Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2569
Hei, er beskymret for en veninne som har begynt med rus.

I dag rablet det helt for hun, hvor hun skrek til en tilfeldig passerende "Det du gjør mot folk er asperger".

Når jeg spurte hun om hvorvidt hun kjenner han, så sa hun "Nei, hvorfor spør du?". Virker ikke til at hun skjønner alvoret med å komme med slike utspill, til folk hun ikke kjenner.

Har dere noe råd for hva jeg kan gjøre for å hjelpe henne?
Sist endret av jenJori; 15. november 2021 kl. 10:09.
Haha..morsomt utbrudd (for meg) hadde stussa hele dagen om ei jente hadde sagt det til meg.

Du kan ikke hjelpe noen som ikke vil ha hjelp, men du kan prøve å tydeliggjøre hvor rart de oppfører seg, ting de sier osv. Ikke alle som er klar over det
Anonym bruker
"Mekanisk Vampyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det er ikke så mye du kan gjøre annet enn å være ærlig å fortelle hva det er du observerer. Sosial sanksjon fungerer som regel ganske greit til de aller fleste, men det hjelper jo lite hvis hun er griseruset eller på en nedtur. Hvis hun ikke skjønner alvoret så har hun en veldig lang vei å gå allerede, så det beste du kan gjøre er å oppfordre henne til å enten slutte eller å søke hjelp.

Du må i allefall ikke gå god for det på den måten at du ikke sier noe. Det er vanskelig å skal gi ''tough love'' til folk du er glad i, men noe annet gjør fort at du tilrettelegger for at hun skal kunne fortsette på denne måten. Jeg sitter ikke på noen høy hest jeg altså, hadde en kompis i seks år før jeg begynte å skjønne at det hadde gått for langt med rusen. Han begynte å bryte seg inn på bygningssteder for å stjele kobber så han kunne selge det til eget forbruk, men det var ikke før han begynte å stjele av meg at jeg begynte å reagere. Det er nok veldig egoistisk, og det skal jeg innrømme. Men det var først da jeg skjønte at det hadde gått for langt.

Vet du hva slags rusmidler det er snakk om? Noen får jo nedtur av cannabis-bruk også, noe som ansees hos de fleste som ''mindre alvorlig''. Hvis det er snakk om sentralstimulerende midler så er det ikke lange veien å gå fra moderat bruk til avhengighet.
Trådstarter
3 0
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det er ikke så mye du kan gjøre annet enn å være ærlig å fortelle hva det er du observerer. Sosial sanksjon fungerer som regel ganske greit til de aller fleste, men det hjelper jo lite hvis hun er griseruset eller på en nedtur. Hvis hun ikke skjønner alvoret så har hun en veldig lang vei å gå allerede, så det beste du kan gjøre er å oppfordre henne til å enten slutte eller å søke hjelp.

Du må i allefall ikke gå god for det på den måten at du ikke sier noe. Det er vanskelig å skal gi ''tough love'' til folk du er glad i, men noe annet gjør fort at du tilrettelegger for at hun skal kunne fortsette på denne måten. Jeg sitter ikke på noen høy hest jeg altså, hadde en kompis i seks år før jeg begynte å skjønne at det hadde gått for langt med rusen. Han begynte å bryte seg inn på bygningssteder for å stjele kobber så han kunne selge det til eget forbruk, men det var ikke før han begynte å stjele av meg at jeg begynte å reagere. Det er nok veldig egoistisk, og det skal jeg innrømme. Men det var først da jeg skjønte at det hadde gått for langt.

Vet du hva slags rusmidler det er snakk om? Noen får jo nedtur av cannabis-bruk også, noe som ansees hos de fleste som ''mindre alvorlig''. Hvis det er snakk om sentralstimulerende midler så er det ikke lange veien å gå fra moderat bruk til avhengighet.
Vis hele sitatet...
Er snakk om MDMA.
Anonym bruker
"Mekanisk Vampyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av jenJori Vis innlegg
Er snakk om MDMA.
Vis hele sitatet...
MDMA (3,4-metylendioksymetamfetamin) er et sentralstimulerende stoff på lik linje med amfetamin og kokain, som frigjør mengdene med signalstoffer en allerede har tilgjengelig i nervecellene.

Sitat av Rusopplysningen.no
Stoffet stimulerer hjernens serotoninsystem på en måte som resulterer i frigjøring av store mengder av signalstoffet serotonin, samtidig som det selv etterlikner serotonin og binder seg til serotoninreseptorene. MDMA frigjør også signalstoffene dopamin og noradrenalin.
Vis hele sitatet...
Det sies at MDMA ikke er særlig avhengighetsskapende i seg selv, men for noen som allerede er disponerte for utviklingen av avhengighet så kan man jo teoretisk sett bli avhengig av hva som helst. Grunnen til at det ikke er en større risiko for avhengighet er fordi at virkningen av stoffet avtar med tiden (rimelig fort, en kan jo forsøke å ta to doser to dager på rad og kjenne det selv)

Nå forstår jeg det som at du er bekymret for at det er mye rus inn i bildet og at vedkommende oppfører seg rart. Men i og med at du vet at det her er snakk om MDMA så tror jeg at du kan ''skylde på'' nedturen en opplever ved MDMA-bruk.

Vet du om det er snakk om større mengder, eller over hvor lang periode det er snakk om?
Som det blir nevnt over så er mengden viktig her. Er det snakk om en gang i blant, eller daglig bruk. Alder er også viktig.
Trådstarter
3 0
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
MDMA (3,4-metylendioksymetamfetamin) er et sentralstimulerende stoff på lik linje med amfetamin og kokain, som frigjør mengdene med signalstoffer en allerede har tilgjengelig i nervecellene.



Det sies at MDMA ikke er særlig avhengighetsskapende i seg selv, men for noen som allerede er disponerte for utviklingen av avhengighet så kan man jo teoretisk sett bli avhengig av hva som helst. Grunnen til at det ikke er en større risiko for avhengighet er fordi at virkningen av stoffet avtar med tiden (rimelig fort, en kan jo forsøke å ta to doser to dager på rad og kjenne det selv)

Nå forstår jeg det som at du er bekymret for at det er mye rus inn i bildet og at vedkommende oppfører seg rart. Men i og med at du vet at det her er snakk om MDMA så tror jeg at du kan ''skylde på'' nedturen en opplever ved MDMA-bruk.

Vet du om det er snakk om større mengder, eller over hvor lang periode det er snakk om?
Vis hele sitatet...
Tror ikke hun tar så mye. Hun har tatt det i noen par uker.
Sitat av jenJori Vis innlegg
Tror ikke hun tar så mye. Hun har tatt det i noen par uker.
Vis hele sitatet...

MDMA er et stoff man ikke burde bruke oftere en hver 3.måned. Om man på død, og liv skal misbruke et rusmidel burde hun velge et annet stoff.
et par uker i strekk? bullsh Er ikke lett å gi råd når du skriver så lite. Du forteller om en enkelt utagerende hendelse.
Sitat av jenJori Vis innlegg
Tror ikke hun tar så mye. Hun har tatt det i noen par uker.
Vis hele sitatet...
Hun bruker MDMA regelmessig?

Det må hun faktisk stoppe med, hun kan fort komme til å ødelegge psyken sin fullstendig.

Hvis dette er en person som ikke er myndig høres det nesten ut som om foreldre/støtteapparat bør involveres, og det sier jeg ikke ofte.
Anonym bruker
"Mekanisk Vampyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av jenJori Vis innlegg
Tror ikke hun tar så mye. Hun har tatt det i noen par uker.
Vis hele sitatet...
Å ta MDMA i ''noen par uker'' er ganske mye. Som noen allerede nevner over her så skal det gå litt tid fra gang til gang. Ikke så mye som tre måneder som siteres over her, men 3-4 uker. Du skal derimot ta lengre pauser på flere måneder hvis du bruker det ''ofte''.

De aller færreste trenger doser som er større enn 125 mg, og det er heller ingen dokumenterte dødsfall ved doser lavere enn 125mg (tabell; dosering). Første gang en bruker MDMA skal man ikke ta mer enn 70mg, og som mange kanskje allerede vet så skal man ikke ta mer hvis man ikke kjenner noe i tilfelle du har fått i deg et stoff som bruker lang tid på å virke.
«Det du gjør mot folk er Asperger»? Det gir jo ingen mening, eller kanskje hun mente vedkommende oppførte seg på en måte som kunne likne på noe en på spekteret ville gjort.

Lagt merke til at autisme/Asperger blir brukt mer og mer som spøker og kallenavn og brukt i memes og slikt. Men det er nesten utelukkende helt feil bruk, fordi folk veit ikke noe om det. Jeg har jobba med folk over hele spekteret i mange år og skrev bacheloroppgaven min om autisme og kommunikasjon. Utrolig hvor lite som fortsatt vites om dette.

Å ja, on topic. Drugs are bad mmkay