Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  188 24840
I det store hele er vell hasj farlig, det kommer an på hva du gjør det til spør du meg. Tar du deg en j i ny og ne så skader det ikke. Er du en hverdagsrøyker er det vell en annen historie. I helga som var nå nylig traff jeg noen folk gjennom et par venner av meg. Han ene fyren der hadde røyker HVER dag i 3 år. Slik snakket han:

"Shiit ass, bli me å mekk en jay a?? Serriøst ass kis, må ha den nå ass, serr.."

Jeg skammet meg litt over hvor jævla patetisk han fyren var (håper jeg ikke snakker om noen her nå, no offence ) men slik kan man ende opp viss man tar det for langt.
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Sitat av Muradi Vis innlegg
Faktisk så kan ikke hasj gi deg kols, med mindre du blander det med tobakk.
Vis hele sitatet...
Er det nikotin som gjør at man får kols da? Spiller ikke røyk generelt en stor rolle her?
Det er nok heller alle de andre stoffene i røyk som irriterer luftveiene, som er hovedgrunnen til KOLS.

http://no.wikipedia.org/wiki/Kronisk...iv_lungesykdom
Sitat av speq Vis innlegg
Er det nikotin som gjør at man får kols da? Spiller ikke røyk generelt en stor rolle her?
Vis hele sitatet...
måtte sjekke ut det med nikotin å ble selv litt forvirra på noe annet jeg leste.

Wikipedia sier først: at nikotin øker pulsen å gjør så blodet frakter mindre O2 og Nikotin trekker sammen muskulaturen i blodåreveggen og reduserer blodgjennomstrømningen og øker blodtrykket.

OG: Et forskerteam ved King's College i London mener nikotin kan hjelpe hukommelsen og konsentrasjonen hos mennesker, samt forsinke demens og Alzheimers sykdom.

hvordan henger det sammen ? hjelpe hukommelsen ved mindre blodigjennomstrømning?
trodde de som ikke fikk nok surstoff til hode ikke klarte å tenke klart i det hele tatt.
Tjære, CO, blåsyre, nikotin, alt er sikkert med på å utvikle kols. Jeg skrev en ganske utfyllende oppgave om cannabis for noen år siden.
Regular use of cannabis can lead to respiratory problems at the same degree as tobacco. Cannabis is assumed to be four times as hard for the lungs as tobacco, which means: one pure cannabis-rolled joint can be compared to four cigarettes. However, a cannabis user is in almost every incident smoking ten or more times less cannabis than a tobacco-user smokes tobacco, which means that the effects to the respiratory from cannabis smoking is generally less harmful then tobacco use is.
Vis hele sitatet...
Hentet fra oppgaven, referanser står nederst: http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=66601 - Merk! Mitt syn på cannabis har forandret seg meget mye siden jeg skrev oppgaven. Cannabis er, slik jeg forstår det av egene og andres erfaringer, langt farligere for psyken enn det jeg en gang trodde. Røyking mer enn et par joints i uken er MISSBRUK!
Sist endret av nilsern; 2. juli 2009 kl. 08:30.
kjedelig streiting
Sitat av nilsern Vis innlegg
Tjære, CO, blåsyre, nikotin, alt er sikkert med på å utvikle kols. Jeg skrev en ganske utfyllende oppgave om cannabis for noen år siden. Hentet fra oppgaven, referanser står nederst: http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=66601 - Merk! Mitt syn på cannabis har forandret seg meget mye siden jeg skrev oppgaven. Cannabis er, slik jeg forstår det av egene og andres erfaringer, langt farligere for psyken enn det jeg en gang trodde. Røyking mer enn et par joints i uken er MISSBRUK!
Vis hele sitatet...
Slik jeg ser det, så kan du ikke sette en slik grense om at over 3 jointer i uken= misbruk. Tar man seg en joint om kvelden etter jobben for å slappe av 5 dager i uka, så må det fremdeles ikke være misbruk.

Dropper du jobben/venner/familie for å røyke så begynner vi å snakke misbruk. Eller om bruken skader deg på andre måter.

Jeg kan heller ikke si at jeg har sett noen sikre kilder på at røyking av cannabis foråsaker lungesykdom.

Og det med at det skader psyken som enkelte personer her skriver er heller ikke bevist. Ja mange av de som ligger på div intitusjoner rundt om her i landet har sikkert brukt cannabis, men hva kom først? Høna eller egget? Kan det hende at disse folka søker rus netopp for komme seg bort fra problemene?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sa-chan: Nå er vel denne personen heller et produkt av miljøet.
Klart, daglig bruk av cannabis er missbruk og går ut over kognitive evner, men at det resulterer i degenerering av språket til gateslang er vel litt å ta i?
Cannabis var jo sterkt med på at han ble slik mener nå jeg. Det var såklart hans valg og henge med andre tapere som også er slik, så miljøet spiller jo en stor rolle. Han hørtes jo ekstremt fjern ut når han snakket, og det mener jeg er cannabisen sin skyld.
En gruppe med forskere ved Keele University Medical School har sett på det med cannabis og mental helse. Studien ble utgitt i tidsskriftet Schizophrenia Research.

[Link]

“[T]he expected rise in diagnoses of schizophrenia and psychoses did not occur over a 10 year period. This study does not therefore support the specific causal link between cannabis use and incidence of psychotic disorders. … This concurs with other reports indicating that increases in population cannabis use have not been followed by increases in psychotic incidence.”
Vis hele sitatet...
Tatt fra blog.norml.org
Når alle snakker om farlig, så vil jeg si at Alkohol er farlig for deg selv og dine omgivelser. mange blir aggresive og voldelige ved større inntak av alkohol. Cannabis skader kun deg selv (og en eventuell svært dedikert, passiv røyker)

avhengighet av alkohol skader deg selv og dine nærmeste, i likhet med cannabis.

Klart, ingen av delene er veldig godt for deg, fysisk eller psykisk i lengden, men ankepunktet mitt som forsvareren til cannabis er at du faktisk ikke får lyst til å løpe rundt å jule folk inn på intensiven.
Den medisinske skadevirkningen av ∆9-THC ligger sansynligvis mellom kaffe og te.

Mange av dere referer til alkohol som et rusmiddel, det er feil, alkohol er et giftstoff.
Sist endret av fxxked; 3. juli 2009 kl. 07:07.
så giftige stoffer kan ikke fungere som rusmiddler?
Sitat av Sixpounder Vis innlegg
så giftige stoffer kan ikke fungere som rusmiddler?
Vis hele sitatet...
Tja, gjør vel det på sett og vis, men teknisk sett er forgiftningen du føler av alkohol, ingen reell rus.

Det som skjer når man drikker alkohol er at man setter kroppen i selvforsvar mot denne forgiftningen man har påført den.

Symptomene er nedsatte motoriske evner( jfr forbud mot føring av fartøy ), løgn, fanteri, kåthet( kroppen er som kjent redd for å dø og "må" reprodusere seg selv før slikt skjer. )
Sist endret av fxxked; 3. juli 2009 kl. 09:16.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
fxxked: Grunnen til at man blir kåt på alkohol er fordi kroppen føler at den dør?
Jeg tror farmakologien er en smule mer komplisert enn som så, har du noen kilder?
Sist endret av Dodecha; 3. juli 2009 kl. 09:29.
Dessuten er det da forskjellige måter og oppleve rus på. Om man er forgiftet, har ligget i sola lenge eller opplever adrenalinrush er man fortsatt ruset. Noen vil si man er ruset om man er forelsket og andre er høye på Jesus. Alt dette kan være høyst reell rus, med bivirkninger og nedturer.
hva er egentlig definisjon på rus da?
bare at fysisk og psykisk tilstand ikke er normal?
Sitat av fxxked Vis innlegg
Symptomene er nedsatte motoriske evner( jfr forbud mot føring av fartøy ), løgn, fanteri, kåthet( kroppen er som kjent redd for å dø og "må" reprodusere seg selv før slikt skjer. )
Vis hele sitatet...
Må si jeg lo av denne her. Alkohol virker inn på diverse reseptorer i hjernen. Kan sitere fra http://thebrain.mcgill.ca/flash/i/i_...ar_alcool.html:

Alcohol passes directly from the digestive tract into the blood vessels. In minutes, the blood transports the alcohol to all parts of the body, including the brain.

Alcohol affects the brain’s neurons in several ways. It alters their membranes as well as their ion channels, enzymes, and receptors. Alcohol also binds directly to the receptors for acetylcholine, serotonin, GABA, and the NMDA receptors for glutamate.


Meth er veldig giftig det og, der vil du vel være enig i at man får en rus?
Om hasj er farlig? Fysisk sett er det veldig lite skadelig(du trenger ikke å røyke tjallen), men det kan gi psykiske og sosiale konsekvenser over tid. En stor grunn til dette er nemlig at hasj rett og slett er forbudt. Det er kriminelt. Dette gjør stoffet farlig. Å bli satt i bås med kriminelle for at du røyker urt kan føles veldig urettferdig og nedverdigende for mange.. Cannabis kan også ha en tendens til å lede folk med svak psyke inn på feil tankemønster, noe som kan være en ulempe.

Det er med hasj som med alt annet - måtehold er stikkordet. Du trenger ikke å være professor for å forstå at et rusmiddel ikke skal være en dagligvare, dog jeg kaster nok stein i glasshus nå, da jeg selv har røkt tett i godt over 5 år selv.

Edit: Jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor politiet blir helt spinnville når de hører rykter om at en ungdom har røyka seg en. Hva gjør vel det? Platene og klossene flyter fortsatt de...
Sist endret av x-ce-me; 3. juli 2009 kl. 11:42.
Sitat av Sa-chan Vis innlegg
I det store hele er vell hasj farlig, det kommer an på hva du gjør det til spør du meg. Tar du deg en j i ny og ne så skader det ikke. Er du en hverdagsrøyker er det vell en annen historie. I helga som var nå nylig traff jeg noen folk gjennom et par venner av meg. Han ene fyren der hadde røyker HVER dag i 3 år. Slik snakket han:

"Shiit ass, bli me å mekk en jay a?? Serriøst ass kis, må ha den nå ass, serr.."

Jeg skammet meg litt over hvor jævla patetisk han fyren var (håper jeg ikke snakker om noen her nå, no offence ) men slik kan man ende opp viss man tar det for langt.
Vis hele sitatet...
Ja, selvfølgelig kan man ende opp som den typiske 60-talls stonern, men hallo... Bør det ikke egentlig være hans valg om han vil røyke seg sløv?
Kanskje det hadde egna seg at denne karen bare hadde hatt tilgang på 5 g i uka, som var kvota på hasj fra vinmonopolet (eller hvor man nå hadde fått tak i det på lovlig vis i norge om det var lovlig`)..
Alle voksne burde selv få bestemme om de vil røyke...

(Og ja han kunne sikkert ordna mer på ulovlig hvis han hadde vært nødt, men sunt fornuft burde gripe inn i hodet hvis det først blir lovlig også..)
Sist endret av Aceface; 4. juli 2009 kl. 22:16. Grunn: siste parantesen
HASJ/pot/thc da er ikke farlig.... så lenge du har kontroll på det du driver med skal det ikke være noe stress, Klart har du psykiske lidelser så kan det smelle! men de vil det smelle for en gang seinere uans... folk flest røyker shit for å slappe av etter jobb.. ta seg en j i sofaen etter 8 timers dag på jobb er rett og slett HERLIG.. jeg behøver ikke forklare åssen det fungerer.. folk må bare åpne seg litt for det, lese om det? men ikke kjøp det media crappe de sprer i norge om det.

peace
Sitat av Jesss Vis innlegg
HASJ/pot/thc da er ikke farlig.... så lenge du har kontroll på det du driver med skal det ikke være noe stress, Klart har du psykiske lidelser så kan det smelle! men de vil det smelle for en gang seinere uans... folk flest røyker shit for å slappe av etter jobb.. ta seg en j i sofaen etter 8 timers dag på jobb er rett og slett HERLIG.. jeg behøver ikke forklare åssen det fungerer.. folk må bare åpne seg litt for det, lese om det? men ikke kjøp det media crappe de sprer i norge om det.

peace
Vis hele sitatet...
Poster som dette forenkler saken altfor mye og representerer virkelig den andre enden av propogandaen rundt cannabis. Vi har propogandaen som ikke sprer saklig informasjon, men overdramatiserer og benytter seg av en skremmingstaktikk som fungerer mot sin hensikt. Og vi har propogandaen i den andre enden som heller ikke sprer saklig informasjon, men forenkler hele saken ned til noe gammel stoner-hippie-bullshit som ikke bidrar noe særlig.

Du motsier også deg selv:
Sitat av Jesss Vis innlegg
HASJ/pot/thc da er ikke farlig
Vis hele sitatet...
Det sier du her, men:
Sitat av Jesss Vis innlegg
så lenge du har kontroll på det du driver med skal det ikke være noe stress
Vis hele sitatet...
Ikke alle har kontroll, heller ikke alle har godt av å røyke cannabis. Så skriver du:
Sitat av Jesss Vis innlegg
Klart har du psykiske lidelser så kan det smelle!
Vis hele sitatet...
Nettopp, betyr dette at cannabis er ufarlig? De sitatene der forteller meg at cannabis slettes ikke er ufarlig, til tross for det du hevdet i starten av posten. Å glorifisere cannabis er naivt og strider i mot realiteten! Det bidrar heller ikke til å fremme en saklig debatt rundt temaet og er på like lavt nivå som anti-cannabis propogandaen.
Sist endret av Sky; 11. juli 2009 kl. 16:23.
Sitat av fxxked Vis innlegg
Den medisinske skadevirkningen av ∆9-THC ligger sansynligvis mellom kaffe og te.

Mange av dere referer til alkohol som et rusmiddel, det er feil, alkohol er et giftstoff.
Vis hele sitatet...
Alt som forstyrrer kroppens homeostase er å definere som gift stoffer. Men siden kroppen må jobbe for å seponere det av midler som har satt homeostasen i ubalanse, kan vi jo og kalle alkohol for et rusmiddel, på lik linje med kaffe, sukker, heroin og te..

Just my two cents...
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av gulunderstrek Vis innlegg
Mens hun var alene hjemme? Tar jeg ikke feil har politiet ingen rett på urinen hennes uten foreldrenes samtykke?
Vis hele sitatet...
Politiet i norge gjør ufattelig mye under bordet, å faktisk tro at norsk politi styrkene gjør rett jobb er feil. Jeg ble ''tatt'' og politiet truet meg, jeg turte ikke å gjøre motstand og innrømte alt men de hadde null bevis.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Har det slått noen av dere hvor mye penger staten SPARER?
Hvor ble det av fokuset på smuglerspriten? Der hadde de store tiltak og brukte millioner på nye super apparater som kan gjennomlyse biler og finne skulte hulrom, hva har de gjort angående cannabis? Trappet opp litt anående samtaler med ungdomemr og propanganda i mediene, men det er ingenting sammenlignet med de summene som forsvant ut i den store smuglersprit krigen?
Hasj er like farlig som godteri,brus,fett,alkohol,paracet osv.

Det er mengden som avgjør hvor skadelig det er.
Man kan ikke bare rope "hasj er farlig!".

Ta for mye paracet og du kan si goodbye til leveren din.

Spis for mye godteri og drikk brus som en gris og du kan si goodbye til tenna dine og 10 år av livet ditt og øke sjansen for diabetes og hjerteproblemer.

Så ja, hasj er farlig hvis du misbruker det.

Greier du å beherske hasjbruket slik du gjør med alt annet så er det ganske så ufarlig.
Det er iværtfall min erfaring.

En ting til, hasj kan dessuten være medisin mot flere ting.(Cannabis rettere sagt.)
Sitat av Geiten Vis innlegg
Hasj er like farlig som godteri,brus,fett,alkohol,paracet osv.
Vis hele sitatet...
Fett er ikke "farlig", fett er livsnødvendig. Det er latterlig å sette fett i bås med toksiske stoffer som alkohol.
Både paracetamol og alkohol er mer toksisk enn THC, så at de er like farlig, er jeg ikke enig i.

Budskapet ditt, om at moderasjon er viktig, er godt, men sammenlikningen er dårlig.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Fett er ikke "farlig", fett er livsnødvendig. Det er latterlig å sette fett i bås med toksiske stoffer som alkohol.
Både paracetamol og alkohol er mer toksisk enn THC, så at de er like farlig, er jeg ikke enig i.

Budskapet ditt, om at moderasjon er viktig, er godt, men sammenlikningen er dårlig.
Vis hele sitatet...
Ingen har satt fett i bås, det var random eksempler for å klargjøre poenget
mitt. Å henge seg oppi hvor sunt fett er blir for dumt.

for mye fett kan føre til hjertesykdommer. Spesiellt usunn fett.
Fett er sunt og nødvendig ja, men til en viss grad. Som resten på lista mi.

Og hva som er toksisk er ikke relevant heller. Du sporer av helt eller så misforstod du posten min.

Jeg brukte eksempler som egentlig ikke er relevante med hasj for å gjøre det tydlig at alt handler om hvor mye du tar. Dvs,enten det er snakk om hasj eller godteri.

Uansett, poenget mitt var at cannabis er like harmløst som resten på lista hvis man tar riktig dose.

Jeg har rett, du har feil. ferdig!
Sist endret av Geiten; 13. oktober 2009 kl. 14:26.
Sitat av Geiten Vis innlegg
Ingen har satt fett i bås, det var random eksempler for å klargjøre poenget
mitt. Å henge seg oppi hvor sunt fett er blir for dumt.

for mye fett kan føre til hjertesykdommer. Spesiellt usunn fett.
Fett er sunt og nødvendig ja, men til en viss grad. Som resten på lista mi.
Vis hele sitatet...
Feil! Ingen av de andre tingene på listen din er hverken sunt eller nødvendig.
Sitat av Geiten Vis innlegg
Og hva som er toksisk er ikke relevant heller.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig er dette relevant. Trådens tema er hvorvidt cannabis er "farlig", eller ikke. Når du så sammenlikner cannabis sin "farlighetsgrad" med andre stoffer, vil jeg påstå at det er serdeles relevant om disse stoffene er mer eller mindre toksiske enn cannabis.
Sitat av Geiten Vis innlegg
Jeg brukte eksempler som egentlig ikke er relevante med hasj for å gjøre det tydlig at alt handler om hvor mye du tar. Dvs,enten det er snakk om hasj eller godteri.

Uansett, poenget mitt var at cannabis er like harmløst som resten på lista hvis man tar riktig dose.
Vis hele sitatet...
Hvis du leser posten min en gang til, ser du at jeg tok poenget ditt, men jeg synes ikke du valgte gode stoffer å sammenlikne med, spesielt når det gjelder fett, som er et livsviktig næringsmiddel.
Sitat av Geiten Vis innlegg
Jeg har rett, du har feil. ferdig!
Vis hele sitatet...
God debatteknikk!

Jeg er pirkete, du er slurvete. Ferdig
Enig med felix_poker her, med det er mange mange som dør hver år av fett ;P (eller problemer det medfølger, kanskje depresjon og i verstefall selvmord?)
Så vis en feit kar ikke liker at jeg tar noen trekk i ny å ne, så vet jeg hva jeg skal si =)

3.2.1 drep meg...
Politimester Anstein Gjengedal(Oslo politidistrikt) forklarte i et avisintervju at hvis du trengte bevis på at hasj er et gateway-drug skulle du bare gå på plata å spørre dem hva det første de "begynte med". Noe forbanna piss spør du meg...
Etter min mening blir hasj ofte mistenkt for å være et gateway-drug fordi at det er veldig lett å skaffe seg, og siden cannabis fortsatt er ulovlig blir man fort tilbydd andre ting når man først er innom det ulovelige markedet.
Sitat av healol Vis innlegg
Politimester Anstein Gjengedal(Oslo politidistrikt) forklarte i et avisintervju at hvis du trengte bevis på at hasj er et gateway-drug skulle du bare gå på plata å spørre dem hva det første de "begynte med". Noe forbanna piss spør du meg...
Etter min mening blir hasj ofte mistenkt for å være et gateway-drug fordi at det er veldig lett å skaffe seg, og siden cannabis fortsatt er ulovlig blir man fort tilbydd andre ting når man først er innom det ulovelige markedet.
Vis hele sitatet...
Hvorfor ikke bare da spørre de "Hva var det første psykoaktive stoffet du prøvde?". Det er jo åpenbart sukker, og etter det gjerne koffein, så nikotin eller alkohol, og det er dritmange som prøver andre stoffer enn hasj før de prøver hasj.
Sitat av Sixpounder Vis innlegg
det er mange mange som dør hver år av fett ;P (eller problemer det medfølger, kanskje depresjon og i verstefall selvmord?)
Vis hele sitatet...
Joda, men folk dør jo ikke av fett, men av fedme, og/el. sykdommer som relateres til et høyt inntak av transfett og mettet fett, kombinert med liten fysisk aktivitet.
Det finnes jo selvfølgelig bivirkninger med THC-9. Som foreksempel at en kan få annlagte mentale lidelser, litt tidligere (for eksempel Schizofreni, dette skjedde med min onkel, og han er nå en "nutcase" for å si det sånn.) Ikke for å si at THC-9 er ille, for all del, pleide å røyke det i stor grad selv, før jeg ble busta. Men så lenge man har en balanse, som med alt annet her i livet, så går det nok bra

Dette er kanskje bare en oppsumering av alt sagt her tidligere, beklager dette, men husk også, ingen har DØD av en overdose på Cannabis, tar du 10 (tror det var 10) Paracet, så kommer du aldri til å kjenne noe smerte lenger, for å si det sånn.
Sitat av Defqon Vis innlegg
Hvorfor ikke bare da spørre de "Hva var det første psykoaktive stoffet du prøvde?". Det er jo åpenbart sukker, og etter det gjerne koffein, så nikotin eller alkohol, og det er dritmange som prøver andre stoffer enn hasj før de prøver hasj.
Vis hele sitatet...
Sukker er ikke psykoaktivt

Jeg er imidlertid helt enig i at man ikke kan trekke konklusjonen; cannabis leder til heroin, ved å bekrefte at majoriteten av heroinavhengige har prøvd cannabis. Man må også snu på mynten og se på hvor mange av de som prøver cannabis, som begynner med heroin (det er en forsvinnende liten andel).
Sitat av Duddy Vis innlegg
Det finnes jo selvfølgelig bivirkninger med THC-9. Som foreksempel at en kan få annlagte mentale lidelser, litt tidligere (for eksempel Schizofreni, dette skjedde med min onkel, og han er nå en "nutcase" for å si det sånn.) Ikke for å si at THC-9 er ille, for all del, pleide å røyke det i stor grad selv, før jeg ble busta. Men så lenge man har en balanse, som med alt annet her i livet, så går det nok bra

Dette er kanskje bare en oppsumering av alt sagt her tidligere, beklager dette, men husk også, ingen har DØD av en overdose på Cannabis, tar du 10 (tror det var 10) Paracet, så kommer du aldri til å kjenne noe smerte lenger, for å si det sånn.
Vis hele sitatet...
Du (sunn og frisk) må nok ned med flere enn 10 paracet.. Paracetamol er hardt mot leveren (derfor det ikke skal tas med alkohol), og ved langvarig hyppig bruk kan leveren bryte sammen, mer eller mindre uten forvarsel.
Har selv tatt flere enn 10 paracet, men hvor mye man tåler kommer nok ann på personens leververdier. En alkoholiker vil bryte sammen før en frisk person med normale verdier.
Sist endret av random42099; 13. oktober 2009 kl. 15:12.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Sukker er ikke psykoaktivt

Jeg er imidlertid helt enig i at man ikke kan trekke konklusjonen; cannabis leder til heroin, ved å bekrefte at majoriteten av heroinavhengige har prøvd cannabis. Man må også snu på mynten og se på hvor mange av de som prøver cannabis, som begynner med heroin (det er en forsvinnende liten andel).
Vis hele sitatet...
Er det ikke det? Det påvirker da nervesystemet og gjør deg MINST like gira som når man får i seg mye koffein (i store doser sukker såklart). Jeg tar muligens feil.

Angående det andre du sa så har jeg ikke tenkt på det før, og det er jo HELT rett.
Sitat av Defqon Vis innlegg
Er det ikke det? Det påvirker da nervesystemet og gjør deg MINST like gira som når man får i seg mye koffein (i store doser sukker såklart). Jeg tar muligens feil.
Vis hele sitatet...
Sukker er, i likhet med fett, et livsnødvendig næringsmiddel. Blodsukkeret, det vil si tilgjengelig sukker i omløp i blodet, reguleres hele tiden av kroppen. Om man ikke har spist på mange timer, kan blodsukkeret synke littegrann, men ikke mye. Man vil kunne føle seg litt sliten, men ikke sedert, som om man har inntatt et sentraldempende stoff.

Om man spiser masse sukker, vil blodsukkeret gjøre et lite hopp, men siden blodsukkernivået som sagt er strengt regulert, vil kroppen skille ut insulin, som raskt stabiliserer blodsukkeret. Det overflødige sukkeret vil bli lagret som glykogen og fett. Man vil kunne kjenne at man får mer energi rett etter man har spist noe søtt, men denne effekten er kortvarig, ettersom blodsukkeret raskt stabiliseres, og kan egentlig ikke sammenliknes med sentralstimulerende stoffer som f. eks. koffein.
Sorry, Epic snusboks mente egentlig Aspirin Men paracet ødelegger jo også leveren ved høyt forbruk. En jente i klassen pleide å ta 5-6 hver dag, i 3 år, vet ikke om det er så bra.
Sitat av Duddy Vis innlegg
Sorry, Epic snusboks mente egentlig Aspirin Men paracet ødelegger jo også leveren ved høyt forbruk. En jente i klassen pleide å ta 5-6 hver dag, i 3 år, vet ikke om det er så bra.
Vis hele sitatet...
Beklager for å pirke, men verken 5g(10 stykker) acetylsalisylsyre eller 5g paracetamol er ved vanlige verdier dødelige.

Acetylsalisylsyre:
Ved <150 mg/kg forventes lett, 150-300 mg/kg lett til moderat, >300 mg/kg alvorlig og >500 mg/kg potensielt letal forgiftning. Dvs at en 70kg tung person med normale leververdier må innta 35g for å få en potensielt letal forgiftning.

Paracetamol:
Voksne og barn >6 år: <150 mg/kg forventes ingen eller lette symptomer (inntil 12 g, som alltid er toksisk). Faren for leverskader ved opptil 10g er veldig små.

Merk: Dette er ved en gangs bruk. Å ta paracetamol eller acetylsalisylsyre i lange perioder øker selvfølgelig sjansen for leverskader. Hyppig forbruk av alkohol gjør også dette.
Sorry, da :P Men du skjønner hva jeg mener, når jenta kommer med 2-3 paracet esker på skolen hver dag, og drikker som et svin i helgen. (glemte jo å nevne den siste der, da.) Viste faktisk ikke hva som var dødelig forgiftning av de stoffene, jeg beklager.
Selv om det ikke er dødelige verdier er det fortsatt ikke langsiktig bra for leveren.
På meg så virker det som om det ligger noe "korrupsjon bak politiet". De skal tross alt fremstå som "Eksempler" og som vokter av loven. De er nok bundet like mye av loven som vi er. Politiet er jo ikke den øverste makta her i landet. De også har sjefer over seg. De vil jo gjøre sine sjefer lykkelige for å få ære berømmelse og muligen mer i lønn.

Politiet får jo bare beskjed fra overordne at "hasj er farlig og ulovlig". Så får de en forskningsrapport som støtter det hele opp hvor alt bare ligger til rette for å ha et forbud mot det.

De fleste av oss vet jo hva den utrolige planten kan gjøre. Kjenner flere som har sagt at hasj bare har utviklet de til det bedre.

Som nevnt før: Det er jo milijøet som kan være farlig. Hvis vi ser på statistikk så ser vi jo at alkohol dreper flere tusen mennesker direkte og inndirekte, men dette er fult lovlig.

Alt har med riktig bruk å gjøre. Selvfølgelig kan misbruk være farlig og noen kan rett og slett være uheldig å få varige skader. Kan jo sammenligne det hele med en fotball kamp. Du kan jo bli skadet for livet på banen, ende med å sitte i rullestol resten av livet og sukle fra kjeften, men de fleste koser seg jo med å spille og alle som har respekt for spillet vet jo at man ikke klipper ned første spiller man ser eller takler i skritthøyde. Men klart noen ganger skjer det ulykker. Its the same thing!!

En god løsning måtte jo ha vært å opprette en en organisasjon som skulle ta alle kriminelle innen rusmidler, en annen org. for trafikkstyring og latt poilitiet gjøre det de burde: ta de store sakene. På denne måten kunne man ha stilt litt lavere krav, fått folk til å spesiallesere seg på sine felt og dermed rekrutert mer folk. Er jo en skam at man går flere år på politiskole så ender du med å gi fartsbøter, men det er en annen diskusjon.

Ikke for å være gledesdreper, men livet er jo farlig. Så fort noen blir født så vet man jo at de en dag vil dø. Tragisk verden eller hva? eh? :P
Sist endret av Vandringsmann; 15. oktober 2009 kl. 22:43.
Hvorfor diskuteres hasj kun som et rusmiddel? Det er alt for få av dere som ser ut til å vite at cannabis ikke kun er et rusmiddel, det kan også brukes som medisiner/lindring for sykdommer som kreft, og div kroniske sykdommer, cannabinol har en betennelsesdempende effekt, som har færre bivirkninger cortison.
Sitat av fxxked Vis innlegg
Hvorfor diskuteres hasj kun som et rusmiddel? Det er alt for få av dere som ser ut til å vite at cannabis ikke kun er et rusmiddel, det kan også brukes som medisiner/lindring for sykdommer som kreft, og div kroniske sykdommer, cannabinol har en betennelsesdempende effekt, som har færre bivirkninger cortison.
Vis hele sitatet...
Tror det er en god del her inne som allerede vet det dette. Vi blir bare lei av å gjenta det. Hovedproblemet er vel at siden hamp kan brukes til så sinnsykt mye og den eneste grunnen til at vårt gode land holder igjen er nettopp pga hasj brukt som et rusmiddel. Og når de fleste av oss vet at dersom det brukes med vett så er det ikke så farlig som politi,media,samfunnet og regjeringen vil ha det til.
Sitat av fxxked Vis innlegg
Hvorfor diskuteres hasj kun som et rusmiddel? Det er alt for få av dere som ser ut til å vite at cannabis ikke kun er et rusmiddel, det kan også brukes som medisiner/lindring for sykdommer som kreft, og div kroniske sykdommer, cannabinol har en betennelsesdempende effekt, som har færre bivirkninger cortison.
Vis hele sitatet...
Fordi hele debatten handler om å legalisere hasj så det kan brukes som et rekreasjonelt rusmiddel. Syntetisk THC brukes allerede i norsk helse og det er derfor ganske teit å dra fram den diskusjonen. Fagfolk tar seg av det.
Sitat av Mescaliine Vis innlegg
Hasj er ikke farlig i seg selv.
Vil kunne påstå at INGEN ar dødd av hasj.
Vis hele sitatet...
Ingen har dødd av hasj? er det der du/dere setter grensen for om ting er skadelig og farlig, eller ikke?
For en latterlig påstand!
Jeg vil si at hasj er farlig og skadelig, bl.a mtp. psykiske og sosiale skader som beskrevet tidligere.

Ting er farlig selv om det ikke er dødelig.

Sitat av fxxked Vis innlegg
Hvorfor diskuteres hasj kun som et rusmiddel?
Vis hele sitatet...
poenget er ikke om det kan brukes til å hjelpe mot kroniske lidelser. Poenget er at det kan være skadelig og farlig! det er TOTALT irrelevant i denne diskusjonen/tråden om cannabis kan hjelpe mot grønn stær.

Sitat av felix_poker Vis innlegg
Sukker er, i likhet med fett, et livsnødvendig næringsmiddel.
Vis hele sitatet...
karbohydrater er OVERHODET ikke livsnødvendig. Hva med eskimoene som har i årrekker levd med MINIMALT inntak av karbohydrater? KUN fettsyrer og proteiner. Det er derimot ikke optimalt å leve sånn, men karbohydrater er overhodet ikke nødvendig, og langt fra livsnødvendig.
Sist endret av alphamale; 16. oktober 2009 kl. 11:06.
Sitat av alphamale Vis innlegg
Ting er farlig selv om det ikke er dødelig.
Vis hele sitatet...
Jeg beklager, men du er ikke tilfeldigvis en av de som går rundt og har pakket deg selv inn i bobleplast, knebeskyttere og hjelm, sover under madrassen i kjelleren og spiser mat andre har tygd først?

Det meste er farlig, om man bruker det feil. Ifølge deg skal lover og regler gjelde over sunn fornuft. Husk, Stoltenberg...IKKE Stalin.
Sitat av alphamale Vis innlegg
karbohydrater er OVERHODET ikke livsnødvendig. Hva med eskimoene som har i årrekker levd med MINIMALT inntak av karbohydrater? KUN fettsyrer og proteiner. Det er derimot ikke optimalt å leve sånn, men karbohydrater er overhodet ikke nødvendig, og langt fra livsnødvendig.
Vis hele sitatet...
Man kaller de esensielle aminosyrene for nettopp esensielle (vi MÅ ha dem fra kosten) fordi vi er helt avhengige av dem for å vedlikeholde og bygge nytt vev. Allikevel, kan man leve lenge med et alvorlig underskudd av disse. På samme måte anses karbohydrater, kroppens suverent foretrukne energikilde, som livsnødvendig, selv om man fint kan klare seg en stund tilnærmet uten.

Hva inuittene anngår har jeg aldri lest noe sted at de spiste så lite karbohydrater at de gikk i ketose. Tror du ikke vi ville funnet det i litteraturen, om ånden deres luktet sterkt av aceton? I flg. Weston A Price spiste de en del planteføde i vinterhavåret også, ofte lagret i selolje. I sommerhalvåret spiste de definitivt tilstrekkelig med karbohydrater, i form av planter og bær, samt lagret glykogen i kjøtt.

Dessuten tviler jeg på at man vil gå i ketose, om inntaket av proteiner er tilstrekkelig høyt. Kroppen vil kunne lage sukker av protein (aminosyren alanin kan omdannes til pyruvat, og vidre til sukker).
Hva med hjerneterapi? Avslapping?...

Det er bra for hue å røyke en gang i blant, for folk som vet at de takler å ruse seg på det. Mange blir jo kvalme og dårlige osv.

Nei, det er ikke bra å røyke ofte. Men du fungerer fordet. Du klarer deg gjennom det. Men det er ikke lurt.

Det kan bli farlig om du røyker i mange mange år.
Sist endret av Aceface; 16. oktober 2009 kl. 12:31.
Sitat av DataSnook Vis innlegg
Hva med hjerneterapi? Avslapping?...

Det er bra for hue å røyke en gang i blant, for folk som vet at de takler å ruse seg på det.
Vis hele sitatet...
Kan du peke på forskning som indikerer at det er "bra for huet" å røyke cannabis i ny og ne?
Kan du utdype hva du mener med "hjerneterapi"?

Jeg er ikke nødvendigvis uenig i at det kan ha enkelte fordeler å ruse seg på f. eks. cannabis, men at det generelt sett er "bra" er jeg ikke enig i. Det er veldig individuelt, og ikke noe enkelt tema.