Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 9181
Dette er vel litt på skråplanet,
men hvilken sikring skal jeg ta i tillegg til "vifte / xf101" får å virke minst mulig mistenkelig og ikke skape får mye trøbbel
Vifte motoren har i lang tid skapt alt for mye støy og jeg vil bare ha en god natt søvn nå som de fleste andre er på ferie
Styre har i alt for lang tid holdt seg passive til problemet

https://imgur.com/a/g2vXod1
Sist endret av Gloss; 6. juli 2021 kl. 00:29.
Vil ikke vifta bli ødelagt om du tar en strømførende leder, og kobler viftemotorens to strømtakende ledere på den ene strømførende, istedenfor en strømførende leder per strømtakende leder / ledning?

Eventuelt fysisk blokkere vifta eller sprute vann på motoren (på eget ansvar)? Jeg søkte litt på youtube, det er mange kreative måter til å ødelegge en elektrisk motor.

Eller gi den for lite volt / for mye volt.
Sist endret av Tysteren; 6. juli 2021 kl. 00:44.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Det er egentlig ingenting annet du kan ta ut for at det skal virke mindre mistenkelig - annet enn XQ14 gruppebryter.

At vifta "feiler" og sikringa går er noe som kan skje, om den feiler skikkelig kan den ta med seg gruppebryteren, men da tar du strømmen til endel andre ting og, alt i listen under.

Sitat av Tysteren Vis innlegg
Vil ikke vifta bli ødelagt om du tar en strømførende leder, og kobler viftemotorens to strømtakende ledere på den ene strømførende, istedenfor en strømførende leder per strømtakende leder / ledning?

Eventuelt fysisk blokkere vifta eller sprute vann på motoren (på eget ansvar)? Jeg søkte litt på youtube, det er mange kreative måter til å ødelegge en elektrisk motor.

Eller gi den for lite volt / for mye volt.
Vis hele sitatet...
Da har man tatt steget over en grense - til hærverk.. å bare ta sikringen er nok en mye bedre løsning, midlertidig.
Sist endret av Dodecha; 6. juli 2021 kl. 00:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ja, det er nok litt over kanten, jeg ser også nå at han egentlig ikke spør om hvordan han kan ødelegge motoren, bare hvordan han tar strømmen til den uten at det skal være mistenkelig. Min feil
Sitat av Gloss Vis innlegg
Dette er vel litt på skråplanet,
men hvilken sikring skal jeg ta i tillegg til "vifte / xf101" får å virke minst mulig mistenkelig og ikke skape får mye trøbbel
Vifte motoren har i lang tid skapt alt for mye støy og jeg vil bare ha en god natt søvn nå som de fleste andre er på ferie
Styre har i alt for lang tid holdt seg passive til problemet

https://imgur.com/a/g2vXod1
Vis hele sitatet...
Hva mener du med "i tillegg til"? En gjenstand er da normalt kobla opp på eksakt én kurs. Tar du den kursen, så tar du strømmen til den dingsen. Du har funnet den som er merka vifte, det burde derfor være den. Hvorfor skulle det være nødvendig å ta noe annet i tillegg?
Hva med å bare kjøpe en ny vifte og bytte den ut? Høres jo ut som den er kaputt.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Hva mener du med "i tillegg til"? En gjenstand er da normalt kobla opp på eksakt én kurs. Tar du den kursen, så tar du strømmen til den dingsen. Du har funnet den som er merka vifte, det burde derfor være den. Hvorfor skulle det være nødvendig å ta noe annet i tillegg?
Vis hele sitatet...
Mulig viften er kjøling til noe annet som etterhvert blir glohett etter å stå uten kjøling en stund.
Gloss's Avatar
Trådstarter
Takk for mange gode forslag

Sitat av Tysteren Vis innlegg
Ja, det er nok litt over kanten, jeg ser også nå at han egentlig ikke spør om hvordan han kan ødelegge motoren, bare hvordan han tar strømmen til den uten at det skal være mistenkelig. Min feil
Vis hele sitatet...
Samma for meg hvordan den går kaputt, men det er vanskelig å komme til selve vifta/motoren og ledningene kan jeg heller ikke se

Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Hva med å bare kjøpe en ny vifte og bytte den ut? Høres jo ut som den er kaputt.
Vis hele sitatet...
Hvor mye vil det koste å kjøpe ny vifte og bytte den selv?
Styre vil nok ikke gjøre no mer nå. Det er ikke lange siden de bytta motoren, uten at den hjalp på støyen
Det er bråk fra vifta som er mest plagsom og forplanter seg gjennom veggen

Her er bilde og video av spetakkelet, og det er selvfølgelig jeg som bor øverst til høyre som er mest plaget

https://imgur.com/a/FCVctSX
Sist endret av Gloss; 6. juli 2021 kl. 11:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det virker som det er rotoren/viftebladene som lager bråket. Mulig et blad er skadet, eller kulelager er utslitt?

Det kan uansett hende du utsettes for vibrasjoner gjennom konstruksjonen. Da anbefales vibrasjonsdempere.
Sistnevnte bør ikke ha kommet plutselig, med mindre noe har gått istykker, som nevnt øverst.
Sist endret av Grimdoc; 6. juli 2021 kl. 11:58.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Gloss's Avatar
Trådstarter
Dette ser ut til å være eneste bryter til motoren, men det ser ut til å være en av/på bryter og ikke mulig å «dimme» på noen måte ?

https://imma.gr/103939x4621d
Sist endret av Gloss; 16. juli 2021 kl. 12:53.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Gloss Vis innlegg
Dette ser ut til å være eneste bryter til motoren, men det ser ut til å være en av/på bryter og ikke mulig å «dimme» på noen måte ?

https://imma.gr/103939x4621d
Vis hele sitatet...
Frekvensomformer. Koster sånn ca. en tusenlapp per kW effekt + installasjon.
Skal du ødlegge på en diskre måte, så kan du tape en skarp kniv på ett kosteskaft. Og føre forsiktig opp mot reima. Med flatsiden av kniven mot reima for så og forsiktig vri kniv Eggen mot reimen. Pass på og ha kniven i riktig retning i forhold til rotasjons retning på vifte. Så gjør du dette vær eneste gang reima blir byttet. Så tar det nok ikke lang tid før dem konkluderer med at viften må byttes/overhales.
Gloss's Avatar
Trådstarter
Jeg har no sterk fosforsyre og lut liggende
Hadde det vært en ide å bruke det på noen av elementene
Sitat av Gloss Vis innlegg
Jeg har no sterk fosforsyre og lut liggende
Hadde det vært en ide å bruke det på noen av elementene
Vis hele sitatet...
Nei.
Altså... Jeg har lav terskel for å tukle med både elektrisitet og kjemikalier, og mitt syn på HMS er i beste fall nonchalant. Likevel, å helle konduktive og sterkt etsende kjemikalier inn i en strømførende maskin hvis formål i livet er å blåse luft rundt er en spektaklært dårlig idé selv i min bok.

Jeg biter meg også merke i at dette problemet ditt ser ut til å ha gitt deg litt oppheng: Du har verdens enkleste oppgave foran deg og har fått forklart i detalj hva som er opp og ned flere ganger, men av uklare årsaker vandrer du likevel rundt i sirkler og spør på nytt og på nytt. Hvorfor det? Hvis man tenker litt utenfor boksen ser man nokså umiddelbart at det sluttresultatet du ønsker å oppnå lett kan oppnås uten å kødde med denne vifta overhode. Likevel har du bestemt deg for å ta den, og selv om du får mer og mer input, så returnerer du altså bare mekanisk tilbake til utgangspunktet. Det er et rødt flagg som jeg har sett ganske mange ganger før. Jeg vet ikke akkurat hva det betyr, men jeg vet én ting: Av alle ting du bør finne på i din nåværende situasjon, så er potensielt farlige ablegøyer å fraråde på det sterkeste.
Har du prøvd med litt WD40?
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Sitat av Gloss Vis innlegg
Jeg har no sterk fosforsyre og lut liggende
Hadde det vært en ide å bruke det på noen av elementene
Vis hele sitatet...
Hva har skjedd her som har forårsaket denne eskaleringen, sånn i uka som har gått fra du fikk bekreftet at vifta kunne stoppes ved å ta sikringa? Jeg skal ikke si meg uenig i den, men greit å vite før vi fyller veggene med semtex.
Sist endret av m0b; 18. juli 2021 kl. 01:54.
Sitat av Gloss Vis innlegg
Jeg har no sterk fosforsyre og lut liggende
Hadde det vært en ide å bruke det på noen av elementene
Vis hele sitatet...
Du har vell ett kosteskaft og en kniv og noe tape liggende. ? Syre hørtes jo helt tåpelig ut
Gloss's Avatar
Trådstarter
Ja, det har vel ikke no for seg. Ville selvfølgelig aldri funnet på å sprute det på noe som roterer i full hastighet
Beklager dårlig ide en sen fredagskveld
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Liten update på denne, fikk til slutt nok og kutta reima rett av
Stille og fredelig nå
men litt bekymret om noen skal tro den er kuttet av og ikke røket av seg selv
Sist endret av Gloss; 5. januar 2022 kl. 22:01.
Prøvde du å ta strømmen først?
Haha. Du sa selv det var en på/av bryter jo. Hvorfor ikke bare slå av faenskapen når du skal sove? Jeez
Sitat av Sondre Vis innlegg
Haha. Du sa selv det var en på/av bryter jo. Hvorfor ikke bare slå av faenskapen når du skal sove? Jeez
Vis hele sitatet...
Hver kveld?
Tidsinsstilt av-og-på strømkontakt?
Hvis du er villig til å løse opp en eller flere komponenter i syre burde ikke det å strekke en ledning med en bryter eller installere tidsinnstilt strøm på vifta være noe problem. Du vet allerede hvor sikringen er så du ikke får strøm.
Bare fortsett og kutt Reima du. Så blir nok vifta bytta snart. Bare ikke ta med deg reima etter at du har kutta den
Sitat av Gloss Vis innlegg
Hver kveld?
Vis hele sitatet...
For mye mosjon?
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
For mye mosjon?
Vis hele sitatet...
Det er ikke akkurat slik at den er plassert på soverommet mitt heller