Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 665
Har fått innkalling til sesjon, men ikke svart på den enda.

Jeg vil helst ikke inn, men om jeg må, vil jeg gjøre det beste ut av det.
Er ikke så veldig keen på å stå tidlig opp og rydde og vaske hver dag.

Har lest litt av postene om armyen, men likevel sitter jeg igjen med flere spørsmål.

Er det noen av insiderne som vet om de gidder å følge det opp hvis man ikke svarer på innkallingen til sesjon?

Om to år har jeg fagbrev som IKT-driftsoperatør. Kan tenke meg en jobb innen det, uten uniformstvang og andre kjipe ting. Ser meg selv helst i sør-norge et sted (Bergen, Oslo, Stavanger). Hvilke steder bør jeg si jeg vil inn?

Hvis jeg velger siviltjeneste, og f.eks. flytter til Oslo, får jeg betalt leilighet selv om jeg ikke har hatt den 4 måneder på forhånd da?
Hvor mye får en sivilarbeider i lønn?

Håper noen har noen gode svar på spørsmålene mine.
(Hvis ikke går jeg helt bananas :banana: )
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
mest sannsynlig blir det bare vaskeinspeksjon hver dag på rekrutten. etter rekrutten vasket jeg kasernen ca.. fem, seks ganger i løpet av hele tjenesten. og tidlig opp må man uansett om man har jobb eller er i militæret, så det argumentet holder egentlig ikke.

hvis du ikke svarer på innkallingen kan du ta den med på sesjonen, da går det greit. hvis du ikke svarer kommer de til å ringe deg og finne ut hvorfor. i 99% av tilfellene snakker de med foreldrene dine ettersom det er hjemmenummeret de ringer, og de fleste bor fortsatt hjemme med foreldrene når de skal på sesjon. da kommer de mest sannsynlig til å bøye seg i støvet og mase på deg til du går på sesjon
så hvis de ikke får kontakt med deg på andre innkalling kan de sende noen soldater, befal, eventuelt militærpoliti eller sivilpoliti på døren for å levere innkalling til deg eller foreldre. etter det får du mest sannsynlig en sivilsak på deg.

det er omtrent lik null sjanse for at du får jobb innen det yrket du er utdannet i, hvis du ikke er bla mekaniker, lege, prest og sykepleier.. forsvaret er dårlig på dette punktet. ressursene de sitter på er forvaltet på en dårlig måte. hvis du vil ha jobb i det du er utdannet som, og det faktisk finnes plass til en vernepliktig i en slik stilling, bør du gjøre det bra på den psykologiske prøven på sesjonen (det er IKKE en iqtest) og gjøre det bra på rekrutten. de velger selvsagt de beste soldatene for slike stillinger.

det er fire måneder. basta. du kan jo prøve og se om han du leier leiligheten av kan hjelpe deg med å lage bekreftelser på at du har betalt de månedene du mangler for å få betalt, selv om du egentlig ikke har bodd der så lenge. hva det koster å drifte en kar i siviltjeneste vet jeg ikke. jeg kan med sikkerhet si at det ikke er mye.
Vil anbefale deg å lese litt i håndboka for sivile vernepliktige. Den finner du på: http://www.odin.dep.no/jd/norsk/aktu...00-b-n-a.html. Og ellers lese gjennom http://www.sivilarbeider.org/ . Om du velger å nekte virker det på meg desidert best og prøve å skaffe seg arbeid sjøl. Så lenge arbeidet fyller kravene de setter får du som regel lov å ta siviltjenesten din der du velger.