Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 5960
hei, jeg gjorde noe dumt i går. tok en vare til rundt 200 kroner fra en butikk i går. når jeg gikk ut av senteret så kom en vekter og ba meg bli med. ble anmeldt og skrev under. ble fortalt i dag av en kompis av hvis jeg ikke skrev under så hadde det sikkert blitt henlagt.
men jeg skrev også under på at jeg ikke anerkjente det jeg ble anmeldt for.

tror dere saken vil bli henlagt da? har ingenting på rullebladet fra før. er nesten 30 år. hadde vært nice å slippe bot.....
Kommer helt an på hva slags beviser de har. Om de har deg utføre synlig tyveri på film så er det jo lite jobb for politiet å opprette sak mot deg på det.

Hvis det blir ord mot ord så bare nekt. Retten kan ikke dømme deg hvis det fins en sjanse for at det hele er en misforståelse.
tja, på det arket han vekteren skrev på så sto det de hadde meg på kamera. ja ja får bare vente å se hva som skjer. hvor lang tid pleier slike saker å ta før man får noe brev eller bot?
Det kan ta noe tid, men blir nesten garantert henlagt.
Naskeri er stjeling av verdi over 1500kr, noen steder 2000kr.
Tyveri er stjeling av verdi over det beløpet. Naskeri og tyveri har forskjellige strafferammer og alvorlighetsgrad. Så det kan nok tenkes at saken blir henlagt hvis du får en bot i posten som du da nekter å vedta.
Så nasking er da en forseelse mens tyveri er en forbrytelse.
Sist endret av Teacherpreacher; 9. desember 2020 kl. 19:24.
Anonym bruker
"Tom Slattenpatte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hadde du vært 15 så hadde det blitt henlagt. Tipper du får krav om erstatning fra butikken mot at de ikke straffeforfølger deg siden beløpet er så lavt.

Litt spess å stjele småtterier når man er 30 år da. Go hard or go home
Anonym bruker
"Overrasket Hest"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kan jeg spørre hva og hvorfor du bestemte deg for å stjele en vare til 200kr??
hvis dere så absolutt vil vite hvorfor, så var det lang kø i kassa og jeg hadde dårlig tid så tenkte ja ja fuck it så putta varen i lomma. det var en lue forresten. "trengte" den siden jeg skulle jobbe ute på kvelden. da har jeg lært å ikke gi så faen i fremtiden, selv om det mest sannsynlig blir en dyr lærepenge.
Anonym bruker
"Tom Slattenpatte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av infant_slug Vis innlegg
hvis dere så absolutt vil vite hvorfor, så var det lang kø i kassa og jeg hadde dårlig tid så tenkte ja ja fuck it så putta varen i lomma. det var en lue forresten. "trengte" den siden jeg skulle jobbe ute på kvelden. da har jeg lært å ikke gi så faen i fremtiden, selv om det mest sannsynlig blir en dyr lærepenge.
Vis hele sitatet...
Så søtt egentlig, litt som gamle damer som stjeler kattemat. Sånn helt trivielt og noe man trenger ikke bare godis. Ta kontakt med butikken å si at du vil gjøre opp for deg og løse saken i konfliktrådet. Det fikk jeg men var riktig nok 16
ironien med alt er jo at jeg kom over 1 time sent til jobben og uten lue........
skrev på anmeldelsen at jeg ikke ville ha saken i konfliksrådet og jeg tror ikke de lar voksne menn gjøre sånt uansett hehe
Anonym bruker
"Ekstravagant Sau"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Vil tenke meg at det blir henlagt, i værstefall bot.
Anonym bruker
"Tom Slattenpatte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av infant_slug Vis innlegg
ironien med alt er jo at jeg kom over 1 time sent til jobben og uten lue........
skrev på anmeldelsen at jeg ikke ville ha saken i konfliksrådet og jeg tror ikke de lar voksne menn gjøre sånt uansett hehe
Vis hele sitatet...
Konfliktrådet er for alle. Verdt å vite
Du har i hvertfall plukket opp en lærdom, å må betale minst 1 pris for det mtp hvor flaut dette må føles, og du har min medfølelse. Ta det med deg og ta kontakt med butikken. Fortell det du skrev her, og hvordan du føler deg nå som du fikk reflektert litt over det, og tilby deg å gjøre opp for lua direkte.

Møter du opp som et menneske som ønsker å rette en feil, så møter du kanskje et menneske som forstår at mennesker kan gjøre feil iblandt

Konfliktrådet er der for hvem som trenger det, ikke bare ungdom.

Lykke til!
Anonym bruker
"Sprudlende Kyklop"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
er vell egentlig bare å gå tilbake etter jobb også forklare situasjonen med at du skulle rekke jobb, lang kø, bla bla... så skulle du komme tilbake og betale, men vekteren trodde ikke på det, så nå sitter jeg her med anmeldelse, det beste er om det skjedde dagen etterpå.

høres dog ut som dette er ca 3-5 dager gammelt og da er det _kanskje_ for sent.
Sitat av infant_slug Vis innlegg
hvis dere så absolutt vil vite hvorfor, så var det lang kø i kassa og jeg hadde dårlig tid så tenkte ja ja fuck it så putta varen i lomma. det var en lue forresten. "trengte" den siden jeg skulle jobbe ute på kvelden. da har jeg lært å ikke gi så faen i fremtiden, selv om det mest sannsynlig blir en dyr lærepenge.
Vis hele sitatet...
De aller aller fleste av oss har jo brutt noen lover i løpet av årenes løp, ofte kommer vi unna med det også. Driter i å bruke blinkelys, kjører for fort, eller sniker på trikken.

Er det ikke nettopp slik det er for de fleste som bryter lover og regler, at de der og da finner måter å rettferdiggjøre handling sin og dermed nesten føler det er på sin plass å begå lovbrudd? Om jeg kjører for fort så tenker jeg at nå har jeg dårlig tid gitt, må bare kjippe på litt og komme fortere fram for nå var køen uendelig treig. Det gir meg jo ikke mer rett, jeg burde planlagt bedre eller bare tatt konsekvensen av dårlig planlegging og gitt beskjed om jeg blir sen.

Du får nå bare ta det som måtte komme. Skjønner dette er kjipt men noe inne i hodet burde jo satt på bremsen idet du fikk ideen om å stappe varen i lommen og forlate butikken. Naskeri straffes ikke veldig hardt så dette er jo ikke noe du må fortelle andre om. Betal forelegget og gjør lite ut av det hele og forsøk å tenke deg om en ekstra gang om du skulle bli fristet. Dette kan du bare holde for deg selv og la passere i stillhet. Med mindre du skal ha jobb som krever utvidet vandel vil sikkert aldri noen andre finne ut av naskeriet. Om du har mannsmot nok så kan du forsøke å stikke innom butikken og ta en prat med sjefen der. Kanskje kan dere gjøre opp uten anmeldelse? Tilby deg å stille til varetelling, eller ta noen kvelder med å knuse pappesker eller noe slikt?
Sist endret av _abc_; 9. desember 2020 kl. 22:47.
Det du risikerer er å bli nektet adgang på senteret framover. Ikke bare den butikken men hele senteret.
Anonym bruker
"Sprudlende Kyklop"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Det du risikerer er å bli nektet adgang på senteret framover. Ikke bare den butikken men hele senteret.
Vis hele sitatet...
riktig.
Hadde han betalt med en gang etterpå og vært høflig(sier ikke at du ikke var det) så hadde kanskje vekteren latt deg gå med advarsel eller noe sånt.
Ikke betal bota, det er en hel Insider episode om hvor mye du kan stjele, osv, du kan stjele for millioner systematisk uten å måtte sitte inne lenge, 200kr blir henlagt.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av sondreavik Vis innlegg
Ikke betal bota, det er en hel Insider episode om hvor mye du kan stjele, osv, du kan stjele for millioner systematisk uten å måtte sitte inne lenge, 200kr blir henlagt.
Vis hele sitatet...
Du er klar over at bøter kan tvangsinndrivast gjennom t.d. lønnstrekk?
Sitat av Toreokjeks Vis innlegg
Du har i hvertfall plukket opp en lærdom, å må betale minst 1 pris for det mtp hvor flaut dette må føles, og du har min medfølelse.

Lykke til!
Vis hele sitatet...
Ut fra denne posten, så ser det vel ikke akkurat ut som om at har lært noe som helst.


Jeg sier som han syklisten som fikk "vindusspyler" i ansiktet; "eg håpar du får bot".
Anonym bruker
"Engstelig Levitan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Butikken du stjal fra gidder sannsynligvis ikke å anmelde, om de gjør det vil ikke tyveriet bli en sak som politiet heller tar så seriøst heller.
Om du får en bot- betal den og ferdig med den saken.
Skjønner godt at du prøvde å få med deg en lue når køen var for lang, på en kald dag, jeg.
Hører folk sier at den blir henlagt. Men i mine yngre dager har jeg blitt tatt for nasking i pillerus ved flere anledninger. Det har aldri blitt henlagt og jeg har alltid nektet.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av skrpappa Vis innlegg
Hører folk sier at den blir henlagt. Men i mine yngre dager har jeg blitt tatt for nasking i pillerus ved flere anledninger. Det har aldri blitt henlagt og jeg har alltid nektet.
Vis hele sitatet...
sååå.. hva ble da utfallet alle de gangene du nektet?
Sitat av Jokkerella Vis innlegg
sååå.. hva ble da utfallet alle de gangene du nektet?
Vis hele sitatet...
Haha.. ja, utfallet hadde kanskje vært greit å få med i kommentaren min. Jeg ble dømt for alt, fikk bot. De hadde meg på overvåkningskamera. Sakene ble tatt i retten hvor litt større saker var på agendaen.
Sist endret av skrpappa; 29. desember 2020 kl. 18:51.
fikk forresten en påtaleunnlatelse posten i dag burde jeg tørre å klage? skulle gjerne hatt rent rulleblad