Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 3071
Hei.
Jeg har en transformator liggende hvor det eneste jeg vet om den er at primærspolen er beregnet for 230 V.
På ledningene fra sekundærspolen måler jeg 30 volt med voltmeteret på vekselstrøm.
Etter transformatoren er det en likeretter, stiller voltmeteret på likestrøm og måler etter likeretteren.
Nå står det plutslig 40 volt på voltmeteret.
Hvordan kan likeretteren få volten til å øke?
Kan det være multimeteret mitt som måler feil eller noe annet?
Iriterer meg litt nå som jeg trenger 30 volt likestrøm...
Hva slags likeretter er det det er snakk om?
multimeteret ditt måler effektivverdi av vekselsspenningen før likeretteren, når spenningen går gjennom likeretteren så blir spenningen ut toppspenningen på svingningene til vekselsspenningen. sånn ca. kort forklart
når du måler vekselstrøm, måler du rms (root mean square), når du måler likestrøm, måler du peak-to-peak
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Kort sagt er forklaringa at på vekselstrøm er det effektivverdien som er interessant. Om du ser på en sinus så er 0-topp-spenninga sqrt(2)*V_rms. Om du har 30V*sqrt(2) blir det 42.42V, og det du får ut når du likeretter og glatter spenninga di. I tillegg har du tap på 0.7V per likeretterdiode - 1.4V for heilbølge. Det gir ei spenning på omlag 40V.

For å få 30VDC må du kjøre inn ~22VRMS, og glatte denne tilfredsstillande...

Følgande figur forklarer et par essensielle begrep:
Takk for svar alle fire.
Jeg får prøve å sette meg inn i svaret, er interressert i elektronikk men har ikke så mye utdannelse i det.
Sitat av Scr0tum
Hva slags likeretter er det det er snakk om?
Vis hele sitatet...
En sånn ferdiglaget med trolig fire dioder inni, ser litt ut som denne:
http://www.clasohlson.no/Archive/Ima...150340_290.jpg
brulikeretter, altså helbølge. halvbølge er nasty....
Sist endret av VivaLatrina; 8. oktober 2008 kl. 17:35.