Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 4090
Hei, har en litt kjedelig sak her som jeg sliter veldig med.
Det startet rundt april 2015, jeg skulle selge en del av tomta mi for å få bort litt lån.
Engasjerte selger/megler og fant en kjøper etter et par uker.

Det ble skrevet en bindende kontrakt av typen "bindende kjøpetilbud - fast eiendom" i midten av april 2015.
Kjøper har enda ikke kjøpt noe, driver bare å utsetter og hver gang jeg sier at jeg vil oppheve kjøpekontrakten sier han konstant "det kan du ikke, vi har en kontrakt som er bindende".

Hva kan jeg gjøre for å løsrive meg fra denne dritten?
Må jo være regler om at kontrakten kan bli opphevet hvis det går så å så lang tid uten at det kontrakten sier, skjer?
Han kan jo ikke holde på kontrakten så jeg aldri i løpet av mitt liv kan selge hus/tomt?
Har tenkt å selge huset og tomta men kan tydeligvis ikke før dette er ute av verden..

Håper noen kan komme med gode svar, vet jeg burde engasjere advokat men har rett og slett ikke råd.
Og ja fri rettshjelp er også noe jeg vurderer.
Alt jeg trenger er lover om når en evt kontrakt blir ugyldig eller når den kan bli opphevet hvis kontraktens innhold ikke blir gjennomført.
Det er veldig vanskelig å si noe konkret når man ikke har lest kontrakten. Kan du gi litt mer info? Hva slags type er det du har inngått avtalen med? Hvis det er snakk om en profesjonell lånehai som Pål Diskerud er du antakelig skrewed. Hva er det han du har inngått kontrakten med har å tjene på å ikke kjøpe tomta?
Trådstarter
6 0
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Det er veldig vanskelig å si noe konkret når man ikke har lest kontrakten. Kan du gi litt mer info? Hva slags type er det du har inngått avtalen med? Hvis det er snakk om en profesjonell lånehai som Pål Diskerud er du antakelig skrewed. Hva er det han du har inngått kontrakten med har å tjene på å ikke kjøpe tomta?
Vis hele sitatet...
Kjøper er ukjent/liten utbygger. Vet ikke hvorfor, 'men ser ut som'/'min teori er at' han vil ha en reservert rett til å kjøpe tomta om noen skulle melde interesse for hans ideer om bolig på denne tomta og skal sikkert ha noen til å skrive kjøpekontrakt der også før det bygges så han slipper risiko.

På kontrakten står det følgende:

Bindende kjøpetilbud - fast eiendom

For eiendommen: ****** *******
Undertegnede inngir herved følgende bud på ovenenvte eiendom: $$$
Kjøpesummen vil bli finansiert på følgende måte (kontaktperson bank må fylles ut): Lån (bank, kont.pers., tlf): ******-Banken
Tidspunkt for overtagelse: Etter godtjent fradeling.
Akseptfrist (dato, kl.slett): **/04/15
Eventuelle forbehold/andre betingelser: Godkjent fradeling, godkjent boligbygg på minimum 110kvm.

Tilbudet er bindende for budgiver. Dersom budet aksepteres av selger, gjelder det som kjøpekontrakt inntil den endelige kontrakt blir opprettet. Dersom annet ikke er angitt i akseptfrist er budet bindende for kjøper til klokken 15:00 første virkedag etter siste annonserte visning.

NB! Undertegnede er kjent med at selger står fritt til å godta eller forkaste ethvert bud. Likeledes er undertegnede klar over at budet er bindende for meg/oss når det kommer til selgers kunnskap. Handelen er juridisk bindende for begge parter dersom budet aksepteres innen akseptfristen.
Kjøper godkjenner at ******-Eiendomsmegling har tillatelse til å offentliggjøre salgsummen etter salget.


Annet enn dette er det bare underskrifter. Står ingenting om ugyldighet eller oppheving av kjøpskontrakt.
Sist endret av Boatman; 15. september 2016 kl. 16:36.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Er frådelinga godkjent? I så fall er overtagelsestidspunktet passert, og du kan i utgangspunktet krevje oppgjer.
Trådstarter
6 0
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Er frådelinga godkjent? I så fall er overtagelsestidspunktet passert, og du kan i utgangspunktet krevje oppgjer.
Vis hele sitatet...
Skal undersøke saken, megleren sa at megler eller kjøper skulle ta hånd om søknaden. Hvis dette er godkjent, hva kan jeg da gjøre om han ikke vil gjøre opp? Må jeg gå til rettsak?

Står forresten på kommunens nettsider om søknad om fradeling av tomt:
En søknad om tillatelse som ikke medfører dispensasjon, skal avgjøres av kommunen innen 12 uker.

Og det har gått snart et og et halvt år.. Har mast kontinuerlig på kjøper og nå svarer han ikke lenger. Orker rett og slett ikke dette lenger..
Vil heller oppheve kontrakten enn å gå til sak mot han/gjennomføre avtalen. Noen tips ang dette?
Sist endret av Boatman; 15. september 2016 kl. 17:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sjekk om saken (som det står i kontrakten, godkjent fradeling og godkjent boligbygg) er i orden. Hvis alt er i orden sender du varsel om heving hvis det ikke betales innen en forholdsvis kort tilleggsfrist. Vis gjerne til avhendingslova §§ 5-2 og 5-3. Så får han evt. ta det videre hvis han skulle være uenig.
Trådstarter
6 0
Sitat av Blåskimmelost Vis innlegg
Sjekk om saken (som det står i kontrakten, godkjent fradeling og godkjent boligbygg) er i orden. Hvis alt er i orden sender du varsel om heving hvis det ikke betales innen en forholdsvis kort tilleggsfrist. Vis gjerne til avhendingslova §§ 5-2 og 5-3. Så får han evt. ta det videre hvis han skulle være uenig.
Vis hele sitatet...
Hvis dette ikke er i orden, kan jeg oppheve kontrakt grunnet at det er gitt tilstrekkelig med tid til å ordne dette og dette ikke skjedd? Hvis han ikke har søkt engang etter all den tiden jeg har mast kan jeg virkelig ikke vente i 3 måneder til grunnet min økonomiske tilstand.

Skulle aldri ha skrevet under på kontrakten.. Ser kanskje ut som jeg må bite i det sure eplet denne gangen, men gjør alt for å unngå det.
Sitat av Boatman Vis innlegg
Hvis dette ikke er i orden, kan jeg oppheve kontrakt grunnet at det er gitt tilstrekkelig med tid til å ordne dette og dette ikke skjedd? Hvis han ikke har søkt engang etter all den tiden jeg har mast kan jeg virkelig ikke vente i 3 måneder til grunnet min økonomiske tilstand.

Skulle aldri ha skrevet under på kontrakten.. Ser kanskje ut som jeg må bite i det sure eplet denne gangen, men gjør alt for å unngå det.
Vis hele sitatet...
Ha litt is i magen og ikke gjør noe dumt akkurat nå. Du har holdt så lenge, du holder noen dager til. Ingen sure epler å bite i ennå!

Gjør som vidarlo og Blåskimmelost sier: Sjekk hva status angående fradelinga er med kommunen, så tar vi det derfra. Det er selvsagt ikke slik at denne 'kjøperen' kan sitte på eiendommen til evig tid ved å 'glemme' å levere inn en søknad til kommunen; denslags er i strid med avtalerett og god forretningsskikk. Så akkurat den bekymringen kan du trygt legge fra deg.
Burde ikke megler kunne hjelpe deg med dette? De tar seg vel vanligvis av oppgjøret og det formelle rundt kontraktskriving? Har du snakket med han/henne?