Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 3499
Dere kan sjekke ut gamle innleggene mine, men etter tips fra enkelte har jeg bestemt meg for å gå til sak mot skolen jeg ble mobba på. Jeg ble aldri tatt på alvor av lærerne til tross for at jeg ble mobba verbalt og fysisk fra 1-7 klasse. Mobber fikk aldri konsekvenser fra skolen. Tror dere det er stor sjanse for å vinne denne saken/få erstatning?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det er klin umulig å svare på utan å faktisk kjenne saka. Det kjem an på kva skulen (og kommunen) faktisk har gjort og dokumentert. Vil du ha eit faktisk svar så må du gå til ein advokat som kan settje seg inn i saka.
Hmm ja vet det, har sendt e-post til advokat litt tidligere i dag. Det er snakk om at dette er 7 år siden, så vet ikke hva de har tatt vare på av dokumenter heller. Saken er jo egentlig som jeg har beskrevet i mine forrige innlegg og dette. Ble mobba av Èn person hver dag i 7 år. Ble slått og banket, i tillegg til å bli latterliggjort Forran klassen ved at han tok jakka mi å kasta den i sølepytter å tråkket på klærne mine. På et punkt prøvde han å kvele meg bevisstløs, gikk med merker etter hånda hans rundt halsen i dagesvis etterpå.

Har utvikla kraftig angst og har ikke klart å fullføre vgs på grunn av dette. Har prøvd å fullføre vg2 3 ganger nå men er like vanskelig hver gang. Har gått hos både psykiater og psykolog, hvor psykiater i det minste kjenner til hele historien min.

Mobbinga gikk på utseendet og kroppen, sliter enda med dårlig selvtillit.

Skola avfeide dette som erting, og ledde av meg på møtene og sa at dette var jo sånn ungdommer var.

Skola prøvde å dytte på meg en ADD diagnose når jeg var 13, men var så fastbestemt på at det var add, at bup ikke en gang sjekka meg for andre ting, som angst. Dette ødela blandt annet for at jeg Fikk dra i militæret.

Nå sitter jeg her 20 år, bor fortsatt hjemme. Har ingen jobb, og sliter med å få jobb da jeg har ingen erfaring, og har heller ikke fullført vgs. Går til reko 2 ganger i uka og de prøver å hjelpe meg med å skaffe jobb, men sliter enda med å komme meg ut døra. Har blitt kasta Egg på av ungdommer på gata mens de ledde og kalte meg stygge ting.

Det var egentlig det meste.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av mordi123 Vis innlegg
Hmm ja vet det, har sendt e-post til advokat litt tidligere i dag. Det er snakk om at dette er 7 år siden, så vet ikke hva de har tatt vare på av dokumenter heller.
Vis hele sitatet...
Dei har arkivplikt. Om dei ikkje har arkiv for sju år tilbake i tid vil du med kompetent advokat spise dei levande.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Dei har arkivplikt. Om dei ikkje har arkiv for sju år tilbake i tid vil du med kompetent advokat spise dei levande.
Vis hele sitatet...
Okei, takk for infoen
Uavhengig av hvor god saken din er, så tror jeg du skal belage deg på at det kan gå begge veier. Du bør ha styrke i deg selv og støtte rundt deg til å takle det om det ikke går veien. Har du det, så kan det være verdt å forsøke. Det er bra at skoler og kommuner begynner å bli ansvarliggjort for unnlatelsessyndene sine.

Som vidarlo sier så har de arkivplikt, og dette er jo ikke lenge siden. Regelverket rundt mobbing er riktignok oppdatert etter det, men det var fortsatt slik at de skulle fatte et enkeltvedtak i alle mobbesaker. De skal ha dokumentert hvilke tiltak de har gjort. Men dette kan jo advokaten si mye mer om enn oss. Om du ikke får dem dømt så kan du kanskje fortsatt søke voldsoffererstatning.

Håper det vil føles terapeutisk på et vis å stå opp for deg selv, uavhengig av om du får noen innrømmelse. Dine erfaringer er ikke avhengig av deres bekreftelse. Det er litt viktig å huske. Lykke til!
Hva er denne arkivplikten, og hva innebærer den for grunnskolene? Hva må de lagre, og hvor lenge?

Jeg prøvde å google litt, men klarte ikke helt å finne detaljene jeg var ute etter.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Hva er denne arkivplikten, og hva innebærer den for grunnskolene? Hva må de lagre, og hvor lenge?

Jeg prøvde å google litt, men klarte ikke helt å finne detaljene jeg var ute etter.
Vis hele sitatet...
https://www.arkivverket.no/for-arkiv...!#block-body-1
Ja, den der fant jeg, og jeg antar at grunnskolene inngår her. Men jeg fant altså ikke ut hvilke opplysninger de er påkrevd å lagre, og hvor lenge de må lagre det..?
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Ja, den der fant jeg, og jeg antar at grunnskolene inngår her. Men jeg fant altså ikke ut hvilke opplysninger de er påkrevd å lagre, og hvor lenge de må lagre det..?
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke om det er presisert hvor lenge, men det står at det skal sikre ikke bare instansen egne forvaltningsmessige behov, men også samfunnets langsiktige behov for dokumentasjon. Så åpenbart mer enn 7 år.

Hva som inngår i skolearkivet rundtomkring varierer sikkert, men det er formelle ting og ikke alskens hverdagssaker. Man skal ikke lagre mer enn det som anses relevant. Men det er jo litt av poenget med at det skal fattes enkeltvedtak i alle mobbesaker. Da er det dokumentert, og du har formell klagerett.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Dei har arkivplikt. Om dei ikkje har arkiv for sju år tilbake i tid vil du med kompetent advokat spise dei levande.
Vis hele sitatet...
Ble også mobbet på barneskolen. Det her er jo 15-18 år siden. Gjelder det også for min del?
Advokater kan svare på dette, men selv om det er 20 år siden så burde man høre med advokat.

Traumene etter mobbing dukker jo gjerne opp først etter en del år, noen ganger så er det vanskelig å få vite hva som er skjedd og det blir en symbolsk sak andre ganger så får man erstatning. Noen ganger blir kommunen frikjent.

Arkivplikten er gammel, tommelfingerregel er at ting skal være lett tilgjengelig i 10år for så og lagres eller makuleres. Det er veldig lite som faktisk blir makulert.

Men igjen, mener du deg mobbet og har traumer så er advokat den rette veien og gå.
Hei mordi123.

Det du er ute etter er det som heter rettferdsvederlag(Erstatningsplikt ved tapt skolegang). Søk på google. Kanskje linken under hjelper deg.

https://advokatenhjelperdeg.no/emne/...apt-skolegang/

Der finner du mange spørsmål som kanskje treffer din sak.
Sist endret av Naturgrønn; 5. november 2021 kl. 10:04.
Hvis du ble angrepet fysisk, eller at en brøt noen brøt en eller annen paragraf i norske lover (som vi velger å kalle mobbing i lav alder) så
synes jeg du burde ta saken videre. En av lærerens oppgaver i grunnskolen er å gjøre elever til lovlydige samfunnsborgere. Hvis det er hensynsløs atferd i voksen verdenen (forfølge andre, true, gjentatt plagsom atferd) , er det sikkert mobbing i lav alder.
Sist endret av itori123; 5. november 2021 kl. 10:26.
Sitat av mordi123 Vis innlegg
Dere kan sjekke ut gamle innleggene mine, men etter tips fra enkelte har jeg bestemt meg for å gå til sak mot skolen jeg ble mobba på. Jeg ble aldri tatt på alvor av lærerne til tross for at jeg ble mobba verbalt og fysisk fra 1-7 klasse. Mobber fikk aldri konsekvenser fra skolen. Tror dere det er stor sjanse for å vinne denne saken/få erstatning?
Vis hele sitatet...
Det er som noen andre nevner veldig vanskelig å svare på, nå har jeg ikke lest de andre trådene dine men det skal sies at det blir veldig vanskelig for systemet å behandle en sak om ikke kan dokumenteres.

Jeg vil jo nesten anta at det ikke finnes mye loggføring for de opplevelsene du har hatt, og da blir det jo fort ord mot ord. Det er jo ikke sånn at lærere har noe ansvar for loggføring så vidt jeg vet.

I stand corrected! Kjør på.
Sist endret av Jokke; 5. november 2021 kl. 13:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Jokkerella Vis innlegg
Jeg vil jo nesten anta at det ikke finnes mye loggføring for de opplevelsene du har hatt, og da blir det jo fort ord mot ord. Det er jo ikke sånn at lærere har noe ansvar for loggføring så vidt jeg vet.
Vis hele sitatet...
Jo! Lærere har ansvar for å dokumentere tiltak mot mobbing. Det skal gjøre enkeltvedtak i hver mobbesak, nettopp for at det skal kunne dokumenteres og påklages.
Hva ønsker du å oppnå med en rettsak? Du vil i beste fall få et erstatningsbeløp. Du vil fortsatt stå uten jobb, utdannelse og et sosialt liv etter at rettsaken er ferdig. Når pengene er brukt opp står du tilbake i samme situasjon som du er i nå.

Det har vært mye i media de siste årene om mobbing ved skolene i Drangedal kommune. På et tidspunkt var det flere titalls tidligere elever som ville saksøke kommunen for manglende oppfølging av mobbing. Det endte vel med at bare 1-2 av disse faktisk gikk til sak. Grunnen var såvidt jeg husker at det ikke er nok å kunne bevise at skolen har forsømt seg, du må også bevise at det er pga skolens forsømmelse at livet ditt har blitt som det ble i voksen alder. Sakene er fortsatt ikke avgjort i retten, 2-3 år etter at avisene begynte å skrive om sakene.

Kan du bevise at det ikke er noen andre årsaker til at du ikke har utdanning, jobb eller venner enn at skolen ikke grep inn mot mobbing? En slik rettsak kan være ganske opprivende, og du må regne med å få mange ubehagelige spørsmål om din egen person. Motpartens advokat vil prøve så godt hun kan å bevise at mange av problemene dine skyldes andre ting enn mobbing.
Sitat av Kikagaku Vis innlegg
Hva ønsker du å oppnå med en rettsak? Du vil i beste fall få et erstatningsbeløp. Du vil fortsatt stå uten jobb, utdannelse og et sosialt liv etter at rettsaken er ferdig. Når pengene er brukt opp står du tilbake i samme situasjon som du er i nå.

Det har vært mye i media de siste årene om mobbing ved skolene i Drangedal kommune. På et tidspunkt var det flere titalls tidligere elever som ville saksøke kommunen for manglende oppfølging av mobbing. Det endte vel med at bare 1-2 av disse faktisk gikk til sak. Grunnen var såvidt jeg husker at det ikke er nok å kunne bevise at skolen har forsømt seg, du må også bevise at det er pga skolens forsømmelse at livet ditt har blitt som det ble i voksen alder. Sakene er fortsatt ikke avgjort i retten, 2-3 år etter at avisene begynte å skrive om sakene.

Kan du bevise at det ikke er noen andre årsaker til at du ikke har utdanning, jobb eller venner enn at skolen ikke grep inn mot mobbing? En slik rettsak kan være ganske opprivende, og du må regne med å få mange ubehagelige spørsmål om din egen person. Motpartens advokat vil prøve så godt hun kan å bevise at mange av problemene dine skyldes andre ting enn mobbing.
Vis hele sitatet...
Jeg ønsker at skolen skal få konsekvenser for at de rett og slett ikke bryr seg om at de har og hadde et alvorlig mobbeproblem. Dette er en privatskole, og hele mottoet deres er at det er en «mobbefri skole». Det er absolutt ingen andre grunner til at jeg slitet den dag i dag psykisk annet enn at jeg ble grovt mobba. Jeg var en selvsikker, glad, og godt likt fyr før dette skjedde, og etter 7 år fikk jeg diagnosen sosial angst. Hva annen grunn skal det liksom være? Sosial angst og angst generelt sett, blir som regel trigga av en traumatisk opplevelse. I mitt tilfelle var dette mobbinga.

Snakka med advokat i dag, de advokatene i min kommune ville ikke ta saken, da dette var en såpass alvorlig mobbesak, at de ikke hadde erfaringen til å støtte meg i den saken. Blir henvist til en advokat i neste storby 2 timer unna som har vunnet flere lignende saker og har god erfaring med dette.
Sist endret av mordi123; 5. november 2021 kl. 15:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du sier at det aldri ble gjort noe fra skolens side ang. mobbingen.
Betyr det at du sa i fra, at det ble laget noen form for rapport, men at dette ikke ble fulgt opp eller førte til noe?
Hvis ja, hva var grunnen til at skolen aldri gjorde noe med dette?
Det er jo ikke noe hjelp i at skolen har arkiver 10 år tilbake i tid hvis dette aldri var en sak.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Du sier at det aldri ble gjort noe fra skolens side ang. mobbingen.
Betyr det at du sa i fra, at det ble laget noen form for rapport, men at dette ikke ble fulgt opp eller førte til noe?
Hvis ja, hva var grunnen til at skolen aldri gjorde noe med dette?
Det er jo ikke noe hjelp i at skolen har arkiver 10 år tilbake i tid hvis dette aldri var en sak.
Vis hele sitatet...
Det var en sak. Vet ikke grunnen til at det aldri ble gjort noe med. Jeg selv liker å tenke at det var fordi familien til mobberen var og er den mektigste familien i byen jeg bor i, styrtrike, men det er nok ikke derfor. Skolen selv kalte det erting, selv om han prøvde å kvele meg bevisstløs og banka meg regelmessig.
Sitat av mordi123 Vis innlegg
Det var en sak. Vet ikke grunnen til at det aldri ble gjort noe med. Jeg selv liker å tenke at det var fordi familien til mobberen var og er den mektigste familien i byen jeg bor i, styrtrike, men det er nok ikke derfor. Skolen selv kalte det erting, selv om han prøvde å kvele meg bevisstløs og banka meg regelmessig.
Vis hele sitatet...
Dette høres veldig rart ut. Håper du finner en løsning.