Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 2184
0 takk til deg.
mongob0ffel's Avatar
tenker på å muligens bruke ca 5-6000 kroner på anlegg/høyttalere/dvd spiller

lurer på om noen har erfaringer med noe av det de selger på f.eks komplett? har ikke lyst på en surroundpakke, heller to store (høye/smale) høyttalere (sub kjøper jeg kanskje seinere)

og erre noen som veit hva det koster å få sendt noe slikt i posten? dvd spiller kan jeg egentlig kjøpe på spaceworld til 1000 kr.. er anlegg jeg lurer mest på, så jeg setter pris på anbefalinger på kvalitet/pris/etc
Det høres ikke ut som du er så veldig erfaren under dette området...

Anyway, 1000,- spenn for en DVD-spiller? Det var meget billig..! Hvilket merker er det, og hvor bra tror du den er?

5-6000 kroner får du ikke store greiene.. Du får sikkert en slik DVD-spiller+dårlig surond anlegg+små okay høytalere i samme pakke...

Spytt inn noen tusen til du!! Så får du anlegg så du sitter å rister i stolen :P
http://www.hifiklubben.no/show.php?folder=15 <- Alle typer høyttalere for filmlyd og musikk - også in-wall modeller.

http://www.hifiklubben.no/show.php?folder=5 <- CD, MiniDisc, forsterkere, receivere, radio, høyttalere, systemer og stereotilbehør.

http://www.hifiklubben.no/show.php?folder=6 <- Hjemmekinoforsterkere/-receivere, DVD, høyttalere, systemer og hjemmekinotilbehør.

http://www.hifiklubben.no/show.php?folder=20 <- Kabler, fjernkontroller, stativer og annet viktig tilbehør til film- og musikkanlegg.

Håper du finner noe der, de har ihvertfall kvalitet. Bedre å kjøpe noe kvilitet enn billig junk.

Anbefaler ikke å kjøpe av ljudia, og div "sjokk pris" levrandører..
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
du kan få et helt ok anlegg for 6000.
men den dvdspilleren på spaceworld er ikke så bra. det er en nedgradering av den rimidvdspilleren. samme produsent, men denne støtter ikke vcd og svcd. men den er helt ålreit den. jeg har rimidvdspilleren og har aldri hatt noe problem med den. skarpt bilde, 5.1 digital dekoder og alt det der.
Siden du bare skal ha en stereoforsterker kan du få en som er godt nok til ditt formål til rundt 2000 kr. Det betyr (hvis du allikevel kjøper dvdspilleren på spaceworld) at du har 3000 kr til to høyttalere. det blir ikke en så altfor dårlig pakke. men da må du regne med at det ikke ser så fancy ut. noen normale høyttalerkasser og en vanlig forsterker utseendemessig. ikke noe spektakulært med andre ord. så hvis du ikke skal prioritere utseende kan du få noe brukbart for 6000, helt klart.
Du sier du vil gå for to høytallere og kjøpe sub senere. Jeg ville heller tatt med en senter kanal og, da mesteparten av "informasjonen" i filmene ligger i senter og høyre og venstre framme. Er jævlig kjipt og se film uten senter kanal.. Tro meg
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Surround uten center er kjipern, du kan egentlig ikke kjøre surround uten center. Da må du event kjøre hall, eller div 4ch modes, noe som er kjipern når du først har surroundset.

Tale og alt som skjer 'midt på skjermen' får du via centerkanal.
0 takk til deg.
mongob0ffel's Avatar
Trådstarter
øy.. har ikke særlig lyst på en surround pakke..

vil bare ganske enkelt ha 1 stk forsterker med ok utbyggingsmuligheter (utgang til sub og 4 høyttalere ellerno, gjerne senter oxo ja..). trenger ikke være noe über fancy, bare det er god lydkvalitet (NAD kanskje?)

også et par store gulvstående høyttalere.. er villig til å bruke litt mer penger enn jeg egentlig hadde tenkt.. så hvis jeg brukte toppen 3500 kroner på en forsterker, kunne jeg ha brukt ca tilsvarende på høyttalere (vil ikke gå noe høyere enn 7000 kroner på anlegg)

tror jeg skal kjøpe meg en god dvdspiller etterhvert
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Du får ikke en god NAD surround receiver for 3500, det skal være bra sikkert ;p Skal du ha en bra og en kraftig surround receiver, bør du gå opp i 7000-kroners klassen. Skal du ha merke i tillegg, event Nad, bør du nok kanskje til og med opp i mere.
0 takk til deg.
mongob0ffel's Avatar
Trådstarter
neivel :P
Har noen gamle bang olufsen fra et loppemarked, de er sikkert bare 18 år gammel eller no slikt... Er flotte som surround høytalere, men ikke alene...

Ta og snakk med rørvik, han har peil, hans gamle anlegg kostet ikke mere enn 7k til sammen men nad forsterker... ikke surround dough...
Kjøkkensjef
Hofsoe's Avatar
Som en fyr sa til meg når det gjaldt forstekere "Jo tyngre forsterkeren er, jo bedre er de, som regel."
Sist endret av Hofsoe; 11. august 2002 kl. 00:14.
Opprinnelig postet av Angry Clown
Som en fyr sa til meg når det gjaldt forstekere "Jo tyngre forsterkeren er, jo bedre er, som regel."
Vis hele sitatet...
Ja, og det stemmer det!
0 takk til deg.
mongob0ffel's Avatar
Trådstarter
aye, er noe a'la rørvik anlegg jeg tenker på STX (rørvik er en fyr vi kjenner irl som kjøpte seg et veldig godt anlegg til omtrent samme prisen)
Jeg har akkura kjøpt anlegg jeg også. Jeg må bare si du bør koste på litt mer. De der 1000-1500kr spillerne er noe skikkelig møkk for og si det mildt. har en kammerat som kjøpte seg en sånn Mustek sak til 1200kr på Spaceworld, etter ca 3 uker flittig bruk så begynte drivverket og skrape når den spilte av(den spilte av som vanlig) sist uke tok den kvelden helt og tok med seg Ringenes herre DVD'n som han akkurat hadde kjøpt for 240 spenn. for ikke og nevne billed kvaliteten. er på grensa til S-VHS.
Prøv og komme over 2500 for en DVD spiller. det lønner seg i det lange løp.

Når det gjelder høytalere kan jeg trygt anbefale Dali Blue serien. har selv Dali 8008 og er DRIT fornøyd. dem koster 6000kr for paret. det er 2 8"bass 1 6,5" mellom tone og en diskant. så har du Dali 6006 til 5000kr, 2 6,5" bass 1 5" mellomtone og en diskant. Du har også 5005 som er klin lik 6006 bare den har 1 6,5" bass.
6006 blei forresten årets røverkjøp i lyd og bilde 2001
Hvis det blir for dyrt. ta en titt på Mission høytalere på Elkøp. bra og billig.
Ved tvn vår står det 2x jamo studio 180,
1x jamo studio center 150,
2x jamo surround 150,
1x jamo home cinema (sw 1008),
1x sa-ax530 technics forsterker,
1x technics sl-pg390 cd spiller
og en rapa pioneer dv343
alt i alt er det en verdi på 12 000 (uten tv og vhs) dette har grei lyd men ikke akkuiratt kino lyd, men for å få kino opplevelse må du helst ha videokanon.
Så du trenger ikke u-trolig bra høytalere for å se på film.
Men for guds skyld aldri kjøp pakke tilbud det er bare no rævva mokkis drit.
0 takk til deg.
mongob0ffel's Avatar
Trådstarter
cyclops, hvilken forsterker vil du anbefale til Dali 6006 da?
Kjøkkensjef
Hofsoe's Avatar
Kjøp et kjent merke når du skal kjøpe noe.
0 takk til deg.
mongob0ffel's Avatar
Trådstarter
rakk ikke å stikke innom hifi klubben i dag.. får gjøre det en dag jeg har tid, evt vente til skolestart (bare 1 uke til)

muli jeg går for en NAD forsterker ellerno.. får se hva de har av tilbud eller hva de anbefaler
mongob0ffel: Dem bruker NAD forsterkere til og demostrere på Hi-fi klubben hvertfall og jeg må si det låt vanvittig bra.
Selv bruker jeg en Denon 1600 surround receiver og det låter OK.
Men det blir nok en ny Receiver utpå vinteren.
bare husk på og kjøre inn høytalerne et par uker hvis du bestemmer deg for dem, da blir det SÅ! bedre.
Har ikke lest alle postene her, men uansett;

Kjøp surround-forsterker uansett.

Egner seg helt fint til stereo samt at du slipper å kjøpe en ekstra forsterker når du bestemmer deg for å gå til anskaffelse av flere høyttalere.

PS! Hi-fi klubben er bra. Har du pc-speakere ville jeg vente til jeg kunne kjøpe noe skikkelig
0 takk til deg.
mongob0ffel's Avatar
Trådstarter
jeg har en pioneer forsterker fra 1977 med 2 stk 80w høyttalere.. også har jeg et sony anlegg fra 1996 ellerno med 2stk 60w.. (har altså ikke kjipe pc speakers)

har nok av penger på konto.. er bare det at jeg er litt kjip

tror jeg går for et par dali 6006 ellerno og en NAD ellerno.. får se om de har en grei forsterker som jeg kan få kobla på et par av de gamle høyttalerne på i tillegg
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
dunk: Det er bare teit og legge i masse spenn i en surroundreceiver hvis du skal bare spiller musikk, eller ikke ser noe fremtid i surroundanlegg på flere år.

Nettopp fordi gode surround receivere er dyre, og det er dumt og bruke masse penger på noe du ikke har bruk for, men har du råd, go ahead

Kjøper du en "billig" surround receiver får du en forsterker som ikke spiller topp hverken på surround eller vanlig stereomusikk.
Da er det bedre og legge pengene i en skikkelig god gammel Stereo receiver.
0 takk til deg.
mongob0ffel's Avatar
Trådstarter
hvor mye må jeg opp i for å skaffe meg en årntlig sånn en da?

men så lenge stereo reiceiverne har flere utganger til speakers og utgang til sub, så er jeg fornøyd
Patient zero
iblis's Avatar
kompisen min har denne NAD receiveren: http://www.hifiklubben.no/show.php?f...roduct=nadt751

og er fornøyd med den.. så jeg tenkte jeg skulle kjøpe meg en selv..

noen andre som har gode/dårlige ting å si om den receiveren?
0 takk til deg.
mongob0ffel's Avatar
Trådstarter
6000 kroner er en del penger.. dr00g money?

kan tenke meg at de greierne der blir varme.. casemodde og sette på en 120mm vifte?
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
6000 er jo klassen over 'billigforsterkere' da mbøffel ;p
Men skal du ha en skikkelig surround receiver, med ac3, digital surr., and the works, må du nok opp i / over 10 store.

En stereoforsterker har jo (som regel) alltid to par høyttalerutganger, A og B. Disse går ofte på forskjellig ohm tho, Så du vil få en effekt-forskjell. Om du får vanlige stereoforsterkere med sub-utgang, vet jeg ikke, det er iallefall sjelden. Sub'en trenger du jo bare til film, og film-fanatikere har jo surround receivere ;p

Det nærmeste du kommer surround med en vanlig stereo forsterker/receiver er vel kvadrofoni. Du kjører da 4 høyttalere i stereo. Dvs du får to høyttalere pr kanal.

Du kan event koble til en passiv sub på den andre kanalen, istedet for dobbelt sett høyttalere.
OK! Point taken

God stereo forsterker, 2500-3000 kroner!! Funker helt TOPP!
De aller fleste har både A og B (altså 2 par) høyttaler utganger, og kjøper du aktiv sub kan du bare koble den på samme utgang som høyttalere!!

PS! Hvis noen sier det ikke funker, jepp... det gjør det
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
2500-3000 er helt topp? Spørs jo alt etter hva du skal bruke den til..

En aktiv sub kan (noen ganger) kobles på høyttalerutgangene ja, men jeg vil mye heller anbefale deg og koble den via en av linjeutgangene dine, da du slipper og gå innom forsterkerdelen i receiveren, noe som er og foretrekke på en aktiv sub.

Kjører du derimot en passiv en, er du jo seff nødt til å gå innom en forsterker, event en liten effektforsterker.
0 takk til deg.
mongob0ffel's Avatar
Trådstarter
er tilogmed sub utgang på dvd spillern vår.. og den kosta ikke særlig mye (2k lr no) ^^

sub er raw til musikk.. nuff said so stfu
kjører to par høyttalere i stereo atm
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Subutgangen er en ferdig filtrert linje-preout, noe som krever at sub'en din har linjeinn. Dette er defintivt en preferanse

Sub-woofere duger best til DYP bass, som ikke det finnes så mye av i musikk. Du ska ikke ha "romle"-lyd i musikk. Om du derimot har 8"-10" sub, med en KRAFTIG forsterker så vil d hjelp på musikken. Men vanligvis så har du jo høyttalera med 2 eller flere 8"++ som gir "trykket" i musikken.
0 takk til deg.
mongob0ffel's Avatar
Trådstarter
kommer an på hvilken type musikk du liker det ^^
Opprinnelig postet av mongob0ffel
kommer an på hvilken type musikk du liker det ^^
Vis hele sitatet...
Hvilken musikk fungerer en sub bedre enn vanlige höyttalere i da?

Jeg har testet det meste med min sub. Den fungerer vis det er musikk av type orkester og lignende (om du vil ha bra dype toner fra f.eks strykeinstrument), men på typ tekno og andre musikktyper så blir en sub (12"+)for treg.

Men det er klart, alt fungerer, men da henger ALT på vilken forsterker som driver sub-elementet. Da snakker vi effekt som er LANGT höyere enn va elkjöp-stereo-racker produserer

Sub er og blir best på film, da du har lange bulder i motsetning til i musikk der du _vanligvis_ har korte kjappe slag.