Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 4037
Bare en gang til?
Drsskkr's Avatar
Halla freaks lyst og servere noen kompiser med noe god drikke på en søndagskveld

Har mest øl liggende i kjøleskapet og har lyst og lage noe godt ute av det fordi jeg har mangel på sprit akkurat nå. Jeg elsker øl men har lyst og lage noe drink/cider ute av det. Har noen noe tips hva jeg kan blande i ølen for og gjøre den ekstra god og få en veldig sommervibe av øllen?

Kan være frukt eller noe anne smakstilsetning jeg kan kjøpe på butikken!
Du kan lage Shandy.
Bare en gang til?
Drsskkr's Avatar
Trådstarter
Sitat av 420master Vis innlegg
Hvordan våger du! Kan kanskje prøve noe ingefærbrus eller noe da... kommer bare på brennevin egentlig haha
Vis hele sitatet...
Jeg kan fikse litt sprit og heimbrent men vil ta det rolig på en søndag og grille litt med kompiser og chille med noen hjemmelagde drinks med øl
Såpekoker av rang
Mitt beste tips: Hell det i ølglass (eller ikke) og server. Det hadde jeg blitt veldig glad for. Øl er best som øl. Hvis du må prøve noe kan du ha i litt sitron eller lime, men litt kjipt å være keen på en rolig, kald pils med gutta, og når du får den er den blanda ut med noe ingen ba om.
Jeg er rimelig overbevist om at det smaker best ved 35° C og 100% RH, men du kan prøve colombiansk michelada.

Du trenger lyst øl, lime, salt, og is. Fukt toppen av glasset og dypp i grovt salt, juice fra en halv lime og resten øl. Ha i isen til slutt så slipper du at ølen blir flat før servering. Det er godt med frosne mangobiter også.
Bare en gang til?
Drsskkr's Avatar
Trådstarter
Takk for svar folkens skal oppdatere hva jeg synes er best av drinkene
En del øl + en del ekte cider
(Sommersby eller Hardanger etc)
A snakebite is an alcoholic drink from the United Kingdom. Traditionally, it is made with equal parts of lager and cider.

eller:
En halv lime og to dråper chilli (tabasco el) i en halvliter øl. Passer til grillmat, taco etc.

Husk å servere hva enn du lager iskaldt.
Sist endret av fustercluck; 9. mai 2021 kl. 20:31.
Snakebite, shandy og Michelada er alle bra. Mexican bulldog er også supernice
χρωματικός
Chromatics's Avatar
Server øl i glass og hell oppi ca. 1-2 spiseskjeer med bringebærsaft eller eller solbærsirup

Dette er faktisk veldig vanlig ved de fleste ølserveringer / barer i Polen.
Dem har pumpeflasker med forskjellige siruper og spør alltid om du skal ha noe saft i glasset.
Vet ikke om noen drinker. Liker å drikke shandy for å reparere på ferie f.eks. Frister ikke alltid med pils før lunch når du er fyllesyk.

Ellers er et bra triks å ha en liten dram med campari i halvlitern hvis du begynner å gå lei ølsmaken.
Ingefær og lime
hm jeg tenker vel at øldrinker er for spesielt interesserte. har fått servert noen slag ved ymse anledninger men har ennå tilgode å bli veldig begeistret. Ei dame fra UK jeg hang med tidligere pleide å blande ale og cider halvt om halvt. Hun likte det veldig godt. For meg ble det litt feil. Om hun hadde for lite ale el guiness så blandet hun pils og ale el pils og guiness halvt om halvt, den var faktisk veldig fin. Også smakt noen fruktige greier der det ble brukt krydder, epler og rosiner. Det går jo ned og man kan jo drikke det. Men det er jo ikke feil å bare ta seg en helt vanlig øl liksom. Også er det jo flere øldrinker med brennevin, feks Jägershot senket i halvliter'n. Jeg tar helst Jäger for seg og øl etterpå. Men folk er forskjellige. Men å servere øldrinker til random venner har jeg liten tro på. Til det er vel øldrinker for spesielt?
En klassiker er "Paloma" også kalt "puta barata". En shot tequila i ei flaske øl og litt sirup med valgfri smak
Sitat av zoober Vis innlegg
En klassiker er "Paloma" også kalt "puta barata". En shot tequila i ei flaske øl og litt sirup med valgfri smak
Vis hele sitatet...
Hvor har du dette fra?
En paloma er noe helt annet, en tequila-drink med grapefrukt-basert blandevann.
Finner heller ikke puta barata nevnt noe sted som en drink.

Ikke vondt ment liksom, men en faktisk oppskrift hadde jo vært på sin plass når man ikke finner det du skriver nevnt noe sted..?
Sist endret av moret; 11. mai 2021 kl. 18:26.
BRAND ∞ STRONG
Det er vist noe som heter det.
Mexican Beer Paloma Cocktail
  • 1 tablespoon liquid chamoy
  • 1 tablespoon fine granulated pink salt
  • 4 cups crushed or frappe ice
  • 1 cup grapefruit juice
  • 2 ounces tequila blanco Casa Noble
  • 1 bottle Corona Light beer iced cold
  • 1 pink grapefruit sliced
  • 1 lime sliced
  • 2 decorative wooden sticks for cocktails

+
også med øl laget på grapefrukt
Sist endret av vindaloo; 11. mai 2021 kl. 18:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Det er vist noe som heter det.
Mexican Beer Paloma Cocktail
  • 1 tablespoon liquid chamoy
  • 1 tablespoon fine granulated pink salt
  • 4 cups crushed or frappe ice
  • 1 cup grapefruit juice
  • 2 ounces tequila blanco Casa Noble
  • 1 bottle Corona Light beer iced cold
  • 1 pink grapefruit sliced
  • 1 lime sliced
  • 2 decorative wooden sticks for cocktails
Vis hele sitatet...
Se det, litt mer involvert enn nevnt. Men looks good
Sitat av moret Vis innlegg
Hvor har du dette fra?
En paloma er noe helt annet, en tequila-drink med grapefrukt-basert blandevann.
Finner heller ikke puta barata nevnt noe sted som en drink.

Ikke vondt ment liksom, men en faktisk oppskrift hadde jo vært på sin plass når man ikke finner det du skriver nevnt noe sted..?
Vis hele sitatet...
Dette er en lokal drink fra et sted jeg besøkte. Jeg husket feil da jeg kalte det "paloma", de kalte det "una burra".
Oppskriften var stort sett det jeg skrev, men for å presisere nærmere;
Ei flaske med Sol-øl (evt corona), man heller ut akkurat nok øl til at man får fyllt på med ca 1 shot tequila, sitron/lime og en dasj med sirup av ønsket smak. Gjerne med en bit lime i tuten.
https://www.youtube.com/watch?v=ZNWjLmDJFQ4
Sist endret av zoober; 11. mai 2021 kl. 18:39.
Colaweizen er populær i Tyskland. Du blander hvete øl og cola. Smaker fresht på varme sommerdager.

Også har de vel radler som er øl blandet med apelsinsaft? Navnet kommer av at man gjerne tok en radler når man var ute på fahrraden.(sykkelen)
Like deler limonade og øl. I praksis: drikk en halv øl fra ølglass (kjapt), hell deretter limonaden/smirnoff i ølglasset og nyt en ‘shandy’ eller som de sier i Tyskland, ‘radler’
Gin Tonic, med en liten slump øl oppi er veldig godt!
Kom på en til, skikkelig tragisk en. Campari, øl, en klunk farris og isbiter. Og om du synes campari er trist alene, så blir den en virkelig taper sammen med øl, farris og isbiter.

Må si at jeg ennå har tilgode å se noe i tråden som jeg får veldig lyst på.
Drinken ulvehyl er en klassikker. 50/50 øl og chamagne, eller muderende bobler av noe med eple
Jeg bruker Seidel øl og opera champagne. Det for å skildre first price, fattig "alkis" stemning..
Det vi brukte da vi var russ var å ha hjemmebrent i øl på. Jævlig i starten men så venner seg man på det. Turboøl.
Det er så my godt øl i så mange varianter så jeg nyter heller en pils, ale, hveteøl eller IPA slik den er evt. tar jeg en lik type øl fra andre produsenter så jeg kan merke hva forskjellene er og hva som passer min smak best. Er mange gode drinker, mye godt brennevin, noen få gode likører og som sagt mye godt øl. Men det betyr ikke at man bør presse alt dette ned i samme glass. Man kan godt bare nyte sin øl, og samtidig ha et glass brennevin, likør eller vin på bordet. Så får en nyte hver enhet for seg, og klarer å skille smakene. Og trenger man raskere opptak kan en øke tempoet eller ta en ekstra enhet brennevin. Heimert i øl har jeg aldri forsøkt, og kan jeg på ingen måte tenke meg er en bra kombinasjon. Heimert'n den er monogam med kaffe, et ekteskap for evigheten.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Putt en sylteagurk oppi
Sist endret av Bothrops; 17. mai 2021 kl. 20:51.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Det er vist noe som heter det.
Mexican Beer Paloma Cocktail
  • 1 tablespoon liquid chamoy
  • 1 tablespoon fine granulated pink salt
  • 4 cups crushed or frappe ice
  • 1 cup grapefruit juice
  • 2 ounces tequila blanco Casa Noble
  • 1 bottle Corona Light beer iced cold
  • 1 pink grapefruit sliced
  • 1 lime sliced
  • 2 decorative wooden sticks for cocktails

+
også med øl laget på grapefrukt
Vis hele sitatet...
Får man tak i chamoy i norge? Har aldri hørt om denne drinken.

Michelada mer vanlig her i Mexico. https://everintransit.com/mexican-michelada-recipe/. Smaker hesteræv, spør du meg, men nå liker jeg hverken øl eller tomatjuice. Regner med Tajin i pulverform er mulig å oppdrive i butikker som fører mexikanske varer.
Sist endret av nso; 17. mai 2021 kl. 21:57.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av nso Vis innlegg
Får man tak i chamoy i norge?
Vis hele sitatet...
Vet ikke.

Jeg postet oppskriften mest fordi det oppsto ett spørsmål rundt
øl/ikke øl i en Paloma Cocktail. Fant en hvor øl inngikk, i tillegg til en lagd med øl brygget på grapefrukt.
Personlig liker jeg best øl og sprit hver for seg, men akkurat Mexican Beer Paloma Cocktail syns jeg så ut til å ha potensiale

Link til oppskriften
Sist endret av vindaloo; 17. mai 2021 kl. 22:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.