Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 944
Hei.
Venter følgende bøker i posten:

LSD My Problem Child: Reflections on Sacred Drugs, Mysticism and Science
AV:Albert Hofmann, et al

Tihkal: The Continuation
Av:Alexander Shulgin, Ann Shulgin


The Psychedelic Experience: A Manual Based on the Tibetan Book of the Dead (Citadel Underground)
Av:Ralph Metzner, et al

The Doors of Perception and Heaven and Hell (P.S.)
Av:Aldous Huxley

Your Brain Is God
Av:Timothy Leary

Er det noen her som har lest alle sammen?
Burde jeg lese det i en bestemt rekkefølge, selv om det er forskjellige forfattere?

På forhånd takk

-Mare
Kan ikke si så mye om hele listen, men ser du har TiHKAL på den men ikke PiHKAL. I tilfelle du ikke vet det er pihkal den første boken til Shulgin, mens tihkal er oppfølgeren. Det går nok fint ann å lese dem selvstendig, men jeg kan absolutt anbefale pihkal før du leser tihkal. Mye spennende der!
Kommer veldig an på hvilke dokumentarer/dokumenter du har lest fra før av, og hvilket forhold har du til psykedelika fra før av.
Fortell oss litt om deg, du. :-)
Skal prøve meg på en liten anbefaling:

(PiHKAL)/TiHKAL
LSD my problem child
Your brain is god

Vet ikke så mye om de andre, men ville begynt i denne rekkefølgen
Hva med Stanislav Grof. Han er nok en av de mest kompetente på psykedelika området. Men det er skrevet meget vitenskapelig og er litt tungt.Men meget bra. Mange bind. Savner en lettfattelig norsk variant. Obs. Maps har konferanse i San Fransisco i April( tilbake til vugga?)
PiHKAL og TiHKAL er ikke akkurat bøker man leser fra perm til perm. Kan jo selvfølgelig ikke snakke for andre enn meg selv, men for meg fungerer de ihvertfall mer som oppslagsverk.
I PiHKAL så er det en biografisk historie om Alexander Shulgin og hans kone som er ganske interessant, men dette er bare halve delen av boken. Den andre delen av boken er en oversikt over en haug psykoaktive fenetylaminer. TiHKAL er bygget opp på samme måte, men her er det en kortere og mindre interessant historiedel enn i PiHKAL.
"The Psychedelic Experience: A Manual Based on the Tibetan Book of the Dead (Citadel Underground)" er mer en bok om buddhisme, filosofi og meditasjon enn om hallusinogener.
Det kan være tungt lesestoff, og har lite sammenheng med de andre bøkene.
Jeg ville nok lest den først, eller etter jeg var ferdig med de andre.

Hvorfor ikke lese resten av bøkene i kronologisk rekkefølge?
Er tross alt en del år, og mye nytt mellom f. eks. "The Doors of Perception" og "Tikhal"
Sjekk ut C.G. Jung - The Psychology of The Transference. Absolutt relevant.