Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 4565
Har ikke hatt en "ordentlig" jobb siden slutten av 2013, var da 19 og jobbet som en kantinemedarbeider. Etter det var jeg en NEET i 3 år, var ikke på NAV denne tiden ettersom jeg har litt for snille foreldre som var villig til å tolerere at jeg var så lat så lenge.

I starten av 2017 meldte jeg meg inn på NAV, fikk AAP og ble satt fulltid på arbeidstreningstiltak. Jobbet da på et PC-Verksted som solgte brukte PC-er, reparerte div hardware/software skader på maskiner kunder og bedrifter sendte inn og reiste hjem til kunder som hadde behov for hjelp hjemme. Tok på meg alle disse oppgavene og fikk utrolig gode tilbakemeldinger fra kunder, sjefen og kolleger og ble den personen gutta kom bort til for hjelp når de satt fast med noe.

Ble så ferdig med arbeidstreningstiltaket i Oktober og har søkt på over 100 jobber siden. Søker på alt innen Butikkmedarbeider, Lagermedarbeider og enkel IT-support stillinger. Får absolutt ingen tilbakemeldinger, har ikke blitt tilkalt til et eneste intervju så langt. Jeg har vist min CV og søknader til flere personer samt min NAV veileder og har fått gode tilbakemeldinger på begge.

Jeg tenker meg at arbeidsgivere ser på CV-en min og ser at jeg ikke har gjort en dritt fra 2013-2017 og bare kaster søknaden min i søpla. Er det noe jeg kan gjøre for å fikse dette? Eneste jeg kommer opp med er bare å lyve på CV-en at jeg har jobbet et sted eller jobbet frivillig.
Sist endret av gumoos002; 17. desember 2019 kl. 17:42.
Vel vet med erfaring å skaffe seg jobb er dritt vanskelig. For å være så realistisk som mulig vil jeg i din situasjon «pynta» litt på CV da majoriteten av arbeidsgiveren er ikke så nøye
Min erfaring er at uten relevant utdannelse eller arbeidserfaring er det kun gjennom kontaktnett det går an å få seg jobb.

Er en del eldre enn deg, uten utdanning, og en hullete og broket cv, men er kjent for å være lojal og flink å jobbe. Så når jeg havner uten jobb snakker jeg med folk på puben eller rundt forbi, og sier de må tenke på meg når det dukker opp en åpning der de eller deres bekjente jobber. Bruker ikke tid og energi på å sende søknader rundt.

Ett problem for deg kan nok være at din bekjentskapskrets kanskje tenker du er lat pga den lange pausen. Så der har du en jobb i å overbevise dem om at det ikke er tilfelle lenger

Kan være lurt å si at en er villig til hva som helst, korte engasjement, om det så er bare for en dag eller to når det er krise for å få et bein innafor.

Vær forsiktig med å hoppe på så mange fler utplasseringer NAV eventuelt vil dytte på deg, da det som oftest er arbeidsgivere som er ute etter nesten gratis arbeidskraft. Det har visst seg at det kan dytte deg lenger bak i køen for å få en ordentlig jobb.

Lykke til
Erfart det samme som de to siste. Jug så det renner av CVen, si du reiste rundt og gjøglet på gata eller få en oppegående kompis til å være referansen din. Deep Sleep sitt siste poeng har faktisk vitenskapelig belegg også: https://forskning.no/arbeid-oslomet-...fa-jobb/336031
Si at du rotet deg borti blytungt miljøet rundt ungarsk folkemusikk og jobbet knallhardt for å slå gjennom som manager for disse men at du 2017 måtte innså at verden ikke var klar for ungarsk folkemusikk ennå og at du innså at drømmen og global ungarsk folkemusikk på hitlistene og på store scener ble for vanskelig. Da har du plutselig mye kul erfaring, booking, stort kontaktnett og masse andre gode egenskaper. Det blir så far out og så vrient å sjekke opp pluss at du fremstår som målbevist så kanskje det hjelper. Og bruk den referansen du faktisk har for alt den er verdt. Dropp å nevne NEET. Bor på en liten plass der mange vil kjenne til deg og din historie så søk jobber på større plasser. Kanskje et miljøskifte blir en bra ting på mange områder?

Lei inn en ungarer fra Fiver for en lav pris, helst en som er dårlig i engelsk og orker å gjøre seg dårlig å la ham svare på telefonen om noen ønsker å sjekke opp historien.

Du kan evt. bytte ut ungarsk folkemusikk med whatever
Sist endret av _abc_; 17. desember 2019 kl. 22:34.
Min oppfatning er at det ofte er relevant erfaring iht til stillingen du søker som er nødvendig i en CV. De to siste gangene jeg har søkt jobb på seriøst vis så har jeg laget noe som jeg har kalt en Relevant CV. Og jeg skaut blink begge gangene og fikk jobb.

Var selvsagt flere faktorer som spilte inn her, men den ene sjefen jeg sendte dette til roste meg for en ryddig og presis CV.
Dette bør løses fint om du flytter utafor storbyene.
Pro tip: i distriktene er det ikke alltid 750 søknader på en deltidsstilling på Rema.

Si det som det er, du fall utenfor arbeidslivet og du nå tar tak. Det skinner i gjennom om du er gira el ikke. Er selv godt oppi 30åra og har pr dags dato ikke søkt en eneste jobb. Bor grisgrendt til...
hadde samme problem som deg, du må bare sende 500 eller 1000 søknader om du må.. it sucks, but it sucks more to be broke. det er typ 300 søkere på de fleste gjennomsnittlig drittstillinger i disse dager og da vil det alltid være greit med konkurranse mot folk som ofte har mye mer arbeidserfaring og/eller utdanning. Mitt tips er faktisk å lyve.. funka bra fot meg. Om du klarer å få noen kompiser til å leke tidligefe arbeidskolleger er det enda lettere.

evt. søke i restaurant bransjen, alle mine stillinger jeg har fått der har jeg hverken vist karakterkort, referanser eller hatt en særlig god søknad, i ett tilfelle skrev jeg en søknad på 3 setninger og fikk jobben.. så lenge du er arbeidsvillig er velkommen.
Pynt på cv en sier jeg av erfaring, ærlighet lønner seg som regel alltid men ikke i dette tilfellet
Generelt er jeg ikke veldig for å pynte på ting, men akkurat på cv så er det så mange andre som pynter på diverse så jeg føler da får det nesten bli litt opp til arbeidsgiver å faktisk sjekke fakta. Om du har et backdrop som langt nok ute blir det veldig vanskelig å sjekke opp og du kan fremstå som kul og verdt å satse på.
Gå å lever CVen personlig og til den som faktisk sitter i firmaet og har makt og myndighet til å ansette. Ikke lever den til resepsjonisten. Spør om å få snakke med sjefen selv. Vær ærlig og si hvem du er, hvor du kommer fra og hvilken erfaring du har som er relevant og hvorfor nettopp du er en kandidat dem bør ansette. Kanskje nevne at dem kan sette opp en midlertidig kontrakt på f.eks 3 mnd hvor begge parter kan gjøre seg opp en mening om dette er noe å satse videre på.

Sender du bare en CV i hytt og pine blir du fort fanget i spamfilteret eller ligger i en haug med andre mindre relevante dokumenter. Snakker av erfaring her. Har selv både sendt ut CVer og vert jobbsøker og satt på andre siden hvor jeg har tatt i mot CVer og sett etter kandidater. Jeg pusher 40 øyeblikkelig selv og har hittil 1 arbeidsledig år hvor jeg gikk på NAV og var happy med et friår etter å ha jobbet til jeg nesten gikk på veggen i et firma som gikk i oppløsning. Etter det brukte jeg året med NAV pengene som fallskjerm og prøvde å sette sammen et privatliv som ikke lenger bare handlet om jobb. I det arbeidsledige året kreve NAV at jeg sendte søknader i hytt og pine. Se sendte meg tilogmed på et obligatorisk jobbsøkerkurs... Jeg hørte aldri noe fra fra noen av dem jeg sendte søknader til og det var over 1 år 42 stk. Den dagen jeg bestemte meg for at nå var jeg klar for arbeidslivet igjen søkte jeg på nettet etter et firma jeg hadde hatt litt i tankene og fant tlf nr til sjefen på avdelingen nærmest der jeg bor (stort firma, mange avdelinger over landet). Jeg pratet kjapt og konsist om hvem jeg var og hva jeg var på jakt etter og det ble til et møte påfølgende dag. 1 time etter å ha snakket med han, vist CV og pratet frem og tilbake signerte jeg kontrakt. Jeg jobber der den dag i dag og trives veldig godt.

Dette er en av to ganger i livet mitt jeg har gjort det på denne måten. Tidligere har det som regel vert å bytte firma via at jeg har jobbet sammen med folk som har visst om meg og mine kunnskaper, som igjen har tilbudt meg jobb - uten noen form for søknad og CV i forkant.

Edit: Typo
Sist endret av Rippler; 22. desember 2019 kl. 21:52.
Pynte på CV kan fungere, men du tar en sjanse.
Sist gang jeg var på intervju ønsket de referanse fra tidligere arbeidsgiver og ba om telefonnummer.
Å gi dem nummeret til en kompis som ikke er oppført i telefonkatalogen kan slå tilbake, men hey, det verste som kan skje er vel at du ikke får jobben.. eller kan dette straffes? Ettersom du lager CVen personlig og det ikke er et offentlig utstedt dokument kan man vel ikke bli straffet for dokumentforfalskning? Det er verre hvis du forfalsker vitnemål, kursbevis etc.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...el-for-cv-juks

Er relativt enig i utsagnet til Deep Sleep: "Min erfaring er at uten relevant utdannelse eller arbeidserfaring er det kun gjennom kontaktnett det går an å få seg jobb."
Relativt enig, nesten alle jeg kjenner uten relevant utdannelse har fått jobbene sine via kontaktnett.
Å sende CV til butikk og slikt er som å finne nåla i høystakken. Har lest i avisen tidligere at én enkelt butikkmedarbeiderstilling hos kiwi fikk godt over 300 søknader på et par dager. Det kan hjelpe å gå direkte i butikken, men på flere søknader står det spesifikt at dette ikke skal forekomme, da arbeidsgiver sikkert er lei av at haugevis av folk møter opp personlig.

Er forøvrig enig med resten at NAV ikke er til hjelp overhode. De sender deg muligens på et fulltids 6 ukers ulønnet kurs der du skal lære å lage CV. Er du veldig "heldig" hjelper de deg med å få arbeidstrening hos privat bedrift, slik at du tjener ca. 8-9k i måneden, jobber fulle arbeidsdager. Et stort problem med disse er at NAV klienter ofte brukes som gratis arbeidshjelp for bedriftene og det fører ikke til fast jobb. Det ses også på negativt av arbeidsgivere å ha arbeidstrening via NAV, hvis du tror det vil hjelpe å "fylle hullet" i din CV.

Hvordan kan de ha seg at vi bor i "verdens beste land" men har absolutt ingen statlige bedrifter/tiltak som kan benyttes når folk står uten arbeid? Kan gjerne være så simpelt som å plukke søppel på stranda, lagerarbeid/fabrikk etc. Det å gå lenge uten jobb fører folk inn i depresjon og rus når de ikke har noe å fylle dagene med.
Sist endret av Roaccu; 22. desember 2019 kl. 23:50.
Men vi har jo det, disse arbeidsmarkedsbedriftene er vel nettopp det. Tilrettelagt for folk med spesielle utfordringer. Såvidt jeg vet så har de som jobber fast der ordinære lønnsvilkår. Det er eller i det har vært forskjellige typer tiltak eller engasjement av den typen du nevner. Det siste jeg hørte om var en kommune som hjalp folk som sleit ved å ansette de til strandrydding for fjerning av søppel og plast. Siden dette bare er noe jeg ble fortalt kjenner jeg ikke til detaljene rundt dette, varighet på prosjektet eller lønnsvilkår.

Men det finnes muligheter. Om en ruger for mye over alle historiene om hvor vanskelig det er å få jobb tror jeg det er fort gjort å dra seg selv ned i et mørkt hull og miste både motivasjonen og viljen til å fortsette å søke. Og er man litt down når det plutselig dukker opp en mulighet til intervju så plukkes det kanskje opp at en ikke er helt i water og det alene kan gjøre at det blir avslag.

Det er også endel organisasjoner som tilbyr jobb av ymse art. Kirkens bymisjon feks har ymse greier. Noen blir fast på ordinære vilkår andre bruker det for å komme tilbake til arbeidslivet eller for å få arbeidstrening som leder til andre jobber.

Ikke gi opp. Den som leter finner.
Rippler har svaret. Møt opp personlig og lever CV = øverst i bunka av jobbsøknader.