Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 2679
Jeg ble sendt disse to linkene i dag:
https://www.reddit.com/r/norge/comme...%C3%B8rdag_11/ https://www.arodpolicies.org/pressemelding
og jeg lurer på om dette er noe dere har hørt om, og om dette bare er tull eller om dette faktisk planlegges?
Har sett det. Jeg tror det er seriøst. Veldig modig
Anonym bruker
"Tom Pigghå"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Shit, så kult! Er det i Oslo? Modige de som møter opp.
Dette er vel dagens mest hjernedøde påfunn. Jeg kan faktisk ikke tro at folk mener dette gjør noe nytte.
Sist endret av Relevant; 16. juli 2021 kl. 18:06.
Hvorfor er det katastrofe tankegang? Høres fint ut syns jeg, veldig modig av de.
Ville nok heller brukt ordet dumdristig. Å tro at politiet, samfunnet forøvrig, eller politikere kommer til å se positivt på denne arrestasjonen er veldig rart…
Jeg har fulgt litt med fra sidelinjen med skråblikk på konseptet til mannen bak AROD. Uten at jeg kan si med sikkerhet, så håper jeg han er inne på noe essensielt når han i følge seg selv mener det er brudd på menneskerettighetene å forby cannabis. Mye logikk burde i det minste tilsi at han kan ha rett. Jeg krysser fingrene for at stuntet bærer frukter og at det blir dekket av en bred pr-kampanje.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Dei argumenterer jo i ekstremt liten grad for kvifor eit omsetningsforbod er i strid med EMK. At politiet sin praksis - spesielt mot det meir slitne klientelet - kan vere solid på kant med EMK vil forsåvidt ikkje overraske meg, men omsetningsforbod...? Det er såpass vanleg, at det er direkte påfallande at EMD ikkje har konkretisert synet sitt om dei meiner EMK ikkje tillet stater å forby narkotikaomsetning.

Viare så er jo ikkje det uprøvd territorie i domstolane. Det er rimeleg mange som er domfelte for narkotika, både i Noreg og andre land, og det finst saker frå EMD som rører ved temaet - der EMD har frifunne staten. Det framstår med andre ord som rimeleg velprøvd juss. Dei presenterer null argumentasjon. Heck, dei seier ikkje ein gong kva artikkel det er brot på.

Kort sagt så framstår det som standard stonervas. Det der vil ikkje bidra til legalisering. Det vil bidra til at en del må trekke på skuldrene fordi dei ikkje greier å bry seg over at andre er idioter...
Sitat av Relevant Vis innlegg
Dette er vel dagens mest hjernedøde påfunn. Jeg kan faktisk ikke tro at folk mener dette gjør noe nytte.
Vis hele sitatet...
Kan ikke se for meg at dette gjør noe annet en å sette oss som røyker i ett dorlig lys, dette er noe jeg kunne funnet på og ment var lurt på ungdoms skole/videregående.
Politikernene kommer ikke til å plutselig endre mening pga noen stonere som stiller seg utenfor politihuset der de frivillig lar seg arestere i protest mens de overleverer første gramm til kjøper.

Tror det må ett skikkelig generasjonskifte til blant politikere før vi kommer til å se noen endreing, eller om alle våre naboland/hele USA legaliserer det.

Hva mener dere?
Det er ufattelig trist at det skal ventes på generasjonsskifte.
Forstår at det er en protest, og at det kan fremstå «provoserende» å gjøre det akkurat der. Samtidig så må man jo ikke så mye lenger enn 5 min gange mot sentrum før man blir tilbudt Keef- 5 min til og man får tak på alt fra heroin til speed. Er jo egentlig ikke mye å rope hurra for, eller?
Sist endret av Door145; 16. juli 2021 kl. 23:02.
Anonym bruker
"Nervøs Storskogmus "
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Rusreformen handler ikke om straffefritt salg så det virker som de har misforstått hvis de skal teste reformforlsaget ved å SELGE hasj???

Det er like ulovlig i lovboka å selge narkotika selvom å besitte det som bruker er foreslått å ikke straffes

Hvis de bare står der å selger og røyker tror jeg ikke popo gidder å bry seg en gang. Folk har røyka hasj i politiparken enhver deilig vårdag i alle år og fem min lenger vekk pågår salg hele døgnet så jeg spår at hvis politiet griper inn så er det fordi de ikke har søkt om eller fått godkjenning til å holde en politisk markering. Det må man ha tillatelse til samme hvor i byen det er
Og ola nordmann ville bare tenkt negativt om hasjrøykere?? ? God intensjon å prøve ut et forslag for retten men lovendringen er ikke vedtatt og føler det her kanskje blir litt som ryktet hasj marsjen ga røykere?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Rusreformen handler ikke om straffefritt salg så det virker som de har misforstått hvis de skal teste reformforlsaget ved å SELGE hasj???
Vis hele sitatet...
I tillegg har ikkje reforma (som ikkje avkriminaliserer) vorte lov endå. No vil nok domstolane ta hensyn til politiske signaler i ei slik sak, men sjølv i rusreformutvalet si drakt så var det jo ikkje snakk om legalisering; kun avkriminalisering av bruk.

Og som kjent var Stortinget sitt vedtak langt meir restriktivt enn både utvalet og regjeringa sitt saksframlegg.

Vel har domstolar ei sjølvstendig rolle, men dei kan ikkje ignorere lovgjevar sine intensjonar, som åpenbart er at sal fortsatt skal vere straffbart.

Viare så vil åpenbart EMK-sporet falle på steingrunn. Om EMD meinte at forbod mot narkotika var i strid med EMK burde dei gjort det klart for lenge sidan; det har vore mange saker relatert til narkotika for EMD, og i mange av dei har EMD landa på staten si side.
Sist endret av vidarlo; 17. juli 2021 kl. 00:55.
Anonym bruker
"Tom Pigghå"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvorfor er r/norge så positive til dette mens freak sier buuu. Vil det si at det bare er brødhuer på Reddit?

Jeg synes det er modig gjort. De gjør i hvert fall et forsøk, bedre enn å ikke gjøre noe som helst. Selv om noen aspekter ved dette er lite gjennomtenkt er det en start.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvorfor er r/norge så positive til dette mens freak sier buuu. Vil det si at det bare er brødhuer på Reddit?
Vis hele sitatet...
Problemet er at dei snakker om prøvingsrett. Vel, narkotikasalg er prøvd for domstolane. Det er sikker juss at det er straffbart. Det er prøvd for EMD; EMD har ikkje slått ned nasjonale regler i så måte.

Spådom: Dei får eit forelegg. Dei vedtar ikkje forelegget, og saka blir oversendt tingretten. Tingretten idømmer forelegg + 10-20% + sakskostnader. Lagmannsretten avslår anke. Høgsterett avslår anke over ordskurd frå Lagmannsretten. EMD avviser saka.

Du skulder meg ein øl om eg tar feil.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg synes det er modig gjort. De gjør i hvert fall et forsøk, bedre enn å ikke gjøre noe som helst. Selv om noen aspekter ved dette er lite gjennomtenkt er det en start.
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikkje modig, det er idiotisk. Det vil i høgda føre til skuldertrekk.
Sist endret av vidarlo; 17. juli 2021 kl. 01:26.
Anonym bruker
"Tom Pigghå"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Problemet er at dei snakker om prøvingsrett. Vel, narkotikasalg er prøvd for domstolane. Det er sikker juss at det er straffbart. Det er prøvd for EMD; EMD har ikkje slått ned nasjonale regler i så måte.

Spådom: Dei får eit forelegg. Dei vedtar ikkje forelegget, og saka blir oversendt tingretten. Tingretten idømmer forelegg + 10-20% + sakskostnader. Lagmannsretten avslår anke. Høgsterett avslår anke over ordskurd frå Lagmannsretten. EMD avviser saka.

Du skulder meg ein øl om eg tar feil.


Nei, det er ikkje modig, det er idiotisk. Det vil i høgda føre til skuldertrekk.
Vis hele sitatet...
Deal men ja, er litt redd for at kun 10 personer møter opp og alle blir arrestert umiddelbart. Da vil det nok gå som du sier. For at dette skal funke må et shit-ton med folk møte opp slik at systemet ikke har nok kapasitet til å ta alle, eller hadde de tatt alle over lengre tid uansett? Det hadde i hvert fall fått i gang en ny runde med debatt.

Hvis det blir labert oppmøte kommer «vanlige» folk å riste på hodet og ingenting kommer ut av det.
Sitat av Jerna Vis innlegg
Det er ufattelig trist at det skal ventes på generasjonsskifte.
Vis hele sitatet...


Nitrist, men dessverre et ubestridt faktum! Den generasjonen der lærte disse tinga og fikk dem så innprenta som at man ikke skal gå på rød mann osv. Litt side note dette, og jeg prøver ikke å generalisere, men boomergenerasjonen vår sliter litt mer med selvrefleksjon og selvinnsikt enn resten av oss! Jeg er faktisk mye mer uironisk enn man kanskje skulle tro når jeg skulle ønske jeg var en boomer for en dag, må være digg å være så skråsikker på alt og ikke vike en tomme selvom du nesten bokstavelig talt står med dritt i buksa i form av noen saftige motargumenter fra en som vet hva han snakker om? One could only dream. Nei vet dere hva, like greit det er som det er! Da slipper jeg også å gnåle konstant om at Kiss sin Alive forandra livet mitt for alltid og at Pink Floyd sin beste skive var The Wall, den virkelige Equimanthorn vet så klart at det er Wish you were here! Call me one happy camper!

Edit: glemte jeg å nevne at dette er like bortkasta som hasjmarsj? Vi som kannabisentusiaster bør komme oss litt videre og ta avstand fra sånn, rett og slett. Var på Marijuanamarsjen <<(eller afterparty i Cubaparken) i 2012, og det er noe av det tristeste og morsomste jeg har vært vitne til! Det var 3 Espen Eckbo-sketsjer der i minuttet, og en Jarle fra Åpen Post når man minst venta det men satt akk så stor pris på det.
Sist endret av equimanthorn; 17. juli 2021 kl. 02:27.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Håper de ikke bruker ekte narkotika da, men kanskje lar folk tro dette frem til "åpningen".

Det hadde lurt meg ihvertfall.

Roar fra Arod er anarkist, hasjrøyker, forfatter, idealist og feminist. Sittet inne for hasj, tagga ned Oslo, og vært opposisjonell hele livet.

Han har stor livserfaring, er konspiratorisk og sikkert for radikal og ublu for de fleste. Personlig elsker jeg sånne personligheter, og skrivingen hans er det ikke mye galt med.

Det er typisk for politisk radikale at de har noen gode poeng og tør ta noen tanker langt

Og at de ødelegger for seg selv eller tar ting for langt

Rett og slett en kontroversiell aktivist

Hørt han har skrevet barnebok nå også
Sist endret av meaculpaUIO; 17. juli 2021 kl. 02:27.
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Håper de ikke bruker ekte narkotika da, men kanskje lar folk tro dette frem til "åpningen".

Det hadde lurt meg ihvertfall.

Roar fra Arod er anarkist, hasjrøyker, forfatter, idealist og feminist. Sittet inne for hasj, tagga ned Oslo, og vært opposisjonell hele livet.

Han har stor livserfaring, er konspiratorisk og sikkert for radikal og ublu for de fleste. Personlig elsker jeg sånne personligheter, og skrivingen hans er det ikke mye galt med.

Det er typisk for politisk radikale at de har noen gode poeng og tør ta noen tanker langt

Og at de ødelegger for seg selv eller tar ting for langt

Rett og slett en kontroversiell aktivist

Hørt han har skrevet barnebok nå også
Vis hele sitatet...


Jeg kjenner dessverre ikke til han karen her så jeg skal sjekke han ut sporenstreks men måten du beskriver han på får meg umiddelbart til å tenke. på Øystein Meyer-Johansen fra Hemnesberget. Lokalpolitiker der oppe for et bittelite parti som blant annet hadde Tor Erling Staff som medlem som basically er et anarkistisk parti. Han lager Hvist mye bråk for lokalavisene og har en tendens til å demonstrere symbolsk med avkuttede hestehoder og lignende, drar også til Oslo og gjør det samme. Sykt smart fyr, kunnskapsrik og belest men yo, fra en soppelsker til en annen, man trenger ikke implementere absolutt alt man får servert. Skjønt, han her er vel heller en kar som bare er superradikal av natur. Espen Thoresen lagde en jævlig fet dokumentar om han i 2011 som heter Hestkuken fra Hemnes, anbefales varmt!
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Dette virker superteit.

De som ikke allerede er for legalisering kan i beste fall fortsette å være det, verste fall rynke på nesen over dette ubetydelige vaset og bli mindre overbevist.

De som ikke har sterke meninger kan alltids la seg overbevise... men dette virker som et litt barnslig (om ikke totalt meningsløst) stunt, og er derfor ikke beste virkemiddel IMO.

De som allerede er anti kommer til å få vann på mølla, og selv om dette er folk som ikke vil se fornuft uansett, kan de muligens "spinne" dette til sin egen fordel. (Se, de skumle harsjnarkotikasprøytemisbrukerne er så lovløse at de blablabla)

I all sannsynlighet forblir dette en ikke-sak hvis eneste konsekvens er å svekke troverdigheten til de som arrangerer opplegget.

Hadde de fokusert på opplysning og synliggjøring, hadde de gjort så mye mer nytte. Det er nesten litt provoserende.
Sist endret av robhol; 17. juli 2021 kl. 19:57.
Anonym bruker
"Lett Havert"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvorfor er r/norge så positive til dette mens freak sier buuu. Vil det si at det bare er brødhuer på Reddit?
Vis hele sitatet...
Upboat-funksjonen hos Reddit virker til å både redusere kritisk tankegang, utradere annerledestenkning og fremme mobb-mentalitet, men det betyr ikke at alle der er idioter selvsagt. Ble selv banna i ei uke fra en subreddit fordi jeg påpekte at grensesnittet på favorittverktøyet (som forøvrig er noe hipsterpiss) var suboptimalt. Saklige argumenter ble tolka som trolling selv om jeg la med bilder og utallige eksempler. Ugh, de har jo mer konsensus- enn debattklima der.

OT: den tosken her minner om en ørlite mer ryddig type enn han soppklovnen på Trygdekontoret som trøkka i seg tolv gram for å tøffe seg på nasjonal tv og bare satt og gakka som ei gås. Tusen takk for at de fremstiller alle andre hobbybrukere som idioter.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Upboat-funksjonen hos Reddit virker til å både redusere kritisk tankegang, utradere annerledestenkning og fremme mobb-mentalitet, men det betyr ikke at alle der er idioter selvsagt. Ble selv banna i ei uke fra en subreddit fordi jeg påpekte at grensesnittet på favorittverktøyet (som forøvrig er noe hipsterpiss) var suboptimalt. Saklige argumenter ble tolka som trolling selv om jeg la med bilder og utallige eksempler. Ugh, de har jo mer konsensus- enn debattklima der.

OT: den tosken her minner om en ørlite mer ryddig type enn han soppklovnen på Trygdekontoret som trøkka i seg tolv gram for å tøffe seg på nasjonal tv og bare satt og gakka som ei gås. Tusen takk for at de fremstiller alle andre hobbybrukere som idioter.
Vis hele sitatet...


Kall meg gjerne en internettdinosaur, men jeg foretrekker gode gamle godt modererte fora som dette fremfor Reddit any day, jeg synes hele pakka fremstår ekstremt upersonlig og kjip, har ikke satt mine bein der på flere år. Steder som dette har jo sjel og med mange unike personligheter.

Haha, han Øystein jeg snakka om litt lengre oppe er han karen som tok sopp og kvakka på Trygdekontoret. Den seansen var pinlig på alle plan, det ble like mot sin hensikt som en blotter som viste seg for hele Oslo for å belyse stigma, det funker rett og slett ikke. Hestkuken fra Hemnes-dokumentaren er rå da, selvom Øystein er wacked out som faen som jo skaper underholdning av de sjeldne ligger på NRK, anbefales fortsatt like varmt! Mer dyrehoder, ingen kvakking eller syn av Lucifer eller hva det nå var han så for seg. Vår generasjon tripper ikke sånn der ass, noe jeg er evig takknemlig for!
Sist endret av equimanthorn; 17. juli 2021 kl. 20:37.