Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 7107
Leter etter et apparat som scanner negative bilder, dette krever at det kommer lys ovenfra i maskinen. Bildene er over 100 år gamle så er interessert i å få de inn på dataen.

Noen som vet hva en slik printer/scanner kan hete, eller bedre om noen vet om et nettsted som seller en?
Kan du ikke ta med de negative bildene til en fotosjappe og få dem til å ordne det til deg?
Tja, jeg har sett flere canon-scannere som har mulighet til å scanne DIAS. Dette er jo samme prinsipp, men i mindre format.
Dette kan vel peke deg i riktig retning.
Du finner litt av hvert på google.

Om du er interessert i å få overført bildene skulle jeg tro det beste ville være å få digitalisert de i en fotobutikk, som ansatt i FotoKnudsen vet jeg at vi tar 25,- i startpris og heretter 5,- per negative remse+59,- for brenning av CD. Da sendes de til labben som har bedre maskiner enn det en privatperson tar seg råd/plass til.
Don't shoot the messenger.
Sitat av MannY
Du finner litt av hvert på google.

Om du er interessert i å få overført bildene skulle jeg tro det beste ville være å få digitalisert de i en fotobutikk, som ansatt i FotoKnudsen vet jeg at vi tar 25,- i startpris og heretter 5,- per negative remse+59,- for brenning av CD. Da sendes de til labben som har bedre maskiner enn det en privatperson tar seg råd/plass til.
Don't shoot the messenger.
Vis hele sitatet...
Tusen takk

Er snakk om flere hundre bilder, men er vell likevell mer økonomisk kanskje.
Sitat av Joskaare
Tusen takk

Er snakk om flere hundre bilder, men er vell likevell mer økonomisk kanskje.
Vis hele sitatet...
Jeg skulle nok tro at det fortsatt ble mer økonomisk, kvalitetsmessig vil det ihvertfall lønne seg. For ikke å tenke på hva du skulle gjort med scanneren når du hadde scannet alle bildene?

Det kan hende at du kan fikse en deal hvis det er snakk om veldig mange hundre bilder, om du snakker med en ansatt i din lokale FotoKnudsen-butikk så er det ikke umulig at dere kan komme til en enighet med redusert pris pr. remse. Det tar noen uker da, men det må man nesten regne med!
Skal man ha skikkelig kvalitet vil jeg tro det lønner seg uansett ja. Har gjort det selv og det koster jo ikke all verden.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Vil anbefale deg å få gjort det i butikk. Har prøvd å scanne negativer selv, men har ikke blitt helt fornøyd med kvaliteten.
Husker broren til en kamerat av meg dreiv og scannet negativer, mener å huske at han var meget fornøyd med kvaliteten.

Kom over denne siden her med endel film-scannere. Alt fra 850kr-10500kr. Du kan jo titte litt på de om du vil.


Mvh
TA
Trådstarter bor tilfeldigvis ikke i Bergen, er en litt eldre mann som var innom FotoKnudsen på Oasen her om dagen og trengte mapper til de 400 negativene han skulle framkalle?
nei, er bor på Sunnmøre^^

Nå har det seg slik at den som skal ha bildene, vil først å fremst scanne den inn på cd'er, og deretter printe ut de han vil ha. De er ekstremt skjøre og svake, so han er ikke interessert i å levere den inn til foto butikk. Så han er interessert i en scanner som tar negative og samtidig har lys både under og ovenfra.
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=121874
min far har brukt denne med tillegsutstyr til å scanne inn alt av bilder han har.
vet ikke om den tilfredsstiller kravene dine med lyse osv.
men kvaliteten er ikke noe å si på
12 000??? sorry men det blir i meste laget..
Tror at hvis du leverer dem inn i en fotobutikk så er de proffesjonelle nok til å ikke bruke negativene til leirduer. De tar nok vare på dem!
Sist endret av Rellativ; 1. oktober 2008 kl. 20:45.
Den koster nok mer enn 12k den de bruker for å scanne negativene dine hvis du leverer dem inn i en fotobutikk.
altså, nå er jeg ute etter en scanner som gjerne koster under tusenlappen som kan scanne negative bilder. fotobutikk er utelukket..
Voilá:
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=326102
Under tusen og kan scanne negativer:
Medietype som støttes Vanlig papir, lysbilder, volumartikler (som bøker), film
Vet ikke hvor bra kvalitet det blir på bildene, men jeg har en canon scanner fra 2003 som funker flott.
Eneste minuset med den er at den som oftest scanner negativ svart/hvitt for lyst og jeg må hake av auto og stille bildet 20-50% mørkere.
Med fargefilm (positiv/negativ)har den ikke det problemet.

Men:
Hvis det er snakk om ca 100 år gamle negativer er de trolig i et annet og større format enn 35mm.
(som oftest kan de rimligste scannerne bare ta 35mm brede negativer)
Har sett en scanner som kunne scanne film i ganske mange formater, men siden de færreste har bruk for det er det vel bare de litt dyrere modellene som kan det.
Spør eieren om filmen er perforert.(har huller over og under bildet)
Eksempel på perforert film: http://en.wikipedia.org/wiki/Image:135film.jpg
Har den det kan du mest sansynlig scanne den med en rimelig scanner.
Om du ønsker kvalitet på bildene ville jeg anbefalt deg å hendvende deg til en foto butikk, hvor de har litt mer avansert utstyr enn hva du finner til under 1000,-. Eller evt høre med bekjent om de har noe slikt.

Har selv brukt den Psych|Com hendviser til og denne fungerer utmerket, men skjønner at den ligger nok litt over ditt budsjett.
▼ ... flere år senere ... ▼
Jeg scannet med Epson Perfect V700 tror jeg den het. Synes bildene ble vel "fargeløse".

Endte opp med å bruke proffe til å gjøre dette og blei tipsa om et firma..http://multimediaexperten.no

Kvaliteten var det ikke noe å si på, det eneste var vel at det tok litt tid..
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Flott! Tenker ts setter pris på hjelp 4 år senere!
Good guy Morten Stiansen