Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 3329
Hei freaks.

Pleier å dusje i varmt vann på morgenen.
Skrur så ned til det kaldeste på slutten.

Hvis jeg kun velger kald dusj med såpe.
Blir jeg ren da?
ja
Det vil du nok bli, men jeg tror du vil bruke lang tid på å få vekk såpen. Er strømprisene virkelig blitt så stramme?
Sitat av Relevant Vis innlegg
..men jeg tror du vil bruke lang tid på å få vekk såpen.
Vis hele sitatet...
Skylles den letter av i varmt vann?
Jeg tenker at utfordringen her ligger i å orke å stå i det kalde vannet så lenge som man vanligvis ville gjort.
Basert på tidligere tråder høres det ut som om TS liker å fryse.
Hei Relevant.
Det gjør at man tåler mer motgang, stress og tenker mindre.
Hjernen lærer at man har kontroll selv om det er en fare(kulde).

De minste blodårene(kapillærer) i kroppen trekker seg sammen.
Det er for å sende det varme blodet rundt vitale organer.
De blir sterkere slik at hjertet ikke må pumpe like hardt.
Han dusjer nok i kaldtvann for helsemessige årsaker.

Edit; Ser du kom meg i forkjøret
Sist endret av SoppVandreren; 14. november 2021 kl. 19:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av davidentotre Vis innlegg
De minste blodårene(kapillærer) i kroppen trekker seg sammen.
Det er for å sende det varme blodet rundt vitale organer.
De blir sterkere slik at hjertet ikke må pumpe like hardt.
Vis hele sitatet...
Beskriver ikke dett bare hva som skjer når man fryser? Hvorfor skal dette være bra for deg?

Sitat av davidentotre Vis innlegg
Hjernen lærer at man har kontroll selv om det er en fare(kulde).
Vis hele sitatet...
Kan du overføre dette til andre situasjoner eller blir du bare veldig flink til å fryse.
Hei vindaloo.
Det kan overføres til andre sitasjoner.
Fordi man puster på en bedre måte, så takler man ting bedre.
Det skjer på autopilot. Har ikke noe å gjøre med tankene.
Iskaldt vann, da spesifikt mot ansiktet/hodet, aktiverer det parasympatisk nervesystemet, og kan derfor redusere angst.

Du vil få effekten av is-dusjen selv om du bruker varmt vann til å vaske deg med først. Som nevnt over så er det vanskelig å få bort såpe, særlig fra håret hvis du har denslags, i kaldt vann.
Ok.
Takk for innspill
Hvis du med ren tenker på å få vekk bakterier, så spiller ikke temperaturer du klarer å holde ut inn på resultatet.
Når vi klarer å fjerne noen av bakteriene når vi dusjer så er det fordi vi gnir og skyller.

Men varmt vann løser lettere opp fett.

Sitat av *pi Vis innlegg
..og kan derfor redusere angst.
Vis hele sitatet...
Forbigående?
Sist endret av vindaloo; 14. november 2021 kl. 20:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ti timer seinere med dem jævla såpa som aldri går av gjør så takler man nok motgang bedre i ettertid ja.
Husker jeg så på globus 2 som kid om mikroorganismer, der påsto de at man hadde mer bakterier på kroppen etter en dusj enn før. Men tipper gammel svette og dritt går lettere av med varmtvann enn med kaldt bla fordi det åpner porene.
Ren nok. Det er ikke naturlig å dusje i så varmt vann vi gjør, så det er sikkert sunnere og. Føler meg magisk etter en kald dusj selv om det gjør vondt xD
Sitat av davidentotre Vis innlegg
Hei freaks.

Pleier å dusje i varmt vann på morgenen.
Skrur så ned til det kaldeste på slutten.

Hvis jeg kun velger kald dusj med såpe.
Blir jeg ren da?
Vis hele sitatet...
Ja, det blir du hvis du vasker deg nøye! Er også mer skånsomt for huden å velge kaldt, fremfor varmt vann.
Pleier alltid og starte med varmtvann og avslutter med iskaldt så man får det kicket på slutten. Kan si meg enig at det bidrar til og redusere stress og angst utover dagen .
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Forbigående?
Vis hele sitatet...
Ja, har sett det mest brukt mot panikkangst. Om det har noen langvarig effekt på vagusnerven når du gjør det regelmessig, vet jeg ikke. Men det er jo uansett fint å starte dagen med noe som gjør at man føler seg bra der og da.
Dusjer i kaldt vann hele sommeren, overvekt og kraftig hårvekst gjør at jeg blir varm, så får ned temperaturen.

Ren blir jeg, men må skrubbe litt mer ja.
Kjørte oppvasken med kjølig vann en gang, resultatet var alt alt ble "rent" men veldig illeluktende, som gjør at jeg ikke tror kaldt vann er like effektivt.

Selv hadde jeg brukt lunken vann med såpe (er standarden innen helsevesen i Norge, og gjør hunden mindre tørr og sår), og avsluttet med kjølig.
Sitat av Vontalo Vis innlegg
Kjørte oppvasken med kjølig vann en gang, resultatet var alt alt ble "rent"
men veldig illeluktende, som gjør at jeg ikke tror kaldt vann er like effektivt.
Vis hele sitatet...
Oppvask gir jo også en mulighet kroppsvask ikke har, nemlig høye temperaturer. Steder med storhusholdning, restauranter,
barnehager, sykehus o.l., der det er ekstra krav til hygiene kjører typisk vasken på 75-80 grader.
De blir ikke sterilt (som er en helt annen ting) men det tar bakteriene.

Sitat av Vontalo Vis innlegg
Selv hadde jeg brukt lunken vann med såpe (er standarden innen helsevesen i Norge,
og gjør hunden mindre tørr og sår), og avsluttet med kjølig.
Vis hele sitatet...
Ja det ville jeg gjort også. Kan ikke helt se poenget med å skulle gjøre hele prosessen i kaldtvann med mindre tanken er å kutte
varmtvanntanken helt, men det ville til gjengjeld vært ett godt poeng, i hvert fall for lommeboka.
Akkurat som Brann trekanten, er det en vaske trekant. Tid, temperatur og såpe. Lavere temperatur gir samme resultat om du bruker lenger tid.
Kaizen
Sist endret av Kaizen; 15. november 2021 kl. 15:01.
Har alltid hørt at når man skal vaske seg så bruker man varmt vann, da det åpner porer i huden slik at man får en dypere rens. Vil tro at dette går andre veien også. At kaldt vann stenger igjen porer. Som i mitt hode må bety at man ikke klarer å bli like ren.