Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 2311
Hei!

I går kveld/natt var strømmen i området mitt ute grunnet arbeid/vedlikehold. Dette var varslet på forhånd, og jeg burde nok ha forberedt meg bedre, men jeg glemte det helt ut før det plutselig ble mørkt på kvelden.

Nå lurer jeg på hvordan dette påvirker alle matvarene jeg har stående i kjøleskapet. Jeg lot kjøleskapet stå lukket hele veien, og fikk tilfeldigvis levert en matkasse dagen før, der kjølevarene var levert med isposer og fryseposer for å holde temperaturen. Altså lå det litt is og noen kjøleelementer i bunnen av kjøleskapet under strømbruddet.

Jeg har prøvd å søke litt på dette, men finner litt sprikende informasjon. Noen sier maten vil være trygg i fire timer, andre sier at man må sjekke bruksanvisningen til kjøleskapet. I bruksanvisningen til kjøleskapet står det kun at temperaturen ikke vil begynne å gå ned før etter ~to timer. Strømen her var antagelig borte i ~syv timer. Kan jeg ikke lenger gå ut ifra at produktene som har stått inni der gjennom strømbruddet er trygge?
Jeg kan garantere deg at produktene er i orden, det er ikke automatisk 25 grader inne i kjøleskapet etter 7 timer. Og mat holder i mange timer i romtemperatur.
Sitat av SinHazzard Vis innlegg
Jeg kan garantere deg at produktene er i orden, det er ikke automatisk 25 grader inne i kjøleskapet etter 7 timer. Og mat holder i mange timer i romtemperatur.
Vis hele sitatet...
Jeg er nok litt i overkant forsiktig når det kommer til å passe på at råvarer er trygge, men jeg har også følelsen av at det ser greit ut. Jeg ser at isposene fra matkassen fortsatt er mer is enn vann, som jeg tar som et bra tegn!

Melken som har stått lukter ikke surt heller, og det er vel gjerne et av de mer utsatte produktene i en slik situasjon.
Hvis det ikke ser dårlig ut, lukter dårlig eller smaker dårlig (Det er ufarlig å smake) så er det heller ikke dårlig
Du burde investerer i et termometer med maks og min temp. Da kan du se hvor høy temperaturen har vært, så han du handle ut ifra det.
Er det et moderne kjøleskap så er dem bra isolert. Så har du ikke åpnet døra, har den nok holdt kulden godt.
Hvis du vet om det i forkant er det flott hvis du fyller noen 1.5l flasker med vann og fryser de ned før du så putter de i kjøleskapet før strømmen går. Da holder den på kulden lenger.

Ikke åpne døra så lenge strømmen har gått.
Sist endret av Vasken; 6. oktober 2021 kl. 00:23.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Nesen din er spesialisert i å oppdage mat som ikke er spisbar. Hvis nesen din syntes det er spisbart så er det som regel spisbart.
Veldig lite sannsynlig at maten har blitt ødelagt. Kanskje hvis den var akkurat på eller litt over dato.
Det er jo ikke snakk om 7 t uten kulde. Et kjøleskap holder nok kurant temp 3-4 timer uten strøm hvis du ikke åpner døra.

Ellers må si at jeg har ventet på en anledning til bumpe denne tråden.