Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1490
Anonym bruker
"Identisk Mink"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei,
Jeg har nylig begynt å studere, og har et noe stort forbruk av alkohol.
Drikker 3-4 halvlitere tilnærmet hver dag, i tillegg til flatfyll i helgene.
Er det noen som vet hvordan dette påvirker læring og langtidshukommelsen min i forhold til feks. lesing av pensum? Alkoholkonsumet er ikke relatert til studiestarten, har hatt en slikt forbruk en stund og er klar over at det ikke akkurat er sunt for meg.
Noen med erfaring?
Som du selv sier så er det ikke sunt. Alkohol påvirker søvn, og søvn påvirker det meste Regner med at det er flere negative konsekvenser, men er ingen ekspert
Det har visstnok en stor innvirkning. Jeg googlet om dette for en ukes tid siden og leste studier på akkurat det her. Folk som drakk et partre drinker kvelden før husket betydelig mindre av det de leste om som pensum dagen derpå. Hangovers i seg selv er killer for å lære det du leser om, for ikke å snakke om motivasjonen. Når man drikker så gjør man gjerne andre ting enn å studere så det blir fort til at karakterene daler med høyt forbruk.
Anonym bruker
"Identisk Mink"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Relevant Vis innlegg
Det har visstnok en stor innvirkning. Jeg googlet om dette for en ukes tid siden og leste studier på akkurat det her. Folk som drakk et partre drinker kvelden før husket betydelig mindre av det de leste om som pensum dagen derpå. Hangovers i seg selv er killer for å lære det du leser om, for ikke å snakke om motivasjonen. Når man drikker så gjør man gjerne andre ting enn å studere så det blir fort til at karakterene daler med høyt forbruk.
Vis hele sitatet...
Kjipt da jeg dessverre er nådd punktet hvor jeg trenger det for å komme meg gjennom hverdagen.
Er det noe jeg kan gjøre (annet enn det åpenbare å slutte å drikke) for å minske de negative virkningene?
Anonym bruker
"Stinn Rise"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Mulig d bare er meg, men er sykt mye mer fokusert på skolearbeid når jeg har drukket. Klarer å fokusere på bestemte tekster mye mer.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Kjipt da jeg dessverre er nådd punktet hvor jeg trenger det for
å komme meg gjennom hverdagen.
Vis hele sitatet...
Har det godt så langt så er det ikke bare i hvilken grad du tar til deg lærdom som bør være bekymringen.

Forsøkt å kutte gradvis ned?
I stedet for 4x 0.5 pr dag så kan du drikke 2 og etter hvert .annen hverdag, eller kun 1 x 0.5 pr dag.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Mulig d bare er meg, men er sykt mye mer fokusert på skolearbeid når jeg har drukket. Klarer å fokusere på bestemte tekster mye mer.
Vis hele sitatet...
Husker du de like godt etterpå da?
Sist endret av vindaloo; 15. november 2021 kl. 16:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Identisk Mink"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Har det godt så langt så er det ikke bare i hvilken grad du tar til deg lærdom som bør være bekymringen.

Forsøkt å kutte gradvis ned?
I stedet for 4x 0.5 pr dag så kan du drikke 2 og etter hvert .annen hverdag, eller kun 1 x 0.5 pr dag.
Vis hele sitatet...
Har vell nesten heller trappet noe opp de siste ukene. Sliter skikkelig med å være i sosiale settinger uten bitte litt innabords.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Har vell nesten heller trappet noe opp de siste ukene.
Sliter skikkelig med å være i sosiale settinger uten bitte litt innabords.
Vis hele sitatet...
Skjønner det, og kan også kjenne det igjen.
Det kan til en vis grad funke også når man er ung og mange drikker i sosiale lag.
Men det er ikke like kult å være han som ikke klarer å spise middag med venner
når man er i 30 årene uten å bli dritings.
Anonym bruker
"Identisk Enfoting"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg var alkoholiker allerede ved 15 års alder. Satt på gutterommet og drakk hjemmebrent hver dag. Jeg ble en komplett idiot. Er 30 nå, og merker at hjernen min er mye dummere nå enn før jeg begynte å drikke. Fungerer ikke i sosiale sammenhenger, noe som jeg gjorde før drikkingen tok overhånd og jeg har hukommelse som en senil 100-åring.
Har bare anedoktisk bevis, men jeg kuttet ut all alkohol i eksamensperioden. Fungerte overraskende bra iallefall målt opp mot eksamensperioder der jeg drakk. Jo eldre jeg ble dess større innvirkning har/hadde alkoholen og.

Ville på det sterkeste fokusert på å bli kvitt avhengigheten før du i det hele tatt enker studier. Det er mye viktigere for fremtiden din enn studiene akkurat nå.
Sist endret av Jorg; 16. november 2021 kl. 00:24.
Anonym bruker
"Øm Hippokam"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Erfaring her. Hvis du kan, dropper du alkoholen så fort som mulig. Begrens det til hyggelige omstendigheter og ikke innta for mye.
Anonym bruker
"Rask Katt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg begynte å drikke skikkelig når jeg begynte og studere. Spesielt som 20-åring og tok ut fullt stipend fra lånekassen når jeg bodde hjemme gratis. Fikk vel utbetalt nesten 9000,- per måned uten noen utgifter, brukte det meste på alkohol om jeg ikke husker feil.

Begynte å drikke på lørdager eller fredager som folk flest, som spiralte seg over til torsdager og onsdager. På min skole kunne du har mye fravær uten at de brydde seg, så om jeg drakk på en onsdag eller mandag, så spilte det ingen rolle. Jeg hadde "fri" uansett. Fikk jeg en deilig hangover, who cares. Jeg har fri...

Drikking i helgen utviklet seg til drikking i hverdagen. Litt drikking i hverdagen utviklet seg til nesten å drikke hver dag? Husker bare at alkoholtoleransen min gikk fra en 6-pack til 0.5dl sprit for å bli skikkelig-skikkelig full på noen måneder. Jeg har mange i min familie som sliter med alkohol, så jeg tror gener har noe på dette gamet å "gjøre". Hvis du drikker 0.5dl sprit for å finne formen, så er det noe som ikke stemmer...


Nå sitter jeg her i 20-årene. Nesten full hver dag. Føler meg oppegående og smart, men nesten hver dag det blir alkohol, så føler jeg at jeg mister jeg hjerneceller. Skriver dette anonymt, så skriver ikke dette for å "flexe", men jeg tok en IQ-test hos Mensa når jeg var 21 år gammel og fikk 128 i resultat. Har egentlig ikke våget å ta en ny test fordi jeg er redd for resultatet. Jeg vet innerst inne at alt alkoholinntaket mitt har fucket meg over lengre tider, vanskelig å anerkjenne imo. Alkhol dreper og spiser garantert hjernen din langsomt, også hukommelsen din. Har sett det flere ganger. Så anbefales ikke hvis du studerer eller skal huske mye informasjon.

Skal ikke skrive en lang jævla bok til deg, men kort fortalt - tre eller fire (kanskje fem?) halvlitere hver dag kan bli til et monster hvis du ikke stopper snart. Alkohol er tross alt et verdensmisbrukt rusmiddel for en grunn, lett å drukne seg i denne rusen på mange ulike måter.

Jeg ville absolutt trappet ned med alkohol ASAP, spesielt i hverdager. Vi har alle ett liv, hvorfor sløse det vekk på en dyr og farlig rus?
Anonym bruker
"Rask Katt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
*Ja, der ser du, er litt full nå, men mente selvsagt 5dl - og ikke 0.5dl
Anonym bruker
"Sint Ravn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
(låner din tråd litt)

Som student, er det best å gå på byen en Lørdag eller røyke på kveldene i helgen?

Har et argument for at jeg kan studere i løpet av helge-dagene for å så røyke på kvelden. Men da husker jeg jo mindre av det jeg akkurat leste. Samme gjelder vel alkohol og i tillegg blir Søndagen verdiløs. Hasj er også billigere enn en dag på byen.

Noen andre innspill som kan konkludere saken?
Anonym bruker
"Pensjonert Blåstål "
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Slutt mw pils å begynn å røyk LITT weed istdn,jeg tok opp engelsk på skole å røyka weed hver dag før og etter og når vi hadde d lengste feiminuttet røyka jeg ei pipe da også,gikk no der i 1år å fikk 5i engelsk
Mulig det er bedre å røyke fremfor å drikke, men weed er neppe prestasjonsfremmende i seg selv.
Når du fikk 5 i engelsk så var nok til tross for, ikke på grunn av
Ville vært forsiktig med å sette faste tider det er greit å bruke noen form for rus. Ta deg en joint en gang i blant, men ikke planlegg at fredag - søndag skal brukes på å røyke. Fredag - søndag blir fort til fredag til mandag osv.