Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  37 5946
Anonym bruker
"Bitter Moskusfe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ble stoppet av politiet mens jeg kjørte med et par kompiser for noen dager siden.
Spyttesten visste mistanke for cannabis og mens de informerte meg om det så falt det ut en pose med ca. gram bønne, hadde en pose til med like mye som jeg ga fra meg frivillig.
De parkerte bilen min og kjørte meg på legevakta for å ta blodprøver, så er sånn 50-50 om det er over grensa eller ikke.
Ble kjørt hjem og fikk tilbake førerkort og bilnøkler, og beskjed om at jeg kunne hente bilen dagen etter.
Bønna jeg hadde på meg sa de ikke noe mere om, men han ene politimannen sa det på telefon til stasjonen eller noe.
Har ikke noe rulleblad fra før.

Hva skjer videre? Vet jeg blir ringt opp når svar på blodprøvene kommer, men fikk ikke så mye mere info enn det.
Anonym bruker
"Lett Havert"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Viss du ikke var ruset mens du kjørte så får du nok bare brev om at saken er henlagt å du har ikke mistet førerkortet.
Ble selv tatt med 3g å hadde røyket 6-7timer før(røyker daglig) å spyttprøven slo ut men ble ringt å fortalt at blodprøven ikke viste spør å dette har skjedd nå 2 ganger med meg
Anonym bruker
"Blå Nøkk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det kan hende førerkortet ryker om du er uheldig eller mulig ei bot
Tror apolitiet endelig har skjønt det og roe ned det førerkort beslaglaget basert på edruelighet. De er i hardt vær om dagen nå pga dette. Står i avisa nå senest i dag om dette. Men utfallet beror jo selvfølgelig på hva blodprøven viser.
Har du høy nok konsentrasjon i blodet kan de ta den på det grunnlaget.
Så kan du få et brev i posten hvis du har vert borti rus situasjoner siste året at de tar lappen og du må ta urinprøver i ett år. Pass på!
Anonym bruker
"Bitter Moskusfe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Hei, takk for svar.
Ble stoppet igjen i natt og spyttprøven ga utslag, så da var det på'n igjen med blodprøver og sånn.
Hadde ikke røyket, men ja...
Denne gangen tok de lappen fram til det kommer svar på blodprøvene.
Anonym bruker
"Blå Nøkk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hei, takk for svar.
Ble stoppet igjen i natt og spyttprøven ga utslag, så da var det på'n igjen med blodprøver og sånn.
Hadde ikke røyket, men ja...
Denne gangen tok de lappen fram til det kommer svar på blodprøvene.
Vis hele sitatet...
Nå er du hvertfall garantert å miste lappen. Hva driver du med?! Kjører rusa rundt støtt og stadig?
Sykt at du ikke lærte noe etter 1 stopp
Anonym bruker
"Sugen Laks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Now that's just dumb...

Du mista gullhåra dine første gang å prøvde igjen.
Anonym bruker
"Omgitt Brunrotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Han sa han ikke hadde røykt noe da.

Men når det er sagt, så burde han nesten skjønt at de kom til å stoppe han igjen etter forrige gangs eskapader.
Anonym bruker
"Bitter Moskusfe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Han sa han ikke hadde røykt noe da.

Men når det er sagt, så burde han nesten skjønt at de kom til å stoppe han igjen etter forrige gangs eskapader.
Vis hele sitatet...
Ja, men her er greia:

Kjørte ikke noe mere etter jeg hadde røyket etter første stopp, men det er jo fortsatt i blod og spytt. Så hva var vitsen med å gi meg tilbake lappen og si at jeg kan fortsette å kjøre igjen dagen etter første stopp når jeg blir "tatt" igjen neste stopp?
Høres ut som skittent spill fra politiet synes jeg, men har vell ikke nok erfaring i dette da jeg er 18.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ja, men her er greia:

Kjørte ikke noe mere etter jeg hadde røyket etter første stopp, men det er jo fortsatt i blod og spytt. Så hva var vitsen med å gi meg tilbake lappen og si at jeg kan fortsette å kjøre igjen dagen etter første stopp når jeg blir "tatt" igjen neste stopp?
Høres ut som skittent spill fra politiet synes jeg, men har vell ikke nok erfaring i dette da jeg er 18.
Vis hele sitatet...
Jeg forstår. Første gangen du ble stoppet, så avgjorde de at du skulle få beholde førerkortet i påvente av svar på prøver. Andre gangen du ble stoppet, mistet du førerkortet i påvente av svar på prøver.

Du mener at det er merkelig, siden du ikke har hatt nytt inntak mellom de gangene du ble stoppet.

Dessverre kan ikke politiet vite om du faktisk hadde et nytt inntak eller ikke, før de har fått svar på blodprøven
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ja, men her er greia:

Kjørte ikke noe mere etter jeg hadde røyket etter første stopp, men det er jo fortsatt i blod og spytt. Så hva var vitsen med å gi meg tilbake lappen og si at jeg kan fortsette å kjøre igjen dagen etter første stopp når jeg blir "tatt" igjen neste stopp?
Høres ut som skittent spill fra politiet synes jeg, men har vell ikke nok erfaring i dette da jeg er 18.
Vis hele sitatet...
Dette hørtes feil ut ja. Sånn skal det ikke være.

Det skrives litt i mediene om dagen om hvordan politiet har operert skittent i forbindelse med håndhevingen av narkotikalovene de siste tiårene. Ville tatt kontakt med en journalist som er opptatt av det og fortalt historien. Sånn her skal det absolutt ikke være og sånne historier trenger å komme ut.
Anonym bruker
"Lett Havert"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du mister den ikke mest sannsynlig ikke. opplevde selv omtrent det samme å fikk lappen tilbake.
Viss det står at det er inndratt på appen så har du lappen ennå teknisk sett
Anonym bruker
"Bitter Moskusfe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Du mister den ikke mest sannsynlig ikke. opplevde selv omtrent det samme å fikk lappen tilbake.
Viss det står at det er inndratt på appen så har du lappen ennå teknisk sett
Vis hele sitatet...
Var blodprøven din over eller under grensa?
Anonym bruker
"Bitter Moskusfe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
En kompis av meg ble stoppa og fikk beholde førerkortet inntil blodprøvesvar kom, men greia var at ikke lenge etterpå venta de til han skulle på jobb å tok han igjen.
Anonym bruker
"Bitter Moskusfe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
En kompis av meg ble stoppa og fikk beholde førerkortet inntil blodprøvesvar kom, men greia var at ikke lenge etterpå venta de til han skulle på jobb å tok han igjen.
Vis hele sitatet...
Nettopp, det er jo helt på trynet
Anonym bruker
"Bitter Moskusfe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Har vært hos rustjenesten og skal til legen på mandag og spørre om henvendes til et behandligssenter på noe sånn ungdomsavdeling.
Skal også starte med ukentlige urinprøver, alt på eget initiativ.
Det må jo være positivt for siden min i saken?
Kofer ungdomsavdeling e ikke du over 18?
χρωματικός
Chromatics's Avatar
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Har vært hos rustjenesten og skal til legen på mandag og spørre om henvendes til et behandligssenter på noe sånn ungdomsavdeling.
Skal også starte med ukentlige urinprøver, alt på eget initiativ.
Det må jo være positivt for siden min i saken?
Vis hele sitatet...
Alt på eget initiativ eller fordi politiet anbefalte det?

Slike urinprøvekontrakter er også et skittent spill fra politiet sin side.

Det beste er som regel å holde kjeft og ikke være med på noe fra politiet sin side, kontrakter, avtaler, eller blod og urinprøver - så langt det lar seg gjøre.
Jo mindre du sier eller gir fra deg, jo mindre har dem å bruke mot deg.

Har selv gått rett i fella på dette når jeg var ung. Politiet mente at alt blir mye bedre og lettere for meg hvis jeg samarbeider og er ærlig, men det er bullshit. Det er kun for å gjøre deres jobb lettere. Jeg fikk ikke noe "strafferabatt" fordi jeg bretta ut og sa alt, som dem lovte og presiserte flere ganger.

Du har rett til å nekte å uttale deg. Alt du sier kan og vil bli brukt mot deg i en rettssak. Du har rett til advokathjelp. Hvis du ikke har råd til en advokat, vil det bli oppnevnt en for deg. Forstår du disse rettighetene, som du nettopp har fått opplest?
Sist endret av Chromatics; 9. juli 2021 kl. 13:13.
Anonym bruker
"Bitter Moskusfe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Chromatics Vis innlegg
Alt på eget initiativ eller fordi politiet anbefalte det?

Slike urinprøvekontrakter er også et skittent spill fra politiet sin side.

Det beste er som regel å holde kjeft og ikke være med på noe fra politiet sin side, kontrakter, avtaler, eller blod og urinprøver - så langt det lar seg gjøre.
Jo mindre du sier eller gir fra deg, jo mindre har dem å bruke mot deg.

Har selv gått rett i fella på dette når jeg var ung. Politiet mente at alt blir mye bedre og lettere for meg hvis jeg samarbeider og er ærlig, men det er bullshit. Det er kun for å gjøre deres jobb lettere. Jeg fikk ikke noe "strafferabatt" fordi jeg bretta ut og sa alt, som dem lovte og presiserte flere ganger.

Du har rett til å nekte å uttale deg. Alt du sier kan og vil bli brukt mot deg i en rettssak. Du har rett til advokathjelp. Hvis du ikke har råd til en advokat, vil det bli oppnevnt en for deg. Forstår du disse rettighetene, som du nettopp har fått opplest?
Vis hele sitatet...
Eget initiativ, har ikke snakket noe mere med politiet, var rustjenesten og en kompis som anbefalte.
Anonym bruker
"Fremmed Blåhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Etter det jeg kan lese på FHI så er påvisningstiden 2 dager på spyttprøver.
Anbefaler ikke ruskontrakt, hva om du en helg går på en blem og tar en J eller noe annet, også har du test på mandag?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Har vært hos rustjenesten og skal til legen på mandag og spørre om henvendes til et behandligssenter på noe sånn ungdomsavdeling.
Skal også starte med ukentlige urinprøver, alt på eget initiativ.
Det må jo være positivt for siden min i saken?
Vis hele sitatet...
Du får ikke mildere straff for å gå på prøver eller starte med behandling på eget initiativ. Iallfall ikke som voksen, vet ikke hvor gammel du er.
Sist endret av NokErNok; 9. juli 2021 kl. 19:06.
Anonym bruker
"Bitter Moskusfe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Har lest meg opp på ruskontrakt, er det mulig å få det istedet for å eventuelt miste lappen og få en svindyr bot?
Hva er nedsidene med ruskontrakt?
Anonym bruker
"Lett Havert"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Var blodprøven din over eller under grensa?
Vis hele sitatet...
Fikkbare brev en mnd senere at det at jeg kjørte ruset ble henlagt. Hadde lappen i et par mnd til før jeg kom i samme scenario, røyket 6timer før å ble stoppet, mistet den på stedet pga for høy fart men som sist fikk brev av at ruskjøring ble henlagt, er stoner
Anonym bruker
"Bitter Moskusfe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Fikkbare brev en mnd senere at det at jeg kjørte ruset ble henlagt. Hadde lappen i et par mnd til før jeg kom i samme scenario, røyket 6timer før å ble stoppet, mistet den på stedet pga for høy fart men som sist fikk brev av at ruskjøring ble henlagt, er stoner
Vis hele sitatet...
Så det du sier da er at det er sjanse for at hele driten bare blir henlagt?
Anonym bruker
"Bitter Moskusfe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Hvis saken går noe lengre, burde jeg skaffe advokat?
Hvor stor (-ish) er plassen du bor på...?

Forvent stadig gjengkjenning av politiet og ytterligere prøver, ransakelse, og worst case razzia hvis plassen du bor på kan nærme seg status som "texas-politi" - samt at terskelen på nevnte eksempler over er meget senket, fra nå av holder det at en politimann har en dårlig dag for å se "symptomer på bruk" eller "lukte hasj" som påskudd for å storme inn leiligheta di -

(Med tilhørende stigmatisering, utstøting og rykteflom - med en dært depresjon og en skvett angst)

Hvis plassen er liten vel og merke....

Erfaringa til nå i livet er "bøgde-politi har ikke reell kriminalitet og vil derfor gå etter narkotika/"narkotika" med større iver enn by-politi" - desverre.
Jeg frykter min historie ikke er unik - og det har vært for mange tilfeller jeg har sluppet unna i storby som jeg deff ville røket på i bøgda...

Sånn ellers ; "Du har rett til å nekte avhør, og det synes jeg du bør gjøre - det kommer sjelden noe godt av å la seg forhøre..." Gatas Parlament.

Lykke til <3
Anonym bruker
"Bitter Moskusfe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Attica83 Vis innlegg
Hvor stor (-ish) er plassen du bor på...?

Forvent stadig gjengkjenning av politiet og ytterligere prøver, ransakelse, og worst case razzia hvis plassen du bor på kan nærme seg status som "texas-politi" - samt at terskelen på nevnte eksempler over er meget senket, fra nå av holder det at en politimann har en dårlig dag for å se "symptomer på bruk" eller "lukte hasj" som påskudd for å storme inn leiligheta di -

(Med tilhørende stigmatisering, utstøting og rykteflom - med en dært depresjon og en skvett angst)

Hvis plassen er liten vel og merke....

Erfaringa til nå i livet er "bøgde-politi har ikke reell kriminalitet og vil derfor gå etter narkotika/"narkotika" med større iver enn by-politi" - desverre.
Jeg frykter min historie ikke er unik - og det har vært for mange tilfeller jeg har sluppet unna i storby som jeg deff ville røket på i bøgda...

Sånn ellers ; "Du har rett til å nekte avhør, og det synes jeg du bør gjøre - det kommer sjelden noe godt av å la seg forhøre..." Gatas Parlament.

Lykke til <3
Vis hele sitatet...
Liten by på 25 tusen, med et merkelig stort og aktivt rusmiljø.
Sa i avhør på stedet at jeg røyka en del timer før jeg kjørte.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Anonym bruker
"Bitter Moskusfe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Hørte fra en kompis at de ikke kan ha lappen min lengre enn 3 uker uten at det blit stilt tiltale eller noe sånt.
Stemmer det? Blir 3 uker på tirsdag nå.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hørte fra en kompis at de ikke kan ha lappen min lengre enn 3 uker uten at det blit stilt tiltale eller noe sånt.
Stemmer det? Blir 3 uker på tirsdag nå.
Vis hele sitatet...
Fra ung.no, litt gammelt men. https://www.ung.no/oss/lappen/124783.html

Etter vegtrafikkloven § 33 nr. 5 kan førerkortet beslaglegges som en midlertidig reaksjon.

Politiet kan ikke beholde førerkortet i mer enn tre uker uten samtykke av førerkortinnhaveren eller retten, jf. § 33 nr. 5 annet punktum. Dersom innehaveren ikke samtykker eller samtykket trekkes tilbake, må begjæring om fortsatt beslag senest være sendt tingretten innen tre uker fra beslagstidspunktet/tilbaketrekkingen av samtykket.

Finner tingretten at beslaget kan opprettholdes, treffer den kjennelse der det normalt samtykkes i beslag «inntil saken er endelig avgjort».

Jeg anbefaler deg å ta kontakt med politiet å høre hvordan det går med saken din.
Anonym bruker
"Bitter Moskusfe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av pikkoras Vis innlegg
Fra ung.no, litt gammelt men. https://www.ung.no/oss/lappen/124783.html

Etter vegtrafikkloven § 33 nr. 5 kan førerkortet beslaglegges som en midlertidig reaksjon.

Politiet kan ikke beholde førerkortet i mer enn tre uker uten samtykke av førerkortinnhaveren eller retten, jf. § 33 nr. 5 annet punktum. Dersom innehaveren ikke samtykker eller samtykket trekkes tilbake, må begjæring om fortsatt beslag senest være sendt tingretten innen tre uker fra beslagstidspunktet/tilbaketrekkingen av samtykket.

Finner tingretten at beslaget kan opprettholdes, treffer den kjennelse der det normalt samtykkes i beslag «inntil saken er endelig avgjort».

Jeg anbefaler deg å ta kontakt med politiet å høre hvordan det går med saken din.
Vis hele sitatet...
Ja, fikk beskjed om at jeg kunne ringe å mase etter et par uker, men har rett og slett ikke orket.
Tenkte å ringe senest mandag
Anonym bruker
"Bitter Moskusfe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Hei, ringte i dag og fikk beskjed om at jeg skulle ringe opp igjen etter 16. august....
Så da blir det vell å trekke tilbake samtykke om førerkort beslag? Hvordan gjør jeg det?
Anonym bruker
"Bitter Moskusfe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Saksbehandleren ringte meg opp fra ferie nå, han sa det ikke hadde kommet svar på blodprøvene helt enda, ca. 1-2 uker igjen.
Så da får jeg bare smøre meg med tolmodighet
Hadde trukket tilbake samtykke, kan hende de for fortgang i saken, evt en henleggelse om de ikke ønsker bruke noe mer tid på det.

Tror det skal være noen regler på hvor lenge de kan ha førerkortet ditt uten at det skjer noe, 5 uker i mitt hodet er altfor lenge og for noen kan det være kritisk, feks ved at de trenger til jobb osv osv.

Les litt her:
https://help.no/fagomrader/andre-ret...rerkortbeslag/

Der står det blant annet om du ikke samtykker, så må de begjære iløpet av 3 uker, ellers skal førerkortet leveres asap tilbake.
Tre uker uten samtykke
Samtykker du IKKE til et midlertidig førerkortbeslag, må politijuristen raskt sette seg inn i saken og vurdere om beslaget skal opprettholdes. Da må politiet innen tre uker etter beslaget, eller fra ditt samtykke ble trukket tilbake, sende saken til tingretten med begjæring om fortsatt førerkortbeslag. Hvis politiet ikke sender over en begjæring i løpet av tre uker, skal førerkortet leveres tilbake straks deretter.

Hvis politiet ikke sender over en begjæring i løpet av tre uker, skal førerkortet leveres tilbake straks deretter.
Vis hele sitatet...
Sist endret av TAketbrett; 26. juli 2021 kl. 15:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Bitter Moskusfe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av pikkoras Vis innlegg
Hadde trukket tilbake samtykke, kan hende de for fortgang i saken, evt en henleggelse om de ikke ønsker bruke noe mer tid på det.

Tror det skal være noen regler på hvor lenge de kan ha førerkortet ditt uten at det skjer noe, 5 uker i mitt hodet er altfor lenge og for noen kan det være kritisk, feks ved at de trenger til jobb osv osv.

Les litt her:
https://help.no/fagomrader/andre-ret...rerkortbeslag/

Der står det blant annet om du ikke samtykker, så må de begjære iløpet av 3 uker, ellers skal førerkortet leveres asap tilbake.
Vis hele sitatet...
Hørtes veldig greit ut det saksbehandleren sa, kort avhør om straff og sånn hvis blodprøvene er over grensa, så regner med at jeg kommer unna billig der.
Tenker jeg sammarbeidet videre og lager minst mulig styr ut av det, har ikke så stort behov for lappen atm