Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  46 4349
Etter 3 misslykkede forsøk på å starte denne typen tråd,tok jeg meg selv i nakken og gikk gjennom reglene

Mener at dette er den rette plassen og legge ut innlegget på.
Jeg har ikke funnet inlegg som passer min problemstilling.

Jeg ble tatt i å veksle inn 2 falske 50 lapper (de har bevis på at jeg laget de)
Jeg er 16 år og har ikke vert i kontakt med politiet før.

Hva kan jeg forvente til straff?
Kan politiet ta fingeravtrykk av vitner?
Hva skal til av bevis for og dømme meg for pengeforfalskning?

og sist,er det noen som har erfaring med dette?

Flott vist Admin kan flytte dette til et mere passende sted om nødvendig
Sist endret av Azure; 24. mars 2009 kl. 19:28.
Har politiet bevis for at du har forfalsket mer enn de to 50-lappene?

Ikke for å gå OT, men hvordan klarer en 16åring å forfalske penger? Med printer da eller?
Og hvorfor 50-lapper? Og ikke 500/1000-lapper, sånn som alle andre som forfalsker penger?
Minimumsstraffen for pengeforfalskning er 3 år, men du kan regne med at det aller meste av straffen, kanskje hele, gjøres betinget, dvs at du slipper å sitte inne. Du bør umiddelbart skaffe deg en advokat.
Sitat av plohg Vis innlegg
Har politiet bevis for at du har forfalsket mer enn de to 50-lappene?

Ikke for å gå OT, men hvordan klarer en 16åring å forfalske penger? Med printer da eller?
Og hvorfor 50-lapper? Og ikke 500/1000-lapper, sånn som alle andre som forfalsker penger?
Vis hele sitatet...
Fordi det vekker mindre oppmerksomhet med 50 lapper kansje? Men straffen er den samme så ikke noe point å gjøre seg til kjeltring for mindre en 1000 lapper på en måte. Men klart blir strengere straff om man produserer høyere beløp - totalt sett.
Trådstarter
De har bare bevis for at jeg har laget to 50 lapper.
Jeg tenkte som så at desto mindre sedlene hadde i verdi desto milderestraff får jeg vist jeg eventuelt skulle bli tatt.

Alle andre sedler har Glans på sidene og med utstyret jeg hadde da var ikke dette mulig og ordne på.

flesteparten av dagens forfalskede sedler er 200-500 og 1000 lapper.
Derfor valgte jeg og ta en litt mindre mistenkelig sedel (sånn i tilfelle).

Dette virket men tilslutt ble 2 av de oppdaget.

refererer til mine spm på startinlegget
Sitat av Azure Vis innlegg
Hva skal til av bevis for og dømme meg for pengeforfalskning?
Vis hele sitatet...
Nå har ikke jeg studert juss, men tror ikke det at du inrømmer det i denne tråden og at de finner bevis for at _du_ er Azure hjelper deg noe særlig.
Sitat av Azure Vis innlegg
De har bare bevis for at jeg har laget to 50 lapper.
Jeg tenkte som så at desto mindre sedlene hadde i verdi desto milderestraff får jeg vist jeg eventuelt skulle bli tatt.

Alle andre sedler har Glans på sidene og med utstyret jeg hadde da var ikke dette mulig og ordne på.

flesteparten av dagens forfalskede sedler er 200-500 og 1000 lapper.
Derfor valgte jeg og ta en litt mindre mistenkelig sedel (sånn i tilfelle).

Dette virket men tilslutt ble 2 av de oppdaget.

refererer til mine spm på startinlegget
Vis hele sitatet...
Hvordan skal det bevise noe? Du kunne jo sagt at du fikk de på en butikk og ikke merka noe.
Trådstarter
hehe.
Jeg har skrevet at de hvet jeg laget disse to 50 lappene.
dog detter kan bevisest på en ganske useriøs metode (over en detaljert msn samtale)
Sitat av Azure Vis innlegg
hehe.
Jeg har skrevet at de hvet jeg laget disse to 50 lappene.
dog detter kan bevisest på en ganske useriøs metode (over en detaljert msn samtale)
Vis hele sitatet...
MSN-samtaler er ikke gyldig bevismateriale.
Sitat av loathsome Vis innlegg
MSN-samtaler er ikke gyldig bevismateriale.
Vis hele sitatet...
Nå har han det på nff, så regner med at det er gyldig?
Trådstarter
Du har vel ikke en paragraf eller noe som kan bekrefte dette?
for samtalen er som sakt veldig detaljert og den blir veldig vanskelig og lure seg unna.
grunnen til at han har forfalsket to 50-lapper er mest sannsynelig fordi de er de enkleste papirpengene å forfalske. De mangler stripen samt at de er mindre og vekker enda mindre oppsikt.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av loathsome Vis innlegg
MSN-samtaler er ikke gyldig bevismateriale.
Vis hele sitatet...
Det er det opp til retten å vurdere, og det vil nok avhenge av korleis loggane er innssamla, og kor detaljerte dei er. Er dei innsamla gjennom wiretap hos ISP, og såpass detaljerte at det går fram kva personar som pratar vil retten godkjenne det antar eg. Kva VEKT retten legg på ulike bevis er også opp til retten - eventuelt med hjelp av sakkunnige - å avgjere.

Så lenge bevismaterialet ikkje er ulovleg innsamla vil nok retten godta det framlagt, men kor stor vekt dommarane vil tillegge det er noko heilt anna.
Vi veit alle at politiet er innom forumet rett som det er, og vi har også politifolk som er faste bidragsytere. Dermed er det lite smart å tilstå kriminelle handlinger på nFF. Hadde jeg vært politi hadde jeg f.eks bare sjekka hvor mange lysteknikere fra Molde som nylig er mistenkt for pengeforfalskninger, og lagt to og to sammen. Men jeg går ut fra at Azure bare kødda, og at alt er løgn.
Trådstarter
Sikker på at jeg er fra molde da?
Sitat av Azure Vis innlegg
Sikker på at jeg er fra molde da?
Vis hele sitatet...
Nei, det er jeg ikke, men det er smal sak å finne ut av.

Lysteknikk - Norsk Freakforum
7 innlegg - 5 forfattere
Azure. Medlem. Registreringsdato: Mar 2009. Sted: Molde. Innlegg: 3. Har nå jobbet som lysteknikker i 3 år har lagt tilbake over 100 rigger med mange timers ...
www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=127649 - 44k - I hurtigbuffer - Lignende sider
Trådstarter
The small things don't always fit in the bigger picture
19. March 2009, 19:50 #5
Azure
Medlem
"Har selv laget kontrakt med komunen jeg bor i.
Jeg er den eneste så det blir mye arbeid på meg.
skal kjøpe/har bestilt lysutstyr."

Er vell ikke umulig for dem og finne ut hvem "den eneste lydteknikeren i kommunen" når du har tegnet kontrakt gitt.

Uansett, det har ingenting og si om du forfalsker 50-lapper eller 1000-lapper. Samme straff uansett, da du bryter samme paragraf. Anbefaler deg og tilstå, da det allerede er overbevisende bevis mot deg i saken, og du ikke er tidligere straffedømt + bare er 16 år. Sånn jeg ser det, så vil du som DonTomaso sa sone mesteparten eller alt betinget regner jeg med.

Uansett, lykke til
Trådstarter
Det der skjønte jeg fint lite av
Hva vil betinget si?
Er det mildere straff ved og tilstå?
Det betyr at du ikke soner, men gjør du noe ulovlig å blir tatt for det så må du sone. (Sone gammel dom + ny dom)
Sist endret av gulunderstrek; 24. mars 2009 kl. 20:12.
Betinget, med prøvetid=du slipper å sone med mindre du finner på mer fanteri i prøvetiden. Den er gjerne 2 år, som oftest. Du kan få strafferabatt ved å tilstå, er litt usikker på praksisen der. Ta kontakt med advokat, som sagt over her.
Trådstarter
Veldig mange gode tips her og tusen takk for det.
Men er det mulig jeg bare får en bot da? eller er dette ønsketenkning?:P
Vil tro spørsmålet du egentlig sitter med er "hvor mange lapper du skal innrømme?"?

Kan nevnes at falske penger har en tendens til komme seg ut av sirkulasjon, å at de, nesten uten untak kan matches til en printer i ettertid.

Forfalskning pleier forøvrig å ha en knallhard straffeforfølgelse nettopp pga en prevantiv virkning.
Trådstarter
inrømer ikke noe mere en de to 50 lappene vist jeg skal inrøme noe i d heletatt.
jeg er satt opp som vitne.
Kan de ta fingeravtrykk av vitner?
Du bør ikke innrømme noe som helst, og jeg kødda ikke når jeg foreslo en advokat. Er du uheldig må du sone i månedsvis.
Trådstarter
Foresten.
Hvordan er fremgangsmåten for sjekk av pc med passord?
De tok inn en kamerat sin men den hadde passord og etter 7 uker fikk han den igjen.
Når du er satt opp som vitne betyr det bare at de ikke enda har tatt ut tiltale.

Du kan gamble, nekte for alt og håpe på det beste. Konsenkvensen kan bli en ganske hard straff, men du kan jo også klare å sno deg unna. Ser dog ut som om politiet har en god sak...
Du kan legge alle kort på bordet og håpe at ung alder og innrømmelsen vil forhåpentligvis gjøre at du får en mild dom....
Ehh.. Er du vitne eller misstenkt? Så vidt jeg vet er det aldri grunn til og ta fingeravtrykk av et vitne. Dette måtte isåfall være for og plassere et vitne ved en plass, og dermed underbygg at vitnemålet stemmer. Er du bare er svaret nei til uansett hva de spør om. Men husk at du ikke kan tvinges til og si noe som innkriminerer(norskt ord?) deg selv.

Men her har du uansett ikke mye på og tape på en advokat!
Ser ikke ut som at det å forfalske nettopp 50 lapper var så lurt heller. Ikke det at det er lurt å lage falske penger i det hele tatt da. Google 50 lapper..
Trådstarter
sant så sant...
Men har noen fremgangsmåter for pc sjekk hos politiet?.
Hacker de passordet eller?:P

sorry for mange dumme formulerte spørsmål men jeg skal inn i morgen.
Hvis du spør om politiet kommer rundt innlogging på windows med passord, så er svaret ja. Med mindre du har kryptert ting så ligger all dataen fritt tilgjengelig på harddisken din.
Trådstarter
det var det jeg var redd for.
Flere tips eller anbefalinger?
Hvis du skal være vanskelig, og de ikke har tatt maskinen din enda kan du kryptere alt med f.eks truecrypt eventuelt bytte disk(er) borre istykker de gamle/overskrive de 35 ganger Men nå har du jo gått ut offentlig her så vet ikke. Som DT sier : ring advokat imorra tidlig før du skal i avhør.
Trådstarter
dumme tingen er at jeg skal inn klokken 12 og har ikke mulighet til og ringe advokater og styre med de:P
Jeg har formatert og reisntalert operativsystemet mitt flere ganger etter hendelsen.
Hvordan sletter jeg en tråd foresten?

takk for all hjelp.
skal skrive en raport i morgen
Du kan dessverre ikke det. Bare admin kan det, hvis jeg ikke er helt på jordet nå.
Hør her: Dette er regna som alvorlig kriminalitet, og ikke bare guttestreker. Det er folk på din alder som har blitt idømt fengselsstraff for slike ting, selv om det "bare" er noen femtilapper. Du bør stå opp så tidlig du kan, og få foreldra dine eller andre voksne som du stoler på til å ta kontakt med en advokat som gir deg råd om hva du bør si og ikke si i avhøret. Jeg tror ærlig talt at det kommer til å gå bra, men at du skriver "ringe advokater og styre med de:P" tyder på at du ikke tar dette alvorlig. Det er ikke for å skremme deg altså, men dette er ikke bare småplukk.

http://arkiv.nettavisen.no/Nyhet/771...falskning.html
http://pub.tv2.no/nettavisen/spray/s...icle161113.ece
Sist endret av DonTomaso; 24. mars 2009 kl. 21:13.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Selv om du formaterer maskinen din kan man stort sett uansett hente det gamle innholdet på disken din. Antar du har foretatt deg dette i redsel for at de skal finne ting på maskinen din? Tråder er det kun admin, crew og moderatorer som kan gjøre. (Hvilket ikke vil bli gjort)
Sist endret av m0b; 24. mars 2009 kl. 21:18.
Trådstarter
den første linken din er egentlig en straff jeg kan tenke meg.
Jeg tar dette seriøst men jeg er så lei av all uvissheten.
jeg skal legge meg flat og erkjenne forholdet.
senere skal jeg kontakte advokat og få fikset på dette.

tusen takk for all hjelp^^
Sist endret av Azure; 24. mars 2009 kl. 21:22.
De kan vel heller ikke bevise at det er DU som har laget denne tråden selvom brukeren er din og dataen den er laget på er din... eller tar jeg feil?
Tenker på at de ikke klarer å bevise HVEM det er som har lastet noe ned på en pc, men de kan bevise hvem pcen tilhører
Hjelper ikke så mye om du har formatert når de leverer disken din til IBAS, de finner det meste.

Legg en KRAFTIG magnet oppå disken din og flytt litt rundt på den. Da skal du klare å fjerne det meste, for en harddisk er bare magnetiske poler, og hvis du avmagnetiserer den skal i teorien alt bli borte.

Edit: IBAS klarte å gjenopprette 99% av dataene på romfergen Colombia som krasjet for noen år siden. Den disken var _grilla_.
Sist endret av drittunge; 24. mars 2009 kl. 21:26.
Den magneten skal være veldig kraftig, også kalt degausser. Bor er tingen hvis man skal være ca sikker. Men som tidligere nevnt, på nFF er det allslags mennesker også offentlige tjenestemenn. Og ja de kan trekke trafikklogger fra isp hvis de vil det. Regn med at politiet har lest denne tråden for lenge siden, kan ikke garantere det, men det er ikke usannsynlig.
Sitat av drittunge Vis innlegg
Hjelper ikke så mye om du har formatert når de leverer disken din til IBAS, de finner det meste.

Legg en KRAFTIG magnet oppå disken din og flytt litt rundt på den. Da skal du klare å fjerne det meste, for en harddisk er bare magnetiske poler, og hvis du avmagnetiserer den skal i teorien alt bli borte.

Edit: IBAS klarte å gjenopprette 99% av dataene på romfergen Colombia som krasjet for noen år siden. Den disken var _grilla_.
Vis hele sitatet...
Man trenger ingen magnet lenger. Datatettheten på disker nå er så stor at det holder stort sett å overskrive disken med nuller en gang så får du lenger ikke noe vettig ut av disken med mindre man vet noenlunde hva disken inneholdt på forhånd. Tar man en degausser på en disk nå for tiden vil man ødelegge den helt, ikke bare slette data. Disken fra romfergen var forbrent, ikke slettet, to helt forskjellige ting.

Les denne du:
http://whereismydata.wordpress.com/2...d-wiping-data/
Gjør som pidget sier, skaff deg truecrypt og krypter det nødvendige. Ønsker deg lykke til, så får du se hva som skjer.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Hvordan fjerne alle spor fra en harddisk:
  1. Gå over disken med en magnet
  2. Hiv harddisken oppi ei blomsterpotte sammen med ~2 kg thermite. Tenn på.
  3. Harddisken er nå redusert til en ugjenkjennelig masse, og dessuten innstøpt i jern. Dump i nærmeste (inn)sjø.
  4. ????
  5. Profitt! (Og polititet har ikke digitalt bevis på deg )
Hvordan gikk det?
Trådstarter
Det gikk fint.
har ingenting og legge sjul på nå lengre.^^
Saken er avsluttet for min del.
hvet ikke hva følgene blir enda da:P

en ting har jeg i allefalll lert å det er ganske selvsakt i grunn
En god historie når jeg blir gammel og grå:P
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Og hva har du lært?


Jo, du bør bli bedre til å fake femtilapper.