Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 2144
Jeg skal kjøpe meg ny harddisk, ble for lite med 40gb.
Jeg har bestemt meg for at jeg skal kjøpe meg en med 120gb lagringsplass. Men hvilken bør jeg kjøpe? WD 120gb 8mb som er best?

Hvilken synes dere er best? Jeg vil ha noe som er skikkelig bra når jeg først skal kjøpe en harddisk
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Om jeg skulle hatt meg noe, ville jeg iaffal godt for WD 8mb cache 120GB'ern. WD er stabile og gode disker
jeg har 3 stk. wd 120gb 8mb de er helt geniale. har ikke hatt noe problemer med dem.

men er vel mange andre gode disker ute på marede men ikke finn på å kjøp ibm. jeg å to andre venner hadde ibm 40 gb hd å alle er gått til helvete, de nye diskene er nok blitt bedre men har dårlig erfaring med ibm.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Den nye disk-serien til IBM skal visstnok være bra, menneh vanskelig og vite før den har vært på markedet noe særlig
Har WD 120 m/ 8MB cache, godt fornøyd!!

Har også erfaringer med IBM disker.. IKKA TA SJANSEN!
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
IBMdisker har det med å knele etter noen par måneder. Men som Sofa sier, det har jo kommet en ny type. Selv vil jeg ikke ta sjansen på den før en eller annen seriøs hardwareside har skrevet en artikkel om den. Dessuten er IBMs (Deskstar) disker (kan ikke uttale meg om den nye modellen) varmere og treigere enn Maxtor og WD.

WD (Caviar) og Maxtor (DiamondMax) ligger på en delt førsteplass. Det eneste må være at WD er litt kjøligere enn Maxtor. Men jeg har lest at de nyeste diskene til Maxtor har fått senket varmen en del, så da er marginene enda mindre mellom dem.
Har selv 3 IBM disker av forskjellige størrelser, en eller flere av de lager av og til rare lyder, og høres ut som om de er på vei til å ta kvelden når som helst. Så jeg håper bare de holder til det kommer Serial-ATA disker på markedet, slik at jeg får byttet de ut.
Så med tanke på Serial-ATA kommer om et halvt års tid, så kan det være lurt å tenke på at de diskene som selges nå vil bli avleggs i løpet av et par års tid.
jeg har en 120 gb ibm disk og jeg er veldig fornøyd med den, men jeg har bare hatt den 2 mnd. Men som sagt, ingen prblemer enda.
Har to IBM disker, hatt dem i litt over et år; ingen problemer!
Hadde en maxtor også, men den sa goodby etter to måneder.
Jeg ville satset på WD de har et veldig bra rykte selv om Caviar er litt sykt navn på en disk
Better than thou.
WD Caviar 120GB (den versjonen med 8mb cache) eller Seagate Barracuda V 120 GB (selv om denne ikke har 8mb cache så har jeg hørt mye godt om den og Seagate generelt.) Den siste er vel den 120GB disken på markedet som bråker minst.
Jeg har en IBM Deskstar 40 gb, er en grei nok disk. Men nå er jeg livredd her, hvis IBM sine harddisker pleier å ta kvelden etter et par måneder.. Kan ikke miste alle de gode "spillene"

Men da blir det WD 120gb 8mb da, mye skryt på den, stoler på dere
Sist endret av Beistet!!; 21. oktober 2002 kl. 14:50.
Så lenge du holder deg unna Caviar så er det vanskelig og gå feil.. Jeg er veldig fornøyd med deskstar serien fra IBM

En venn av meg har/hadde tre caviar 150gigere... to er døde.. den ene sliter..

Mine IBM disker har holdt snart to år.

Maxtor disken til en venn av meg er ok.. men har noen små problemer innimellom.
Sist endret av Neurook; 21. oktober 2002 kl. 15:24.
jeg sier bare en ting: Seagate.
DOH! jeg som var sikker på å kjøpe wd120 nå... Noen som har url til noen hdd tester? Takker så meget
WD er absolutt å anbefale. Har en 80GB SE selv, + en IBM 100GB. Har egentlig ikke merket så mye til de 6 extra MBene i cachen, men det er vel en fordel.
En annen posetiv ting med WD er at de knapt kan høres,(I forhold til IBMen iallefll )og de utvikler lite varme. Har ingen vifte på min. er skjelden over 30 C.
Tester over 120GBr finner du her, 8 vs 2 MB cache finner du her.
Bråker WD disken noe særlig da? Har den egen vifte eller noe slikt? Vifta på IBM diskene tar jo helt av.
Jeg kjopte meg en ny Western Digitall 40 GB i forige uke. Er godt fornoyd, men jeg synes den braker litt... Kan fint leve med det
Western Digital!
Kjøp WD 120 gigz 8mb cache
jeg har nå hatt en ibm 40 gb i 1.5 år, og en 120 gb ibm i ca tre måneder. jeg har ikke noe vondt å si om disse
Har en 40 gb IBM jeg å. Har hatt den i ett år nå.
Funker fint den å, men jeg vil anbefale WD alikevel.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sier seg selv at ikke alle IBM diskene havarerer, men de har en forholdsvis høy feilprosent. Iaffal i forhold til WD.
Takk vidder, for url'n

Etter å ha sett på testen så velger jeg WD 120gb m/8mb.

Men hva er forskjellen på Western Digital WD1200 JB og Western Digital WD1200 BB?


/me er n00b
8mb og 2mb cache, velg selvsagt 8mb
ta wd...
uansett... det er bare 60gxp-serien til ibm som sliter... akkurat en slik en jeg bruker
den fungerer helt supert, "eneste" var at filsystemet gikk litt etter tg
ibmdiskene nå skal fungere helt flott...
Opprinnelig postet av comicz
ta wd...
uansett... det er bare 60gxp-serien til ibm som sliter... akkurat en slik en jeg bruker
den fungerer helt supert, "eneste" var at filsystemet gikk litt etter tg
ibmdiskene nå skal fungere helt flott...
Vis hele sitatet...
75GXP var ikke mye bedre, heller verre.
IBM diskene bråker jo fælt med viftene sine
Og siden når begynte harddisker å ha innebygde vifter i seg? Er vel heller platene som går rundt, om disken er av nyere dato er det vel mest sannsynlig 7200 RPM.
Det dumme med IBM-disker er at de bråker når de leser og skriver. Skal du ha mulighet til å høre at WD-disken min går, må du trykke øret rimelig nært den
Hadde en periode kun den i maskinen, ingen kabinettvifter og Silent viking. Da var det faktisk mulig å sove i samme rom, selv når boxen stod på om natta
Men den nye serien til IBM, 180GXP, har noe som heter Fluid Dynamic Control (mener jeg det heter...), som gjør at de bråker MYE mindre. Så da gjenstår det bare å se om varmeproblemene er der fortsatt
De har også 8MB cache, så jeg føler at dette er skikkelig snadderdisker...
Hadde en periode kun den i maskinen, ingen kabinettvifter og Silent viking. Da var det faktisk mulig å sove i samme rom, selv når boxen stod på om natta
Vis hele sitatet...
Så når du har IBM harddisker og kabinettvifter i maskinen, og maskinen står av. Så er maskinen så ille at du ikke kan sove der?

Går litt lei disse "Jeg trenger harddisk, hva skal jeg kjøpe???" threadene. Kanskje jeg skal begynne å poste masse sprøe nyheter i fra asia. Like interessant.
ja, med WD-Disken, ingen kabinettvifter og silent viking, var det mulig å sove i samme rom