Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  225 30445
Jeg har heller ikke tatt noen vaksine og kommer heller aldri til å ta den, men dette er det bare min familie og mine nærmeste venner som vet. Det er ingen som har noe med hvilke medisiner du tar og ikke, og et tema som er så betent og polarisert som dette er det best å ikke begynne å diskutere med noen som helst. Synes det er ironisk at selv her inne eksisterer liberalistiske argumenter for rusmidler som "hva jeg putter i kroppen min angår ikke deg" og lignende samtidig med den nøyaktig stikk motsatte holdningen når det kommer til vaksiner. Mitt råd er å holde hodet lavt til alt dette er omsider irrelevant, så vil majoriteten finne noe annet som får dem til å føle seg helligere enn andre.
Sist endret av jekkern; 30. september 2021 kl. 00:55.
Sitat av jekkern Vis innlegg
Jeg har heller ikke tatt noen vaksine og kommer heller aldri til å ta den, men dette er det bare min familie og mine nærmeste venner som vet. Det er ingen som har noe med hvilke medisiner du tar og ikke, og et tema som er så betent og polarisert som dette er det best å ikke begynne å diskutere med noen som helst. Synes det er ironisk at selv her inne eksisterer liberalistiske argumenter for rusmidler som "hva jeg putter i kroppen min angår ikke deg" og lignende samtidig med den nøyaktig stikk motsatte holdningen når det kommer til vaksiner. Mitt råd er å holde hodet lavt til alt dette er omsider irrelevant, så vil majoriteten finne noe annet som får dem til å føle seg helligere enn andre.
Vis hele sitatet...
Om du er vaksinert mot en sykdom som har lammet hele verdensøkonomien, angår andre i langt større grad enn hvilke rusmidler du bruker. Dermed ikke sagt at hvem som helst har rett til å uoppfordret blande seg opp i det eller diktere hva du skal gjøre. Alle har rett til å bestemme over sin egen kropp, men når man inviterer til debatt eller melder seg inn underveis, så må man regne med å få høre hva andre tenker og føler rundt det. Jeg har flere venner som ikke har vaksinert seg, og det det er ikke noe stort tema. Hvis det kommer opp i en samtale, så snakker vi om det som vi snakker om hva som helst annet. No fuzz.

Synes det er mer påfallende at enkelte har så sterkt behov for å delta i debatten og dele sine personlige detaljer, samtidig som de rynker på nesen over at andre faktisk har meninger om de valgene de tar. Hvis man ikke ønsker å høre om det, så bør man definitivt følge ditt råd.
Sist endret av mentalmelt; 30. september 2021 kl. 01:59.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Revbatim Vis innlegg
Stort sett sveklinger, gamlinger, fleskeberg og krøplinger som stryker med av den. Svært lite tapt.

Naturlig seleskjon styrker befolkningen som den har gjort siden de første livsformene utviklet seg på denne måten.
Vis hele sitatet...
Av alle jævla kommentarer om covid eg har lest så er denne inne på topp tre usmaklege. Den formidler eit svært ... spennande menneskesyn om deg, når du vel å omtale andre som sveklinger, gamlinger, fleskeberg og krøplinger.

FYI; Nei, det er ikkje berre dei som døyr. Det er mange fleire. Og viare så har det relativt lite med naturleg seleksjon å gjere; det er stortsett relevant om du kreperer før du har forplanta deg. I tillegg så gjekk jo eugenikk av moten for ei god stund sidan. Eller burde vi kanskje la folk med blindtarmsbetennelse døy for å på sikt få blindtarmen bort frå genpoolen?
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Jeg er egentlig enig med deg, vidarlo, men jeg må innrømme at jeg også har et litt dårlig menneskesyn her. I mine øyne stort sett uvaksinerte tomskaller som dør av covid-19 i dag, og de er det kanskje ikke så farlig om vi mister.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Tias Vis innlegg
Jeg er egentlig enig med deg, vidarlo, men jeg må innrømme at jeg også har et litt dårlig menneskesyn her. I mine øyne stort sett uvaksinerte tomskaller som dør av covid-19 i dag, og de er det kanskje ikke så farlig om vi mister.
Vis hele sitatet...
Det er i stor grad ein sjølvvalt karakteristikk.
Sitat av Tias Vis innlegg
Jeg er egentlig enig med deg, vidarlo, men jeg må innrømme at jeg også har et litt dårlig menneskesyn her. I mine øyne stort sett uvaksinerte tomskaller som dør av covid-19 i dag, og de er det kanskje ikke så farlig om vi mister.
Vis hele sitatet...
Kanskje det er de med ubrukelig menneskesyn og egoistisk holdning til samfunn vi skal miste i neste pandemi? Da ville ting ordnet seg.

Fascinerende hvordan folk som Revbatim tror de er immune mot å bli sveklinger, krøplinger og gamlinger. Er planen din å krype ut i skogen og dø, hvis/når du blir gammel, får diabetes, knekker ryggen eller blir ufør på annet vis, Revbatim? Blir det ættestupet på deg? Tenkte ikke det, nei.
Sitat av *pi Vis innlegg
Kanskje det er de med ubrukelig menneskesyn og egoistisk holdning til samfunn vi skal miste i neste pandemi? Da ville ting ordnet seg.

Fascinerende hvordan folk som Revbatim tror de er immune mot å bli sveklinger, krøplinger og gamlinger. Er planen din å krype ut i skogen og dø, hvis/når du blir gammel, får diabetes, knekker ryggen eller blir ufør på annet vis, Revbatim? Blir det ættestupet på deg? Tenkte ikke det, nei.
Vis hele sitatet...
Vi skal alle dø en gang. Om det er av COVID, bilkræsj, alderdom, fedme eller annet spiller lite rolle for min del, da jeg etter døden ikke trenger forholde meg til det.

Jeg trener, spiser sunt, og er frisk og rask. Er hos legen kanskje en gang hvert fjerde år. De fleste plager folk har i den første verden skyldes livsstilssykdommer og kommer for det meste av egen latskap og mangel på selvdisiplin. Hvis du er såpass evneveik at du lar kroppen forvitre til den grad at corona er problematisk for kroppen din å takle så syns jeg ikke synd på deg.
Sitat av Revbatim Vis innlegg
Hvis du er såpass evneveik at du lar kroppen forvitre til den grad at corona er problematisk for kroppen din å takle så syns jeg ikke synd på deg.
Vis hele sitatet...
Må mobilisere prefrontal cortex en god del for å ikke håpe at du møter deg selv i døra på det der, f eks blir påkjørt av en bil og knekker ryggen, får en ikke-livstilsrelatert kreftsykdom eller en unge med alvorlig handicap. Sånne ting du ikke trenger å være evneveik for å oppleve. Eventuelt bare blir slått helseløs på byen, noe jeg mistenker du kan være i risikogruppen for.
Sitat av Revbatim Vis innlegg
Vi skal alle dø en gang. Om det er av COVID, bilkræsj, alderdom, fedme eller annet spiller lite rolle for min del, da jeg etter døden ikke trenger forholde meg til det.

Jeg trener, spiser sunt, og er frisk og rask. Er hos legen kanskje en gang hvert fjerde år. De fleste plager folk har i den første verden skyldes livsstilssykdommer og kommer for det meste av egen latskap og mangel på selvdisiplin. Hvis du er såpass evneveik at du lar kroppen forvitre til den grad at corona er problematisk for kroppen din å takle så syns jeg ikke synd på deg.
Vis hele sitatet...
Rett å slett usmakelig. Mange lever med sykdommer som kan gjøre det veldig problematisk å få corona. Få blir alvorlig syke av viruset, men noen blir det og du kan godt være en av de. Selv om du er den sporty og fantastiske typen som du påstår du er.
Sitat av Revbatim Vis innlegg
Vi skal alle dø en gang. Om det er av COVID, bilkræsj, alderdom, fedme eller annet spiller lite rolle for min del, da jeg etter døden ikke trenger forholde meg til det.

Jeg trener, spiser sunt, og er frisk og rask. Er hos legen kanskje en gang hvert fjerde år. De fleste plager folk har i den første verden skyldes livsstilssykdommer og kommer for det meste av egen latskap og mangel på selvdisiplin. Hvis du er såpass evneveik at du lar kroppen forvitre til den grad at corona er problematisk for kroppen din å takle så syns jeg ikke synd på deg.
Vis hele sitatet...
Landslagskeeperen vår som spiller på toppnivå i tysk Bundesliga lå innlagt på intensiv avdeling med corona og er fortsatt ikke frisk. Det er også andre atleter som har blitt innlagt. Dette er mennesker som lever av å holde kroppen i form.
Sitat av Revbatim Vis innlegg
Vi skal alle dø en gang. Om det er av COVID, bilkræsj, alderdom, fedme eller annet spiller lite rolle for min del, da jeg etter døden ikke trenger forholde meg til det.

Jeg trener, spiser sunt, og er frisk og rask. Er hos legen kanskje en gang hvert fjerde år. De fleste plager folk har i den første verden skyldes livsstilssykdommer og kommer for det meste av egen latskap og mangel på selvdisiplin. Hvis du er såpass evneveik at du lar kroppen forvitre til den grad at corona er problematisk for kroppen din å takle så syns jeg ikke synd på deg.
Vis hele sitatet...
Æsj, dette er noe av det verste jeg har lest her ikke. Har du hørt om noe som heter psykiske lidelser? Det finnes mange grunner til at folk ender opp med livsstilssykdommer. Måten du snakker om «krøplinger» på er så usmakelig at jeg ikke har ord.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av hestpåpinne Vis innlegg
Landslagskeeperen vår som spiller på toppnivå i tysk Bundesliga lå innlagt på intensiv avdeling med corona og er fortsatt ikke frisk. Det er også andre atleter som har blitt innlagt. Dette er mennesker som lever av å holde kroppen i form.
Vis hele sitatet...
Dem kan vel være en del mer utsatt grunnet presset dem utsetter kroppen for? En idrettsutøver pusher kroppen en god del og er nødvendigvis ikke så god helsemessig. Så det kan vel være en årsak til hvorfor noen idrettsutøver blir mer påvirket, enda dem skal være i god form.
Men da blir hele argumentasjonsrekken selvmotsigende. For god form, man blir syk. For dårlig form, man blir syk.

Hvor er balansen?

Har egentlig meldt meg ut av disse diskusjonene. Sløsing av tid uansett.
χρωματικός
Chromatics's Avatar
Om man tar vaksinen eller ikke er en privatsak. Og folk må slutte å dømme andre etter eget valg.

Jeg har sett reklamer fra utenlandsk TV hvor det å ta vaksinen er rene lotteriet, sjokkerende.
Av de få som ikke vil ta vaksinen tror jeg ikke vil gjøre så stor forskjell.

På nyhetene er det allerede snakk om at det tviles på om vaksinen faktisk har en effekt.
Sitat av Revbatim Vis innlegg
lol. Tror vi overlever fint med eller uten vaksine med en sånn puslingsykdom med over 90% overlevelsesrate.

Stort sett sveklinger, gamlinger, fleskeberg og krøplinger som stryker med av den. Svært lite tapt.

Naturlig seleskjon styrker befolkningen som den har gjort siden de første livsformene utviklet seg på denne måten.
Vis hele sitatet...
For et menneskesyn du utviser her. Jeg sa det i den forrige tråden om vaksinen og. Enkelte har bare bestemt seg og det nytter ikke samme hvor rett man har for å endre deres oppfatning.

Føl dere spesielle og rebelske mens resten av befolkningen som er sheeple og konforme osv drar lasset for dere. Spis en kaktus
Sitat av Chromatics Vis innlegg
Om man tar vaksinen eller ikke er en privatsak. Og folk må slutte å dømme andre etter eget valg.
Vis hele sitatet...
Hvis man ønsker at det skal være en privatsak så kan man for eksempel la lære å opprette en tråd om det på et diskusjonsforum. Det er få ting som er mer patetisk enn folk som fronter holdningene sine med høy kølleføring og så blir butthurt når noen har motforestillinger mot nevnte holdninger.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Chromatics Vis innlegg
Om man tar vaksinen eller ikke er en privatsak. Og folk må slutte å dømme andre etter eget valg.
Vis hele sitatet...
Nei, det er akkurat det det ikke er, og det er det som er poenget. Om du tar vaksinen er en privatsak bare hvis du holder deg komplett isolert fra samfunnet. Øyeblikket du er ute blant folk er din grad av forsiktighet og beskyttelse veldig relevant for alle du er i nærheten av.

Sitat av Chromatics Vis innlegg
På nyhetene er det allerede snakk om at det tviles på om vaksinen faktisk har en effekt.
Vis hele sitatet...
Da skal jeg driste meg til å påstå at du har misforstått noe. Jeg har ikke hørt om ny forskning som snur all den eksisterende på hodet, og går derfor ut ifra at de solide tallene fortsatt er relevante.
Sist endret av robhol; 30. september 2021 kl. 16:44.
Det bygger ikke på ny forskning, men det blir stadig oftere nevnt at fullvaksinerte blir smittet og også alvorlig syke.
Her fra en kronikk i VG
"Det begynner å dukke opp flere enkelthistorier om folk som er blitt skikkelig syke til tross for at de er fullvaksinert mot corona.
Det kan virke som det særlig skjer blant eldre og helsepersonell. Og mange av disse ble vaksinert alt i januar.

Det er litt skremmende. Er beskyttelsen i ferd med å forsvinne? Risikerer vi alle å bli syke et halvår etter at vi ble vaksinert?"
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Ja, men det er jo en misforståelse av hvordan hele greia funker. Vaksinene er bevist effektive, og selv om det går an å bli syk likevel, hva så?
Hvorfor er det blitt så populært og snakke dritt om folk som ikke velger å ta vaksine? Jeg kjente selv på presset fra arbeidsgiver, som maste på meg om å ta vaksinen. Jeg tok den fordi det kanskje ble nødvendig for å kunne ta reisejobb, men føler at det var 100% ikke mitt eget valg av fri vilje. Syns det er for galt at man ikke kan droppe det hvis man vil uten at folk skal være så forbanna ANTI-nekt. Gratulerer med dagen til alle fullvaksinerte dere redder verden bare ved å puste luft. Alle dere som ikke har blitt overbevist om at dere MÅ TA VAKSINE enda, brenn i helvete egoist svin fra taper verden håper dere dør. Satan assa går de ikke ann å bare ikke ha lyst?

7 måneder etter pfizer vaksinering var det kun 15% antistoff igjen. er jo litt interessant.
Sist endret av Bluesky_; 30. september 2021 kl. 18:06.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Fordi folk som velger å ikke ta vaksine stort sett gjør det av bedritne grunner.
Sitat av robhol Vis innlegg
Fordi folk som velger å ikke ta vaksine stort sett gjør det av bedritne grunner.
Vis hele sitatet...
De er veldig ivrige på å fortelle om de er vaksinemotstandere iallefall. Vet ikke hva de får ut av det jeg, føler seg litt spesielle kanskje.

Sannheten er at de er egoistiske og at vaksinen bør man ta for samfunnet sin del.
Kjenner jeg blir oppgitt når jeg leser saker i avisen der det står om vaksinemotstandere som har gått ivei av covid fordi de ikke tok vaksinen. Noen av de har til og med barn.
Dere som er så opptatt av at ingen skal mene noe om hva andre velger... er det et konsistent syn dere har? Ønsker dere et samfunn der ingen noensinne diskuterer noe som har med moral å gjøre, der etikk ikke er en del av samfunnsdebatten? Isåfall, ok. Hvis ikke, hvorfor er det bare akkurat deres valg som skal være skjermet fra kritikk?
Sitat av robhol Vis innlegg
Ja, men det er jo en misforståelse av hvordan hele greia funker.
Vaksinene er bevist effektive, og selv om det går an å bli syk likevel, hva så?
Vis hele sitatet...
Jeg er klar over at vaksinen, og des flere som tar den, gjør at færre blir smittet
og færre blir syke slik at vi ikke overbelaster helsevesenet. Men:
det har noe å si for psyken min, og jeg tror ikke jeg er alene. Jeg var fullvaksinert for snart 2 mnd. siden
og rakk så vidt å senke skuldrene litte grann før meldingene om at folk ble smittet allikevel begynte å bli flere.

Jeg er ikke så eksponert for andre, men hadde jeg jobbet i et yrke med masse kontakt og pendlet med fulle morgen tog
så tror jeg det hadde begynt å tære på. Selv om det går bra for de fleste så er det fortsatt litt random hvem som blir skikkelig dårlige.
Sist endret av vindaloo; 30. september 2021 kl. 18:36.
Sitat av *pi Vis innlegg
Dere som er så opptatt av at ingen skal mene noe om hva andre velger... er det et konsistent syn dere har?
Vis hele sitatet...
Ja hvorfor skal det være så viktig for folk hva andre velger? Kanskje du ser på det å ta stilling til hvorvidt man skal ha vaksine eller ikke som en mega viktig sak. Kanskje noen andre, som ikke nødvendigvis er imot folk som tar den selv, ikke prioriterer det valget så høyt selv akkurat nå.

Akkurat det samme tenker jeg om andre valg også ja, om noen velger å ikke gå på skole og få seg jobb med en gang de er 18-19 så tjener ikke det akkurat samfunnet. Men javel syns ikke vi skal gjøre dem til fiender eller prate dritt av den grunn. Om noen velger å ikke bli med i fotballklubben selv om alle andre gjør det så skal de få lov til det. Om noen ikke kommer på dugnad i nabolaget så betyr det ikke at man må være negativ mot den personen og hvis noen ikke tar vaksine så skal vi heller ikke jage dem. Mener jeg.

Sitat av *pi Vis innlegg
Ønsker dere et samfunn der ingen noensinne diskuterer noe som har med moral å gjøre, der etikk ikke er en del av samfunnsdebatten? Isåfall, ok. Hvis ikke, hvorfor er det bare akkurat deres valg som skal være skjermet fra kritikk?
Vis hele sitatet...
Nei jeg ønsker ikke et slikt samfunn. Det er bra at vi prater om rett og galt. Eller at vi har visse normer og slikt, at man hjelper hverandre og alt det der.

Personlig føler jeg aldri at min mening er mer viktig en alle andre sin eller behøver spesialbehandling, men det er ikke nødvendig å presse folk til noe de ikke vil. Da er forsøk på opplysning en mer forsvarlig måte og fremme sin mening om hvilke valg som er en del av et nødvendig kollektivt ansvar.

Og graden av hvor sterkt man mener noe varier, og folk kan velge og ikke gjøre noe uten at de er bombesikre og har 1000 grunner til hvorfor de ikke gjør det. Kritikken man gir til noe man er uenig i bør ikke være overdreven i forhold til hvor sterkt vedkommende mener det. Kan ikke forvente at folk endrer mening av bare klage og syte lenge nok, snarere tvert imot
Sist endret av Bluesky_; 30. september 2021 kl. 19:27.
Sitat av Bluesky_ Vis innlegg
Ja hvorfor skal det være så viktig for folk hva andre velger?
Vis hele sitatet...
Det er ikke det.
At folk må få bestemme over egen kropp står sterkt hos "alle", men veldig ofte bruker de som ikke
vil ta den feilaktig informasjon som grunnlag for beslutningen sin. Og ofte sprer de også denne feil informasjonen.

Det er alvorlig. For vi er avhengige av at flest mulig tar vaksinen.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Det er ikke det.
At folk må få bestemme over egen kropp står sterkt hos "alle", men veldig ofte bruker de som ikke
vil ta den feilaktig informasjon som grunnlag for beslutningen sin. Og ofte sprer de også denne feil informasjonen.

Det er alvorlig. For vi er avhengige av at flest mulig tar vaksinen.
Vis hele sitatet...
Ja feilinformasjon og semi-konspirasjonsopphengte mennesker som går rundt og sprer piss, er alvorlig og det er ikke bra for fellesskapet. Det verste er at mange av dem faktisk "kjøper" informasjonen og deler det videre i god tro om at man bidrar til å stoppe den onde staten fra å styre og fordumme oss og så videre.

Men det er forskjell på og være aktiv motstander og på det og si nei
Sitat av Bluesky_ Vis innlegg
Men det er forskjell på og være aktiv motstander og på det og si nei
Vis hele sitatet...
Ja, men dessverre går det ofte hånd i hånd.
Sitat av Bluesky_ Vis innlegg
Akkurat det samme tenker jeg om andre valg også ja, om noen velger å ikke gå på skole og få seg jobb med en gang de er 18-19 så tjener ikke det akkurat samfunnet. Men javel syns ikke vi skal gjøre dem til fiender eller prate dritt av den grunn. Om noen velger å ikke bli med i fotballklubben selv om alle andre gjør det så skal de få lov til det. Om noen ikke kommer på dugnad i nabolaget så betyr det ikke at man må være negativ mot den personen og hvis noen ikke tar vaksine så skal vi heller ikke jage dem. Mener jeg.
Vis hele sitatet...
Men jeg jager jo ikke folk? Jeg svarer i tråden til noen som laget en tråd spesifikt for å diskutere hvorvidt hans valg var egoistisk. Hvis naboen hadde stoppet meg og insisterte på å forklare hvorfor han av prinsipp ikke deltok på dugnader fordi det ikke gagner ham selv, så blir det jo litt rart å kritisere meg og hevde seg "jaget" for at jeg deler min mening om saken, blir det ikke? Jeg kritiserer ikke folk som dropper ut av skolen eller går på trygd heller, men folk som inviterer meg inn i en diskusjon om hvorvidt det er ok å ikke gidde å jobbe og heller snylte på velferdsordninger kommer til å få høre motargumenter.


Personlig føler jeg aldri at min mening er mer viktig en alle andre sin eller behøver spesialbehandling, men det er ikke nødvendig å presse folk til noe de ikke vil. Da er forsøk på opplysning en mer forsvarlig måte og fremme sin mening om hvilke valg som er en del av et nødvendig kollektivt ansvar.
Vis hele sitatet...
Jeg synes I all beskjedenhet bde jeg og andre har bidratt enormt med faktaopplysninger i akkurat denne saken. At vi også har moralske argumenter tror jeg dere får leve med, hvis dere ønsker å ha et samfunn der moral er en del av diskursen.


Og graden av hvor sterkt man mener noe varier, og folk kan velge og ikke gjøre noe uten at de er bombesikre og har 1000 grunner til hvorfor de ikke gjør det. Kritikken man gir til noe man er uenig i bør ikke være overdreven i forhold til hvor sterkt vedkommende mener det.
Vis hele sitatet...
Tilpasser vi ikke kritikken etter innleggene? Jeg vil påstå jeg svarer ganske annerledes når noen lufter en bekymring, enn når de erklærer gamlinger og sveklinger for verdiløse mennesker.

Uansett, samme hvor sterkt eller svakt man mener det, å ta vaksinen eller ikke er et ja/nei-spørsmål. Enten gjør man det, ellers gjør man det ikke. Jeg argumenterer for mitt syn, så for andre argumentere for sitt. Om de ikke kan eller ønsker det så er det greit for meg, men da får de slutte delta i diskusjonståder om det.
Sist endret av *pi; 30. september 2021 kl. 20:07.
Sitat av Downers Vis innlegg
Rett å slett usmakelig. Mange lever med sykdommer som kan gjøre det veldig problematisk å få corona. Få blir alvorlig syke av viruset, men noen blir det og du kan godt være en av de. Selv om du er den sporty og fantastiske typen som du påstår du er.
Vis hele sitatet...
Har hatt corona og det gikk helt fint.
Verste var å miste smak og luktesans.
Ellers hatt influensa som var mye verre. Kyssesyken når jeg var 15 var 100x verre enn covid.

Sitat av Ed Is A Portal Vis innlegg
Æsj, dette er noe av det verste jeg har lest her ikke. Har du hørt om noe som heter psykiske lidelser? Det finnes mange grunner til at folk ender opp med livsstilssykdommer. Måten du snakker om «krøplinger» på er så usmakelig at jeg ikke har ord.
Vis hele sitatet...
Har selv hatt psykiske lidelser, men kommet meg gjennom det med terapi, trening og psykedeliske stoffer. Klart psykiske sykdommer har mye innvirkning på hvorvidt du får det kjipt pga covid eller ikke, da hele kroppen er et holistisk system. Svakhet på et område henger sammen med svakhet på andre områder. Man må ta tak i alt hvis man skal være sunn. Psykisk, fysisk og sosialt. Men det krever en egeninnsats.
Sist endret av Revbatim; 30. september 2021 kl. 20:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Revbatim Vis innlegg
Har hatt corona og det gikk helt fint.
Verste var å miste smak og luktesans.
Ellers hatt influensa som var mye verre. Kyssesyken når jeg var 15 var 100x verre enn covid
Vis hele sitatet...


Det gikk helt fint for DEG ja, men det gjør ikke det for alle. Folk reagerer forskjellig, noen merker det ikke engang. Noen få blir alvorlig syke.
Jeg ble skutt i foten en gang, det var værre og.

Håper du bare er et troll.

https://www.dagbladet.no/nyheter/dro...orona/74275293

Meningsløst.
Sist endret av Downers; 30. september 2021 kl. 23:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Bluesky_ Vis innlegg
Hvorfor er det blitt så populært og snakke dritt om folk som ikke velger å ta vaksine? Jeg kjente selv på presset fra arbeidsgiver, som maste på meg om å ta vaksinen. Jeg tok den fordi det kanskje ble nødvendig for å kunne ta reisejobb, men føler at det var 100% ikke mitt eget valg av fri vilje. Syns det er for galt at man ikke kan droppe det hvis man vil uten at folk skal være så forbanna ANTI-nekt. Gratulerer med dagen til alle fullvaksinerte dere redder verden bare ved å puste luft. Alle dere som ikke har blitt overbevist om at dere MÅ TA VAKSINE enda, brenn i helvete egoist svin fra taper verden håper dere dør. Satan assa går de ikke ann å bare ikke ha lyst?

7 måneder etter pfizer vaksinering var det kun 15% antistoff igjen. er jo litt interessant.
Vis hele sitatet...
For å ta tak i det siste poenget ditt.

Hvor mye antistoff som er igjen har mye mindre å si for beskyttelsen din enn hva media forenkler det til. Immunitet og resistans kommer fra mange andre ting enn kun antistoffer og antistoffer er det første som forsvinner. Hvis det var slik at antistoffer for div sykdommer ikke forsvant fra blodet med tid, så kan du se for deg at slike stoffer ville hopet seg opp og tyknet til blodet uten å noen gang forsvinne.

Minnet til immunforsvaret kommer ikke kun fra antistoffer det kommer også fra noe som kalles T og B celler. Får du covid sykdom så vil antistoffene i blodet forsvinne cirka like fort som det gjør for vaksinerte, men hvor ofte hører du om noen som har fått covid to ganger? Det er god grunn til å tro at vaksinen har god effekt lenge etter 6 måneder ut ifra det vi har sett hittil.

Personlig mener jeg en god grunn til å ta vaksine som nordmann er at FHI har hatt en ekstremt ærlig og rett fram kommunikasjon fra start med befolkningen. Finnes mange vestlige land som har og fortsetter å være uærlige mot sitt eget folk av politiske grunner. F.eks Australia, NZ, USA er meget skyldige i dette. Jeg er litt skuffet over at vaksinen blir pushet på barn, men så lenge man holder seg til en dose er det antakeligvis et nullsum spill i lengden. Det er så klart ikke å foretrekke samtidig som store deler av verden står uten vaksiner for sine aller svakeste.
Sitat av Revbatim Vis innlegg
Har selv hatt psykiske lidelser, men kommet meg gjennom det med terapi, trening og psykedeliske stoffer. Klart psykiske sykdommer har mye innvirkning på hvorvidt du får det kjipt pga covid eller ikke, da hele kroppen er et holistisk system. Svakhet på et område henger sammen med svakhet på andre områder. Man må ta tak i alt hvis man skal være sunn. Psykisk, fysisk og sosialt. Men det krever en egeninnsats.
Vis hele sitatet...
Logikken din er altså at sånne som deg kan ryddes av veien i perioden de sliter med psykisk sykdom? Mens før eller etterpå, så er man verdt mer fordi man kan motstå visse andre sykdommer bedre. Leser du hva du selv skriver?
χρωματικός
Chromatics's Avatar
Sitat av robhol Vis innlegg
Fordi folk som velger å ikke ta vaksine stort sett gjør det av bedritne grunner.
Vis hele sitatet...
- Det er mennesker med ulike sykdommer som ikke kan ta vaksinen fordi det er direkte farlig for dem grunnet bivirkningene.

- Folk er redde for nåler. Bedriten grunn, men mange risikerer livet på langt mange andre ting.

- Det er absolutt ingen som vet langtidsvirkningene av vaksinen 5-10 år fremover i tid.

I 2019 er det ti år siden Norsk pasientskadeerstatning (NPE) påtok seg erstatningsansvaret etter vaksinen Pandemrix mot svineinfluensa. Siden da har NPE mottatt 801 søknader og utbetalt nærmere 350 millioner kroner i erstatning.

- Halvparten av de innlagte på sykehus er fullvaksinerte. Fungerer vaksinen i det hele tatt?

- Jeg hører stadig vekk folk som "men, jeg er jo vaksinert".
Altså nærkontakt, hygiene og holder seg ikke hjemme når syk.

Av de 861 personer som har dødd i Norge så er det kun 6 personer i aldersgruppen 0-39 år.
Altså sjansen for at jeg skal dø av korona fordi jeg ikke har vaksinert meg er mikroskopisk.

Kan ikke det å ta vaksinen eller ikke ta den - simpelt være et valg?

Drep meg nå, kom igjen...
Sitat av Chromatics Vis innlegg
- Det er mennesker med ulike sykdommer som ikke kan ta vaksinen fordi det er direkte farlig for dem grunnet bivirkningene.

- Folk er redde for nåler. Bedriten grunn, men mange risikerer livet på langt mange andre ting.
Vis hele sitatet...
Ingen kritiserer folk med reelle grunner, tvert imot er de et hovedargumentet for at andre bør ta vaksinen.

- Det er absolutt ingen som vet langtidsvirkningene av vaksinen 5-10 år fremover i tid.
Vis hele sitatet...
Ingen vet langtidsvirkningene 5-10 år frem i tid av sykdommen heller. Man jobber med den infoen man har, og den tyder på at vaksinen er mye tryggere.


Kan ikke det å ta vaksinen eller ikke ta den - simpelt være et valg?
Vis hele sitatet...
Det er det jo? Hva vil du frem til? Ønsker du å diskutere valget ditt på Internett og samtidig være fritatt for kritiske innvendinger? Synes du ikke det er litt spesielt? Du kan jo bare la være å ta vaksinen og drite i å prøve å forsvare det for oss.

Drep meg nå, kom igjen...
Vis hele sitatet...
At noen er uenig med deg er ikke det samme som å bli drept.
Sist endret av *pi; 1. oktober 2021 kl. 17:17.
Hvis du ikke ønsker å ta vaksinen så anbefaler jeg at du ikke prater om det på jobb o.l. du vil neppe få noe annet enn negative reaksjoner. Du gjør selvsagt som du vil selv.

Lov å være skeptisk, har selv blitt skeptisk av hvordan ting har blitt håndtert, kommunikasjon og ikke minst nakstad i seg selv.

Og ikke minst når det blir så hissig som det fort blir.

Ingen har fasiten
Sitat av Chromatics Vis innlegg
Kan ikke det å ta vaksinen eller ikke ta den - simpelt være et valg?
Vis hele sitatet...
Det er det da også (så langt). Saken er bare at for de fleste vil det korrekte(*) valget være å ta vaksinen om en kan.

(*) Alle data og faglige vurderinger tilsier at vaksinen er mindre farlig for deg enn viruset er og at også dine medborgere er tjent med dette. Men du som ikke har noen medisinsk kunnskap vet jo selvfølgelig bedre enn alle leger

Så vær så god, vær et rasshøl om du vil. Men ikke kom her og krev respekt for det. Personlig håper jeg du og alle andre vaksine-nektere dør, dere er faenmeg ikke skikket til å delta i et moderne samfunn.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Det er det da også (så langt). Saken er bare at for de fleste vil det korrekte(*) valget være å ta vaksinen om en kan.

(*) Alle data og faglige vurderinger tilsier at vaksinen er mindre farlig for deg enn viruset er og at også dine medborgere er tjent med dette. Men du som ikke har noen medisinsk kunnskap vet jo selvfølgelig bedre enn alle leger

Så vær så god, vær et rasshøl om du vil. Men ikke kom her og krev respekt for det. Personlig håper jeg du og alle andre vaksine-nektere dør, dere er faenmeg ikke skikket til å delta i et moderne samfunn.
Vis hele sitatet...
Blir du å si det samme om de som ikke tar en tredje eller fjerde dose? Det er jo ingen prinsipiel forskjell når de også både smitter og blir syke. Det er en grunn til at Israel nå ikke godtar kun to doser. Sliter med å kjøpe det argumentet med hvor livsfarlige uvaksinerte er når vaksinerte enda smitter og blir syke selv og effektiviteten daler. Det taler ikke for meg for en særlig fungerende vaksine i lengden.
Sist endret av Quakecry; 1. oktober 2021 kl. 19:27.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Blir du å si det samme om de som ikke tar en tredje eller fjerde dose? Det er jo ingen prinsipiel forskjell når de også både smitter og blir syke. Det er en grunn til at Israel nå ikke godtar kun to doser. Sliter med å kjøpe det argumentet med hvor livsfarlige uvaksinerte er når vaksinerte enda smitter og blir syke selv og effektiviteten daler. Det taler ikke for meg for en særlig fungerende vaksine i lengden.
Vis hele sitatet...
Er det virkelig så vanskelig å skjønne at risikoen for å bli smittet, samt å smitte videre er betraktelig redusert når man er vaksinert? Hvorfor går dere vaksineskeptikerne rundt å bare ignorerer dette grunnleggende faktumet i diskusjonen? Dere griper etter halmstrå og ingen av dere ser ut til å være kjent med dataene rundt vaksinerte og uvaksinerte.

Samtidig snakkes det om bivirkninger som det enda ikke finnes noe data eller bevis på.

Unnskyld om jeg er krass, men faen heller, det oser av ignoranse.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Er det virkelig så vanskelig å skjønne at risikoen for å bli smittet, samt å smitte videre er betraktelig redusert når man er vaksinert? Hvorfor går dere vaksineskeptikerne rundt å bare ignorerer dette grunnleggende faktumet i diskusjonen? Dere griper etter halmstrå og ingen av dere ser ut til å være kjent med dataene rundt vaksinerte og uvaksinerte.

Samtidig snakkes det om bivirkninger som det enda ikke finnes noe data eller bevis på.

Unnskyld om jeg er krass, men faen heller, det oser av ignoranse.
Vis hele sitatet...
Hvor mye redusert er jo nettopp det som forskjellige land begynner å få data på som ikke peker i den beste retning. Men jeg regner med folk her blir irriterte på de som har kun to doser etterhvert. Jeg hadde vært mer enig i at å vaksinere seg er bra med denne vaksinen om den faktisk hadde en svært god steriliserende effekt, men nå virker ting særdeles usikkert. Men nå som ting er åpent igjen får vi vel er svar her innen er par måneder.
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Sitat av Chromatics Vis innlegg
- Folk er redde for nåler. Bedriten grunn, men mange risikerer livet på langt mange andre ting.
Vis hele sitatet...
Det har de gode løsninger på.

Sitat av Chromatics Vis innlegg
- Det er absolutt ingen som vet langtidsvirkningene av vaksinen 5-10 år fremover i tid.
Vis hele sitatet...
Siden vaksiner ikke er som andre medisiner som man tar ofte over lengre tid, så vet man faktisk mye om dette. Det lengste perioden man noen gang har målt mellom når en vaksine er tatt, og når bivirkning har dukket opp er 6 uker. Det er inkludert covid vaksinene. Så av alle godkjente vaksiner man har til alle forskjellige sykdommer, så har man aldri oppdaget en bivirkning etter at det har gått 6 uker. Så langt er det gitt 6.28 milliarder vaksinedoser for covid, mange av dem for lengre enn 6 uker siden.

Sitat av Chromatics Vis innlegg
- Halvparten av de innlagte på sykehus er fullvaksinerte. Fungerer vaksinen i det hele tatt?
Vis hele sitatet...
Når det er flere vaksinerte personer i befolkningen, enn uvaksinerte så vil jo da andelen vaksinerte personer som legges inn selvfølgelig stige. Men ser man på sjansen for at en vaksinert person blir sendt på sykehus vs en uvaksinert, så er det jo tydelig at uvaksinerte er overrepresentert.

Sitat av Chromatics Vis innlegg
- Jeg hører stadig vekk folk som "men, jeg er jo vaksinert".
Altså nærkontakt, hygiene og holder seg ikke hjemme når syk.
Vis hele sitatet...
Er ikke et argument for å ikke vaksinere seg, har faktisk ingenting med saken å gjøre i det hele tatt.
Å vaksinere seg er ikke bare et solo prosjekt.
Suksess raten avhenger av hvor mange i samfunnet som bidrar.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Er det virkelig så vanskelig å skjønne at risikoen for å bli smittet, samt å smitte videre er betraktelig redusert når man er vaksinert?
Vis hele sitatet...
Sannsynligvis fordi de driter i om den er effektiv eller ikke. De har bestemt seg av helt andre grunner, og argumenteringen deres er bare rasjonalisering av det valget. Hadde Quakecry brydd seg om fakta så hadde han jo ikke vært vaksinenekter.
Sist endret av *pi; 1. oktober 2021 kl. 19:54.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Hvor mye redusert er jo nettopp det som forskjellige land begynner å få data på som ikke peker i den beste retning. Men jeg regner med folk her blir irriterte på de som har kun to doser etterhvert. Jeg hadde vært mer enig i at å vaksinere seg er bra med denne vaksinen om den faktisk hadde en svært god steriliserende effekt, men nå virker ting særdeles usikkert. Men nå som ting er åpent igjen får vi vel er svar her innen er par måneder.
Vis hele sitatet...
https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/nejmoa2035389

Symptomatic Covid-19 illness was confirmed in 185 participants in the placebo group (56.5 per 1000 person-years; 95% confidence interval [CI], 48.7 to 65.3) and in 11 participants in the mRNA-1273 group (3.3 per 1000 person-years; 95% CI, 1.7 to 6.0); vaccine efficacy was 94.1% (95% CI, 89.3 to 96.8%; P<0.001). Efficacy was similar across key secondary analyses, including assessment 14 days after the first dose, analyses that included participants who had evidence of SARS-CoV-2 infection at baseline, and analyses in participants 65 years of age or older.
Vis hele sitatet...
Vaksiner steriliserer ingenting, de hjelper immunforsvaret å lage antistoffer som så kan brukes av makrofager for å "spise" opp viruset...
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av *pi Vis innlegg
Sannsynligvis fordi de driter i om den er effektiv eller ikke. De har bestemt seg av helt andre grunner, og argumenteringen deres er bare rasjonalisering av det valget. Hadde Quakecry brydd seg om fakta så hadde han jo ikke vært vaksinenekter.
Vis hele sitatet...
Jeg er bare covid vaksine skeptisk. Når Israel nå krever en tredje dose, og vaksinerte utgjør en stor andel blant smittede / innlagte i land med høy vaksinedekning, da sliter jeg med å se hvorfor en ellers frisk og rask person skal ta dose etter dose. Jeg har hele tiden sagt at jeg bare sitter på gjerdet.

Sitat av Dodecha Vis innlegg
https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/nejmoa2035389



Vaksiner steriliserer ingenting, de hjelper immunforsvaret å lage antistoffer som så kan brukes av makrofager for å "spise" opp viruset...
Vis hele sitatet...
Ja. Du linker en artikkel fra i februar. Jeg tviler ikke på at vaksinen har noe effektivitet først. Men nå har allerede nyheter om hvor vaksinerte utgjør et stort antall syke / innlagte kommet. Sterilisering er nok feil ordbruk, beklager det. Her tenkte jeg mer på vaksiner som bygger på et "dødt" virus og faktisk har svært god effektivitet og krever ikke flere doser årlig.
Sist endret av Quakecry; 1. oktober 2021 kl. 20:02. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Men nå har allerede nyheter om hvor vaksinerte utgjør et stort antall syke / innlagte kommet.
Vis hele sitatet...
Ja, når over 90% har fått vaksine er det ikke rart om andelen vaksinerte øker. Men ser du på antall innleggelser og dødsfall er det (foreløpig) helt udramatisk selv om vi nå åpner opp.

Fjott.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Ja, når over 90% har fått vaksine er det ikke rart om andelen vaksinerte øker. Men ser du på antall innleggelser og dødsfall er det (foreløpig) helt udramatisk selv om vi nå åpner opp.

Fjott.
Vis hele sitatet...
https://twitter.com/drdavidsamadi/st...506432007?s=20

Tenker du det der er gode tall f.eks? Og at det er lovende at en tredje dose er påkrevd i Israel? Òg sannsynligvis enda en til senere? Disse tallene burde jo være lavere om den er såpass effektiv..(føler nå jeg) igjen, så har vaksinen effekt på de mest utsatte den første tiden, men når den tiden utløper fort så er det bekymrende.
Sist endret av Quakecry; 1. oktober 2021 kl. 20:25.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Ja. Du linker en artikkel fra i februar. Jeg tviler ikke på at vaksinen har noe effektivitet først. Men nå har allerede nyheter om hvor vaksinerte utgjør et stort antall syke / innlagte kommet. Sterilisering er nok feil ordbruk, beklager det. Her tenkte jeg mer på vaksiner som bygger på et "dødt" virus og faktisk har svært god effektivitet og krever ikke flere doser årlig.
Vis hele sitatet...
Var en glipp der ja, her er oppdatert studie sluppet i september:
https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa2106599

The adjusted effectiveness for partial vaccination with any vaccine was 79.7% (95% CI, 74.1 to 84.1) and was similar with both the BNT162b2 vaccine (77.6%; 95% CI, 70.9 to 82.7) and the mRNA-1273 vaccine (88.9%; 95% CI, 78.7 to 94.2) (Table 3). Results of sensitivity analyses for partial vaccination were similar when effectiveness was measured before receipt of the second dose (74.0%; 95% CI, 66.1 to 80.1) and when the analyses excluded the period of 0 to 2 days after receipt of the second dose (76.3%; 95% CI, 69.6 to 81.5). The adjusted effectiveness for complete vaccination was 90.4% (95% CI, 87.0 to 92.9) and was similar with either of the two mRNA vaccines; effectiveness that was assessed at 14 days or more after receipt of the second dose also showed similar results (88.9%; 95% CI, 84.7 to 92.0).
Vis hele sitatet...
Vi snakker fremdeles 90% effektivitet, og vi må også tenke på senvirkningene av covid som vaksinene også hjelper mot.

Sitat av Quakecry Vis innlegg
https://twitter.com/drdavidsamadi/st...506432007?s=20

Tenker du det der er gode tall f.eks? Og at det er lovende at en tredje dose er påkrevd i Israel? Òg sannsynligvis enda en til senere? Disse tallene burde jo være lavere om den er såpass effektiv..(føler nå jeg) igjen, så har vaksinen effekt på de mest utsatte den første tiden, men når den tiden utløper fort så er det bekymrende.
Vis hele sitatet...
De tallene der er ganske misledende, han snakker bare prosenter. Vi vet vaksinen ikke er 100% effektiv og med så mange vaksinerte så er jo det en selvfølge at mange av de som får covid også har tatt vaksinen, det er ganske elementært.

At vaksinen ikke er en garanti er et tynt argument, den har en god effektivitet og det å ikke ta den er et risikofylt alternativ som potensielt kan skade andre også. Om man setter de opp mot hverandre er det, for meg, et bedre alternativ å ta vaksinen.
Sist endret av Dodecha; 1. oktober 2021 kl. 20:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Quakecry Vis innlegg
https://twitter.com/drdavidsamadi/st...506432007?s=20

Tenker du det der er gode tall f.eks? Og at det er lovende at en tredje dose er påkrevd i Israel? Òg sannsynligvis enda en til senere? Disse tallene burde jo være lavere om den er såpass effektiv..(føler nå jeg) igjen, så har vaksinen effekt på de mest utsatte den første tiden, men når den tiden utløper fort så er det bekymrende.
Vis hele sitatet...
Størsteparten av folk i vesten har blitt vaksinert. SELVFØLGELIG vil flesteparten av de smittede ha vaksinen, dette er jo så basic som man kan få det. Den tweeten du linker til sier ikke en dritt om faktiske nyttige tall og viser bare inkompetansen som antivax-siden er befengt med.

Og so what om vi må ta en tredje for å opprettholde beskyttelse bedre, pandemien er langt fra over når en så stor del av verden ikke er vaksinert, og før det skjer så må vi opprettholde vaksineringen
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av Jorg Vis innlegg
Størsteparten av folk i vesten har blitt vaksinert. SELVFØLGELIG vil flesteparten av de smittede ha vaksinen, dette er jo så basic som man kan få det. Den tweeten du linker til sier ikke en dritt om faktiske nyttige tall og viser bare inkompetansen som antivax-siden er befengt med.

Og so what om vi må ta en tredje for å opprettholde beskyttelse bedre, pandemien er langt fra over når en så stor del av verden ikke er vaksinert, og før det skjer så må vi opprettholde vaksineringen
Vis hele sitatet...
Tillege folk anti-vaxer meninger er tullete. Det å vaksinere midt i en pandemi er vel da bare tullete. Kommer aldri til å vaksinere den tredje verdenen og når den fungerer dårlig her, i bare noen få måneder da må vi fortsette i all tid. Covid er trossalt endemisk.