Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2578
En Macbook til en verdi av 8000kr blir sølt vin på under en liten fest, dette gjør at skjermen tar kvelden. Hvem betaler skaden? Eieren eller vennen som sølte vin?
Hvor sto den når det ble sølt? Hvem sin feil var det?
Å ha en macbook stående ute på en fest er vell ikke det lureste, kanskje dele på kostnadene
Man tar vel gjerne en (til tider kalkulert) risiko ved å ha vin og pils og brus og slikt rundt slik elektronikk, så totalt blind-sighted bør man ikke bli av at folk søler. Hadde det vært min ville jeg betalt, men hadde ikke sagt nei takk om vedkommende tilbød seg å feks. splitte kostandene. Vet at flere av mine venner ville tilbudt seg det, samt jeg ville gjort det samme for dem.
Rent etisk ville jeg sagt det var ansvarsdeling om maskinen stod på en utsatt plass. (altså i nærheten av de stedene man forventet at folk ville oppbevare drikkevarene).

Den som sølte var jo den som gjorde skaden, og er derfor skyld i dette. Denne personen kunne selvfølgelig sett at dyrt utstyr var i nærheten og dermed vært ekstra forsiktig - og eventuelt satt ølglasset sitt en annen plass.

Personen som eier PCen burde visst at når det kommer flere folk på fest så kan uhell skje, og burde plassert maskinen litt vekk fra steder hvor man hadde glassene for å redusere sjansene for skade ved søl.

Så jeg ville sagt det var rettferdig om man delte på regningen ved reperasjon / kjøp av ny.
Sist endret av etse; 8. juni 2014 kl. 16:28.
Rettferdig å dele, ja.
Har du krav på noe, nei.

Nå finner du ut hvor gode venner dere egentlig er..
Forsikring? Du har vel en innboforsikring som dekker dette, også kan dere evt dele på egenandelen
Hadde det vært jeg som sølte så hadde jeg betalt for skadene eller kjøpt ny/tilsvarende maskin utifra hva som er billigst.

Hadde det vært min maskin så ville jeg forventet det samme i retur.


Ser flere sier at man kanskje kan dele utgiftene.. Ikke enig her. Synes det blir å måtte betale for skade man ikke har skyld i.
Sitat av Lattergal Vis innlegg
Ser flere sier at man kanskje kan dele utgiftene.. Ikke enig her. Synes det blir å måtte betale for skade man ikke har skyld i.
Vis hele sitatet...
Men slik jeg (og tydeligvis flere andre her) ser det, er eieren også delvis skyld i det siden han burde være klar over risikoen man tar ved å ha PCen en plass man lett kan søle på den under fest. (Man må forvente at noen søler på fest, så sørg for å ha maskinen på steder slik ikke skjer).

Det er derfor begge sin skyld, så derfor rettferdig å dele.
Sist endret av etse; 8. juni 2014 kl. 18:00.
Sitat av Lattergal Vis innlegg
Ser flere sier at man kanskje kan dele utgiftene.. Ikke enig her. Synes det blir å måtte betale for skade man ikke har skyld i.
Vis hele sitatet...
Du er jo ikke helt uten skyld når du drar frem Macbooken din på bordet under en fest. Litt aktsomhet må da kunne forventes.

Dele kostnaden høres fornuftig ut. Jeg ville i alle fall forberedt meg på å åpne lommeboken uansett hvem av dem jeg var.
Mulig jeg har oversett noe, men står det noen plass hvor maskinen var når den ble sølt på?


Men hva hvis det hadde vært noe annet da som ble ødelagt? F.eks sofaen og et glass rødvin. Skulle eier satt sofaen på terrassen? Umulig å ta forhåndsregler på alt som kanskje kan skje.

Synes ikke plassering av produktet har noe med saken å gjøre. Her har noen vært uheldig og ødelagt annen sin eiendom. Å prøve å legge noe av skylden over på eier blir for dumt. Å ikke ta ansvar for det er bare usselt.
Plassering av produktet har alt med saken å gjøre. Om du inviterer til fest må du forvente at når folk får alkohol innabords kan det skje uhell. Å forvente at de som er gjester skal betale for alle skader som skjer blir i mine øyne helt feil. Derimot ville jeg forventet at de tilbydde å betaler deler av kostnaden, selv uten at jeg spurte.

Om derimot datamaskinen stod i et annet rom, og noen lurte seg inn der og sølte på den vil jeg påstå at jeg selv har vist aktomhet, mens den andre parten vist grovt uaktomhet når han medbragte drikken sin inn i rommet og sølte på den.

Om noen søler i sofaen med et uhell, så var det akkurat det, et uhell. Å begynne å måtte kreve at gjestene skal betale for full rens (av en potsensielt dyr sofa) synes jeg er feil. Man burde være klar over at slike ting kan skje når du inviterer folk over. Er du redd for at tingene blir ødelagt burde du
A: Ikke inviterer folk på fest, spesielt ikke om det skal konsumeres alkohol
B: Ikke kjøpe så dyre ting som du er redd for at blir ødelagt.
Sist endret av etse; 8. juni 2014 kl. 18:25.
Sitat av Lattergal Vis innlegg
Men hva hvis det hadde vært noe annet da som ble ødelagt? F.eks sofaen og et glass rødvin. Skulle eier satt sofaen på terrassen? Umulig å ta forhåndsregler på alt som kanskje kan skje.

Synes ikke plassering av produktet har noe med saken å gjøre. Her har noen vært uheldig og ødelagt annen sin eiendom. Å prøve å legge noe av skylden over på eier blir for dumt. Å ikke ta ansvar for det er bare usselt.
Vis hele sitatet...
Vin på sofaen er et "hendelig uhell", dvs det er ingen skyld, og eier vil ikke ha krav på erstatting. Med mindre vedkomne som sølte vinen hadde gjort noe grovt uaktsomt, eller søler med forsett. Hvis sofaen er dyr, og ikke kan vaskes, så kan du ikke tillate at folk nyter mat og drikke i eller i umiddelbar nærhet av den. Ved å tillate at noen drikker vin (enten ved å gi dem tillatelse eller ved å ikke handle når du ser de gjør det), så aksepterer du risiko. Dette er ikke å legge skylden over på eier, dette er et spørsmål om ansvar. Hvis jeg ber deg sette deg på min stol, har jeg ansvaret for at det er forsvarlig og jeg har ansvaret for skader som påføres stolen. Som eier er jeg muligens den eneste med forutsetting til å vite risikoen involvert i bruk av min eiendom. Hvis man ikke ønsker å ta kostnadene involvert ved å la andre personer bruke sin eiendom (eventuelt eiendom man disponerer), så har man valget mellom å forsikre seg eller å nekte andre å bruke eiendommen/eiendelene.

Plassering av produktet er en viktig faktor, hvis jeg legger laptopen på gulvet og noen tråkker på den fordi de ikke visste den lå der, så har de ikke gjort noe galt. Det handler om hva personen som forårsaker skaden vet, og burde ha visst. Det handler også om eieren har akseptert en risiko, hvis jeg ber deg sette vinglasset rett ved datamaskinen så aksepterer jeg risikoen. Hvis datamaskinen står på skrivebordet og jeg sier at du ikke har lov til å ha drikke der, vil jeg ikke ha godtatt risiko for drikke ved datamaskinen. Mens hvis jeg har laptopen på kaffebordet og jeg heller deg et glass vin, så er risikoen aksepter og jeg selv har delvis skyld.

Jeg er enig i at etisk sett bør man gjøre opp for seg, og samtidig ta forhåndsregler for å unngå risikable situasjoner i framtiden. Men det finnes ikke noe juridisk presedens for at man er absolutt ansvarlig for all skade man påfører en tredjeparts eiendom. Da ville man jo kunne lagt all skyld på en uheldig person, for noe som man er delvis eller helt skyld i selv, eventuelt der ingen har skyld. Hvis setter meg på din stol, og den blir pulverisert sammen, så må ikke jeg nødvendigvis betale for den, og du må ikke nødvendigvis betale for vinen jeg får på skjorten min. Hvis jeg derimot er en 200 kilo boler som kaster meg ned på din antikke stol, kan jeg ha handlet uaktsomt, eller forsettlig avhengig av min intensjon, og da vil jeg kunne være erstatningspliktig. Hvis du sager over benet eller vet at stolen ikke tåler at noen sitter på den, vil du være ansvarlig for skaden som påføres meg.

I erstatningsrett ser man på skyld, og aksept av risiko. Når jeg tillater at du drikker vin i min sofa, enten ved å gi deg en eksplisitt tillatelse, eller ved å unnlate å handle når jeg ser du drikker vin i sofaen, aksepter jeg den risiko det medfører. I dette eksemplet er det umulig å vurdere uten å vite om verten satt Macen på et bord som h*n var klar over at det var drikke, og uten å vite detaljene. Hvis personen som sølte flyttet Macen eller vinen på en måte som h*n forstod eller burde forstått at kunne forårsake skade, vil saken være en helt annen.

Jeg tror ikke det etiske svaret er langt unna det juridiske svaret. Hvis eieren plasserte Macen ved bord der alkohol nytes, så vet han, eller burde ha visst at det medfører en risiko. Hvis Macen stod på en plass det er unaturlig å nyte alkohol, er det mer rimelig å legge skylden på den som sølte. Dog ville jeg nok enten delt kostnadene ved å bytte skjerm eller betalt hele beløpet, litt avhengig av situasjonen. I tillegg ville jeg vært forsiktig med å nyte mat og drikke i nærheten av dyr elektronikk, og gjøre eier oppmerksom på risikoen det medfører hvis det ikke kan unngås. Denne tråden har også motivert meg til å skaffe meg en ekstra laptop til festbruk, jeg var faktisk ikke klar over at man selv kan måtte bære hele tapet hvis en gjest har et uhell.