Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  33 11491
Noe som kanskje ikke blir nevnt så ofte her på nFF er såkalt "fjortisdop". Og hvis det blir diskutert er det som oftest hvor dumme ungdommen som bruker det er.
Når jeg snakker om fjortisdop mener jeg sånn som do-spray, formfett, vaskemiddel osv.

De fleste ungdommer idag får høre om forskjellige måter å ruse seg på, og hva som gjør det så gøy. Det som ofte ikke blir nevnt er alle farene. Derfor tenkte jeg at dette kunne fungere som en slags "opplysning" om fjortisdop, der man sier litt om "dopet", hvordan man bruker det riktig og hva som er farlig med det.
"Hvordan bruke det?! Hvorfor det??" - Fordi mange av de som har bestemt seg for å bruke slikt "dop" gjør det uansett hvor farlig det er, da er det bedre å bruke det på riktig måte istedenfor å bruke det feil og kanskje bli enda mer skadet av det!
Da begynner jeg! Man sniffer ikke løsemidler- what so ever! Da er faktisk cannabis 100 ganger bedre!
Løsemidler er virkelig det verste av det verste. Jeg vet om folk som skyter heroin men som fremdeles aldri ville rørt greiene der. Det burde si litt om hvilken type folk som driver med det.
Etter hva jeg har forstått er alkohol et organisk løsemiddel. Det burde i såfall få noen varsellamper til å blinke hos den nyskjerrige ungdommen.

Få ting som er mer fjortissdop enn alkohol. På limtuben står det i det minste en indikasjon på at de små grå har en tendens til å smelte sammen til en sump om du skulle få lyst til å ta en sniff. Det er riktig nok MYE farligere med denne typen løsemidler, men i og med at alkohol er lov er det jo selvfølgelig altid noen iditoter som tror at det er 100% ufarlig.

Det er en større bekymring enn at noen få personer, som rett og slett ikke kan ha hodet i god behold fra før av, blir enda dummere av å sniffe formfett n' shit.

Men i og med at jeg går totalt offtopic, burde det jo nevnes en ting: det finnes ingen "safe" måte å ruse seg på løsemidler. Så enkelt er det.
Sist endret av Joachimsen; 19. november 2008 kl. 14:21.
Den store løsemiddeltråden av Dodecha synes jeg er en flott advarsel! =)
Det du trenger å vite om løsemiddel er at heroin er et bedre valg å ruse seg på (oppfordrer ingen til å bruke noe rusmiddel)
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Do-spray, formfett, vaskemiddel, etc er ikke rusmidler, og hører derfor ikke hjemme i et rusmiddelforum. Tråden puffmann viser til finnes utelukkende for å få folk på bedre tanker, den er på ingen måte ment som en rettledende guide eller noe slikt for de som faktisk velger å innta disse tingene som rusmidler.

Man kan sikkert få en heftig tripp av å bli bitt av en klapperslange, uten at forumet her er til for å diskutere hvordan man oppnår noe slikt...
Sitat av NeiNils Vis innlegg
...å bruke det på riktig måte istedenfor å bruke det feil og kanskje bli enda mer skadet av det!
Vis hele sitatet...
Du kan ikke bruke løsemiddler "riktig". Dette er fordi det ikke er et rusmiddel. Å skrive noe annet en advarsler om løsemiddler syns jeg er bortkastet. Det siste vi vil er vel å gjøre det lettere for folk å ruse seg på det.

Bruker du løsemiddler mange nok ganger så vil du bli hjerneskadet til slutt. Og dette gjelder uansett hvor "riktig" du bruker dem.

Kjenner folk som brukte dette på tross av gjentatte advarsler. De sluttet da han ene begynte å få "kraftige støt som gikk gjennom hele kroppen" flere dager etter å ha gjort dette.

Ikke vær så fattig at du ikke har råd til ekte drugs.
Trådstarter
26 4
Må alt fjortisdop være løsemidler? Denne tråden er for alt av stoffer vi ungdom (eller voksne, finnes nok av dem) kan finne på å dytte i oss, samme hvordan.
Nå er jeg langt ifra en ekspert på slike ting, men jeg går ut ifra at noe som går fint å røyke kan være skadelig å sniffe, eller?
Det går ann å røyke tobakk, men sniffe det er nok ganske så skadelig. Der har du et eksempel.

Det er stoffer som kroppen tar opp mye mer av dersom man tar det nasalt og ikke oralt. Dette gjelder blant annet ting som tryptaminer.
Løsemidler skader hjernen. Hvorfor?

Fordi hjernen består av store mengder fett, og når løsemidlene går inn i blodet vil dette til slutt begynne å løse opp hjernemassen.
Trådstarter
26 4
Sitat av Deci Vis innlegg
Det går ann å røyke tobakk, men sniffe det er nok ganske så skadelig.
Vis hele sitatet...
Sikker? Har selv gjort det et par ganger, det er det første og mest sannsynlig det siste jeg sniffer.
Ikke sniff for mye, det blir bare liggende som en klump inni nesa som er vanskelig å få ut, og det er ikke noe særlig behagelig. Sniff heller litt for lite, etter min "erfaring" gir ikke mer tobakk bedre/lengre rus. Dytt heller litt dopapir opp i nesa, da varer det lenger :P
Hakk/kutt det opp så fint som mulig med en kniv, eller bruk en kvern. Finere pulver = bedre rus, mindre svie i nese/hals.
Rusen er egentlig ikke noe å skryte av, litt svakere enn vanlig sigaretter. Hvis du sniffer for ofte "ødelegger" du bihulene.
Men for all del - hvis du må sniffe tobakk så kjøp deg heller en boks med snuff, det er laget for å bli sniffet!

Ja, tobakk er kanskje ikke et "fjortisdop" men siden mange av vennene mine gjør dette derfor tenkte jeg å nevne det.
Sitat av Deci Vis innlegg
Det går ann å røyke tobakk, men sniffe det er nok ganske så skadelig. Der har du et eksempel.
Vis hele sitatet...
Haha, du tar feil. De selger snuff på div tobakksforhandlere som man skal sniffe, det er finhakka pulver som er helt tørt. En kompis av meg bruker det hele tida.
Sprittusj..

Etter 10 min. blir du ganske fjern, det er noe jeg ikke skal prøve igjen. Har ikke hatt så vondt i hodet som da jeg prøvde drug sounds. Funka ikke det heller, gitt.

Vet ikke hva som er i sprittusj, men kan ikke tenke meg at det er sunt.
Trådstarter
26 4
Sitat av drittunge Vis innlegg
Sprittusj..

Etter 10 min. blir du ganske fjern, det er noe jeg ikke skal prøve igjen. Har ikke hatt så vondt i hodet som da jeg prøvde drug sounds. Funka ikke det heller, gitt.

Vet ikke hva som er i sprittusj, men kan ikke tenke meg at det er sunt.
Vis hele sitatet...
Hvordan gjorde du det? :P

Men, sprittusj? Sier seg vel selv? :P
Det er bare å ta den opp til nesa og ta noen skikkelige drag av hva det nå enn er som damper fra den..
Finnes mange forskjellige typer sprit. ALLE er skadelige, mange veldig skadelige og noen er dødelige.

Ikke prøv det, hvis du ikke liker hodepine da selvfølgelig.
Snuff er en tobaksvare, ikke ren røyketobakk. Røyketobakk inneholder masse tjære, blåsyre og masse andre ulumskheter. Det skal virkelig ikke spises eller snortes, best om man ikke hadde røyket det heller.
dem jeg kjenner som driver med sprittusj og bensin og diverse andre løsmiddler,bruker det pga det ikke er så dyrt også er det jo lett og skaffe
Skolen burde virkelig informere om hvilke konsekvenser dette idiotiet fører med seg, istedenfor å kun drive å advare mot den "livsfarlige hasjen". Kan ikke tenke meg noe dummere enn å faktisk være en som driver jevnlig med dette. Det at noe er veldig lett å få tak i er ingen grunn til at man skal stappe det opp i nesa og ta seg noen drag. Dette er ikke rusmidler. Det sier sitt at NFF's medlemmer står samlet om at det er noe dritt, ikke akkurat den gjengen som er mest fremmed for å ruse seg.
har et spørsmål angående løsemidler..
tetrahydrocannabinol (thc) har bokstavene OL i slutten. ifølge naturfagboka mi(og wikipedia) slutter alle alkoholer på bokstavene OL og har en OH gruppe i den kjemiske strukturformeln. jeg så på wikipedia og da hadde faktisk tetrahydrocannabinol en OH gruppe. cannabidiol har også en OH gruppe pluss at det heter DIOL som betyr at det da er et toverdig alkohol.
kan det stemme at thc og cbd er alkoholer siden begge slutter på ol og har en OH gruppe i strukturformelen eller er jeg ute på vidda nå? for det ville jo betydd at thc og cbd er løsemidler de og siden de er alkoholer..sikkert et idiotisk spørsmål men jeg har lurt mye på dette
Sitat av NeiNils Vis innlegg
Noe som kanskje ikke blir nevnt så ofte her på nFF er såkalt "fjortisdop". Og hvis det blir diskutert er det som oftest hvor dumme ungdommen som bruker det er.
Når jeg snakker om fjortisdop mener jeg sånn som do-spray, formfett, vaskemiddel osv.

De fleste ungdommer idag får høre om forskjellige måter å ruse seg på, og hva som gjør det så gøy. Det som ofte ikke blir nevnt er alle farene. Derfor tenkte jeg at dette kunne fungere som en slags "opplysning" om fjortisdop, der man sier litt om "dopet", hvordan man bruker det riktig og hva som er farlig med det.
"Hvordan bruke det?! Hvorfor det??" - Fordi mange av de som har bestemt seg for å bruke slikt "dop" gjør det uansett hvor farlig det er, da er det bedre å bruke det på riktig måte istedenfor å bruke det feil og kanskje bli enda mer skadet av det!
Vis hele sitatet...
Tror ikke du er ute etter å advare andre mot "fjortiss" dop som du så fint referer til det, tror din agenda er og prøve ut noe selv.
Leser deg som ei bok, "Hvordan bruke det?!"...

Du er ikke gamle gutten, holder ikke alkohol for deg som alle andre fjortisser?
Om du virkelig er ute etter og bli høy, kjøp heller dop som er egnet for og få deg høy, ikke for og vaske piss fra doskåla.
Sist endret av svett_123; 20. november 2008 kl. 11:45.
Sitat av nijura Vis innlegg
har et spørsmål angående løsemidler..
tetrahydrocannabinol (thc) har bokstavene OL i slutten. ifølge naturfagboka mi(og wikipedia) slutter alle alkoholer på bokstavene OL og har en OH gruppe i den kjemiske strukturformeln. jeg så på wikipedia og da hadde faktisk tetrahydrocannabinol en OH gruppe. cannabidiol har også en OH gruppe pluss at det heter DIOL som betyr at det da er et toverdig alkohol.
kan det stemme at thc og cbd er alkoholer siden begge slutter på ol og har en OH gruppe i strukturformelen eller er jeg ute på vidda nå? for det ville jo betydd at thc og cbd er løsemidler de og siden de er alkoholer..sikkert et idiotisk spørsmål men jeg har lurt mye på dette
Vis hele sitatet...
Nei,thc og cbd er ikke løsemidler.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Johansen Vis innlegg
Nei,thc og cbd er ikke løsemidler.
Vis hele sitatet...
Jo, det er eit løysemiddel. Alkohol er et løsemiddel. Vatn er et løsemiddel. Men det er ikkje det vi tradisjonelt tenker på med løsemidler.
Trådstarter
26 4
Sitat av svett_123 Vis innlegg
Tror ikke du er ute etter å advare andre mot "fjortiss" dop som du så fint referer til det, tror din agenda er og prøve ut noe selv.
Leser deg som ei bok, "Hvordan bruke det?!"...

Du er ikke gamle gutten, holder ikke alkohol for deg som alle andre fjortisser?
Om du virkelig er ute etter og bli høy, kjøp heller dop som er egnet for og få deg høy, ikke for og vaske piss fra doskåla.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg (som de fleste andre fjortisser) er ute etter noe å ruse meg på selv. Men jeg vil aldri teste noe som jeg ikke vet hva er, eller uten å vite hva slags skader jeg kan pådra meg ved å bruke det.

Jeg er hele 14 år! Jeg vet alt om alt! .. Nei, jeg jø'kke det, hvorfor tror du ellers jeg lager slike tråder?

Og jeg lagde faktisk denne tråden for å advare fjortisser (meg selv inkludert), bare så det er sagt

Hvorfor tror du at fjortisser prøver å dope seg på vanlige husholdningsartikler? Jo, fordi vi/de enten ikke har råd til "ekte" dop eller vi vet ikke hvordan vi skaffer det! Alkohol er heller ikke så enkelt å få tak i som mange tror..
Sorry hvis dette er kvasst nils, men for meg virker du som en fremtidig narkoman. Du er ung og uviten, tenker ikke på konsekvenser i den grad (mange)eldre gjør og du er spesifikt ute etter husholdningsartikler å ruse deg på. Du har startet på en lite klok vei her i livet.
Sitat av NeiNils Vis innlegg
Hvorfor tror du at fjortisser prøver å dope seg på vanlige husholdningsartikler? Jo, fordi vi/de enten ikke har råd til "ekte" dop eller vi vet ikke hvordan vi skaffer det!
Vis hele sitatet...
Det der må nok være noe av det dummeste jeg har lest på lenge.
Jeg må nok slenge meg på Deci her altså, du er på bærtur.

Å ha lite tilgang på "ekte dop" som du kaller det, er ingen unnskyldning for å ruse seg på formfett o.l. Og som fjortenåring ser jeg ikke grunnen til at du skal ruse deg på noe som helst jeg, i hvertfall ikke på noe annet enn alkohol.
Det er mange som går gjennom et helt liv uten å dope seg, og som likevel har hatt et fantastisk liv. Du er bare fjorten, da blir det litt for dumt å utforske slike beitemarker nå, i hvertfall i mine øyne. Har selv et fordomsfritt syn på diverse rusmidler jeg, men alkoholrusen holder i massevis for de fleste, og mitt tips er at du og dine venner prøver den før dere slenger dere på noe annet. Og for guds skyld hold dere unna husholdningsartikler i fremtiden.
Tja... Under en togtur fra Trondheim-Røra bestemte en venn av meg seg for at han skulle prøve å sniffe kunstig kreming (de små pakkene du har oppi kaffen). Han endte opp med en kraftig hodepine og en fotosensitivitet fra helvete. Ikke det at han fikk en rus utav det.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Jo, det er eit løysemiddel. Alkohol er et løsemiddel. Vatn er et løsemiddel. Men det er ikkje det vi tradisjonelt tenker på med løsemidler.
Vis hele sitatet...
Ja, men selv om alkohol og vann er løsemidler så er jo ikke THC og CDB nødvendigvis det også. I sin rene form ser begge disse stoffene ut som klare, faste krystaller, og hvis man tilsetter litt varme blir de til en klissete, oljekatig væske.
Tror ikke dette ville være gunstig å skulle løse andre stoffer i.
Sist endret av mentalmelt; 20. november 2008 kl. 17:44.
Sniffet lightergass/formfett noen ganger da jeg var yngre og det er blandt det dummeste jeg har gjort.

Man drømmer seg som kjent bort i en "annen verden", og en gang da jeg kom til meg selv igjen, ble jeg klar over at jeg fortsatt stod og pustet inn dette skvipet, helt ubevisst. Jeg fikk fullstendig panikk siden jeg var sikker på at jeg hadde fått i meg for mye og kom til å dø. Begynte å hyperventilere, fikk ekstremt hjertebank og plutselig føltes det som om noen knuste brystkassa mi som man ofte gjør med en ølboks. Hadde det mildt sagt grusomt i noen minutter, før jeg klarte å roe meg ned noenlunde.

Etter denne episoden slet jeg med panikk-/dødsangst i flere år og fikk enkelte ganger ikke søve på flere døgn, ettersom angsten kom snikende hver gang jeg lukket øynene.

Så ikke sniff formfett o.l., kids Man tror som regel at "ingenting skjer med meg..." etc., før man plutselig får et slag på trynet. Mener ikke å moralisere (selv om jeg kanskje gjør det), men jeg har heller ikke til hensikt å lære noen hvordan man "sniffer" det.

Beklager hvis dette innlegget er dårlig formulert. Fikk litt liten tid.

Peace!
Nå har det seg slik at jeg jobber som billakkerer, og selv om bransjen prøver å fase ut løsemidler mer og mer finner du enda mange tynnerbaserte produkter stående i hyllene på en slik arbeidsplass.

Jeg kan rett å slett ikke skjønne hvordan folk kan ruse seg på dette! Alt allefall jeg oppnår hver gang jeg har stått i tynner damp for lenge uten maske er en sinnsyk hodepine og kvalme. Som en skrev tidligere, hjernen består av fett.. løsemidler fjærner fett!

Når jeg gikk Vk1 billakkering sa læreren vi hadde i HMS at han mente vi heller skulle begynne med hvordan som helst dop, enn å begynne å sniffe tynner..


Som så mange har sagt tidligere i tråden, hold deg heller til alkohol eller noen andre stoffer. Og mener du at det er for vanskelig å få tak i alkohol nå, så trenger du de få hjernecellene som er igjen i toppen for at du skal greie å bli kjent med noen av "de store gutta" som kan skaffe det til deg. Så heller bruk energien din på å bli kjent med slike folk, enn å kaste bort tid på formfett og lignende!
Sitat av slashdot Vis innlegg
Jo, det er eit løysemiddel. Alkohol er et løsemiddel. Vatn er et løsemiddel. Men det er ikkje det vi tradisjonelt tenker på med løsemidler.
Vis hele sitatet...

Løsemidler er stoffer som har den egenskapen at de kan løse opp andre stoffer. Hva løser TCH opp? Ingenting som jeg har funnet ut av.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Deci Vis innlegg
Løsemidler er stoffer som har den egenskapen at de kan løse opp andre stoffer. Hva løser TCH opp? Ingenting som jeg har funnet ut av.
Vis hele sitatet...
Uten å dra ting alt for langt offtopic antar eg at du nok kan løyse en del gassar og fettbaserte forbindelse i THC om du har det i væskeform.

Poenget mitt var at sjølv om THC nok er eit løysemiddel, så er definisjonen av løysemiddel her noko meir snever en ellers - nemleg organiske, lettfordampelege løysemiddel. Det er dei som blir sniffa. Ingen sniffer vatn, til tross for at det med rette kan klassifiserast som løysemiddel.
Vist dere ikke har råd til "ekte" dop eller ikke kan skaffer det.
Er løsemidel svare?
Det det fines en haug med andre ting en kan ruse seg på frem for løsemidel.
Ja uten å ha noe kontakter eller eller spesielt med penger.
Det koster vel ikke så veldig mye å gjøre litt research.
Jeg oppfordrer ikke til bruk av noe, sier bare at det fines bedre alternativer fremfor, formfet, liter gas, og den do sprayen glade? Kalles den det?
Vist en absolut må ruse seg.
Uannset hadde jeg vært deg vill jeg ventet så lenge som over hode mulig med rusmidler, det er jo ingen ting som brenner.
Selv om jeg var full første gang som fjortis ser jeg nå at det var litt for tidlig, hadde ikke forstand til det på den tiden da, men det vile ikke skadet å ventet et par år.
slashdot: Alt er jo løselig med noe, så om man skal definere løsemidler på den måten så er jo alle stoffer i gassform eller flytende form et løsemiddel. Utover det så har THC og CBD ingen av egenskapene som karakteriserer et løsemiddel i ordets praktiske forstand, men det blir jo bare et definisjonsspørsmål uansett.


Denne tråden er forøvrig såpass rotete og unyttig at den herved avsluttes. Vi har Den store løsemiddeltråden til alt snakk om løsemidler, og vi trenger faktisk ikke en egen tråd for generelt snakk om diverse søplestoffer og hvordan man bruker dem.
Sist endret av mentalmelt; 20. november 2008 kl. 21:31.