Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1354
Jeg vurderer å bytte fastlegen, da den nåværende lege ikke lengere vil skrive ut et preparat som jeg har fått av han i flere måneder. Men det jeg lurer på er, hvor mye av informasjon om pasienter har den nye fastlegen anledning til å hente av den gamle? Er det i praksis noen form for samarbeid og utveksling av opplysninger fra legejournalen, foreskrivingsoversikt, mellom nye og tidligere fastleger/andre leger?
Hvis du skal bytte lege så sender han vel hele sykdomshistorien din, det ligger jo på data alt idag.

En kompis hadde samme problemet som deg og han byttet lege og da kom hele historien hans over og han fik ikke denne legen til og skrive ut preparatet til han heller.(B-prep)
Så legekontorene her i Bergen samarbeider ihvertfall.
Sist endret av eL Bohondo; 11. juni 2008 kl. 14:00. Grunn: mer info
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Ville vært lite hensiktsmessig å være fastlege for en pasient du har null sykehistorie på.

Mange sykehus\legekontorer deler journaler via f.eks Norsk Helsenett.
Jeg dreit meg skikkelig ut på en overdose en gang. Ble lagt inn på sykehuset osv. Fikk mange skumle motgifter som har påvirket kroppen min den dag i dag.

Pga dette sliter jeg med å få skrivd ut B-preparater av fastlegen min ettersom han hadde tydeligvis fått det med seg da jeg kom på besøk måneden etterpå. Så at sykehuser og leger deler legejournaler er det ingen tvil om.
spankingguru
Worner's Avatar
Husk at det koster penger å få overført journalen.

Hvis de ikke har endret det de siste årene da.


http://www.doktoren.no/fastlege.htm
Her står det at journalen ikke blir overført automatisk
Sist endret av Worner; 11. juni 2008 kl. 14:32.
Sitat av eL Bohondo
Hvis du skal bytte lege så sender han vel hele sykdomshistorien din, det ligger jo på data alt idag...
Vis hele sitatet...
Det stemmer. Da jeg byttet fastlege ble dette gjort via post (Ålesund - Oslo). Hvorvidt "Helsenett" benyttes i dag vet jeg ikke. Jeg vet ved en tilfeldighet at Voss har en nettbasert database hvor alle leger og sykehus logger historikk.
jeg mener og huske at jeg har hørt at legen skal føre en journal på passientene.
nå har jeg mye shitt med leger osv og vet at der føres alt jeg sier inn i en journal sånn at jeg selv kan hente den ut eller når jeg bytter lege at de får papirene på det.
Jeg byttet lege i fjor, noe jeg ikke angrer et sekund på. Min nye lege praktiserer vegg i vegg med den gamle, altså på samme legesenter. Hva legen skriver ut og ikke, kommer veldig mye an på dennes vurdering. Der min gamle lege nektet å skrive ut så mye som en mintpastill, skriver min nye lege ut stort sett det jeg ber om (innenfor sedelighetens grenser, såklart). Og ja, jeg har diverse "snusk" i min journal.
man skal kunne bytte fastlege raskt på nav.no
og det er sikkert info der også
Jeg har byttet fastlege et par ganger.
Det er ikke værre enn at du må skrive under på et papir, så VIPS! Så har den nye legen din tilgang til journalen din. Så sant du bruker de vanlige offentlige legene, og ikke har rotet deg inn på noen privatpraktiserende.

Du kan ikke nekte fastlegen din å se på journalen, og alt det den gammle legen har notert der.
Sist endret av GothQueen; 13. juni 2008 kl. 02:06.