Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 4940
Hvordan er rutinen når man blir innsatt. Hvem møter man når man ankommer, hva blir sagt og gjort? Hvordan føles det å bli sperret inne? Hvordan oppleves makt-relasjonen mellom de innsatte og ansatte? Hva slags daglige rutiner skal man gjennom?

Jeg er på utkikk etter beskrivelser av livet i et norsk fengsel: Anektdoter og kararakterbeskrivelser. Det er ifm. research til en manuskript

Jeg har lest i en forskningsrapport at privilegie-systemet i norske fengsler er problematisk, blandt annet fordi fangevokterne opptrer i flere forskjellige roller/relasjoner til fangene. I en sammenheng kan en fangevokter opptre som instruktør (terapeut) i en gruppesamtale. Her forventer de en tillitt fra de innsatte og vil gjerne høre at de erkjenner skyld og angrer seg. Senere kan samme fangevokter stå med ansvaret for hvem som skal belønnes med flere privilegier og hvem som må vente. Dessuten er erkjennelse av skyld og uttrykk for anger en av de ting som kan hjelpe en fange fort og greit gjennom en soning, mens det motsatte kan føre til at man ikke oppnår privilegier. Det er kanskje greit nok for en innsatt som har gjort noe forferdelig som han virkelig angrer på og burde føle ansvar for. Men for en innsatt som er i fengsel for en handling uten et offer, f.eks for å ha oppbevart narkotika til seg selv og venner og som ikke synes han har gjort noe galt, (eller en som har fått en alt for streng straff eller faktisk er uskyldig dømt) så må det jo føles som et svik mot seg selv å skulle innrømme en skyld og uttrykke anger, hvis man selv føler at man er den krenkede part. Det slår meg som et slags angrep på et menneskes selvrespekt og integritet og jeg kan forestille meg at det må oppleves voldsomt krenkende for enkelte. Det vil jeg gjerne høre mere om fra noen som har opplevd det.

Vil også gjerne høre historier om spesielle karakterer: Både fanger og fangevoktere som på en eller annen måte har gjør et sterkt inntrykk. Er det for eksempel fangevoktere som lar sine egne politiske overbevisninger komme i veien for integriteten av deres arbeide eller av andre grunner foreskjellsbehandler fanger? Er det fanger som kommer seg kjapt å greit gjennom priviligiesystemet fordi de er gode til å lyve/fake de holdningene som gir privilegier?

Håper det er noen der ute som har noen historier å fortelle og kan hjelp meg med å forstå hvordan det oppleves å være innsatt i et norsk fengsel.

Takk
For det første: Det heter ikke fangevokter, det heter fengselsbetjent, det heter ikke fanger men innsatte, og etaten heter kriminalomsorgen. Den er ingen som jobber i fengsel som bruker de begrepene.

Hva de insatte har gjort for å komme dit og i hvilken grad de uttrykker anger har ikke noe med den daglige driften i fengselet å gjøre, selv om risikovurdering rundt den enkelte selvsagt spiller inn på hvilket sikkerhetsnivå h*n må ha rundt seg. Fengselsbetjentene sin første prioritet er å sørge for sikkerheten, mye av dagen går til telling, låsing, følging av innsatte hit og dit, osv. Deretter handler det om at folk skal ha det ok. Straffen er å være i fengsel, betjentene har ikke som jobb å straffe de innsatte utover det. Terapeuter er de ikke, men en slags miljøarbeidere kan man kalle dem. De innsatte kan snakke med dem om personlige ting om de vil, men det er ikke lagt opp til at de skal bekjenne sine synder og sin eventuelle anger til dem som jobber der. Dersom de innsatte gjør noe ulovlig i fengselet, f eks dealer dop, tar betjentene et enkelt, formelt avhør av dem, men det er ikke deres jobb å straffe dem for det. Du kan miste privilegier av å ikke innrette deg etter reglene i fengselet.
Sist endret av *pi; 14. juni 2021 kl. 12:21.
Sitat av Skriver Vis innlegg
Hvordan er rutinen når man blir innsatt.
Vis hele sitatet...
Ulikt ut ifra hvilken avdeling. Det er arbeidsplikt i norske fengsler så stortsett jobber, man på dagtid og chiller med gutta på kveldstid før innlåsing rundt 8-tiden.

Sitat av Skriver Vis innlegg
Hvordan føles det å bli sperret inne?
Vis hele sitatet...
Veldig godt. Jeg ser på det mer som at verden blir sperret ute. Finner en ro jeg ellers ikke finner og kan kose meg med ting som jeg ellers ikke klarer, som å lese en god bok etc..

Sitat av Skriver Vis innlegg
Hvordan oppleves makt-relasjonen mellom de innsatte og ansatte?
Vis hele sitatet...
Spørs litt hvordan man ser på det. Du kan jo ikke bare gjøre som du, så skylder du på vaktene for dette kan de jo oppleves som er ubalansert maktrelasjon hvor de sitter på mer makt en deg.

På en annen side vekker de deg om morgenen, åpner og lukker dører for deg. Dette er jo noe rike mennesker ofte ansetter folk for å gjøre.
Trådstarter
8 2
Hei DrPercetion og *pi. Takk for svar. Som forfatter er jeg selvfølgelig mest interessert i det unormale og dramatiske, så det er jo den slags ting jeg fisker etter. Er det deres inntrykk at alle eller de fleste innsatte liker å være i fengsel og finner en den roen i det som du beskriver? Jeg har lest dette flere steder og jeg kan jo godt forstå denne siden av det. Men det er samtidig vanskelig å forstå at ikke frarøvelsen av frihet og den fordømmelsen som ligger bak ikke også kan vekke stress, sinne og ydmykelse hos noen, særlig hos de som ikke synes de hører hjemme der? Har dere ikke sett noen eksempler på det?

Her er et sitat fra en artikkelen skrevet av en som har sittet i fengsel i mange år:
"Forholdet mellom vaktene og de innsatte leder mot «moralsk pervertering», og fangekulturen i seg selv gjør det samme. Ribe-Nyhus utdyper hva han mener:
– Vaktene ser på de innsatte som en enhetlig gruppe. De er kriminelle og har visse egenskaper: de lyver, de stjeler og de prøver kanskje å rømme. Som innsatt blir du satt i bås og stigmatisert.
– Det fører til at innsatte oppfører seg på en spesiell måte. Du må smiske overfor vaktene. Smisking er en form for løgn. Hvis du oppfører deg bra, kan du få fordeler som for eksempel mer fri eller lettere soning. Det lønner seg å være hyggelig, det lønner seg å lage kaffe og mat til vaktene, og det lønner seg å vise seg fra en god side."

Hva tenkere om denne fremstillingen?
Sist endret av Skriver; 14. juni 2021 kl. 14:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Skriver Vis innlegg
Hei DrPercetion og *pi. Takk for svar. Som forfatter er jeg selvfølgelig mest interessert i det unormale og dramatiske, så det er jo den slags ting jeg fisker etter. Er det deres inntrykk at alle eller de fleste innsatte liker å være i fengsel og finner en den roen i det som du beskriver? Jeg har lest dette flere steder og jeg kan jo godt forstå denne siden av det. Men det er samtidig vanskelig å forstå at ikke frarøvelsen av frihet og den fordømmelsen som ligger bak ikke også kan vekke stress, sinne og ydmykelse hos noen, særlig hos de som ikke synes de hører hjemme der? Har dere ikke sett noen eksempler på det?
Vis hele sitatet...
Mange innsatte som ikke liker å være i fengsel. Personlig kan jeg ikke fordra sånne folk om de klager og lager dårlig stemming. Skal du sone lenge er det definitivt verdt å gjøre noe med dem for de gjør at tiden går like sakte for de andre rundt og det er vel sikkert hva de psykopatene der ønsker "If you can't do the time, don't do the crime"

Sitat av Skriver Vis innlegg
Her er et sitat fra en artikkelen skrevet av en som har sittet i fengsel i mange år:
"Forholdet mellom vaktene og de innsatte leder mot «moralsk pervertering», og fangekulturen i seg selv gjør det samme. Ribe-Nyhus utdyper hva han mener:
– Vaktene ser på de innsatte som en enhetlig gruppe. De er kriminelle og har visse egenskaper: de lyver, de stjeler og de prøver kanskje å rømme. Som innsatt blir du satt i bås og stigmatisert.
– Det fører til at innsatte oppfører seg på en spesiell måte. Du må smiske overfor vaktene. Smisking er en form for løgn. Hvis du oppfører deg bra, kan du få fordeler som for eksempel mer fri eller lettere soning. Det lønner seg å være hyggelig, det lønner seg å lage kaffe og mat til vaktene, og det lønner seg å vise seg fra en god side."

Hva tenkere om denne fremstillingen?
Vis hele sitatet...
Ikke gjenkjennbart. Om noen hadde smiska med vakter er det en fin måte å miste all respekt fra de andre innsatte på rekord tid.
Vaktene er glad bare man gidder snakke med dem og spesielt de yngre kvinnelige vaktene var svært kontakt søkende.

Tror fengselsbekjentene ofte har et lite givende arbeidsliv. De låser dører og følger innsatte. De innsatte er ofte ganske kognitivt reduserte. Ofte så lavt funksjonsnivå at å lage noe annen mat enn å koke nuddler eller egg blir for komplisert.

Innsatte som har det vanskelig er ofte også frekk mot vaktene fordi om du først har behov for å være ufin er det bedre å være det mot en vakt, enn en annen innsatt du etterpå skal stå på kjøkkenet å kutte grønnsaker med
Trådstarter
8 2
Takk igjen for din innsikt DrPerception. Er det riktig at det er forskjellige programmer eller samtalegrupper man kan delta i? Hvordan foregår det? Hvem styrer samtalen? Hva snakkes det om? Er det bra?
▼ ... over et år senere ... ▼
Lurer du fremdeles på ting, så kan jeg kanskje bistå deg.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av DrPerception Vis innlegg
Ulikt ut ifra hvilken avdeling. Det er arbeidsplikt i norske fengsler så stortsett jobber, man på dagtid
Vis hele sitatet...
Hvordan blir dette hvis man er ufør?

Sitat av Steelseries87 Vis innlegg
Lurer du fremdeles på ting, så kan jeg kanskje bistå deg.
Vis hele sitatet...
Kanskje du kan bistå meg i stedet. Så ikke at tråden var flere år gammel.
Sist endret av vindaloo; 5. mars 2023 kl. 02:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det er en høy andel personer der inne med lett psykisk utviklingshemming, personer du egentlig bare oppfatter som umodne og rare så i begynnelsen legger du ikke noe mer i det før man merker at det er noe annet der....
Sist endret av Bjørneboe; 5. mars 2023 kl. 14:29.
BRAND ∞ STRONG
Hvordan er det med arbeidsplikten i fengselet hvis man er ufør. Jobb/ikke jobb?
De gir deg greit med slingringsmonn vis du har tydelige problemer,mentalt eller fysisk.
Stort sett blir du satt til å hjelpe gangutten,det kan da være å brette kluter,sette på kaffe.Bytte på å vaske gulvet osv..

Alle kan gjøre noe,si !
Sist endret av Bjørneboe; 5. mars 2023 kl. 14:36.
Det er ikke arbeidsplikt lengre, men det er aktivitetsplikt.. Det er ikke noe voldsomme greier om du ikke ønsker å gjøre noe, alt teller som aktivitet.
BRAND ∞ STRONG
Prosessen med å avklare varig nedsatt arbeidsevne hos NAV/leger/psykologer i forbindelse med uføre saker
er jo ofte lang og omfattende. Rart hvis de bare kan overprøve de vurderingene.
Det er nok derfor det ikke er arbeidsplikt lengre. Aktivitetsplikt er ganske mildt kan du si. Det er også mulighet for å være sykemeldt der inne. Du må ikke jobbe med mindre du ønsker det.
For å ta et eksempel så hadde man på Hof en egen gruppe med insatte som stemplet pallene (!)
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Bjørneboe Vis innlegg
..egen gruppe med insatte som stemplet pallene (!)
Vis hele sitatet...
Lett å bli stemplet som arbeidssky da..
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Lett å bli stemplet som arbeidssky da..
Vis hele sitatet...
Har du vært slem gutt, skal du i fengsel?? :'(
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Hidden_sniper Vis innlegg
Har du vært slem gutt, skal du i fengsel?? :'(
Vis hele sitatet...
Nei spurte mest av nysgjerrighet siden jeg ikke har noen egen erfaring.
Sist endret av vindaloo; 5. mars 2023 kl. 16:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hva lurer du på da vindaloo?

Er man ufør, så har man ikke aktivitetsplikt. Kan også nevnes at det kun er domfelte som har aktivitetsplikt i fengsel. Varetekt har ikke noen aktivitetsplikt.
Sist endret av Steelseries87; 5. mars 2023 kl. 21:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Var 1mnd i fengsel (Bergen). Var ganske chill. Eget rom med seng, kjøleskap, kabel TV, bord, stol, bad /m dusj (ingen badekar). Man deler fellesareale som stue og kjøkken med opp til... 8 andre insatte tror jeg det var.

De ansatte var veldig hyggelige og oppegående folk. Snakket mye gaming osv. med noen av betjentene. Var en positiv opplevelse for min del. Fikk skryt for at jeg var høflig og dannet da. Så kanskje det hjalp på - mtp hvordan jeg selv ble behandlet av fengselsbetjentene. Tipper det er mange aggresive kjipe folk som er kriminelle så mulig at jeg fikk mer tilbake fordi jeg ikke var "helt sprengt" som mange andre insatte.

Kan ikke snakke fra erfaring mtp. langt opphold eller andre steder i landet. Men i Bergen fengsel var de som jobbet der i kriminalomsorgen helt awesome. Profesjonell, hyggelige, kule folk i kriminalomsorgen der ihvertfall. Kom godt overens med de jeg satt inne med og. Brøt isen første dagen med å spøke med om jeg måtte lage en shiv av tannbørsten for å forsvare meg med