at det går bra "skal jo bare kjøre de 5minuttene til jobb" osv..
Mange her som absolutt ikke vet hva de snakker om, virker som ikke alle som deltar i denne diskusjonen vet hvordan det er å bli påvirket av cannabisrus. Blir vel litt feil å dømme? Selvfølgelig er det best å kjøre bil helt edru, våken og frisk. De som er litt mer drevne, og har røyka mye er såpass vant til det at de kan gjøre det meste normalt uten at det syntes, og cannabisrusen påvirker ikke koordinasjonsevnene (med mindre du har røyket_mye_) og gir ikke ville hallusinogener. Det er så mye verre å kjøre når du er alkoholberuset, eller har tankene et helt annet sted enn på veien.
Sitat av nekroh Vis innlegg
Mange her som absolutt ikke vet hva de snakker om, virker som ikke alle som deltar i denne diskusjonen vet hvordan det er å bli påvirket av cannabisrus. Blir vel litt feil å dømme? Selvfølgelig er det best å kjøre bil helt edru, våken og frisk. De som er litt mer drevne, og har røyka mye er såpass vant til det at de kan gjøre det meste normalt uten at det syntes, og cannabisrusen påvirker ikke koordinasjonsevnene (med mindre du har røyket_mye_) og gir ikke ville hallusinogener. Det er så mye verre å kjøre når du er alkoholberuset, eller har tankene et helt annet sted enn på veien.
Vis hele sitatet...
Det er helt uvesentlig hvordan cannabis effekter er kontra alkohol sine, eller hvor erfaren man er. Poenget forblir uansett det samme; Man skal -ikke- føre et kjøretøy når man er påvirket, samme hvilket stoff. Det er direkte uansvarlig og du utsetter deg selv og andre for potensiell fare. Det er dessverre du som ikke vet hva du snakker om her.
Sist endret av Sky; 20. mai 2009 kl. 12:29.
Det er lov å påpeke at det er verre å kjøre i alkoholrus enn cannabisrus, selv om begge er ulovlig og uansvarlig, Sky.
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Sitat av xtapolapocetl Vis innlegg
Undersøkelsene artikkelen refererer til tar kun høyde for variasjoner i motorikk og reaksjonsevne, ikke praktisk kjøring. Den eneste undersøkelsen jeg vet om (kom gjerne med flere, hvis de finnes) som inkluderer praktisk kjøring ble gjennomført i England, og konklusjonen var at cannabis ikke øker ulykkesfaren i særlig grad. Riktig nok sløver cannabis sansene, men påvirkede førerer kjørte så forsiktig at langt færre farlige situasjoner oppsto, så det gikk opp i opp. Det å være trøtt viste seg å være farligere enn å være ruset på cannabis.
Vis hele sitatet...
Burde kanskje legge til at søvnmangel kan sammenlignes med å være påvirket av alkohol. Husker ikke de aktuelle tallene, men etter 24 timer uten søvn begynner man å få en ganske høy relativ promille. Dette er selvsagt litt individuelt siden folk takler søvnmangel forskjellig.
Det er visse ting som irriterer meg. Hvorfor skal alltid klemme inn rusmidler i alle sammenhenger? Kan vi ikke få ha trafikken vår, som skal være så trygg som mulig, uten masse rusmidler flytende? Hasj gjør jo ikke annet enn å svekke evnen til å reagerere og slikt, og jeg vil gjerne ha trafikken som jeg og mine kjære ferdes i så trygg som mulig.
Sky: Det har faktisk litt å si åssen rusmiddel det er snakk om. Blir litt teit å si at man ikke burde kjøre etter og ha fått i seg for mye kaffe liksom. Det og fyllekjøre og røykekjøre kan egentlig ikke sammenlignes. Når du har drukket har du -mye- mindre kontroll og er mye mer vågal. Når du er fjern er du faktisk ganske oppmerksom. Jeg tror det er mye farligere å snakke i telefonen og det å røyke en sigarett i bilen mens du kjører, enn det og være fjern. Alt burde forsåvidt unngås.

Jeg har en kompis som sovna bak rattet på motorveien og kræsja over i den andre kjørefila. Da hadde vi røyka masse kvelden før, og han var på vei hjem fra jobb når det skjedde. Så jeg tror også det og være bakfjern også er farligere enn og være fjern.
Sist endret av appel; 20. mai 2009 kl. 13:11.
Sitat av appel Vis innlegg
Sky: Det har faktisk litt å si åssen rusmiddel det er snakk om. Blir litt teit å si at man ikke burde kjøre etter og ha fått i seg for mye kaffe liksom. Det og fyllekjøre og røykekjøre kan egentlig ikke sammenlignes. Når du har drukket har du -mye- mindre kontroll og er mye mer vågal. Når du er fjern er du faktisk ganske oppmerksom. Jeg tror det er mye farligere å snakke i telefonen og det å røyke en sigarett i bilen mens du kjører, enn det og være fjern. Alt burde forsåvidt unngås.

Jeg har en kompis som sovna bak rattet på motorveien og kræsja over i den andre kjørefila. Da hadde vi røyka masse kvelden før, og han var på vei hjem fra jobb når det skjedde. Så jeg tror også det og være bakfjern også er farligere enn og være fjern.
Vis hele sitatet...
Sovner man bak rattet er det bare en grunn til det - man er for trøtt, og ikke skikket til å kjøre. Det har ingenting med om han røyka kvelden før, eller en time før, for den slags skyld - trøtthet (fordi man har vært lenge oppe, eller man har røyka og er sliten) er en tilstand man i aller høyeste grad bør unngå i trafikken, og det kalles å være uansvarlig å fortsette å kjøre når man merker at man begynner å bli sigen og glipper med øya.
Sitat av appel Vis innlegg
Sky: Det har faktisk litt å si åssen rusmiddel det er snakk om. Blir litt teit å si at man ikke burde kjøre etter og ha fått i seg for mye kaffe liksom. Det og fyllekjøre og røykekjøre kan egentlig ikke sammenlignes. Når du har drukket har du -mye- mindre kontroll og er mye mer vågal. Når du er fjern er du faktisk ganske oppmerksom. Jeg tror det er mye farligere å snakke i telefonen og det å røyke en sigarett i bilen mens du kjører, enn det og være fjern. Alt burde forsåvidt unngås.

Jeg har en kompis som sovna bak rattet på motorveien og kræsja over i den andre kjørefila. Da hadde vi røyka masse kvelden før, og han var på vei hjem fra jobb når det skjedde. Så jeg tror også det og være bakfjern også er farligere enn og være fjern.
Vis hele sitatet...
Det har kanskje det, men ikke i denne sammenhengen. Å kjøre rusa er og blir uansvarlig, ulovlig og dumt. Det er jo egentlig rimelig åpenlyst, uansett om det ene rusmiddelet er "tryggere" å kjøre med enn det andre. Jeg skjønner ikke helt hvorfor dere føler det nødvendig og beskytte et rusmiddel i kjøresammenheng, når det samme poenget er gjeldende i alle tilfeller uansett. Med det sagt så kan jeg gå med på at det muligens er mindre farlig ulykkesmessig å kjøre fjern enn full, men for meg er det helt uvesentlig. Er man en ansvarlig sjåfør og/eller rusbruker med vett i toppen setter man seg ikke inn i bilen og kjører når man har konsumert et rusmiddel som er betydelig psykoaktivt.

Edit: Og det sier seg vel egentlig selv at jeg ikke snakker om kaffe nå, appel =)
Sist endret av Sky; 20. mai 2009 kl. 14:00.
Det er lov å spørre seg om man ville handlet annerledes hvis man ikke hadde røyket dagen før også. Noen ganger er det slik at man ikke kjenner på kroppen at nok er nok i bakfjern eller bakrusa tilstand, henholdsvis cannabis og alkohol, og det er sånn at når det gjelder å dømme konsekvenser er mennesket aldri bedre til å dømme disse enn i nykter tilstand - that's a fact!

Det er derimot ikke sånn at en skal forholde seg nazi avholds til enhver tid, men det er lov å bruke skjønn hvis man har planer eller rutiner å overholde. Og der er det selvsagt forskjellig fra individ til individ. Noen tror at deres kjøreevner er mye bedre på cannabisrus enn i nykter tilstand, mens andre tror de er verdensmestere på alkohol. Det er påvist dårligere kjøreegenskaper på alt fra kaffe til antipsykotika, men i denne gruppa her er det faktisk like mye spekulasjoner som beviste forhold, siden denne rusen det er snakk om her er knapp nok merkbar, og hvor går da definisjonen på påvirket?

Mens for cannabis som for alkohol, er det feil å si at rusen ikke er merkbar, og dermed er du påvirket. Dette er så ren logikk at fyrer man seg en bøtte eller drikker en flaske rød smirnoff, så tenker jeg det blir fullt forståelig. Vi andre derimot kan vel klare å forestille oss dette uten hjelpemidler. Det er aldri smart å kjøre bil under påvirkning av stoff eller alkohol, men det er ikke smart å kjøre bil hvis du i nykter tilstand føler deg påvirket, noe lite søvn og store fysiske kraftanstrengelser kan forårsake. Videre er det egentlig ikke smart å kjøre i det hele tatt, bruk beina å gå..
Sitat av Deezire Vis innlegg
Burde kanskje legge til at søvnmangel kan sammenlignes med å være påvirket av alkohol. Husker ikke de aktuelle tallene, men etter 24 timer uten søvn begynner man å få en ganske høy relativ promille. Dette er selvsagt litt individuelt siden folk takler søvnmangel forskjellig.
Vis hele sitatet...
24 timer tilsvarer 1.
Sitat av Kanoner Vis innlegg
Prøver du virkelig å rettferdigjøre at du kjører i ruset tilstand? Jeg er sjokkert!

Ligger du i 80 og passere biler med liten avstand når du er ruset? Jeg trodde ikke det var mulig å være så dum.

For å kommentere artikkelen: Sikkert ikke noe sjokk, men det er vel neppe noe godt argument for legaliseringsdebatten. Og jeg trodde de fleste var reflekterte mennesker..
Vis hele sitatet...

Prøver vel ikke å rettferdigjøre at jeg noen ganger kjører i ruset tilstand, bare sier at jeg gjør det noen ganger..
Noen som sier at om man MÅ være ruset for å kjøre, bla blabla.. Hvor har du fått det for deg at jeg MÅ være ruset når jeg kjører? Har ikke noen problemer med å kjøre i nykter tilstand.. "utrolig nok"..

Og til dere som ikke vil møte meg eller andre som er ruset langs veien, mitt tips da.. Er å holde dere unna veien, for som artikkelen viser er det 9.999 andre der ute!!

Å en ting til, kjøringen min foregår i nord..
Hadde jeg skulle kjørt i værste oslo-trafikken, SÅ hadde jeg nok vurdert det siste trekket før man setter seg i bilen..
Om alkohol øker sjansen for ulykker for la oss si 20% bare for og ta et tall. Og cannabis øker den med 10%. Så er det fortsatt like ille!

Hvis jeg kjører på deg å din familie, ville du akseptert at jeg sa "ja men jeg har jo bare røyket hasj"?
Jeg pleide å kjøre etter at jeg hadde røyket. NOe jeg etterhvert valgte å slutte med. Hadde jeg endt opp i en ulykke så hadde jo jeg fått skylden uansett. Dessuten så fikk jeg alltid litt dundern så tankene mine var nok ikke helt der de skulle vært. Men her er uansett en ganske interesant video: http://www.youtube.com/watch?v=xJx0GqR3P_o
Sitat av djemb Vis innlegg
Det var for ikke mange månedene snakk om å begynne med "narkometer" på norske veier. Flere, inkludert meg selv, lurte i sammenhengen på hvor grensen ville bli satt for om man er ruset på cannabis eller ikke. Artikkelen ser ut til å gi en liten pekepinn på akkurat det.
Vis hele sitatet...
vil det være noen grense da? Blir du tatt med narkotiske stoffer i blodet som er ulovlig å oppbevare og bruke er vel saken ganske opplagt.
Sitat av Remien Vis innlegg
vil det være noen grense da? Blir du tatt med narkotiske stoffer i blodet som er ulovlig å oppbevare og bruke er vel saken ganske opplagt.
Vis hele sitatet...
Det som er opplagt da er vel at du har røyket den siste måneden +/-, men ikke om du var ruset mens du kjørte. Det er klart det er stor forskjell på om du var edru mens du kjørte (men ble tatt for å ha prøvd narkotika før), eller om du var ruset når du kjørte.
Skjønner ikke hvorfor dere argumenterer med at man er farligere i trafikken trøtt, enn i hasjrus.

Om hypotetisk sett 10% av den norske befolkning kjører uten en natts søvn, da gjør ikke det saken noe bedre
at noen andre prosenter kjører i hasjrus?
Da jeg leser overskriften stusset jeg litt her for jeg leste en artikkel i Nordnytt for ikke så lenge siden der det sto at 10 000 kjører påvirket av alkohol, cannabis, medisiner eller bedøvelsesmiddel; altså ikke bare cannabis, vet ikke hvor related det faktisk er, men her er i hvertfall denne artikkelen.

http://www.nordlys.no/nyheter/article4344047.ece
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Newsflash: det ER ulovlig å kjøre bil om en er trøtt, uavhengig av om ein er rusa eller ikkje. Les §21 i vegtrafikklova:
Sitat av § 21. Alminnelige plikter.
Ingen må føre eller forsøke å føre kjøretøy når han er i en slik tilstand at han ikke kan anses skikket til å kjøre på trygg måte, hva enten dette har sin årsak i at han er påvirket av alkohol eller annet berusende eller bedøvende middel, eller i at han er syk, svekket, sliten eller trett, eller skyldes andre omstendigheter.
Vis hele sitatet...
Det er ikkje TVIL om kva som faktisk står der. Det er imidlertid vanskeleg å bevise hinsides tvil i ein rettsal at vedkommande var /for/ trøtt til å køyre bil, og difor vert denne paragrafen stortsett nytta om rusa personer, eller folk som sovner bak rattet og meier ned en fotgjenger.

Den innbefatter SJØLVSAGT også rus, og alle som prøver å argumentere for kjøring i hasjrus med at kjøring i søvnig tilstand er minst like ille argumenterer mot stråmenn.

IMHO burde det å i heile tatt framsette påstanden om at det er OK å kjøre i hasjrus føre til umiddelbar og langvarig inndraging av førerkortet. For trafikken drep mange nok fra før. Forskjellen på ei nestenulykke og ei dødsulukke er millisekund i enkelte tilfeller.
Sist endret av vidarlo; 20. mai 2009 kl. 18:37.
Sagt enkelt - Hvis en dør pga. kjøring i cannabis rus burde det forbys. For det er nemlig slik at det er et valg man tar om man kjører ruset! Man kan kansje argumentere for at man kan bli mildere straffet om det er et nødstilfelle, men det vil være det samme med alkohol.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av murloc Vis innlegg
Sagt enkelt - Hvis en dør pga. kjøring i cannabis rus burde det forbys. For det er nemlig slik at det er et valg man tar om man kjører ruset!
Vis hele sitatet...
Hadde valet gått utover kun den som valde å køyre hadde det brydd meg midt i ræva. Problemet er at trafikken er i ei særstilling. Ei enkelt feilvurdering, et halvt sekunds oppmerksomhetssvikt e.l. kan koste deg sjølv og potensielt mange andre livet. Difor er det så strenge reglar.
Sitat av murloc Vis innlegg
Man kan kansje argumentere for at man kan bli mildere straffet om det er et nødstilfelle, men det vil være det samme med alkohol.
Vis hele sitatet...
Det er allereie lovleg. Sjå §47-48 i straffelova, som slår sånn omlag fast at dersom skadeverknadane av den ulovlege handlinga er mindre enn skadeverknadane av å ikkje begå den lovstridige handlinga så er det ikkje straffbart. I praksis har du lov til å settje deg i bilen og stikke av om nokon trugar deg med pistol, til tross for at du har tømt nedpå ein del alkohol.
Sist endret av vidarlo; 20. mai 2009 kl. 18:58.
det finnes få ting som irriterer meg mer enn å kjøre bil i rushtida i oslo sentrum, når trafikken beveger seg 15 cm i minuttet og 100.000 andre folk skal hjem med bilen sin..
jeg er en generelt stressa bilsjåfør, og HATER folk som har så god tid at de feks kan ligge i 30 km/t i 50 sona..
når jeg ikke har røyka, fører det som regel til agressive forbikjøringer, eller sånne sleipe forbi-snikinger på gult i veikryssa

hvis jeg derimot har røyka, så slapper jeg mer av og driter i å gjøre "råne-moves" i trafikken.. jeg irriterer meg ikke SÅ jævlig over alle sneglene som er ute og lufter Yaris'en eller Poloen sin og bremser opp 70 meter før et kryss i tilfelle det skulle bli rødt lys før de er fremme.. jeg tar ikke sjangsen på at jeg rekker før neste bil i utkjøringa på motorveien, men venter heller til det er helt klart..

jeg veit at det er mange her inne som sikkert synes dette høres helt mongo ut, og at det ikke på noen måte kan forsvares å kjøre i ruset tilstand, men jeg er faktisk veldig sikker på at det ikke påvirker min kjøring negativt når jeg er påvirket av cannabis..
her er det seff snakk om bruk med måtehold som med alt annet, og jeg sitter ikke og forsvarer folk som kjører pisse skeve i skoletida..
Sitat av El MunchoGrande Vis innlegg
det finnes få ting som irriterer meg mer enn å kjøre bil i rushtida i oslo sentrum, når trafikken beveger seg 15 cm i minuttet og 100.000 andre folk skal hjem med bilen sin..
jeg er en generelt stressa bilsjåfør, og HATER folk som har så god tid at de feks kan ligge i 30 km/t i 50 sona..
når jeg ikke har røyka, fører det som regel til agressive forbikjøringer, eller sånne sleipe forbi-snikinger på gult i veikryssa

hvis jeg derimot har røyka, så slapper jeg mer av og driter i å gjøre "råne-moves" i trafikken.. jeg irriterer meg ikke SÅ jævlig over alle sneglene som er ute og lufter Yaris'en eller Poloen sin og bremser opp 70 meter før et kryss i tilfelle det skulle bli rødt lys før de er fremme.. jeg tar ikke sjangsen på at jeg rekker før neste bil i utkjøringa på motorveien, men venter heller til det er helt klart..

jeg veit at det er mange her inne som sikkert synes dette høres helt mongo ut, og at det ikke på noen måte kan forsvares å kjøre i ruset tilstand, men jeg er faktisk veldig sikker på at det ikke påvirker min kjøring negativt når jeg er påvirket av cannabis..
her er det seff snakk om bruk med måtehold som med alt annet, og jeg sitter ikke og forsvarer folk som kjører pisse skeve i skoletida..
Vis hele sitatet...
Helt enig, høres helt mongo ut som du sier. Og det er nok slik de fleste tenker og tror det "rettferdiggjør" bruken av rusmidler.
Må sitere det som ble nevt tidligere og sjekk rød skrift.

"Sitat: Originalt skrevet av § 21. Alminnelige plikter.
Ingen må føre eller forsøke å føre kjøretøy når han er i en slik tilstand at han ikke kan anses skikket til å kjøre på trygg måte, hva enten dette har sin årsak i at han er påvirket av alkohol eller annet berusende eller bedøvende middel, eller i at han er [COLOR="Red"]syk[/COLOR], [COLOR="Red"]svekket[/COLOR], sliten eller trett, [COLOR="Red"]eller skyldes andre omstendigheter[/COLOR]"

Ergo, da er du ikke skikket til å ferdes i trafikken. Og bør finne alternativ transport!! Hold deg unna bilen, er midt råd.
Sist endret av pixelmade; 22. mai 2009 kl. 02:11.
første gang jeg røyka kjørte jeg scooter hjem, circa 3km... skal love dere at det ikke var trygt:P
Heisann, dette er et tema som jeg føler anngår meg.
I den tiden jeg røykte, så øvelseskjørte jeg gjerne i cannabis rus. Det var ikke "målet" mitt, men om jeg satt skev en dag, å plutselig får jeg beskjed om at vi må ut å kjøre så sa jeg aldri nei liksom.
På den tiden var jeg innrøykt, å når jeg kjørte bil så følte jeg meg egentlig ganske "normal" i den forstand. Jeg tenkte aldri over at det svekket kjøreevnen min, heller ble det aldri påpekt av de jeg øvelseskjørte med.
Eneste jeg var litt redd for, var om jeg ble stoppa av snuten eller noe for en eller annen grunn.

Jeg tenkte aldri over at kjøringen i seg selv var "dumt", jeg ha ALDRI kjørt i fylla, det har jeg alltid vert imot og sett på som idioti pga jeg vet selv om en er full så er en ikke helt i balanse.

Kjenner også flere folk som kjører i cannabisrus hele tiden, og kjenner folk som har kjørt under amf rus.

Nå etter at jeg har kuttet ut rusmiddel (utenom alkohol), tenker jeg egentlig ikke mer på det at "oi,k det var skikkelig dumt av meg"
Men jeg sier på ingen måte at det var "ok" av meg å gjøre det, for selv om det var cannabis, å en gjerne har mer "kontroll" på kroppen en ved alkohol, så er det fortsatt en rus.

Å når jeg ser på saken på det viset, så er jeg egentlig veldig imot kjøring i cannabisrus også. Jeg hadde nok ikke sagt ifra, eller reagert på det om jeg fortsatt hadde de vennene, å de fortsatt kjørte under rus.
Men jeg vet med megselv at dette er feil.

Selv om en kanskje har (eller føler?) en har mer kontroll med cannabis, en alkohol så er en fortsatt ikke helt 100% i hodet, å da BØR en IKKE kjøre noe form for transportmiddel.
Det KAN forekomme et uhell, det kan være pga dårligere reaksjon pga cannabisen, eller det kan være noe som du ikke var skyldig i. Uansett så vil du få konsekvenser fra politiet dersom de finner ut du er ruset. Enten det er din feil, eller ei at ulykken oppsto.

Nå er jeg ikke helt sikker, å har ikke lest alle postene her, men jeg tror at om en faktisk blir tatt for å kjøre i cannabis rus blir det slått like hardt ned på, om ikke hardere en alkoholrus.

Jeg tviler på at de her inne som har som vane å kjøre etter et par bong trekk eller en joint, kommer til å slutte pga det andre skriver eller pga dette innlegget. Men kanskje 1 av 100 vil tenke seg litt om ivertfall.

Det er ikke så utrolig vanskelig å vente med å røyke til du har kommet deg hjem å ikke har flere planer som gjør at du må ut med bilen.
Det er heller ikke så utroli mye stress om en er hos en kompis, å vente til cannabisrusen begynner å avta før en setter seg bak rattet. Det ER lov, å si "neitakk, jeg skal kjøre hjem snart" når en får tilbudet om et bongetrekk.
Du kan heller be om å få låne litt mekk med deg hjem, kjøpe en liten flis slik at du kan røyke når du er kommet hjem igjen. Eller rett å slett gå uten, om det er siste utvei. Du dør ikke, om du ikke er dritskev når du endelig er hjemme.

Nå datt dessverre resten av det jeg ville skrive bort, men jeg får ivertfall poste det jeg har for nå.

Tenk litt folkens! OM det skulle være et uhell, vil du få mye av skylda selv om du er uskyldig. (Kanskje ikke skylda for det, men om du er med i en ulykke, blir det ofte prat med purken, å da merker de kanskje du er rusa, å tar lappen ifra deg).
Det er feigt ovenfor den andre trafikanten dersom du forårsaker en ulykke pga cannabisrusen!
Og du vil bare øke til statistikken, å den generellle "frykt" som er blant folk mtp cannabis, da det vil være et oppslag i lokal avis, og om det er mer "alvorlig" i større aviser.
Om du er av den som er litt seriøs ang ønske om legalisering (ikke av "fjortiss" typen, som røyker over alt fordi de kan, å skriker ut "gjør hasj lovlig" etc), så skyter du degselv litt i foten føler jeg når du gjør noe som skaper et dårlig bilde for cannabisen.
"Jeg håper det blir lovlig, å detlar i debatter, men alikevel kjører jeg ruset, å risikerer at det blir mer dårlig mediaomtale som vil "skremme" Ola Nordmann enda mer mtp cannabis"

Der kom det vist enda litt mer. Men NÅ er jeg tom.
Håper ivertfall dette fører til at EN av dere "skjerper" dere, å tar et lite tak i dere selv å "grow up".
Ja jeg har vært der selv, men jeg ser nå etter å ha begynt innlegget å tenkt mer over temaet, hvor dumt det egentlig var av meg, og ER av de som gjør det nå.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Hadde valet gått utover kun den som valde å køyre hadde det brydd meg midt i ræva. Problemet er at trafikken er i ei særstilling. Ei enkelt feilvurdering, et halvt sekunds oppmerksomhetssvikt e.l. kan koste deg sjølv og potensielt mange andre livet. Difor er det så strenge reglar..
Vis hele sitatet...
Var det jeg mente da. Kunne sikkert uttrykt det bedre, men ja helt enig.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Det er allereie lovleg. Sjå §47-48 i straffelova, som slår sånn omlag fast at dersom skadeverknadane av den ulovlege handlinga er mindre enn skadeverknadane av å ikkje begå den lovstridige handlinga så er det ikkje straffbart. I praksis har du lov til å settje deg i bilen og stikke av om nokon trugar deg med pistol, til tross for at du har tømt nedpå ein del alkohol.
Vis hele sitatet...
Var ikke klar over at dette var skrevet i loven. Trodde det var mer en vurderingssak i hvert enkelt tilfelle. Men hvem har bevisbyrden når man påstår man er i flukt fra en pistolmann? Og er det noe som helst forskjell i hvor ruset man er?
Sitat av møkk Vis innlegg




Det er ikke så utrolig vanskelig å vente med å røyke til du har kommet deg hjem å ikke har flere planer som gjør at du må ut med bilen.
Det er heller ikke så utroli mye stress om en er hos en kompis, å vente til cannabisrusen begynner å avta før en setter seg bak rattet. Det ER lov, å si "neitakk, jeg skal kjøre hjem snart" når en får tilbudet om et bongetrekk.
Du kan heller be om å få låne litt mekk med deg hjem, kjøpe en liten flis slik at du kan røyke når du er kommet hjem igjen. Eller rett å slett gå uten, om det er siste utvei. Du dør ikke, om du ikke er dritskev når du endelig er hjemme.
Vis hele sitatet...
hva om man er av dem som starter dagen med en joint?
tror ikke de fleste som røyker seg en joint før jobb, røykern på parkeringsplassen utafor og tråkker rett inn på jobben..
tror heller ikke at majoriteten av de som kjører i "cannabisrus" fyrer bongen og setter seg bak rattet 5 min etterpå..

de fleste jeg kjenner som kjører bil påvirket av hasj, kjører ikke når dem er ballefjerne.. og om man har røyka fast en stund så er kroppen mer tilvendt stoffet og man vil ikke bli like påvirket/rusa som en person som ikke røyker regelmessig..
tenk deg folk i andre land som får cannabis på resept og bruker det daglig som medisin, mister de lappen?

som sagt, jeg er enig i at det er teit og sette seg møkkskev i bilen og tro at det går bra til slutt..
men det finnes faktisk folk der ute som røyker seg en joint i bilen bak deg i køen, på parkeringsplassen i gata di, på motorveien, på rasteplassen på vei til hytta, osv. men som faktisk ikke forverrer kjøreferdighetene sine noe av den grunn..

og tro meg, det finnes nok fler av oss en man skulle tru
Sitat av El MunchoGrande Vis innlegg
hva om man er av dem som starter dagen med en joint?
tror ikke de fleste som røyker seg en joint før jobb, røykern på parkeringsplassen utafor og tråkker rett inn på jobben..
tror heller ikke at majoriteten av de som kjører i "cannabisrus" fyrer bongen og setter seg bak rattet 5 min etterpå..

de fleste jeg kjenner som kjører bil påvirket av hasj, kjører ikke når dem er ballefjerne.. og om man har røyka fast en stund så er kroppen mer tilvendt stoffet og man vil ikke bli like påvirket/rusa som en person som ikke røyker regelmessig..
tenk deg folk i andre land som får cannabis på resept og bruker det daglig som medisin, mister de lappen?

som sagt, jeg er enig i at det er teit og sette seg møkkskev i bilen og tro at det går bra til slutt..
men det finnes faktisk folk der ute som røyker seg en joint i bilen bak deg i køen, på parkeringsplassen i gata di, på motorveien, på rasteplassen på vei til hytta, osv. men som faktisk ikke forverrer kjøreferdighetene sine noe av den grunn..

og tro meg, det finnes nok fler av oss en man skulle tru
Vis hele sitatet...
De som starter dagen med en joint burde kanskje revurdere sitt eget rusbruk. Men skal en person få kjøre bil skev, bare fordi han alltid er skev?
kjedelig streiting
Jeg må igjen si at en del av dette igjen kan skyldes forbudet.

Har sett flere artikler hvor politiet tar ifra folk som har røyka langt fra bilen lappen pga "manglende edrulighet". Og hva skjer hvis du blir tatt for kjøring i Cannabisrus? Netopp du blir straffa for det å mister lappen.

Så når straffen er sånn ca den samme for å røyke mens du kjører, å røyke mens du går en tur, så finnes det jo ingen grunn til å ikke sette seg inn i bilen.

Uansett så skal man ikke kjøre under noen rus! Er det slik at du må han en joint for å føle deg "normal", så er du det jeg vil klassifisere som en cannabismisbruker, å bør ikke ha lappen i det hele tatt.
Jeg regner med at dere som kjører mens dere er høye i denne tråden vet hva konsekvensene kan bli? Krasjer du med en litt dyr bil, har du plutselig en milliongjeld. Dreper du noen kan du plusse på en million til..
Sist endret av legalize_it; 22. mai 2009 kl. 12:51.
Jeg har kjørt bilen min ved et par anledninger der jeg var under Cannabis rus den siste uka.
Jeg har egentlig aldri tenkt over hvilke konsekvenser det kan få, i forhold til alkohol og har tenkt at jeg "fylle-kjører" i hvertfall ikke, men etter å ha lest de bedre innleggene i denne tråden tror jeg at jeg skal prøve å holde bilen mest mulig i ro fremover mens jeg er under Cannabis rus.
Om kjøreferdighetene påvirkes er en ting, men man vil uansett ha problemer med å forklare seg i en eventuell forsikringssak etter å ha vært innblandet i en ulykke.
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Sitat av Masi Vis innlegg
Lovligt vet jeg ikke om det er...
Det er ikke lovligt å røyke, så hvorfor skulle det være lovligt å kjøre beruset?
Vis hele sitatet...
Man kan miste lappen og i tilegg få bot for røykinga.
Sist endret av Mexxy; 22. mai 2009 kl. 22:10.
kjedelig streiting
Sitat av Muradi Vis innlegg
Man kan miste lappen og i tilegg få bot for røykinga.
Vis hele sitatet...
Problemet er at du risikerer å miste lappen selv om du sitter å røyker i stua di også. Da politiet kan ta lappen din "for manglende edrulighet" noe dem en del ganger gjør, og bruker som en ekstrastraff også.