Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 5407
Hei. Har nettopp satt i gang en liten produksjon av "prison hooch", kun fordi jeg er nyskjerrig på om jeg klarer å lage det. Planen er kun å smake på den ig helle det ut, for det sies at det kan være veldig farlig å drikke. Noen som kan bekrefte eller avkrefte det? Hva er evt. faren? Jeg tenker at det egentlig er bortkastet å helle det ut hvis smaken blir grei. Og, bør den stå romtemperert eller kjølig?

Jeg brukte en 1,5l-flaske med tynnplast, med en kondom på toppen for å se og slippe ut luften som oppstår. Av ingredienser brukte jeg kun frokostjuice, sukker og gjær.
Selv om det høres tøft ut, lager du egentlig bare cider.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av warmkorv Vis innlegg
Selv om det høres tøft ut, lager du egentlig bare cider.
Vis hele sitatet...
Og attpåtil en elendig en. Kan umulig forestille meg at det er spesielt drikkelig.

Men reelt sett er vel einaste risikoen at du blir fyllasjuk. Gjæring skaper ikkje andre skumle ting enn alkohol.
Trådstarter
20 6
Hva kan jeg putte oppi for at den skal bli litt bedre på smak da? Hovedmålet er jo i grunnen ikke annet enn å se om jeg får det til.

Men, blir det ilke mer vin enn cider, med tanke på prosentene?
Les deg opp på emnet.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Frökna Vis innlegg
Hva kan jeg putte oppi for at den skal bli litt bedre på smak da? Hovedmålet er jo i grunnen ikke annet enn å se om jeg får det til.
Vis hele sitatet...
Å lage alkohol av sukker, gjær og vatn er nøyaktig så enkelt som å blande det sammen. Det er ingenting å få til - du skal tvert imot vere eksemplarisk stor idiot for å ikkje få det til.

http://www.instructables.com/id/How-to-make-cider/
Trådstarter
20 6
warmkorv, det har jeg prøvd på. Og nettopp derfor jeg spør her, siden jeg vil finne ut om leversvikt, blindhet, magesår osv kun er myter.

Vidarlo, thanks. Jeg tenkte å kanskje prøve en større batch med ekte frukt senere. Akkurat nå vil jeg se om man klarer å lage det med ting man har mulighet til å få tak i når man sitter inne.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Frökna Vis innlegg
Vidarlo, thanks. Jeg tenkte å kanskje prøve en større batch med ekte frukt senere. Akkurat nå vil jeg se om man klarer å lage det med ting man har mulighet til å få tak i når man sitter inne.
Vis hele sitatet...
Får du tak i sukker, gjær og vatn er det som sagt så enkelt som å røre det sammen, og vente. Det er reint faktisk tilnærma umulig å ikkje få det til.

Gjærlås er fordel, for det kan hindre at det mygler, men bruker du en god gjær og moderat temperatur vil stortsett gjær og alkohol sørge for at det ikkje er spesielt godt miljø for andre organismer.
Trådstarter
20 6
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Får du tak i sukker, gjær og vatn er det som sagt så enkelt som å røre det sammen, og vente. Det er reint faktisk tilnærma umulig å ikkje få det til.

Gjærlås er fordel, for det kan hindre at det mygler, men bruker du en god gjær og moderat temperatur vil stortsett gjær og alkohol sørge for at det ikkje er spesielt godt miljø for andre organismer.
Vis hele sitatet...

Da satser jeg på at mixen min bør klare seg bare at jeg bruker juice, og ikke vann. Og vannlås har jeg ikke, men jeg har en kondom festet på toppen av flasken, med en kork inni.

Sitat av Bea Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Thanx. Så den i går
Sist endret av Frökna; 3. januar 2018 kl. 21:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Gjær er ikke noe som gror på trær i fenglser. Vaktene er ikke helt dumme, så di pleier å følge nøye med vist det blir brukt gjær til mat laging så ikke noen skal ta noe med seg.
Anonym bruker
"Halvfylt Rødrev"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Laget en del "cider" i studietiden.
Brukte brusflasker som du nevnte, men kjøpte spesielle korker. Selv er jeg storfornøyd med homebrewingcaps ( http://homebrewingcaps.com/ )

Bare pass på å la den stå noen dager i kjøleskapet. Jeg ble hvertfall ikke fyllesjuk da. Prøde en kveld uten kjølskap, og spøy ganske fort.
Trådstarter
20 6
Sitat av 5FDP Vis innlegg
Gjær er ikke noe som gror på trær i fenglser. Vaktene er ikke helt dumme, så di pleier å følge nøye med vist det blir brukt gjær til mat laging så ikke noen skal ta noe med seg.
Vis hele sitatet...
Jeg har sitti inne ved flere ganger selv, og det er ikke umulig å få gjær smuglet fra kjøkkenet. "Hos oss" ble det lagd brød hver dag, så man har mange anledninger til å ta med litt og litt av gangen. Vil tro det er verre med å få oppbevart flaskene uten at de blir oppdaget.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Laget en del "cider" i studietiden.
Brukte brusflasker som du nevnte, men kjøpte spesielle korker. Selv er jeg storfornøyd med homebrewingcaps ( http://homebrewingcaps.com/ )

Bare pass på å la den stå noen dager i kjøleskapet. Jeg ble hvertfall ikke fyllesjuk da. Prøde en kveld uten kjølskap, og spøy ganske fort.
Vis hele sitatet...
Aah, ett par dager i kjøleskap etter den er er ferdigbrygd liksom? Jeg skal få låne litt utstyr av en kompis for å teste ut. Blant annet en slik kork og ett meter for å måle prosentene.

Men, har funnet ut at den slipper ut mye luft syykt fort. Må sluppe ut luften hver halvtime-ish. Tror du jeg har brukt for mye sukker eller gjær da? Kan jo ikke legge meg når jeg må slippe ut luften hele tiden og, hvor mange dager sto den for deg før den var ferdig? Mange spørsmål plutselig
Sist endret av Frökna; 4. januar 2018 kl. 00:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Halvfylt Rødrev"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
På høyresiden av siden står cider oppskriften, og lenger ned på siden så står det sånn røft hva alkohol prosenten skal bli etter hvor mange dager. Kjøleskape blir brukt for å senke gjæringsprosessen før man skal drikke.


Er vanlig at det kommer mye gasser ut av den når den er godt i gang i gjæringsprosessen, men dette vil roe seg når gjæren har begynt å ete opp sukker.
Jeg har pleid å la det stå i ca 4-5 dager å gjære, også 2++ dager i kjøleskap. Da blir jeg god å brisen av en flaske :P Jeg har dog aldri testet hvilken prosent jeg har fått fordi med de korkene så blir det kullsyre. Jeg har stolk sånn ish på den tabelen + - 2%, men man vet jo ikke før man faktisk tester.
Trådstarter
20 6
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
På høyresiden av siden står cider oppskriften, og lenger ned på siden så står det sånn røft hva alkohol prosenten skal bli etter hvor mange dager. Kjøleskape blir brukt for å senke gjæringsprosessen før man skal drikke.


Er vanlig at det kommer mye gasser ut av den når den er godt i gang i gjæringsprosessen, men dette vil roe seg når gjæren har begynt å ete opp sukker.
Jeg har pleid å la det stå i ca 4-5 dager å gjære, også 2++ dager i kjøleskap. Da blir jeg god å brisen av en flaske :P Jeg har dog aldri testet hvilken prosent jeg har fått fordi med de korkene så blir det kullsyre. Jeg har stolk sånn ish på den tabelen + - 2%, men man vet jo ikke før man faktisk tester.
Vis hele sitatet...
Ja, fant både oppskriften og prosent-guiden rett etter jeg spurte. Tusen takk for bra link jeg tror jeg har brukt litt for mye gjær og sukker, så jeg helte ut litt og erstattet med juice og vann (laget en flaske av hver). Jeg kan si ifra hvilken prosent jeg får når jeg har fått tak i prosentmeteret
Anonym bruker
"Halvfylt Rødrev"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Tenker du på hydrometer?
Hvis ja, da kan du ikke finne ut prosenten hvis du ikke måler før gjæringen også.
Trådstarter
20 6
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Tenker du på hydrometer?
Hvis ja, da kan du ikke finne ut prosenten hvis du ikke måler før gjæringen også.
Vis hele sitatet...
Okai. Men jeg skal jo lage mer, hvis smaken blir ok. Så kan sjekke da. Får den uansett ikke før om noen dager.
Prøver å lage en med saft også nå. Den har jeg faktisk tro på at kan bli litt god

Bare fryktelig kjedelig at det stinker gjær i hele leiligheten ��
Sist endret av Frökna; 4. januar 2018 kl. 02:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Frökna Vis innlegg
Okai. Men jeg skal jo lage mer, hvis smaken blir ok. Så kan sjekke da. Får den uansett ikke før om noen dager.
Prøver å lage en med saft også nå. Den har jeg faktisk tro på at kan bli litt god

Bare fryktelig kjedelig at det stinker gjær i hele leiligheten ��
Vis hele sitatet...
Dette er forresten også en av grunnene til å investere i gjærlås, så lage et kullfilter på denne igjen. Da blir det helt luktfritt
Trådstarter
20 6
Sitat av KjemikalieX Vis innlegg
Dette er forresten også en av grunnene til å investere i gjærlås, så lage et kullfilter på denne igjen. Da blir det helt luktfritt
Vis hele sitatet...
Ja, skal kjøpe meg det så raskt jeg kan. Fant ut at det koster omtrent ingenting! Må bare finne ut om det selges et sted i nærheten av meg. Har ikke lappen, så er litt kronglete å komme seg rundt.

Men, hva er kullfilter, og hvordan lager jeg det?
Europris pleier å ha litt bryggesaker. Gjær, kar, gjærlås, billig juice osv. Vet om mange som brygger med europrisjuice. For å få cideren litt søtere, er det mange som tilsetter litt fun light til slutt. Denne har søtningsmiddel som ikke er sukker som blir spist opp av restgjæret. Jeg brygger bare øl. Det står på gjæringskar i ca to uker før jeg har det på fat. Angående flasking og evt karbonering, finner du sikkert noen tips på norbrygg.no

Angående kullfilter, jeg sliter ikke med gjærlukt uten å ha det. Kun vanlig gjærlås på 30liters dunker.
Sist endret av warmkorv; 4. januar 2018 kl. 18:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
20 6
Sitat av warmkorv Vis innlegg
Europris pleier å ha litt bryggesaker. Gjær, kar, gjærlås, billig juice osv. Vet om mange som brygger med europrisjuice. For å få cideren litt søtere, er det mange som tilsetter litt fun light til slutt. Denne har søtningsmiddel som ikke er sukker som blir spist opp av restgjæret. Jeg brygger bare øl. Det står på gjæringskar i ca to uker før jeg har det på fat. Angående flasking og evt karbonering, finner du sikkert noen tips på norbrygg.no

Angående kullfilter, jeg sliter ikke med gjærlukt uten å ha det. Kun vanlig gjærlås på 30liters dunker.
Vis hele sitatet...
Helte ut alt jeg satt i går. Bestemte meg for å gjøre det enkelt, men ordentlig når jeg først skal gjøre det, og driter i hva som er tilgjengelig i fengsler skulle jeg havna der igjen, så får jeg finne ut av det da Stikker bort på bunnpris og kjøper meg:

Gjærlås/airlock
Ølgjær
Eplejuice (uten sukker? Uten konserveringsmidler?)
Og sukker.

Er det noe mer jeg trenger for å brygge i en ukes tid på 1,5l flasker? Er gjærstopper og vinklarer nødvendig for så små mengder?

Sorry mange spørsmål altså, men har lest MASSE om tema nå, men blir så forvirret av at alle sier forskjellig.
Må ikke ha stopper og klarer nei. Anbefaler at du kjøper hydrometer, koster ikke mye. Da kan du måle sukkerinnhold før start, så du kan justere med sukker, og måle etterpå så du kan regne ut alkoholprosent, og se at gjæren har gjort seg ferdig.

Du trenger sikkert ikke mye gjær. Jeg bruker to pakker tørrgjær på 25L
Sist endret av warmkorv; 4. januar 2018 kl. 19:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
20 6
Sitat av warmkorv Vis innlegg
Må ikke ha stopper og klarer nei. Anbefaler at du kjøper hydrometer, koster ikke mye. Da kan du måle sukkerinnhold før start, så du kan justere med sukker, og måle etterpå så du kan regne ut alkoholprosent, og se at gjæren har gjort seg ferdig.

Du trenger sikkert ikke mye gjær. Jeg bruker to pakker tørrgjær på 25L
Vis hele sitatet...
Da har jeg satt to kanner til gjæring. En på 2-liter, med "hjemmelaget" gjærlås, bare for å sammenligne etterpå. Og en 5-literskanne med ordentlig gjærlås. Prøver med såkalt "turbogjær". Det er sikkert ikke det beste å bruke, men det var alt de hadde.
Kjøpte ikke hydrometer, for jeg skal overta en del utstyr til uka hvis jeg bestemmer meg for å fortsette med dette.
Trådstarter
20 6
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Får du tak i sukker, gjær og vatn er det som sagt så enkelt som å røre det sammen, og vente. Det er reint faktisk tilnærma umulig å ikkje få det til.

Gjærlås er fordel, for det kan hindre at det mygler, men bruker du en god gjær og moderat temperatur vil stortsett gjær og alkohol sørge for at det ikkje er spesielt godt miljø for andre organismer.
Vis hele sitatet...
Sitat av warmkorv Vis innlegg
Må ikke ha stopper og klarer nei. Anbefaler at du kjøper hydrometer, koster ikke mye. Da kan du måle sukkerinnhold før start, så du kan justere med sukker, og måle etterpå så du kan regne ut alkoholprosent, og se at gjæren har gjort seg ferdig.

Du trenger sikkert ikke mye gjær. Jeg bruker to pakker tørrgjær på 25L
Vis hele sitatet...
Er det stress å avbryte gjæringen før det har slutta å "boble" i gjærlåsen? Smakte på den nå, og det smakte syyyykt alkohol, så tror ikke jeg vil ha den noe særlig sterkere. Kjøpte ikke gjærstopper heller. Og ikke vinklarer (eller hva det heter). Noen tips til hva jeg skal gjøre videre for å gjøre den drikkeklar. Antar at den ikke kan drikkes nå med en gang?
Sorry mange spørsmål altså, men jeg er helt grønn
Ikke farlig å drikke den nå. Men bedre å la det stå litt, så gjæren får jobba ferdig. Kommer til å bli litt gugge oppe og nede, men det er bare gjær i forskjellige faser.
Skjønner ikke greia jeg. Hvem orker å drikke dårlig sats? Det er like dumt å drikke prison hooch som det er å drikke møkkete sølevann fra et rustent blikkspann når du heller kan drikke iskaldt, rent vann rett fra kranen.

Prison Hooch er jo rus for de som ikke har noen andre alternativer. Hva blir det neste at dere gjør en replica på prison food og synes det er ohh så kult å spise fengselsmat?
Trådstarter
20 6
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Skjønner ikke greia jeg. Hvem orker å drikke dårlig sats? Det er like dumt å drikke prison hooch som det er å drikke møkkete sølevann fra et rustent blikkspann når du heller kan drikke iskaldt, rent vann rett fra kranen.

Prison Hooch er jo rus for de som ikke har noen andre alternativer. Hva blir det neste at dere gjør en replica på prison food og synes det er ohh så kult å spise fengselsmat?
Vis hele sitatet...
Tanken var å teste ut "oppskriften" før jeg skal inn å sone neste gang, for å se om det er verdt å brygge noe der. Og for øvrig, så gikk det helt fint med en kondom som gjærlås. Nå brukte jeg forøvrig ikke vanlig bakegjær denne gangen, men den tid, den sorg!