Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1289
Hei,

To spørsmål:
1. Kan noen anbefale en kraftig, viftefri og lydløs laptop?
2. Lages det helt lydløse løsninger på stasjonære pc-er? Kan vannkjøling gjøres helt lydløst? Kan noen anbefale en kraftig, viftefri og helt lydløs stasjonær pc?

Jeg tenker å bruke maskinen til foto- og videoredigering, og kanskje spill.

R
Kraftig og viftefri hører desverre ikke ofte sammen i PC verden.
Jeg kjøpte for en del år siden en stasjonær PC med vannkjøling, da jeg så for meg at den vill være tilnærmet lydløs.
Etter ca ett år kjøpte jeg et Fractal R4 kabinett og byttet ut vannkjøling med en stor vite kjøler i stedet, da vet var litt luft i systemet som gjorde at vannet sildret, i tillegg til at det var vifter som suste for å kjøle ned vannet.
Løsningen jeg har i dag er tilnærmet lydløs, jeg har kabinettet stående ca 30-40 cm fra øret og plages lite av viftestøy.
Jeg bruker PC'n til blant annet bilderedigering og gaming.

Nå ser det ikke ut som de selger R4 lenger, men her er en nyere utgave av kabinettet.
Kabinettet er stort og romslig, slik at du kan få plass til en stor kjøler på CPU, og med en stor kjøler trenger ikke viftene å gå på høyt turtall for å kjøle tilstrekkelig.

Eksempel på CPU kjøler: 1 og 2

Du bør også ha ett skjermkort med god kjøling, jeg har et Asus GTX 1070 som ikke bråker stort under normal bruk.
en apple pc tror jeg hadde vært det beste valget ditt.

Om ikke så finnes det en rekke stillegående windows maskiner som funker fjell til redigering + spilling.
Når det kommer til laptop så er det ingen vifteløse laptoper som jeg vet om, men du kan alltids google litt.

Du kan bygge en stasjonær og putte minst mulig vifter i den, anbefaler da en ''closed loop'' som f.eks https://www.komplett.no/product/8063...05-cpu-kjoeler

og du kan alltids sette en vifte kontroller i systemet ditt eller forandre på hastigheten i bios.

Men en vifteløs og kraftig pc, som Sandybridge sa, hører desverre ikke ofte sammen.
Sitat av Sandybridge Vis innlegg
Kraftig og viftefri hører desverre ikke ofte sammen i PC verden.
Vis hele sitatet...
Ja, det er sant. Men hvor gode er de beste lydløse maskinene nå? :-)

Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Jeg kjøpte for en del år siden en stasjonær PC med vannkjøling, da jeg så for meg at den vill være tilnærmet lydløs.
Vis hele sitatet...
Det er interessant å høre om vannkjøling, det ser ut til å kunne bli veldig stille.

Sitat av Bruksområdet Vis innlegg
en apple pc tror jeg hadde vært det beste valget ditt.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg har tenkt på det. Er de nyeste iMac-ene helt viftefrie? Hva med de bærbare fra Apple, er alle de viftefrie?



Jeg er kanskje litt ekstra sensitiv i forhold til slik støy, nå har jeg en billig og ganske treig bærbar, men som er helt støyfri, og jeg må si at det er en forskjell som merkes i forhold til min gamle maskin, spesielt om man sitter lenge og jobber.

R