Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  60 9874
Kjære medfreaker.

De siste årene har jeg sakte, men sikkert hatt en økt interesse for rusmiddler, og da hovedsaklig Cannabis. Jeg har nå bestemt meg for å skrive en oppgave om dette. Ikke en skoleoppgave eller noe slikt, men noe til personlig bruk i utgangspunktet. Hvis arbeidet mitt (og muligens noen av dere, om dere ønsker å delta) blir presentabelt, er det godt mulig dette kan brukes konstruktivt i kampen for legalisering av Cannabis. I utgangspunktet ønsker jeg å være anonym, da jeg rett og slett ikke har råd til å bli utsatt for stigmatiseringen samfunnet utsetter en Cannabisbruker for i dag.

Det jeg egentlig trenger hjelp til er research. Jeg kommer til å legge inn mange arbeidstimer i dette, så all hjelp settes virkelig pris på. Helt konkret ønsker jeg hjelp til å finne godt dokumentert forskning. Som alle vet er en påstand lite troverdig uten en kilde. Mange er til og med lite troverdige ved mindre kilden er en pålitelig kilde. Hvis noen allerede har artikler, forskningsrapporter og lignende hadde dette vært supert om dere kunne dele med meg. Jeg snakker ikke kun om rent medisinske rapporter, men også studier basert på for eksempel hvem den gjennomsnittlige cannabisbrukeren er, hva slags jobb han har og i hvilke sammenheng han/henne bruker stoffet.

Nøkkelord i min oppgave om dette er autentiske og kritikkverdige kilder.
Jeg håper på å etterhvert kunne dele den opp i flere deler. En rent medisinsk del, en del som tar for seg fordelene (og ulempene) ved legalisering og en del som tar for seg mytene om Cannabis, og motbeviser disse.

I første omgang kommer jeg ikke til å publisere oppgaven, men om jeg får hjelp av med freakere så skal selvfølgelig hjelpere få sluttprodukt, samt bli listet opp om de ønsker dette.

Jeg håper dere ser på dette som et interessant prosjekt, og at flest mulig vil gjøre sin innsats for å hjelpe til.

En siste ting for ordens skyld. Dette er i utgangspunktet ikke en legaliseringstråd. Velformulerte, korrekte og dokumenterte argumenter er hjertelige velkommen, men som sagt er det viktig med både gode kilder og god kildekritikk.

Jeg vil komme med oppdateringer underveis i prosjektet, og forhåpentligvis et godt sluttresultat når den tid skulle komme.

Hilsen Crabman
Flott iniativ, tråden burde hete "samletråd for troverdige forskningsresultater rundt cannabis"

Lykke til.
Sist endret av Turbolego; 22. februar 2010 kl. 00:35.
Planet Funkotron
DildoJames's Avatar
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Flott iniativ, tråden burde hete "samletråd for troverdige forskningsresultater rundt cannabis"

Lykke til.
Vis hele sitatet...
VELDIG enig. Edit: Eller veldig enig i at vi burde iaf hatt en slik tråd

Og til trådstater, så snart jeg kommer over noe skal jeg poste de her.
Har en curlingmatch å se først
Sist endret av DildoJames; 22. februar 2010 kl. 00:47.
enig med turboduplo her...

her er en god del linker du bør lese på :

http://norcan.org/

http://www.fnk.no/facebook.html http://www.fnk.no/debatthjelp.html


ah jeg kommer med fler, men jeg sitter på laptop her nå..

http://www.erowid.org/plants/cannabi...govreport1.pdf

http://www.cannabis.se/

"Svenska NORMAL"facebookgruppe

og norske http://www.normal.no/

http://www.cannabispartiet.com/default.html

meh kommer fler .. sliten i tuchpad finger'n.
Sist endret av random40348; 22. februar 2010 kl. 00:50.
Respekt for rask og seriøs respons! Vil spesielt takke xhacktly, som fikk meg til å ta turen innom Norcan.org igjen, hvor jeg kom over en tråd som tar for seg vitenskapelige kilder. Der fant jeg utrolig mye relevant! Når dere gjør det mye lettere for meg å finne kilder, får jeg fokusert mer på å slå sammen det relevante og det blir større sannsynlighet for et godt sluttprodukt. Etter å ha fundert litt på akkurat hvordan jeg skal skrive, har jeg fortsatt ikke helt klart å bestemme meg. Sånn som ting ser ut nå blir det en sammenslåelse av vitenskapelige fakta presentert på en måte som gjør at (forhåpentligvis) at mannen i gata forstår at det er helt latterlig at noe så perfekt er ulovlig i 2010. Min drøm er å skrive en lang, men fortsatt lettleselig artikkel om stoffet, hvor vitenskap og fakta belyses, mens den såkalte "forskningen" som eksisterer blir motbevist. Hvis den hadde kunne kommet fram til folk flest, så flere og flere kunne samlet seg bak den, og gjort det lettere å faktisk innrømme at man selv mener stoffet er ufarlig.

Slik som det er nå er det ikke så utrolig mange som har den lidenskapen til å finne fram i fakta for å virkelig overbevise de som tror cannabis er noe helt annet enn det det faktisk er. I tillegg er informasjonen spredt, ofte på engelsk og generelt ikke tilgjengelig for "folk flest".
Jeg tror helt ærlig at legalisering er mulig. Det er utrolig mange nordmenn som har prøvd Cannabis, og mange som bruker det fast. Sånn som det er nå så er det ikke så veldig fristende å bli utsatt for den uthengingen vi har idag med fordommer og lignende mot de som åpent kjemper for legalisering.

Felles arbeid for en bedre fremtid!

Edit: Forslag til akkurat hvordan jeg skal bygge opp oppgaven/artikkelen/rapporten min tas imot med stor takk!

- Crabman
Sist endret av Crabman; 22. februar 2010 kl. 01:47.
@crabman, ja nullstress jeg vil gjette på at legalisering blir gjennomført i Norge i løpet av 5 år. (ting tar tid i Norge..)

jeg foreslår at du oppretter en anonym blogg hvor du skriver artikkler (letleselige , dvs med mellomrom og kapitel overskrifter og hvor du henviser til kilder. du kan også når resultatet er ferdig prøve å på det på trykk (eevt gateavisa eller liknende.)

jeg kan sikkert komme med fler gode linker med orker ikke atm ettersom jeg sitter på laptop:P(ja jeg er lat.)
I like turtles
Skyfex's Avatar
Hvis du er ute etter medisinske artikler om cannabis kan du bruke PubMed.
Det er ikke alltid man kan få tak i selve artikkelen. Det hjelper om man er på et universitet (de har ofte "virtuelle bibliotek")

Men før du begynner, les om selection bias. Ut fra holdningene dine synes jeg du ligger i faresonen for å begå en slik feil.

Forresten så kan du også titte igjennom referansene til wikipedia, der finner man ofte gode artikler.
Hei!
Synes du viser en god holdning og fint initiativ her, og skal hjelpe det jeg kan. Det første tipset jeg kan komme med, vist du ikke allerede har lest den, er "Marihuana: A Signal of Misunderstanding" Ble skrevet av statsansatte forskere i USA etter forespørsel fra president Nixon.

Mer utfyllende rapport vet ikke jeg om ihvertfall. Skader, brukeren, omgivelser. Det meste er kort sagt med.

Lykke til!
Sist endret av Reply_to; 22. februar 2010 kl. 02:08.
Sitat av Crabman Vis innlegg
Kjære medfreaker.

De siste årene har jeg sakte, men sikkert hatt en økt interesse for rusmiddler, og da hovedsaklig Cannabis. Jeg har nå bestemt meg for å skrive en oppgave om dette. Ikke en skoleoppgave eller noe slikt, men noe til personlig bruk i utgangspunktet. Hvis arbeidet mitt (og muligens noen av dere, om dere ønsker å delta) blir presentabelt, er det godt mulig dette kan brukes konstruktivt i kampen for legalisering av Cannabis. I utgangspunktet ønsker jeg å være anonym, da jeg rett og slett ikke har råd til å bli utsatt for stigmatiseringen samfunnet utsetter en Cannabisbruker for i dag.

Det jeg egentlig trenger hjelp til er research. Jeg kommer til å legge inn mange arbeidstimer i dette, så all hjelp settes virkelig pris på. Helt konkret ønsker jeg hjelp til å finne godt dokumentert forskning. Som alle vet er en påstand lite troverdig uten en kilde. Mange er til og med lite troverdige ved mindre kilden er en pålitelig kilde. Hvis noen allerede har artikler, forskningsrapporter og lignende hadde dette vært supert om dere kunne dele med meg. Jeg snakker ikke kun om rent medisinske rapporter, men også studier basert på for eksempel hvem den gjennomsnittlige cannabisbrukeren er, hva slags jobb han har og i hvilke sammenheng han/henne bruker stoffet.

Nøkkelord i min oppgave om dette er autentiske og kritikkverdige kilder.
Jeg håper på å etterhvert kunne dele den opp i flere deler. En rent medisinsk del, en del som tar for seg fordelene (og ulempene) ved legalisering og en del som tar for seg mytene om Cannabis, og motbeviser disse.

I første omgang kommer jeg ikke til å publisere oppgaven, men om jeg får hjelp av med freakere så skal selvfølgelig hjelpere få sluttprodukt, samt bli listet opp om de ønsker dette.

Jeg håper dere ser på dette som et interessant prosjekt, og at flest mulig vil gjøre sin innsats for å hjelpe til.

En siste ting for ordens skyld. Dette er i utgangspunktet ikke en legaliseringstråd. Velformulerte, korrekte og dokumenterte argumenter er hjertelige velkommen, men som sagt er det viktig med både gode kilder og god kildekritikk.

Jeg vil komme med oppdateringer underveis i prosjektet, og forhåpentligvis et godt sluttresultat når den tid skulle komme.

Hilsen Crabman
Vis hele sitatet...
http://shathor.com/cannabis_research.html
Bilder for samenligning av skadene. Cannabis vs Alkohol.





De bildene hadde jeg vært litt forsiktig med å bruke... bodily effects of cannabis sett opp mot possible long term effects of ethanol. De gir jo egentlig ikke noen sammenligning i hele tatt, da de ikke sammenligner på likt grunnlag.
Hei, vil starte med å si at dette er et flott initiativ Bra at noen endelig vil ta tak i dette!

Vil anbefale deg å lese om Dr. Lester Grinspoon, han er en Amerikansk lege/forsker ved Harvard Medical School. Han har gitt ut utrulig mange gode og grundige artikler om medisinsk og vanlig bruk av cannabis!
Når han startet å forske på cannabis var han en motkjemper, men etterhvert som han lærte mer om denne planten fant han ut at den slettes ikke var så farlig som myndighetene hadde sagt! Og kjemper nå for legalisering.

Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Lester_Grinspoon

Blog: http://www.marijuana-uses.com/

Medisinske siden ved cannabis: http://rxmarijuana.com/
Se denne dokumentaren, veldig seriøst og innholdsrik;
http://video.google.com/videoplay?do...n&q=the+union#
Du bør se en dokumentar av National Geographic Explorer kalt "Marijuana Nation".

Det er en dokumentar som tar for seg mange av aspektene ved legalisering, bruken av medisinsk marijuana. Dokumentaren inneholder mange nyttige både økonomiske og medisinske fakta.

Lykke til med oppgaven
Erowid.org

Her har du mye basis fakta
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Her har du noe fra meg, kan legge til mer senere etter jobb:

CEDRO, statistikk fra amsterdam
House of lords science and technology, ninth report
Multidiciplinary Associasion for Psychedelic Studies (de har noen rapporter om cannabis og, men mest psykedelisk research)
Sitat av Crabman Vis innlegg
Kjære medfreaker.

De siste årene har jeg sakte, men sikkert hatt en økt interesse for rusmiddler, og da hovedsaklig Cannabis. Jeg har nå bestemt meg for å skrive en oppgave om dette. Ikke en skoleoppgave eller noe slikt, men noe til personlig bruk i utgangspunktet. Hvis arbeidet mitt (og muligens noen av dere, om dere ønsker å delta) blir presentabelt, er det godt mulig dette kan brukes konstruktivt i kampen for legalisering av Cannabis. I utgangspunktet ønsker jeg å være anonym, da jeg rett og slett ikke har råd til å bli utsatt for stigmatiseringen samfunnet utsetter en Cannabisbruker for i dag.

Det jeg egentlig trenger hjelp til er research. Jeg kommer til å legge inn mange arbeidstimer i dette, så all hjelp settes virkelig pris på. Helt konkret ønsker jeg hjelp til å finne godt dokumentert forskning. Som alle vet er en påstand lite troverdig uten en kilde. Mange er til og med lite troverdige ved mindre kilden er en pålitelig kilde. Hvis noen allerede har artikler, forskningsrapporter og lignende hadde dette vært supert om dere kunne dele med meg. Jeg snakker ikke kun om rent medisinske rapporter, men også studier basert på for eksempel hvem den gjennomsnittlige cannabisbrukeren er, hva slags jobb han har og i hvilke sammenheng han/henne bruker stoffet.

Nøkkelord i min oppgave om dette er autentiske og kritikkverdige kilder.
Jeg håper på å etterhvert kunne dele den opp i flere deler. En rent medisinsk del, en del som tar for seg fordelene (og ulempene) ved legalisering og en del som tar for seg mytene om Cannabis, og motbeviser disse.

I første omgang kommer jeg ikke til å publisere oppgaven, men om jeg får hjelp av med freakere så skal selvfølgelig hjelpere få sluttprodukt, samt bli listet opp om de ønsker dette.

Jeg håper dere ser på dette som et interessant prosjekt, og at flest mulig vil gjøre sin innsats for å hjelpe til.

En siste ting for ordens skyld. Dette er i utgangspunktet ikke en legaliseringstråd. Velformulerte, korrekte og dokumenterte argumenter er hjertelige velkommen, men som sagt er det viktig med både gode kilder og god kildekritikk.

Jeg vil komme med oppdateringer underveis i prosjektet, og forhåpentligvis et godt sluttresultat når den tid skulle komme.

Hilsen Crabman
Vis hele sitatet...
Faen Crabman :P

Hadde AKKURAT det samme i tankene så jeg hjelper deg mer enn gjerne
Send meg en PM med litt av infoen du har så det blir enklere å hjelpe
Syntes også du burde ta for deg de som sleger det også. Hvis du bare gjør dette som et snillistiskt prosjekt kan det fort bli hmmm.. døllt. Men hvis du hadde sett litt på de som selger, hvor de fåt tak i, hvem de er, hvor mye de tjener, hva det finansierer av, hva det finansierer, etc. Mye av motstanden mot hasj er at det er ulovlig, men alle oss her inne på freakforum er nok for. Og hvis det kunne blitt et ordentlig godt seriøst debattinlegg en gang, så hadde det vært lurt å se på de negative aspektene ved at det er ulovlig å selge hasj. I Oslo, er dte f.eks. mange ulovlige innvandrere som ja, blir mer ulovlige ved å selge hasj, og de er det jo bare synd på, jobber hardt for noen bakmenn. Etc. Finn ut litt der også. Det hadde vært gøy å lese. oi. Dette var rotete. Ja. Lykke til.
Noe som gjerne er ny informasjon for mange (selv om artikkelen stammer fra 1991) er effekten av å holde røyken inne lenge. Hvis noen har nyere forskning å vise til her er det flott, men såvidt meg bekjent stemmer dette enda. En myte i mange miljøer er at du får en bedre virkning av å holde røyken lengre i lungene. Dette er et poeng som jeg også ser tatt opp i debatter, der det viser til en økt helserisiko i forhold til vanlige sigaretter pga. lengden røyken er i lungene.
Studien
Sitat av Studien
The results confirm previous findings that prolonged breathholding does not substantially enhance the effects of inhaled marijuana smoke.
Vis hele sitatet...
Skal man knytte dette til legalisering er jo hovedpunktet at man ved en legalisering kan på en objektiv måte opplyse om hva som er reelt, og hva som ikke er reelt - slik at myter som dette ikke får grobunn eller noe i den duren. Er jo ikke nødvendig å vinkle det heller.
Hva om vi freakere som er for legalisering(dvs 94 % av oss hehe) hva om vi lager en site/portal i sammarbeid med fnk.no? bare at vi lager en bedre nettside`? hvor vi kan anonymt publisere artikkler ?
Sitat av xhacktly Vis innlegg
Hva om vi freakere som er for legalisering(dvs 94 % av oss hehe) hva om vi lager en site/portal i sammarbeid med fnk.no? bare at vi lager en bedre nettside`? hvor vi kan anonymt publisere artikkler ?
Vis hele sitatet...
Hmmm, jeg sitter nå på en nettside som føles og ser bedre ut, full av anonyme artikler og poster er den og.

Det føles bare så rett, takk for tipset
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
http://tdpf.org.uk/

Hvordan cannabis kan legaliseres.
Det som er viktig for å bli tatt seriøst av individer i høyere hold er å ta for seg både for og motargumenter.
Ikke glorifiser det FOR mye. (Selvom det har grunn til å "glorifiseres" :P)

Du må si negative ting ved legalisering, f.eks at det kan hende at mange tenker: "Oi, narkotika er ikke farlig alikevel!"
Så går de over til hardere stoffer. Trenger ikke skje, men det er mye idioter der ute.

Så må du nevne at cannabis brukes av alle yrkesgrupper, leger, psykologer, lærere, kontordamer, politikere, dommere, advokater etc.

Håper du får en bra rapport som åpner øynene til de høyt på strå
Bra iniativ!
Først av alt, et veldig bra initiativ!
Men selv så synes jeg det allerede finnes nok av kilder som tar for seg mytene til cannabis, fordeler ved legalisering, og den medisinske bruken av cannabis.
Det er mange kilder som skriver generelt om de fleste argumentene for legalisering av cannabis, blant annet flere bloggere, også norske. Du finne mye oppdatert om dette på: http://www.facebook.com/group.php?gi...6005381&ref=ts i skrivende stund er det postet 124 linker angående cannabis her, og gruppen er ikke så veldig gammel.

Hadde jeg personlig hatt tid til et litt større prosjekt som dette ville jeg gått inn i dybden på ett enkelt argument, for eksempel de økonomiske årsakene ved en legalisering kontra de økonomiske årsakene som er nå. Jeg tror penger er det som kan få mange til å snu i denne debatten. At det er urettferdig med et forbud, og at hasj er lite skadelig (i forhold til eks. alkohol) bryr ikke folk seg om, ettersom dette ikke angår dem. Men hva skattepengene våre går til tenker folk mer over, tror jeg da.
Jeg har tidligere skrevet litt angående det økonomiske rundt cannabis, og har gravd frem disse kildene som kan brukes:
http://freak.no/forum/showpost.php?p...2&postcount=43

Blir et grovt estimat, med gode kilderefereringer laget er det også mulig at noen som har litt peiling på slike estimat griper fatt i saken, ettersom mye av grovarbeidet vil da være gjort. Kanskje vil noen økonomistudenter ha mulighet til å ta dette videre til et nytt nivå. Videre er det også en bølge i media om dagen angående vårt forbud mot narkotika, media vil nok være interessert i et slikt estimat hvis dette blir gjort skikkelig.
Tar du utgangspunkt i den utredningen om kostnad av alkohol som det er linket til i det tidligere innlegget mitt, følger denne utredningen som mal, og prøver å finne tilsvarende kilder for cannabis, vil jeg tro at du vil komme veldig langt.


Et annet prosjekt kan være å rett og slett svekke uttalelser som ikke fremmer vår sak.
Skal motstanders uttalelser svekkes bør dette gjøres i form av f. eks youtube film. Måten daretoact.net har gjort dette på (eks http://www.youtube.com/watch?v=fe208nLLEwk ) synes jeg fungerer bra.

Jeg har til min store frustrasjon lest og hørt utsagn av diverse personer i media som rett og slett ikke stemmer. For eksempel Actis og NNPF slenger mye rundt med diverse påstander som ikke har et grunnlag, eller påstander som lett kan motbevises. I tillegg kan også deres forslag for en forbedret narkotikapolitikk ofte lett svekkes.
Jeg vil for eksempel nevne at både Actis og NNPF har foreslått urinprøver og ruskontrakt. Et medlem av NNPF har uttalt på nnpf.no at ungdommer bør inngå dette frivillig, i tillegg skal det også inngå i denne kontrakten at politi har tillatelse til å komme på skolen og ransake personen som har inngått kontrakten.
Et kostnadsanslag for kostnaden av eks. ukentlige urinprøver for x % av landets ungdommer for et år er sikkert interessant. I tillegg finnes litt info om bruk av urinprøver, blant annet USA har gjort dette lenge uten god effekt, og leger her i Norge er også skeptiske.

Andre eksempel på ting som kan angripes er Anders Ulsteins uttalelser i en debatt mot Willy Pedersen som var sist uke. Ulstein mente for eksempel at narkotikasituasjonen ikke er så gal i Norge, og at bruk av cannabis blant yngre er ”langt, langt mindre enn for resten av Europa”.
Lydklipp fra denne debatten kan lastes ned her: http://nl.nrk.no/podkast/aps/272/nrk...0105_44158.mp3

Kilder som motbeviser i hvert fall noen av Ulsteins uttalelse:
http://www.emcdda.europa.eu/
(Last ned publikasjonen for om drug situation 2009, last også ned ”A cannabis reader: global issues and local experiences”.)
Her finner du vanvittig mye som kan brukes, egentlig alt som trengs. For eks. står det skrevet at den typiske rusforebyggingen vi driver med i Norge, i form av eks narkomane som løper rundt på skolen og hyler ut om hvor farlig narkotika er, ikke har noen særlig virkning.
Jeg vil også anbefale deg til å holde deg til en større kilde slik som EMCDDA, ettersom EMCDDA er så å si er EUs svar på SIRUS, og motstandere kan derfor ikke hyle ut om at kildebruken din ikke er nøytral nok.
Klipp fra uttalelser fra ”motstandere” kan for eksempel hentes fra denne filmen: http://www.youtube.com/watch?v=_uf74...response_watch
Dette er en film som kan være til stor inspirasjon og interesse for deg, den viser en del om tankegangen til de som jobber i mot oss.


Er dette noe av dette av interesse og du har spørsmål er det bare å hyle ut. Jeg har gått å tenkt på og gjøre noe lignende selv en stund, men har dessverre ikke tid til å få til noe av nevneverdig kvalitet.
Jeg ser forresten at flere ønsker å bidra, kanskje kunne det vært en idé å opprette et eget forum, eller et underforum hvor de som ønsker å bidra der de kan diskutere konkret hva de skal gjøre, tildele oppgaver, og jobbe systematisk med prosjektet.
Freakforum er en vanvittig ressurs i seg selv, klarer du å bestemme deg for et litt mer konkret tema er jeg sikker på at mange her vil klare å hente frem mye om dette spesifikke emne til deg.
Sist endret av bita; 22. februar 2010 kl. 21:49.
http://www.imdb.com/title/tt1111833/
Superhigh Me. Kanskje ikke helt det du er ute etter av seriøst forskningsmateriale, men det er da en film om effektene av cannabis på sinnet/hjernen/kroppen.
Det er en dude som røyker til vanlig, for så å slutte i 30 dager. I denne perioden tar han en del tester (matte, "synskhet" osv.) Etter en måned uten THC røyker han som om verden ikke stod til påske, og tar de samme testene. Underholdende om ikkeno annet.
Liker prosjektet ditt, selv om jeg ikke har stort å bidra med, kommer til å følge med
Up is the new down
SilverKhan's Avatar
Sitat av Don Veto Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Sitat av blankis Vis innlegg
Andre eksempel på ting som kan angripes er Anders Ulsteins uttalelser i en debatt mot Willy Pedersen som var sist uke. Ulstein mente for eksempel at narkotikasituasjonen ikke er så gal i Norge, og at bruk av cannabis blant yngre er ”langt, langt mindre enn for resten av Europa”.
Vis hele sitatet...
Apropo Willy Pedersen, her er Willy Pedersens opprinnelige legaliseringsartikkel, med en del god argumentasjon. Det er også endel interressante debattinnlegg fra begge sider hvis du søker på cannabis hos Morgenbladet. Spesielt denne fra en professor på politihøyskolen er artig; han er i prinsipp for legalisering som en måte å få regulert bruken.
Hva med å intervjue leger og psykiatrikere? Har møtt noen som argumenterer for, men også de som har argumentert mot, begge sider med gode forklaringer og lite synsing, da spesielt når det kommer til det medisinske og skadevirkningene (jada, vet at vi liker å tro at de er så få, men skal dette gjøres ordentlig må man være villig til å innse ting man kanskje ikke liker å tenke på).
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Weili Vis innlegg
Hva med å intervjue leger og psykiatrikere? Har møtt noen som argumenterer for, men også de som har argumentert mot, begge sider med gode forklaringer og lite synsing, da spesielt når det kommer til det medisinske og skadevirkningene (jada, vet at vi liker å tro at de er så få, men skal dette gjøres ordentlig må man være villig til å innse ting man kanskje ikke liker å tenke på).
Vis hele sitatet...
Det finnes haugevis med informasjon der ute. Mer enn nok dokumentasjon til trådstarters formål. Trådstarter vil umulig klare å lese gjennom alt. Poenget med tråden er å bidra med god, verdig, pålitelig dokumentasjon. Å fremskaffe slikt er arbeid. Å lage slikt er _mye_ arbeid.

Forøvrig har jeg tenkt på følgende: Liste over motargumenter. Hver med sitt.. mot-motargument. Gode kildehenvisninger til sistnevnte. Det finnes sikkert slike der ute allerede, og dette er ikke spesielt relevant for tråden. Hovedpoenget er bare: Lange svar er kanskje mer informative, men korte svar har høyere leselighet.
Take it to the streets...nuff said
Det er en del som sliter med denne sykdommen. (Crohn´s)
Det er nevnt flere steder at cannabis virkelig er et effektivt legemiddel til å forbedre betennelsen.
Mange med denne sykdommen sier cannabis er det dessidert beste legemidlet de har prøvd. Synd at de som bor i land cannabis er ulovlig må bli kriminelle...

http://www.news-medical.net/news/200...treatment.aspx
http://medicalmarijuana.procon.org/v...stionID=000138

Håper noe av dette kan være til hjelp på den medesinske delen.
Ser ut som dette ble en god og varm tråd, koselig å lese Masse flotte innlegg og gode bilder og linker, lærerikt. Jeg støtter legalisering av Cannabis personlig, men fornuften min sier likevel at det aldri kommer til å skje

Det er ikke sånn at bare fordi Cannabis gir mindre abstinenser, mindre avhengighet, påfører kroppen mindre problemer osv osv enn andre rusmidler, at det kan/burde legaliseres? Tenker jeg da...

Mens jeg likevel ser den at vi ikke vil få en "Cannabis epidemi" eller at tallet på antall førstegangsrøykere vil øke så kraftig som folk tror. Cannabis er jo rett og slett så tilgjengelig i dag at om man får kjøpt det på matvarebutikker og bensinstasjoner i tillegg så vil vel ikke alle begynne med det fordet.

Men det er et rusmiddel, og så lenge hele Norges sorting og styre ikke røyker Cannabis så vil ikke de bli enige om å legalisere det. Så sant det ikke går så langt at man bruker folkeavsetmning på det og flertallet står frem. Da tenker jeg på direkte demokrati, hvis man får til en så stor greie at det kan avgjøres via stemming over hele landet. Slik som vi gjorde her i Norge når det var snakk om EUfor eksempel... Vi har vel brukt direkte demokrati og folkeavstemning på den måten 3 ganger eller noe i hele historien? Vi gjorde det og når vi skulle ha konge en gang i tida. Tenk så radikalt og ha landsstemme over legalisering av Cannabis røyking, altså på linje med EU medlemskap og bytte av kongedømme
Point And Laugh
Antim0n's Avatar
Jeg har i de siste dagene hatt diskusjonen om legalisering med flere kjentfolk av meg, og deres bekjentskaper. Noen har vert for, noen gir seg en blank en og noen er veldig imot.

Utav disse diskusjonene og hva jeg som hasj-røyker selv mener har jeg kommet fram til følgende:

Skikk og bruk er alfa omega.
De som er imot legalisering idag peker først og fremst til argumentet med at hasjrøyking fører til dumhet og hardere stoffer. Selv har jeg sett begge deler.

"Hasjrøyking fører til hardere stoffer"
I Bergen kom jeg i prat med en herionavhengig (som vi for enkelhets skyld kan kalle Ole) hvilket hadde begynt med hasjen og travet lengre uti myra (hans ord) ettersom det var en del gruppepress innenfor miljøet han hang i.
Intet vondt ord om Ole, siden han faktisk virket som en god person, men dette er ren personlig idioti.
Man ser daglig personlighetene som henger på Plata og i Nygårdsparken bl.a. og jeg tror ganske få her inne og ellers i landet har lyst til å ende opp som noen av dem.
Hvorfor de da havner på den stien er deres egen feil. Jeg virker kanskje kynisk, men det er slik det er.

"Hasj fører til dumhet"
Dumme folk som røyker hasj har en større tendens til å skryte av det siden 'det er så jævli kult å pøffe en jonny ass'
Case closed.

Jeg ser på megselv som en normal person med våkent intelekt, og jeg røyker min del hasj.
Jeg har samme forholdet til det som alkohol mer eller mindre.
Jeg unner meg en god halvgrams-joint et par ganger i måneden og jeg nyter den virkelig. God musikk, god munch og hvis jeg er heldig; godt selskap.

Om man eskalerer forbruket til det stadiet hvor man virkelig ikke har godt av det, og ikke klarer og innse det selv, bør man rett og slett ikke røyke hasj.

Mitt bidrag til denne legaliserings-diskusjonen blir derav:
Om man skal legalisere cannabis her til lands bør det medfølge rettningslinjer. Om respekterte mennesker kan fortelle folket at 'slik og slik er ikke kult, gjør heller sånn' kan det ha stor innvirkning på hvordan hasjrøyker oppfører seg og kanskje på hvordan anti-mengden ser på oss skorsteinshoder
Sist endret av Antim0n; 24. februar 2010 kl. 02:54. Grunn: Tilleg til teksten
Sitat av Don Veto Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Jeg er enig med deg at det står mye bra her, Don Veto, men visste du at du misser det mest interessante med det hele? Din første lenke fra BA, som omtaler sosiologiprofessor Willy Pedersens helomvending på narkotikasynet, skriver bl.a dette:
Sitat: Originalt fra BA
Willy Pedersen, som har forsket på rusfeltet i over 25 år, offentliggjorde sin helomvending i synet på kriminalisering av cannabis i en artikkel i Morgenbladet nylig. I artikkelen skriver han at han betraktet jusprofessor Johs. Andenæs og kriminologiprofessor Nils Christie som «naive» da de argumenterte for legalisering av cannabis for 15 år siden.
Vis hele sitatet...
Det interessante her kan du lese om i Aftenposten.no/Nyheter/Politkk den 15. Februar 2010, som gjengir en uttalelse av Hedda Giertsen, professor ved Institutt for kriminologi og rettssosiologi ved UiO:
Sitat: Originalt fra Aftenposten.no
Hun er bekymret for konsekvensene av å bruke økt straff i narkotikabekjempelsen.

Jeg deler Johs Andenæs syn når han sa at i historiens lys vil dette bli sett som vår tids største feilinvestering i straff, sier Giertsen.
Vis hele sitatet...
Det er ingen tvil, som sosiologiprofessor Willy Pedersen nevner, at jusprofessor Johs Andenæs hadde rett - noe vi vet nå 15 år senere! Kilde? Holder det med en tidligere norsk høyesterettsdommer med 19 års fartstid? [Dette spørsmålet, med en undertone av frustrasjon, er ikke rettet mot deg, DonVeto, men særlig mot enkelte politiske partier]

KILDE (Store bokstaver ment for dauhørte politikere)

NB!
Hyperlenken til Wikipedias artikkel om høyesterettsdommer er spesielt rettet mot Senterpartiet! Resten av norges befolkning går jeg ut i fra veit hva det betyr..

Edit:
For de som lurer på min frustrasjon mot Senterpartiet, bes lese denne tråden her.
Tenk nytt i narkotikapolitikken

Dagens ruspolitikk fører til at kriminelle bander kontrollerer salg av narkotika.

Over 200.000 nordmenn er kriminalisert for å bruke cannabis, et rusmiddel som er langt mindre skadelig enn alkohol. Hvorfor tvinger staten oss til å bruke et mer skadelig rusmiddel enn nødvendig?

Det er over 190 millioner cannabisbrukere i verden, og her hjemme rapporterer SIRUS at det minst er 200.000 brukere. Sannsynligvis er tallet høyere fordi mange vegrer seg for å svare som sant er i et offentlig spørreskjema, i frykt for konsekvenser med barnevern, familie og jobb.

De eldste av oss husker at cannabis ble solgt på norske apotek frem til 1965, da det plutselig, og uten noen form for debatt, ble forbudt da Norge undertegnet en internasjonal konvensjon. Hensikten med forbudet var å redusere bruken og spesielt beskytte barn og ungdom. På 60-tallet trodde man at cannabis var inngangsportalen til sterkere stoffer, noe Verdens Helseorganisasjon avkreftet for flere år tilbake.

Den norske stat har i over 40 år brukt milliarder av kroner i «krigen mot narkotika». Resultatet er at det er kriminelle bander som styrer salget, og disse spør ikke etter legitimasjon, ei heller har de regulerte åpningstider. Cannabis er derfor fortsatt det rusmiddelet som er lettest å få tak i, også for ungdom.

Det er ikke mulig å regulere noe som er forbudt. Man forsto raskt under forbudstiden for alkohol - at om det ikke ble regulert så ville mafiaen stå for salget, og det var ikke ønskelig. Stadig flere land går derfor vekk fra forbudsstrategien, og regulerer salget bla med aldersgrense.

Mange tror at Nederland har legalisert cannabis, det er feil. De har kun omgått reglene i konvensjonen. Det er mulig, fordi hensikten jo er å redusere bruken, ikke å kriminalisere de som gjør noe «man ikke liker». Portugal er det eneste land i Europa som har avkriminalisert, og det skjedde i 2001. Noe som gir oss erfaringstall om hva som skjer når man ikke lenger straffeforfølger brukerne, men tilbyr dem helsetjenester, om de selv ønsker det. Tallene er krystallklare; antall brukere er kraftig redusert, og spesielt gjelder dette for ungdom.

Mens flere og flere land avkriminaliserer har ikke debatten startet i Norge. I 2005 ble det utlyst en høring om endringer i norsk straffelov. Straffelovskommisjonens innstilling var: «Flertallet i kommisjonen går inn for å avkriminalisere bruk av narkotika, og erverv og besittelse av narkotika til eget bruk».

Riksadvokat Tor-Aksel Busch gikk i fjor ut og etterlyste en debatt om avkriminalisering også i Norge. Men politikerne valgte å overse, eller til og med latterliggjøre utspillet, sannsynligvis på grunn av manglende kunnskaper, og fordi emnet er tabubelagt.

Vi er nå inne i et paradigmeskifte når det gjelder ruspolitikk. Cannabis har, og vil bli brukt som både medisin og nytelsesmiddel, uansett hva staten måtte mene om det. En vare som er etterspurt vil det alltid være noen som ønsker å selge fordi det er penger å tjene. Spørsmålet er hvem vi ønsker skal tilby varen, og om vi ønsker et fritt eller regulert salg?

"Tenk nytt i narkotikapolitikken".
Debattinnlegg av Anita Nyholt, VG 16.9.09:
http://www.flickr.com/photos/7057522...350864/sizes/o
Hm, første gang jeg faktisk leser OP ordentlig og jeg er ikke sikker på om jeg forstår intensjonene hans, men hvis det bare er en privat forskningsprosjekt, uten relativt klare mål eller målgruppe, så er fundamentet i all slik type forskning å lese legenden Jack Herers The Emperor Wears No Clothes. Det er fy-fy i det hele tatt å tenke på forskning rettet mot avkriminalisering eller legalisering uten å lese en av de viktigste dekriminaliserings-publikasjonene i legaliseringsdebatten i moderne tid!
Er selv ikke noe fan av å røyke cannabis men er faktisk veldig for att det skal bli legalisert men det borde brukes på samme måte som alkohol, altså det burde være sosialt akseptert å røyke i blandt ikke sitte hjemme å røyke hver dag samme som man ikke burde sitte å drikke alkohol hver dag.Har vært i rusmiljø siden jeg var 13 og nå er jeg dobbelt så gammel og har sett en del gått under pg alkohol og andre rusmiddler.Mennesker og dyr har ruset seg siden i århundre og tror mange har behov for å koble av med noe i blandt og da foretrekker jeg att det mest harmløse rusmiddelet marihuana som vanligvis bare gjør en roligere enn andre ting.Synes det er helt på trynet att sprit er lovelig som smått fører til vold andre idiotiske impulsive ugjennomtenkte handlinger som hærverk, vold og man mister kontrollen mens marihuana som oftest gir motsatt effekt er ulovelig.Tenker på hvor mye roligere det hadde vært på uteplasser om man kunne røykt eller spist seg en hasjbrownie mens man konsumerte alkohol noe som er tradissjon å drikke i enkelte sosiale tilsettninger sosial og i feiringer.Blir selv spinnvill fylla og av alle jeg har kjent i miljøet i gjennom årene har vært fmest aggresiv i spritrus og ved bruk anabole steroider noe som faktisk også er lovelig så lenge du bare har til eget bruk.Noen tåler ikke alkohol og for smart til å sniffe lim ol og da må du trå over grensa og innta feks tjall for å ruse deg om du vil koble av en dag du trenger det, og tjall er jo som både amfetamin, heroin osv ulovelig så det går under samme kategori ulovelige substanser og da har du blitt kriminell plutselig og da blir du kjent med andre kriminelle for bare å handle så du vet du får noe ok de gangene du tenker å slappe av på en lørdagskveld eller hva det måtte være, og da blir du mest sannsynlig inntrodusert for andre stoffer og det virker mer og mer normalt for deg og du har jo kryssa linja uansett og blitt småkriminell så kansje du prøver noe mer og kanse har du det gående da etter vært.I norge er det maaaange herionister i forhold til feks nederland, der det sannsynelig nok er flere som bruker cannabis det er jo lovelig der så de slipper å krysse linjen fra å gjøre noe som er rett til å gjøre noe galt og trosse loven, å omgåes kriminelle osv.Og enkelte er rusmissbrukere og er det ikke bedre att de sitter å røyker enn å 6ta andre ting som kan gjøre de agressive,impulsive osv.Så er det de som lurer legene som tar urinprøve i visse tidspunkt og de som er stoffmissbrukere skyr unna cannabisen som sitter lengst i blod/urinen og hiver heller på med amfetamin og andre stoffer som ikke sitter lenge i kroppen eller drikker masse alkohol og får frynsete nærver og blir fysisk avhengige og blir gradvis ødelagte, det er en gjenganger her hos mange jeg kjenner.Liker selv ikke cannabis foretrekker minus og andre farlige substanser men er FOR spessielt marihuana som er så mildt, for jeg har sett og opplevd mye og det er de få som kun har holdt seg til det som det har gått bra med og har hatt et stabilt liv mens de som har holdt oss til enten/både andre stoffer/alkohol har det gått mye mer nedover med har jeg lagt mærke til i de 13 åra innenfor rusmiljøet.....
søkte etter norske legaliserings grupper for cannabis på facebook..

fant veldig få med få medlemmer, hvorfor er det ingen som tør å ytre seg der?
Sitat av jassågitt Vis innlegg
søkte etter norske legaliserings grupper for cannabis på facebook..

fant veldig få med få medlemmer, hvorfor er det ingen som tør å ytre seg der?
Vis hele sitatet...
http://www.facebook.com/group.php?gid=105546005381
Over 6000 medlemmer.

Men grunnen til at mange ikke vil flagge offentlig at de ønsker lovlig og regulert cannabis er selvsagt på grunn av stigmatiseringen. En god del bruker nok også cannabis selv, og det er jo ulovlig...
Professor Willy Pedersen skifter mening om cannabis


* "Tja til diskusjon", Morgenbladet, 16.10.09, http://morgenbladet.no/apps/pbcs.dll/...

* "Hva er verst?", Morgenbladet, 23.10.09, http://morgenbladet.no/apps/pbcs.dll/...

* "Vi trenger ny narkotikapolitikk", Morgenbladet, 06.11.09, http://morgenbladet.no/apps/pbcs.dll/...

* "Forførende forskningsformidling", Morgenbladet, 13.11.09, http://morgenbladet.no/apps/pbcs.dll/...

* "Ja til nyanser", Morgenbladet, 20.11.09, http://morgenbladet.no/apps/pbcs.dll/...

* "Kritiske spørsmål til narkotikapolitikken ties i hjel", Morgenbladet, 20.11.09, http://morgenbladet.no/apps/pbcs.dll/...

* "Misforstått budskap", Morgenbladet, 27.11.09, http://morgenbladet.no/apps/pbcs.dll/...

* "Hva fremmer fri forskning?", Morgenbladet, 04.12.09, http://morgenbladet.no/apps/pbcs.dll/...

* "Stagnasjonen i institusjonen", Morgenbladet, 11.12.09, http://morgenbladet.no/apps/pbcs.dll/...

* "Hasj på resept er for enkelt", Morgenbladet, 11.12.09, http://morgenbladet.no/apps/pbcs.dll/...

* Reguleringen av cannabis", Morgenbladet, 11.12.09, http://morgenbladet.no/apps/pbcs.dll/...

* "Legalisere for å regulere?", Morgenbladet, 11.12.09, http://morgenbladet.no/apps/pbcs.dll/...

* "Uberettiget kritikk av Sirus", Morgenbladet, 18.12.09, http://morgenbladet.no/apps/pbcs.dll/...

* "Tilbake på geledd?", Morgenbladet, 18.12.09, http://morgenbladet.no/apps/pbcs.dll/...

(Kopiert fra Youtube)
Vel, en fordel kan jo være at landet hadde blitt mer demokratisk, det vil si at det er feil å skulle nekte de menneskene i samfunnet som ikke drikker. Personlig er jeg ekstremt lei drikking og det helveette det noen ganger gir dagen der på. Ikke syns jeg det smaker spesielt heller. Derfor ser jeg ikke hvorfor noen få mennesker i et samfunn ikke skal kunne få velge å sitte inne på en lørdagskveld å ta en joint, isteden for å Kjøpe drikke for 200-300 kr, + noen 3-4 øl/ 3 drinker etc, inngangs penger; 60-90?KR, taxi... MIN 200,- men andre har langt lengre strekkninger. De som røyker drar dessuten skjelden ut for å ramponere byen/sloss på utesteder, slik det ofte kan bli i oslo på 17. mai. Leser alltid om hvor mye alkohol har skjyld i offentlig skadeverk og politiarbeid. En annen ting er vel at cannabis så godt som er bevist mindre skadevirkende enn alkohol. I norge har vi noe som heter bakfullsøndag, og mange drikker seg ofte så full, at dagen etter blir grusom. Det skjer ikke med cannabis. I tillegg er tobakk et mye mye MYE større probelm, hva antall dødsfall er et resultat av. Kreft, hvertesydomer, KOLS, etc.

* Tobakksdyrking tar opp 40.000 kvadratkilometer dyrkningsmark. Det er like mye som brukes til dyrking av appelsiner eller bananer.
1*00 millioner mennesker døde på grunn av tobakksbruk i det 20. århundre.
*Tobakk koster årlig over 3.000 milliarder kroner i medisinsk behandling på verdensbasis.
*Hvert tiende dødsfall i verden skyldes tobakk.
*Røykere dør i gjennomsnitt 15 år før ikke-røykere.
* Røykere dør i gjennomsnitt 15 år før ikke-røykere

* I 2010 vil 6 millioner mennesker dø på grunn av tobakksbruk

* Mellom en tredel og halvparten av alle røykere vil dø av røyking

* Risikoen for å dø av lungekreft er 23 ganger så stor for en mannlig røyker som en ikke-røyker, og 13 ganger så stor for en kvinnelig røyker

* Hvert år dør 200.000 av passiv røyking

(Kilde: www.tobaccoatlas.org, Reuters) (©NTB)

En SVÆRT god rapport hos Forbundet mot Rusgift`s nettsider:
http://www.fmr.no/skadevirkningene-v...720-10265.html

+
"Vi trenger ny narkotikapolitikk"
av
Marie Smith-Solbakken og Hans-Jørgen Wallin Weihe
Programområdet for samfunns- vitenskapelig rusforskning, Universitetet i Stavanger
http://morgenbladet.no/apps/pbcs.dll...BATT/711069989
gutta på norcan har jo sikkert mye å bistå med
Legaliser det, det finnes ikke en dårlig grund til å gjøre det!
Alzheimer's disease: THC inhibits the enzyme acetylcholinesterase

Cancer Killer
Cancer Specialist Explains How Cannabis Keeps
Cannabinoids as Anti-Cancer Agents
Cannabinoids destroy cancer
Cannabis compound stops spread of breast cancer: researchers
A compound of the marijuana plant may prevent aggressive breast cancers from spreading throughout the body, new research from the United States suggests.
Cannabis destroys cancer cells... reveals research at Barts and The London, Queen Mary's School of Medicine and Dentistry Queen Mary, University of London

Queen Mary, University of London is an established university in London's vibrant East End committed to high-quality teaching and research.
Cannabis extract makes brain tumors shrink
CSA: Research: Studies Showing an Anti-Cancer Effect
Derivatives of cannabis for anti-cancer treatment
Pot Compounds Halt Spread Of Known Cancer Causing
Pot Shrinks Tumors; Government Knew in '74 | | AlterNet
In 1974 researchers learned that THC, the active chemical in marijuana, shrank or destroyed brain tumors in test mice. But the DEA quickly shut down the study and destroyed its results, which were never replicated -- until now.
Report Supressed That Marijuana Components
Sean D. McAllister, PhD-Research in treament of aggressive breast cancers
Sean D. McAllister, PhD- Research in studying the potential of the endocannabinoid system to control cell fate with the goal of developing therapeutic interventions for aggressive cancer and discovering the detailed mechanisms through which cannabinoid compounds regulate Id-1 expression.
SFN: Going to Pot May Lower Alzheimer's Risk
Spain: Cannabis Found to Shrink Cancerous Brain

Study Finds No Cancer-Marijuana Connection - washingtonpost.com
The largest study of its kind has unexpectedly concluded that smoking marijuana, even regularly and heavily, does not lead to lung cancer.
THC vs Alzheimer’s
Sitat av jassågitt Vis innlegg
søkte etter norske legaliserings grupper for cannabis på facebook..

fant veldig få med få medlemmer, hvorfor er det ingen som tør å ytre seg der?
Vis hele sitatet...
Fullt navn, bilde, mistanker om overvåking på facebook, familie, venner som man ikke vil fortelle det til, osv. Det er farlig å være kriminell.
enkelt og greit fordi det å bli søkt opp på google og så å bli assosiert med "han mannen som er for jash røyking or narkotika og sånn" er ikke den mange ønsker å være. Når folk ser hvilke facehruppe de er i blir det veldig overfladisk. Jeg har personlig ingen problemer med å ytre min mening denne debatten, selv om jeg er for legalisering. Men det skal gjøres på ordentlige promisser slik at det blir mer profesjonelt. Jeg vil at om noen googler meg og tilfeldigvis ser at jeg har vært inne på denne debatten skal synspunktene mine og hvorfor jeg mener det være enkelt synlig. For selv om mange kan tro det når an sier man er for legalisering av cannabis så bruker jeg det ikke, har aldri brukt det og kommer mest sansynlig aldir til å bruke det. Men liberalen i meg mener det fører til mer galt enn positivt å ha forbudet.

Videre syne jeg ikke facebook-grupper helt er veien å gå for å få til noe slikt i politikken. Dette fordi terskelen for folk til å bli med i grupper, defor sier det veldig lite om hva folk egentlig mener noe sterkt om. Jeg får ty til litt konservative metoder som debatter og leserinlegg fortsatt
Sist endret av etse; 2. mars 2010 kl. 01:32.
Har ikke lest gjennom hele tråden, men filmen "Superhigh me" viser godt hvordan en person blir påvirket av Cannabis, både over kort og lang tid. Legen konkluderer blant annet i slutten med at hovedpersonens bruk av Cannabis gjennom flere år ikke har gitt noen som helst form for permanente fysiske skader.
En grunn til at det kan være vanskelig å finne legaliseringsgruppen på facebook nå er nok mye på grunn av det nye kryptiske navnet. Her er hvertfall facebook siden til Folkeaksjonen LUHM