Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 952
Hei.

Sitter på en Fujitsu Siemens Amilo M4438G. Har, etter hva jeg forstår, en veldig god skjerm;

Specs;
Display
17“ TFT WUXGA, BrilliantView available in Q3/2005
(optional)
Resoultion (physic.) 1920x1200 (AMILO M4438G)
Brightness (typ.) 185cd/m2
Contrast (typ) 350:1
Viewing angel 100°/ 130°
Response time (gtg) 25ms
HDTV 1080 Compliance with standards (WUXGA only)
ISO 13406-2 class II

MEN, and here is the kicker, jeg synes fargene på skjermen er noe svake, de er ikke like skarpe som på andre skjermer, både stasjonære lcd skjermer og andre laptop skjermer.
Så jeg lurte på om det finnes programmer der ut som på en måte kan autokonfigurere fargene mine, eller skarpheten på fargene? Er klar over at man kan stille manuelt på disse igjennom skjermkort menyen, men synes ikke dette gir et bra nok resultat.

Kan veldig høy oppløsning påvirke fargene på en skjerm ?
Feil oppløsning kan gjøre at alt føles litt uskarpt fordi noen punkt i bildet ikke alltid treffer et punkt i lcdskjermen(vrient å forklare ), prøv å sette den oppløsningen som det står i spesifikasjonene at den skal ta.
SalkiN's Avatar
Trådstarter
Har egentlig lite løst å stille ned oppløsningen, er blitt veldig vant med 1920x1200.
Finnes det ikke et program der ute som har masse profiler med fargesettings som jeg bare kan laste ned, så kan jeg bla igjennom flere profiler for å finne den beste ?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Du skal ikke stille ned, dersom skjermen er ment for 1920x1200 SKAL du kjøre på den oppløsningen på skjermen for å få best bilde.

Derimot farger etc høres merkelig ut, har aldri sett en skjerm med rare farger som ikke har vært defekt.

Prøvd å installere siste drivere eller.no ?
SalkiN's Avatar
Trådstarter
Bruker versjon 165.01 nVIDIA hentet fra Laptopvideo2go, er vel de siste driverne som finnes.
Er vel ikke det at fargene er rare, men mere at alt er grått. Når jeg starter å stille fargene manuelt
(går inn på nvidia controll panel) så kan jeg stille på;

-Lysstyrke
-Digital Vibrance
-Kontrast
-Skarpere Bilde
-Gamma.

på menyen fargekanal, så har jeg på valget -> Alle Kanaler.

Klarer ikke å finne noe som føles bra. Derfor jeg er på utkikk etter noen profiler som jeg kan velge mellom, slik at jeg selv slipper å knote med småjusteringer.
Det folk her mente med oppløsningen, er at LCD-skjermer har EN optimal oppløsning, og stiller du den inn til noe annet enn det, så blir bildet ganske crap. Aner ikke om det i det hele tatt GÅR å stille høyere enn det egentlig skal være, men på en måte kan jeg forestille meg at noe som det du beskriver ville bli resultatet hvis man stilte den "for høyt" - tenk dere, to piksler som egentlig skal være svart og hvit ved siden av hverandre skal plutselig inn på samme punkt på skjermen... da høres det jo logisk ut at antialiasingen ville gjøre den grå?
▼ ... over et år senere ... ▼
Tenkte jeg kunne skrive her.

har akkurat samme problem som trådstarter har, fargene er helt rare, grålige osv. De er veldig kalde å ikke varme. Alt føles bare helt grått. Jeg tror dette skjedde etter formatering, har prøvd nyeste nvidia drivere og det hjalp ikke.


Håper noen kan hjelpe meg.