Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 2403
Jeg sliter med å få i meg nåkk kalorier pga matlysten som har fulgt med depresjon og medisiner. Trener en del så har fått svært kjipe plager pga underskudd/overtrening. Har nå startet å lage smoothie til frokost og en til noen timer før lunch. Begge inneholder totalt:

100g havregryn
100g bringebær
60g peanøttsmør
2 bananer
1 liter helmelk.

Det jeg lurer på er om det er noe negativt med å få i seg så mye fett for å få dekket dagsbehovet for kcal? Og forsåvidt om det er noe galt i å drikke så mye melk hver dag i seg selv, og spise så mye bringebær hver dag.

Takk for svar, jeg er helt noob på dette
Sist endret av Snusmumrikk11; 29. oktober 2021 kl. 16:25.
Spiser du noe annet i løpet av dagen også? Ellers så blir det der litt tamt
For mye melk er ikke bra, vet ikke om forskning.no er en pålitelig kilde, men har lest flere plasser om det samme men fant bare dette i farten.

https://forskning.no/aldring-mat-og-...g-gront/361124

Men forskere ved Karolinska Institutet og Universitetet i Uppsala har funnet en sammenheng mellom et høyt, daglig inntak av melk og økt risiko for for tidlig død.

Det er vell også endel hormoner i melk vi ikke skal ha? Jeg ville prøvd å kutte litt ned på melk og peanøttsmør, men om det bare er for en periode er det sikkert ikke krise.
Ja jeg spiser lunch og middag i tillegg. Da går det som regel i hvitt/rødt kjøtt med ris/pasta både til lunch og middag. Skal prøve å starte med ett lett kveldsmåltid også.

Blir ikke for alltid men tenker å drikke denne smoothien i 2-4 mnd kanskje. Men er ikke peanøttsmør sunt da? Kanskje øke mengen av dette og kutte ned på melka? Så lenge det ikke er noe i veien å få i seg så mye fett da.. Trenger hvertfall å få i meg flere sunne kalorier på en lettvint måte og da blir det vanskelig for min del å kutte ned på peanøtt/helmelk
Sist endret av Snusmumrikk11; 29. oktober 2021 kl. 17:11.
Om du plages med kalorier så er mutant mass the way to go. 1100 kcal og 56g protein pr shake!
Ja har tenkt på det men det må da være sunnere med en hjemmelaget gainer en det der? Alltså å hente kaloriene fra fett i stedet for karbs som vell bare er maltodekstrin hvis jeg ikke tar helt feil

Gainern jeg lager selv gir meg jo over 1600kcal og 66g proteiner. + 160g carbs + 78g fett (30g mettet)

Maltodekstrin og stivelse*
Sist endret av Snusmumrikk11; 29. oktober 2021 kl. 17:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hjemmelaget er bedre:-) peanøttsmør er sunt og inneholder mye umettet fett! bananer er sunt, vitaminer og mineraler, sunt fiber og helmelk er flott:-)
Sitat av urunderarrest Vis innlegg
Hjemmelaget er bedre:-) peanøttsmør er sunt og inneholder mye umettet fett! bananer er sunt, vitaminer og mineraler, sunt fiber og helmelk er flott:-)
Vis hele sitatet...
Så du synes ikke det er noe galt med den oppskriften min når det kommer til mengdene?
Sist endret av Snusmumrikk11; 29. oktober 2021 kl. 17:49.
Når jeg bulket så hadde jeg en ganske lik Shake til lunsj.

1 kopp 4 korn
1 kopp havregryn
Halv boks cottage cheese
Halvt eple
Halv banan
God neve nøtter
To spiseskjeer udos choice
To spiseskjeer honning
1 liter melk
50 g peanøttsmør

Sleit noe jævlig de første ukene. Først med å få det ned, så med å ikke dø fordi jeg var mett. Etter en stund så spiste jeg opp eple og bananen ved siden av. Og ble sulten til neste måltid.

Som noen andre har sagt, om dette er det eneste du spiser i løpet av en dag, så blir det for lite mat.

(Ikke lest gjennom alle kommentarene.)
Den der oppskiften så bra ut. Smaker den godt? Kunne tenkt meg å testet. Hvor mye kcal blir det ca?
Man kan fint smelle et egg i milkshaker for å få mer proteiner og fyldighet. Smaker ikke rått egg i det hele tatt når du blander med masse melk og annet digg. Kan også annbefale smoothie maskin som mixer inni drikkeflaska så du slipper å vaske en hel mixmaster hver gang.



Edit:
Og for å svare deg på topic, så ja det er en fin frokost. Alt er bedre enn ingen frokost da frokost tross alt er et av de viktigste måltidene du får i deg.
Sist endret av tipot; 29. oktober 2021 kl. 18:32. Grunn: glemte å svare på topic...
Sitat av Snusmumrikk11 Vis innlegg
Den der oppskiften så bra ut. Smaker den godt? Kunne tenkt meg å testet. Hvor mye kcal blir det ca?
Vis hele sitatet...
Den er helt grei, men jeg er av typen som kan spise ting med helt ok smak i lang tid, spesielt når jeg vet at jeg får noe ut av det

Husker ikke helt i farta, men skal prøve å finne ut av det nå
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
For mye melk er ikke bra, vet ikke om forskning.no er en pålitelig kilde, men har lest flere plasser om det samme men fant bare dette i farten.

https://forskning.no/aldring-mat-og-...g-gront/361124

Men forskere ved Karolinska Institutet og Universitetet i Uppsala har funnet en sammenheng mellom et høyt, daglig inntak av melk og økt risiko for for tidlig død.

Det er vell også endel hormoner i melk vi ikke skal ha? Jeg ville prøvd å kutte litt ned på melk og peanøttsmør, men om det bare er for en periode er det sikkert ikke krise.
Vis hele sitatet...
Skumleste gjennom artikkelen, og fikk inntrykk av at det er fettinnholdet i melk som er problemet. Trådstarter kan med fordel kutte ut helmelk, og gå for skummet melk i stedet. Skjønner at poenget med frokosten er å få i seg mye kalorier, men å peise på med 1 liter helmelk er ganske heftig.

1 dl helmelk inneholder 3,5 g fett. Mesteparten er mettede fettsyrer. Hva med å erstatte melken med skummet melk, eventuelt halvparten skummet melk og resten vann, og så heller få i deg sunnere fett på andre måter? Eksempelvis avokado. 100 g avokado inneholder 19,5 g fett, der bare 4 g er mettet fett. Supersunt og bra for kroppen din. En stor avokado veier over 100 g. Du kan tilsette løk, tomat og lignende i avokadoen om du syns den er kjedelig på smak, smøre på brødskive og bruke som "smør" under egg, skinke, ost og lignende. Kan faktisk se for meg at du kan mose det og blande det inn i grøten også, uten at det går på bekostning av smaken, men har ikke prøvd det selv. Ser sikkert ikke så bra ut, men..
Noen som vet om det er lurt å spise mye når man trener hvis man har stor mage og vil ha mindre mage?

Jeg er tynn men plages med skikkelig 50 åring mage selv om jeg er i 20 åra. Trener ofte, svømmer og er aktiv, spiser nesten aldri snop.

Det ødelegger selvtilliten min og jeg føler meg som en 20 åring i en 60 år gammel manns kropp.

Jeg har gått veldig mye opp i styrke de 2 åra jeg har trent men ser fortsatt nesten helt lik ut. Spinkel og tynn men magen er oppblåst og feit. Orker snart ikke denne struggelen mer før jeg får ordentlig tips
Hm, er ikke ekspert på feltet men har du ensidig kost? F.eks. mye pasta? Kanskje det er noe der
Sitat av Stoned247 Vis innlegg
Noen som vet om det er lurt å spise mye når man trener hvis man har stor mage og vil ha mindre mage?

Jeg er tynn men plages med skikkelig 50 åring mage selv om jeg er i 20 åra. Trener ofte, svømmer og er aktiv, spiser nesten aldri snop.

Det ødelegger selvtilliten min og jeg føler meg som en 20 åring i en 60 år gammel manns kropp.

Jeg har gått veldig mye opp i styrke de 2 åra jeg har trent men ser fortsatt nesten helt lik ut. Spinkel og tynn men magen er oppblåst og feit. Orker snart ikke denne struggelen mer før jeg får ordentlig tips
Vis hele sitatet...

Alltid vært sånn? Ville sjekket om jeg får alt av vitaminer og mineraler. Hvordan er kostholdet ditt? Kanskje dra til legen magen skal jo ikke være oppblåst.. Trener du kjerne muskulatur? Prøvd å gjøre øvelse hvor du puster ut og trekker magen så langt inn du kan? Kan finne finne video av det på YouTube mulig det hjelper. Kanskje noe du ikke tåler helt som gjør deg oppblåst
Sist endret av Sukkerpapir; 2. november 2021 kl. 09:27.
Alt avhenger av din egen fysiologi.
100g havre er litt mye imo og inneholder lectiner som vil hemme opptaket/nedbrytingen av flere næringsstoffer.
Spis heller dette separat et par timer senere, eller før alt annet.

Skal du være helt presis anbefaler jeg på det sterkeste å ta omfattende blodprøver hos legen for å sjekke nivåer og hvor disponibel du er for allergier og andre reaksjoner. Les deg opp på ulike blodtyper, næringsstoffer, og metabolisme- og ikke fra tabloid/sladdreblader men peer-reviewed forskningsartikler
Sist endret av Blastabel; 2. november 2021 kl. 11:02.