Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 6780
Huseier bor på annen kant av landet, spørr nå om vi kan holde visninger. Vi skal altså flytte fra leid bolig. Problemet er jo at vi flytter fordi vi mistrives i boligen. Dette vet huseier, siden vi har klagd på diverse ting som han ikke gidder ordne opp i. Blant annet et kjøkken som holder på å gå i oppløsning, nabo som også er hans leieboer som bråker dag og natt.

Jeg synes det er rart huseier vil vi skal holde visningene når vi er tydelig misfornøyde med stedet, men uansett .. jeg gidder ikke lyve til de som kommer for å se. Spør de så svarer jeg ærlig. Jeg vil ikke være årsak til at noen i god tro flytter inn et sted og får astma o.l grunnet mynglet leilighet.

Kan huseier ta oss på dette? At vi sier sannheten til de som kommer og skal se leiligheten? Kommer selvsagt ikke til å stå med banner hvor det står skrevet "her vil du faen ikke bo", men har heller ikke noe lyst til å lyve hvis noen spør om hvordan det har vært å bo her, naboer og slike ting.
Dette burde du unngå og gjøre. For du har ikke noe med det egentlig. Og håper ikke du gjør det gratis.
Trådstarter
Sitat av Sterol91 Vis innlegg
Dette burde du unngå og gjøre. For du har ikke noe med det egentlig. Og håper ikke du gjør det gratis.
Vis hele sitatet...
Har ikke noe med det? Hvis noen spør om kjøkkenet fungerer fint når jeg vet vannet pipler ut 10 forskjellige steder på kjøkkenet både på gulv og i skaper og benker med en gang noen skrur på ei kran der inne så skal jeg si "kjøkkenet fungerer utmerket!!" ?
Om dere har sagt opp leiekontrakt i henhold til avtale er det ikke deres 'problem' hva som skjer videre med leiligheten.

Likevel er det ikke dumt å huske på at en utleiers referanse kan være nyttig i fremtiden om du ser for deg å leie en stund. Dessuten kan du kanskje i større grad styre når visninger blir avholdt, ved å holde disse selv.

Å lyve ved visning kan i verste fall gi grunnlag for ny leietager å heve sin kontrakt, så her ville jeg vært varsom med å love eller hevde ting som ikke stemmer - så ikke du sitter i midten og blir ansvarliggjort på noe vis.
Dette er helt i iht husleieloven:

§ 10-1.Visning før flytting

I tiden før fraflytting plikter leieren i rimelig utstrekning å gi leiesøkende adgang for å se på husrommet.
Vis hele sitatet...
Du kan selvfølgelig legge inn en søknad til årets drittsekk med å kreve at huseieren kommer for å selv vri om nøkkelen.
Du skal gi dem tilgang til boligen for å kunne se den. Men du plikter ikke til å holde en visning. Du trenger bare sleppe dem inn og så kan du bare vente på utsiden mens de ser seg rundt.

I hvor stor grad du ønsker å svare på spørmål er opp til deg. Men så lenge du er ærlig ser jeg ikke at du skal få noe problemer.
Sitat av Ab083351 Vis innlegg
Har ikke noe med det? Hvis noen spør om kjøkkenet fungerer fint når jeg vet vannet pipler ut 10 forskjellige steder på kjøkkenet både på gulv og i skaper og benker med en gang noen skrur på ei kran der inne så skal jeg si "kjøkkenet fungerer utmerket!!" ?
Vis hele sitatet...
Han mener du ikke bør holde visning for han, vaffal ikke gratis.
Har ikke noe med det?
Vis hele sitatet...
Tror han mente at du som leietaker er ikke forpliktet til å ta deg av visning. Alt du trenger å gjøre er å stille bolig til disposisjon på avtalt tidspunkt for visning. Om du likevel velger å ta på deg jobben men å holde visningen(e) så får du nesten avtale med huseier at du gjør det kun mot vederlag også får dere diskutere og bli enig om en rimelig sum du får per visning. Blir dere ikke enige så bare driter du i å holde visning, så kan heller eieren reise fra andre siden av Norge for å holde visning om han tror at det blir billigere.

Likevel er det ikke dumt å huske på at en utleiers referanse kan være nyttig i fremtiden om du ser for deg å leie en stund. Dessuten kan du kanskje i større grad styre når visninger blir avholdt, ved å holde disse selv.
Vis hele sitatet...
Nah. Å la seg utnytte til gratis arbeid for en utleiehai er vel sjeldent spesielt smart? De flytter ut fordi huseier er en grådig pikk som ikke orker å fikse opp utleieboligene sine, hvorfor skal de da jobbe gratis for huseier? De har nok fått ny bolig og kan lene seg på den referansen neste gang. Huseier kan krysse Norge og avholde sin egen visning, passelig straff til huseier for å ha oppført seg som en pikk.
Har selv lite til overs for bolighaier som kun tenker penger.
En alenemor jeg kjenner fikk «langtidsleie» av en hai. Etter å ha bodd der i 2 måneder, måtte hun støtt og stadig gjøre boligen tilgjengelig for visning, siden han plutselig bestemte seg for å seksjonere opp tomta og selge huset.

Så hun måtte finne nytt sted å bo, etter å ha nettopp flyttet inn, samtidig som hun ble rent ned av visninger. Jævla rasshøl
Er du ikke hypp på å få inn ny leietaker etter deg asap, så du slipper dobbel husleie lenger enn nødvendig? Vinn vinn? Ta det i beste mening… alt!
Sitat av etse Vis innlegg
I hvor stor grad du ønsker å svare på spørmål er opp til deg. Men så lenge du er ærlig ser jeg ikke at du skal få noe problemer.
Vis hele sitatet...
Sitat av Dibsent Vis innlegg
Å lyve ved visning kan i verste fall gi grunnlag for ny leietager å heve sin kontrakt, så her ville jeg vært varsom med å love eller hevde ting som ikke stemmer - så ikke du sitter i midten og blir ansvarliggjort på noe vis.
Vis hele sitatet...
Kan dere komme med kilder på at tidligere leietager kan ansvarliggjøres på noe som helst vis?

Sitat av eXplode Vis innlegg
Er du ikke hypp på å få inn ny leietaker etter deg asap, så du slipper dobbel husleie lenger enn nødvendig? Vinn vinn? Ta det i beste mening… alt!
Vis hele sitatet...
Har TS sagt at de skal flytte ut før endt oppsigelsestid?

Sitat av ID-Brikke
Har selv lite til overs for bolighaier som kun tenker penger.
En alenemor jeg kjenner fikk «langtidsleie» av en hai. Etter å ha bodd der i 2 måneder, måtte hun støtt og stadig gjøre boligen tilgjengelig for visning, siden han plutselig bestemte seg for å seksjonere opp tomta og selge huset.

Så hun måtte finne nytt sted å bo, etter å ha nettopp flyttet inn, samtidig som hun ble rent ned av visninger. Jævla rasshøl
Vis hele sitatet...
Forsøkte hun å motsette seg dette? Dersom det ikke står noe i kontrakten om visninger ved salg pliktet hun ikke å slippe inn noen. Det er en forskjell på rettigheter ved videre leie kontra salg.

Til TS: Hvis dere ikke har noe å vinne på å få inn nye leietakere er det jo bare å være ærlige, og vel så det. Det er heller ingen ting som tilsier at du må være tilstede eller "holde" noen visning. Men du plikter i utgangspunktet til en viss grad å slippe de inn og la de se. Spørsmålet blir vel da om du har noen verdisaker hjemme hos deg som kan forsvinne.

Sitat av huseierne.no
Adgang for visning ved salg og utleie
Dersom utleier planlegger å leie ut til andre eller å selge leieobjektet, vil hun normalt ha behov for tilgang til leieobjektet for å holde visninger.

Når det gjelder adgang til leieobjektet for å holde visninger i forbindelse med ny utleie, er dette regulert i husleieloven § 10-1. Her står det at leietaker i tiden før fraflytting i rimelig utstrekning plikter å gi leiesøkende adgang til å få se på leieobjektet. Hva som menes med «i rimelig utstrekning» er ikke klart, og partene er godt tjent med å regulere dette nærmere i husleiekontrakten. I kontrakten kan det for eksempel avtales hvilke dager og klokkeslett i hvilket tidsrom før leiekontrakten opphører at utleier har adgang til å avholde visninger.

Det er imidlertid viktig å merke seg at husleieloven i seg selv ikke gir huseier rett til å kreve adgang til leieobjektet for å holde visninger i forbindelse med salg av boligen. Her er utleier derfor avhengig av å ha avtalt dette med leietaker på forhånd, gjerne allerede i husleiekontrakten. I Huseiernes Landsforbund sin standardkontrakt for utleie av bolig er det lagt opp til en slik spesiell regulering mellom partene både når det gjelder ny utleie og salg.

Hva kan man gjøre dersom leietaker nekter utleier adgang?
Dersom leietaker nekter utleier adgang til leieobjektet i de tilfellene der utleier har en rett til adgang, vil dette være et mislighold av leietakers plikter etter husleieloven. Dette betyr imidlertid ikke at utleier kan tvinge seg vei inn i leieobjektet på egenhånd. Utleier må derfor gå rettens vei for å skaffe seg tilgang til leieobjektet. Dette kan enten gjøres gjennom en midlertidig forføyning (i de tilfellene det virkelig haster), eller gjennom å skaffe seg en fullbyrdelsesdom på at hun har rett til adgang. Dommen må deretter tvangsfullbyrdes gjennom namsmyndighetene.
Vis hele sitatet...
-Advokat Morten Fæste i Huseiernes Landsforbund
Sitat av knert1 Vis innlegg
Kan dere komme med kilder på at tidligere leietager kan ansvarliggjøres på noe som helst vis?
Vis hele sitatet...
Enhver kan ansvarliggjøres for uriktige påstander så lenge det er gjort med forsett. Sannsynligheten for at det skjer er vel ikke så stor i slike saker, men samtidig har vel TS særdeles lite å vinne på slikt.

Mitt råd er å ikke si mer enn du må.
Trådstarter
Sitat av eXplode Vis innlegg
Er du ikke hypp på å få inn ny leietaker etter deg asap, så du slipper dobbel husleie lenger enn nødvendig? Vinn vinn? Ta det i beste mening… alt!
Vis hele sitatet...
Tro meg, vi har allerede sagt opp så det skjer ikke. Har fått oss nytt sted å bo også via noen i familie, så trenger ikke denne kuk huseierens lovord og referanser.

Det jeg derimot lurer på er om han kan ta oss på at vi sier det som det er hvis noen spørr om husets tilstand. Vi får redusert husleie siste mnd vi bor her så det er forsåvidt greit for oss å slippe folk inn til visning. Det er huseier som kommuniserer med disse folkene så vi vet ikke hvor mange som evnt kommer eller når annet enn at han varsler på forhånd så vi får mulighet til å shine opp.

Hvis noen spørr om området er rolig og hvordan naboene er når jeg vet at det bor en nisse rett ved siden av som er nærmest utilregnelig, har uanmeldte fester i helgen og tar seg gjerne en fest natt til mandag også. Så vil vi jo gjerne svare ærlig på det.

Hvis huseier ender opp med å ikke finne nye leieboere til vi flytter og han får nei takk fra alle han kommuniserer med med begrunnelse at vi sa at vi mistrives, kan det får konsekvenser for oss?

Og ja vi kan som dere sier bare slippe folk inn og vente utenfor. Men sjansen er jo likevel stor for at de som kommer for å se potensiell ny leilighet har er spm eller to til oss som bor der nå da..
Du dikter jo ikke opp historier. Så lenge du er sannferdig og kan stå for det du sier er det ikke noe problem i mine øyne

Hvordan i all verden skal det ha konsekvenser for dere ? Hvorfor skal det være deres jobb ? Hva forventer husverten ? Dikting ?
Sist endret av Jerna; 17. juli 2021 kl. 12:57.
Sitat av Ab083351 Vis innlegg
Tro meg, vi har allerede sagt opp så det skjer ikke. Har fått oss nytt sted å bo også via noen i familie, så trenger ikke denne kuk huseierens lovord og referanser.

Det jeg derimot lurer på er om han kan ta oss på at vi sier det som det er hvis noen spørr om husets tilstand. Vi får redusert husleie siste mnd vi bor her så det er forsåvidt greit for oss å slippe folk inn til visning. Det er huseier som kommuniserer med disse folkene så vi vet ikke hvor mange som evnt kommer eller når annet enn at han varsler på forhånd så vi får mulighet til å shine opp.

Hvis noen spørr om området er rolig og hvordan naboene er når jeg vet at det bor en nisse rett ved siden av som er nærmest utilregnelig, har uanmeldte fester i helgen og tar seg gjerne en fest natt til mandag også. Så vil vi jo gjerne svare ærlig på det.

Hvis huseier ender opp med å ikke finne nye leieboere til vi flytter og han får nei takk fra alle han kommuniserer med med begrunnelse at vi sa at vi mistrives, kan det får konsekvenser for oss?

Og ja vi kan som dere sier bare slippe folk inn og vente utenfor. Men sjansen er jo likevel stor for at de som kommer for å se potensiell ny leilighet har er spm eller to til oss som bor der nå da..
Vis hele sitatet...
Skal frykt for konsekvenser hindre deg i å fortelle sannheten hvis noen spør?

Vil du være en sånn person?

Se deg selv i speilet og spør åssen type du vil være. Så blir kanskje dette ganske enkelt.
Sitat av Ab083351 Vis innlegg
Hvis huseier ender opp med å ikke finne nye leieboere til vi flytter og han får nei takk fra alle han kommuniserer med med begrunnelse at vi sa at vi mistrives, kan det får konsekvenser for oss?

Og ja vi kan som dere sier bare slippe folk inn og vente utenfor. Men sjansen er jo likevel stor for at de som kommer for å se potensiell ny leilighet har er spm eller to til oss som bor der nå da..
Vis hele sitatet...
Nei det kan ikke få konsekvenser, men dere trenger da vel heller ikke smøre på med negativitet utover det som faller seg naturlig? Det var da fryktelig å selvsentrert dere skal være, dette handler ikke om dere men om fremtidige leietagere. Alle utleieobjekter har fordeler og ulemper, generelt er det noe dritt å leie. Du skal lete bra lenge etter perfekt teknisk stand, perfekte naboer osv. Såfall koster det. De færreste totalrenoverer utleieobjekter. Derfor vil det og være litt blanding av gammelt og nytt i en leieleilighet. Sier ikke at alt dette er bra og forsvarer utleiehaier men det er noe med å ha beina på bakken. Hva tjener du med på å gå rundt å gnage på bitterhet for plassen du skal flytte fra og de som ev skal flytte dit? Det er nye leietagere sitt ansvar å undersøke leiligheten på visning. Ditt ansvar er å stille leiligheten til disposisjon for visning. Verre er det ikke. Det som ikke passer for dere der dere er i livet pr nå kan være det perfekte for andre å leie. Leiligheter blir leid ut uansett, du redder ikke verden med å kaste bort metr energi på dette enn du allerede har gjort.
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Enhver kan ansvarliggjøres for uriktige påstander så lenge det er gjort med forsett. Sannsynligheten for at det skjer er vel ikke så stor i slike saker, men samtidig har vel TS særdeles lite å vinne på slikt.

Mitt råd er å ikke si mer enn du må.
Vis hele sitatet...
Var det kilden din?
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Nah. Å la seg utnytte til gratis arbeid for en utleiehai er vel sjeldent spesielt smart? De flytter ut fordi huseier er en grådig pikk som ikke orker å fikse opp utleieboligene sine, hvorfor skal de da jobbe gratis for huseier? De har nok fått ny bolig og kan lene seg på den referansen neste gang. Huseier kan krysse Norge og avholde sin egen visning, passelig straff til huseier for å ha oppført seg som en pikk.
Vis hele sitatet...
Jeg forsøkte kun å nyansere problemstillingen ved å påpeke at det også er noen fordeler ved å velge å gjøre dette, i tillegg til negative. Jeg tok aldri stilling til om h'n bør gjøre dette.

Sitat av knert1 Vis innlegg
Kan dere komme med kilder på at tidligere leietager kan ansvarliggjøres på noe som helst vis?
Vis hele sitatet...
Nå har jeg ingen juridisk kompetanse og det kan derfor godt hende at jeg tar feil. Samtidig er formuleringen i husleieloven §2-3 - 2-5 slik at den også inkluderer "opplysninger gitt på utleiers vegne". Hvorvidt en da tolker det dit hen at den som holder visning på vegne av utleier også er en som uttaler seg på utleiers vegne, vet jeg ikke, men jeg ser da ikke det som usannsynlig.
Sist endret av Dibsent; 17. juli 2021 kl. 14:08.
Det er ikke ditt problem at han bor et stykke unna, det er noe han har valgt selv ved å leie ut et objekt.

For å tjene penger må man også bruke penger, folk som prøver å sno seg unna det pleier det bare å være problemer med i etterkant, så jeg ville involvert meg minst mulig.