Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 3191
Utenom dette forumet og til hvilket formål?
Reddit bruker jeg mye. Bruker det fordi er veldig variert det du kan finne, også det beste stede for å finne artige videoer/ting. Google er liksom er der du leter etter shit, på reddit har alle gode tingene blitt funnet.
Diskusjon.no eller Kvinneguiden-forumet, er vel de aller største debatt-forumene i Norge? Men VGD er vel temmelig dødt for tiden.

I tillegg til utenlandske forum, som Quora eller Reddit...
Freak, Reddit og flashback
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Dette er det siste "tradisjonelle" forumet jeg er på, og noe av det siste jeg vet om der det er mulig å diskutere under mer eller mindre modererte rammer. Reddit er fint tidsfordriv, men komplett håpløst som diskusjonsplattform. Facebook... herregud, la oss glemme Facebook.
Dnmno
Forum som idè, plattform og brukergrensesnitt samt søkbarbet og lesbarhet er utrolig flott og det har bidratt til å skape mange mikromiljøer på tvers av land og kulturer og har bidratt til mye sosialt. Hadde det ikke vært for at mange flykter fra tradisjonelle forum så ville jeg sagt at forum ruler. Dessverre er det jo ikke helt slikt, og mange forum opplever at aktiviteten synker. Så forum i det formatet vi kjenner det er kanskje en døende plattform? Da blir det også mindre utvikling og nyvinning også forsvinner ennå flere som gjør at flere utviklere går videre og til slutt er det bare en håndfull igjen av oss. Ikke for det, stundom føles det jo alt nå som at Freak.no består av kanskje 20 brukere der halvparten har en håndfull forskjellige nick og liker å skape krangel eller hete diskusjoner. Eller kanskje jeg burde fokusere på å sove om natten og ikke skrive tull i søvnunderskudd?
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Nei, du har helt rett. Det tradisjonelle nettforumet har hatt kraftig tilbakegang fordi folk heller har lyst til å sentralisere seg bak proprietært bullshit á la Facebook og Discord, fordi internett har blitt mer "underholdende" på andre måter, og fordi mange som ville snublet over nettfora for 10-20 år siden rett og slett ikke gjør det lenger.

En betraktelig andel av alle brukere Freak noen gang har hatt snublet over forumet i tilfeldige Google-søk på nerdete (og/eller lyssky ) tema. Det var i en litt annen tidsalder av søk og tilgjengelighet på internett, og da forumet også hadde mye mer aktivitet = mer aktuelt innhold = flere Google-treff.
Sist endret av robhol; 11. august 2021 kl. 12:15.
Reddit - for å følge tematikk jeg finner interessant. I tillegg til kjøp/salg/trades av virtuelle items.
I all hovedsak Reddit. Leser om alt fra nyheter til dataspill der.

Er også medlem av et annet norsk forum der jeg har vært medlem siden 2002. Fortsatt aktivt den dag i dag, men brukermassen har krympet og nå er vi vel bare 15 sure folk i 30- og 40-åra. Er også glad i å stikke innom Kvinneguiden og lese når jeg kjeder meg.
Freak : noen år.
4chan: siden videregående
var på vgdebatt i 15 år før de rota alt til, nå er jeg på Fridiskusjon
Freak, diskusjon og så er det et par små underground metall forum som jeg er på (TBV, RoD). Forum virker egentlig som en døende ting uheldigvis.
Hva tenker andre om at mange nettsamfunn som benytter klassiske forum rammeverk som freak opplever brukerfrafall eller i det minste langt mindre nye brukere enn tidligere? Er det noen funksjoner eller er det noe annet som kunne gjort forum mer attraktivt for flere brukere? Er det kanskje noe i måten forumene er strukturert som kunne vært annerledes? Kanskje hyppigere rotasjoner blant crew, mods osv? Eller er hele plattformen døende og alt vi kan gjøre er å fylle opp tomme krus og nyte vår kolde drikke mens vi sakte men sikkert seiler rett inn i fjæresteinene og må se alt gå under?
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Hva tenker andre om at mange nettsamfunn som benytter klassiske forum rammeverk som freak opplever brukerfrafall eller i det minste langt mindre nye brukere enn tidligere? Er det noen funksjoner eller er det noe annet som kunne gjort forum mer attraktivt for flere brukere? Er det kanskje noe i måten forumene er strukturert som kunne vært annerledes? Kanskje hyppigere rotasjoner blant crew, mods osv? Eller er hele plattformen døende og alt vi kan gjøre er å fylle opp tomme krus og nyte vår kolde drikke mens vi sakte men sikkert seiler rett inn i fjæresteinene og må se alt gå under?
Vis hele sitatet...
Min halvveis kvalifiserte gjetning er at det er networking-effekten i praksis. Når forumene først er blitt forbigått på funksjonalitet og/eller brukerantall av plattformer som facebook og reddit, så vil de sistnevnte stadig tiltrekke seg flere brukere rett og slett fordi de har flest brukere. De får nye features, og brukerne vil bruke mer tid der, som igjen fører til flere brukere. Hva man skulle gjort for å øke medlemsmassen på forumene vet jeg ikke. Forumene er litt som IRC, teknologien er gammel, men kommer nok til å bli brukt i uoverskuelig fremtid av gamle brukere, og en mindre gruppe nye brukere som stikker nesa innom og blir værende. Hvordan hyppigere rotasjoner blant ledelsen skulle hjelpe sliter jeg med å se. Litt av sjarmen (og verdien) i tjenester som forumene og IRC er stabiliteten. Skulle man gjort radikale forandringer ville man risikert å ødelegge tjenesten for eksisterende brukere, uten å få rekruttert nye.
head-fi.org og reddit
Utenom freak bruker jeg ingen forum. Bruker det for å få en liten sosial interaksjon med andre mennesker i løpet av dagen, da jeg har for stor angst for å møte nye folk IRL, og de vennene jeg har er stort sett opptatt med sitt.