Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  39 3440
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
I dag skriv NRK Sogn & Fjordane at flyplasstilsette har slutta pga. tåpelege sikkerheitsreglar, og dreg m.a fram væskeforbudet som idioti.

Ein annan som skriv mykje om dette er Bruce Schneier.

Eg deler forsåvidt det synet Schneier står for: ved å skjerpe sikkerheta på eit punkt flyttar ein terroristane sitt fokus til eit anna punkt, som vi ikkje har sikra oss mot. Det blir variant av det kjente spelet Whack-a-mole, som etter mi meining er omtrent like underhaldande som runking med sandpapir.

Andre eksempel er jo det idiotiske fokuset på folk som nevner ordet bombe i sikkerhetskontrollen - greit nok, det er totalt idiotisk å gjere det, men det er endå meir idiotisk å bruke det som indikator for noko. Det er jo trossalt ikkje tilfeldige amatører som er det antatte problemet, men terrorister som har gjort heimeleksa si. Vi kan vel difor gå ut i frå at dei ikkje er så blåst at dei babler i veg om bomber?

Dessuten så er slike idiotiske sikkerhetstiltak å la seg terrorisere. Formålet med terrorisme er å skremme, og ved å innføre slike tiltak demonstrerer vi klart og tydleg at vi let oss skremme. Kvifor held vi på med slikt då? Kvifor viser vi ikkje at vi er modige og tør å bruke pengane på ekte sikkerhet, istaden for whack-a-mole? Kvifor brukar ikkje vi pengane på potensielt nyttige ting, slik som å køyre all innsjekka bagasje gjennom et vakuum-kammer for å detonere eventuelle bomber som er innstilt på å gå av ved lavt trykk? Det vil neppe koste så forferdeleg mykje pengar, men vil vere rimeleg effektivt. El Al, israelske flyselskapet, gjer dette.

I heile tatt: El Al har hatt et reelt problem med terrorisme ombord i sine fly, fordi dei er /flag carrier/ for ein kontroversiell stat. Dei har innført pansra cockpitdører som kun kan opnast frå innsida, slik at kapringer blir vanskelig. Dei har nytta/nytter undertrykkskammer, og har blitt kapra _kun_ en gang, trass fleire forsøk enn dei fleste andre flyselskap.

Men pansra cockpitdører er ikkje blitt påbudt i norge, eller andre land. Ein grunn eg har høyrt for dette er vekta og kostnaden. Så prisen, som i det tilfellet må betalast av flyselskapet, blir for høg. Men å bruke milliarder på sikkerhetsteater er ok, så lenge staten betaler...
Det jeg syns er tøys med sikkerhtskontrollen, er at pilotene blir kontrollert...

Ikke bare har piloten(e) muligheten til å fly i en fjellvegg, det er også en brannøks i copiten!

Kilde.
Sist endret av Turbolego; 4. desember 2007 kl. 14:03.
Hvorfor i all verden skal man finkjemme all bagasje og alle passasjerer ved check point på en flyplass? Kontrollene er der mest for syns skyld. Dersom noen hadde ønsket å sprenge et fly som går fra Tromsø til Alta hadde de selvsagt klart det. Sist jeg fløy hadde jeg med meg en halv liter vann gjennom kontrollen. Den ble drukket på flyet.

Ok at man faktisk gjennomfører slike sikkerhetskontroller, men jo mer nøye kontrollene er, jo mer ler jeg av de som faktisk tror det hjelper mot noe annet enn å skape trygghet for de som evt. har flyskrekk med terroristskrekk.
Hei!

Syns sikkerhetskontrollen etc er ganske meningsløs. Hvis du er terrorist og skal kapre et fly, prøver du ikke å ta med deg et sverd ellerno om bord på flyet. Det er mange andre løsninger; er jo bare å kjøpe en flaske med et eller annet, og knuse den. Perfektt til å knerte irriterende flyvertinner og andre passasjerer.

Man ser jo også at terroristene ikke alltid tar fly, men også tog og annen offentlig transport (Madrid-togene, og turistbussene i London). Hvis terroristene vil, kan de og ingen kan stoppe dem.

Tobbelulle

Edit: Lefsegokk kom meg visst i forkjøpet
Sist endret av tobbelulle; 4. desember 2007 kl. 14:12.
væske forbudet er også temmelig tåpelig, tror noen ville lagt merke til om noen satt ved siden av deg med kjemisett og begynne å blande en bombe. Eller en tar med seg en plastpose han er litt noia for inn på do. Folk legger merke til ting, og hvem begynner med dette på en 20 min lang flytur?

Kontroll av ansatte på flyet er også litt spesielt, uansett om de har med seg hjelpemidler eller ikke ville de nok klart å kapre/ødelegge for flyet som bl.a. Turbolego sier.
Tror terroristene har tilgang plastisk sprengstoff uansett
I usa kan hvem som helst med våpenlisens (Al Quida?) kjøpe en 50 cal. sniper-rifle til "jakt og fiske"...

Det er en underskriftskampanje mot at 50 cal. sniper-rifler skal være fritt tilgjengelig for almenheten her: http://www.50caliberterror.com/index2.html



Her er en artikkel fra amerikanske CBS om terrorister kan bruke 50 cal. sniper-rifler til å skyte ned fly... Link

http://wwwimage.cbsnews.com/images/2005/01/09/image665709g.jpg

Hadde jeg planlagt et angrep mot amerikanse fly, hadde jeg foretatt meg det i en liten søt cruiser på havet litt utenfor en stor flyplass...
Sist endret av Turbolego; 4. desember 2007 kl. 14:27.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Trådstarter Donor
Turbolego, å sjekke alle gir perfekt meining. Ellers ville jo ein med falskt ID-kort og pilotuniform kunne snike seg gjennom, overrekke våpen, og forsvinne. Med god timing er flyet i lufta før alarmen om falsk pilot går.

Skal ein først sjekke er det idioti å ikkje sjekke alle, inkludert piloter. Dersom det er eit hull i eit sikkerhetssystem, så blir det utnytta. I dette tilfellet vil manglande sjekk av piloter vere eit ekstra hull å utnytte, og altså eit ekstra moment som kan gå galt.
Husker at før fikk du biffkniver hvis du bestillte biff på restaurangen innenfor sikkerhetsområdet, er det ennå slik?
Sitat av vidarlo
Turbolego, å sjekke alle gir perfekt meining. Ellers ville jo ein med falskt ID-kort og pilotuniform kunne snike seg gjennom, overrekke våpen, og forsvinne. Med god timing er flyet i lufta før alarmen om falsk pilot går.

Skal ein først sjekke er det idioti å ikkje sjekke alle, inkludert piloter. Dersom det er eit hull i eit sikkerhetssystem, så blir det utnytta. I dette tilfellet vil manglande sjekk av piloter vere eit ekstra hull å utnytte, og altså eit ekstra moment som kan gå galt.
Vis hele sitatet...
tja... ville ikke et falskt ID-kort som flymekaniker eller bagasje-løfter være enda mer ideelt?

Plante en bombe inni flyet?

Så slipper terroristene strevet med å skyte alle på flyet som prøver å forhindre angrepet + at de slipper å gå i døden selv?

var det ikke en jornalist i england som gjorde et slikt stunt for en tid siden?
utga seg for å jobbe på flystripa?
Sist endret av Turbolego; 4. desember 2007 kl. 15:10.
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
Er bare piloter og flyvertinner som får gå gjennom sikkerhets kontrollen. Resten av ansatte må gå gjennom andre dører, som da har en sikkerhets lås, der kort eller kodebrikke må brukes. Det er ikke så lett vøttu

Men skal si meg enig på at rutiner kan svikte lett på flyplasser. Har sett masse artikkler på folk som har fått gjennom alt fra vann, til annet ulovlig. Men en bombe er ikke like lett å få igjennom. De vet hva de skal se etter.

Var gjort noen tester i america tror jeg, der agenter hadde kommet seg gjennom kontrollen med alt mulig, og fleste hadde ikke blitt stoppet.
Men nå kommer det røngten sjekk og andre systemer, så vi får håpe på at sikkerheten bedrer seg
Hvis du kan anatomien til menneskers kropp er det en enkel sak å leke ninja i et fly å ta over det.
Sitat av Turbolego
tja... ville ikke et falskt ID-kort som flymekaniker eller bagasje-løfter være enda mer ideelt?

Plante en bombe inni flyet?

Så slipper terroristene strevet med å skyte alle på flyet som prøver å forhindre angrepet + at de slipper å gå i døden selv?

var det ikke en jornalist i england som gjorde et slikt stunt for en tid siden?
utga seg for å jobbe på flystripa?
Vis hele sitatet...

Man må også som flymekanikere og bagasjeløftere gå gjennom sikkerhetskontrollen... så det skal i prinsippet ikke gå.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Trådstarter Donor
Stickyshift, ok. Då får Mr. Terrorist la vere å slå til mot fly neste gang, og heller ta en full bybuss med 80 personer ombord. Big deal liksom. Sparer tilogmed en god del på biletten på det.
Hvem trenger falskt ID-kort? Da jeg var i millitæret hadde vi ID som slapp oss gjennom sikkerhetskontrollen uten sjekk. Hva om jeg hadde lyst til å sprenge noe da?
Eller sprenge seg selv i lufta i køa til sikkerhetskontrollen. På en god dag kan du få med deg flere mennesker enn hva du ville klart i en overlastet 747...
Eller bare ta colorline. Hvis du er heldig og smart klarer du nok å drepe de fleste om bord i tillegg til selve ferga. Er vel et par jumbojet'er med mennesker om bord der (i hvertfall i julebordstida)

Tobbelulle
JEg fatter ikke helt hvorfor 4-5 folk ikke bare jogger inn på flyplassen med koferten full i bombe, og blåser seg selv i fillebiter på forskjeldige steder i bygningen.

Da ville flyplassen sansynlig vis vere lite i bruk den nermeste tiden.
Eller et kjøpesenter på en lørdags formidag?

Eller kansje enda bedre.. hvorfor ikke ta og gjøre det på en skikkelig skala?

Jeg tenker 200 folk, i New York, med eksplosiver, på strategiske posisjoner, og klokken 13:37 sprenger alle!

Men angående sikkerhetskontroll på flyplasser så syntes jeg det er ganske tåpeig at de skal bruke så mye penger og tid på noe, i steden for og bruke litt mere penger og litt mere tid på og sikre så det holder, og funker.

Som sagt, hviss jeg var terorist, er et fly det siste stedet jeg ville bombet/Kapret/Drept/Styrtet osv, jeg ville tatt noe med flere mennesker og mindre sikkerhet.
Sitat av Hardcore
JEg fatter ikke helt hvorfor 4-5 folk ikke bare jogger inn på flyplassen med koferten full i bombe, og blåser seg selv i fillebiter på forskjeldige steder i bygningen.

Da ville flyplassen sansynlig vis vere lite i bruk den nermeste tiden.
Eller et kjøpesenter på en lørdags formidag?

Eller kansje enda bedre.. hvorfor ikke ta og gjøre det på en skikkelig skala?

Jeg tenker 200 folk, i New York, med eksplosiver, på strategiske posisjoner, og klokken 13:37 sprenger alle!

Men angående sikkerhetskontroll på flyplasser så syntes jeg det er ganske tåpeig at de skal bruke så mye penger og tid på noe, i steden for og bruke litt mere penger og litt mere tid på og sikre så det holder, og funker.

Som sagt, hviss jeg var terorist, er et fly det siste stedet jeg ville bombet/Kapret/Drept/Styrtet osv, jeg ville tatt noe med flere mennesker og mindre sikkerhet.
Vis hele sitatet...
Hvis dette skjer så vet ivertfall politiet hvem som har klekket ut denne planen :P

Stikk til sensation ta med deg 9 stykker og noe bra sprengstoff, gå å plasser dere på strategiske posisjoner (som ble nevnt tidligere) og blås av stadion med 40000 mennesker

Glade terrorister med masse jomfruer.
Jeg kom nettopp fra sør Mexico, det vil si at jeg reiste Sør-Mexico til Mexico City til Amsterdam til Gardemoen. Gjennom hele denne reisen hadde jeg med meg toalettmappa mi i håndbagasjen uten at noen sa noe. Først på gardemoen ble jeg stoppet der de sier at jeg må kaste Davidoff parfymen min siden den er på 125 ml. Men den var jo under halvfull, noe som er lett å se siden den er gjennomsiktig, men de svarer med at jeg kan fylle på den med sprengstoff. Det jeg ikke skjønner er at da er jeg jo allerede innenfor sikkerhetskontrollen, hvordan skal jeg skaffe noe å lage en bombe av der? Jeg hadde også linsevann som var på 250 ml, men den var grei, fordi den var linsevann, hva er logikken i dette?
Sitat av dvs
Jeg kom nettopp fra sør Mexico, det vil si at jeg reiste Sør-Mexico til Mexico City til Amsterdam til Gardemoen. Gjennom hele denne reisen hadde jeg med meg toalettmappa mi i håndbagasjen uten at noen sa noe. Først på gardemoen ble jeg stoppet der de sier at jeg må kaste Davidoff parfymen min siden den er på 125 ml. Men den var jo under halvfull, noe som er lett å se siden den er gjennomsiktig, men de svarer med at jeg kan fylle på den med sprengstoff. Det jeg ikke skjønner er at da er jeg jo allerede innenfor sikkerhetskontrollen, hvordan skal jeg skaffe noe å lage en bombe av der? Jeg hadde også linsevann som var på 250 ml, men den var grei, fordi den var linsevann, hva er logikken i dette?
Vis hele sitatet...
Regelen er at volumet på en beholder regnes ut fra det som er trykt på denne, med mindre det er uoriginalt innhold. Linsevann går under ting som kan være nødvendige under turen (på lik linje med flytende medisiner, barnemat og så videre.
Sitat av Hardcore
JEg fatter ikke helt hvorfor 4-5 folk ikke bare jogger inn på flyplassen med koferten full i bombe, og blåser seg selv i fillebiter på forskjeldige steder i bygningen.
Da ville flyplassen sansynlig vis vere lite i bruk den nermeste tiden.
Eller et kjøpesenter på en lørdags formidag?
Eller kansje enda bedre.. hvorfor ikke ta og gjøre det på en skikkelig skala?
Jeg tenker 200 folk, i New York, med eksplosiver, på strategiske posisjoner, og klokken 13:37 sprenger alle!
Vis hele sitatet...
Nå blir jo det planlagt slike aksjoner hver eneste dag, og de blir også utført til punkt og prikke i midtøsten hver dag. Store terroristaksjoner krever MYE planlegging, og de må ha masse våpen/eksplosiver o.l. Dermed er det ikke like "lett" å utføre en slik aksjon i vesten uten at politiet e.l. får nyss om det.
Sist endret av Gjøk; 4. desember 2007 kl. 18:03.
Sitat av Myhre
Regelen er at volumet på en beholder regnes ut fra det som er trykt på denne, med mindre det er uoriginalt innhold. Linsevann går under ting som kan være nødvendige under turen (på lik linje med flytende medisiner, barnemat og så videre.
Vis hele sitatet...
Joa, vet at det er slik reglen er, men jeg stiller spørsmål ved logikken. Jeg kan likksågodt lage en bombe utifra en linsevannbeholder som en parfyme flaske.
Det er ingen logikk.
Sitat av lefsegokk
Hvem trenger falskt ID-kort? Da jeg var i millitæret hadde vi ID som slapp oss gjennom sikkerhetskontrollen uten sjekk. Hva om jeg hadde lyst til å sprenge noe da?
Vis hele sitatet...
Dette er vel en god stund siden? Det er ikke så alt for lenge siden jeg var inne, og om noe så var det vi som ble sjekket ekstra godt.

Sikkerhetssystemer på flyplasser er helt latterlige. At du faen ikke kan ta med deg en flaske vann gjennom kontrollen er så på trynet at jeg vet ikke om jeg skal gråte eller le. Er det noen som i verdens historie faktisk har laget en eller annen kjemisk blanding og brukt denne til å sprenge et fly, eller er dette bare et scenario som en eller annen løk har funnet opp, og så prøvd å stoppe dette før det faktisk skjer?
Er det bare jeg som synes brusbokser blir utrolig skarpe når man river dem istykker. Kan lett ta en pulsåre (eller true med å gjøre det) med bit tynnpresset aluminium.
Limited edition
Moff's Avatar
Sitat av dvs
Jeg kan likksågodt lage en bombe utifra en linsevannbeholder som en parfyme flaske.
Vis hele sitatet...
Så det du sier er at jeg godt kan få ha med meg så mange skytevåpen og eksplosiver jeg ønsker til en hver tid, fordi jeg i teorien kan drepe like mange mennesker med dem som jeg kan med en vanlig potetskreller?
Jeg har blitt stoppet flere ganger pga. støvlene mine i Norge og Sverige (de har ståltupp), og de ble nesten tatt fra meg da jeg mellomlandet i Frankfurt da jeg skulle til Istanbul. Tyrkerne dro på seg et massivt careface til støvlene, så det viser jo hvilke land som er paranoide, om man skal si det på den måten. Også bra de har prioriteringene på plats, jeg ble stopped pga. buksene mine og støvlene mine, mens moren min med en hel flaske vann i sekken fikk gå rett igjennom.

Jeg synes det er betryggende at mange land er så nøye på sikkerheten, men det er meget frustrerende å prøve forklare en tysker at det er stål på tuppen av skoen og så vise han "steel tip boot"-merket uten at han forstår.

Brillehuset mitt pep noe fryktelig da jeg skulle reise fra Oslo, de ble mistenksomme alle mann.
Sitat av Turbolego
Det jeg syns er tøys med sikkerhtskontrollen, er at pilotene blir kontrollert...

Ikke bare har piloten(e) muligheten til å fly i en fjellvegg, det er også en brannøks i copiten!

Kilde.
Vis hele sitatet...
Kunne ikke blitt mer enig!
Det er bare tull, tøys å fanteri.

men hvis vi ser på en annen side, kan det alltids være personer som har kledd seg ut som piloter. Men da har de naturligvis ikke Crew korter med seg på baggen...
Sitat av Neocon
Jeg har blitt stoppet flere ganger pga. støvlene mine i Norge og Sverige (de har ståltupp), og de ble nesten tatt fra meg da jeg mellomlandet i Frankfurt da jeg skulle til Istanbul. Tyrkerne dro på seg et massivt careface til støvlene, så det viser jo hvilke land som er paranoide, om man skal si det på den måten. Også bra de har prioriteringene på plats, jeg ble stopped pga. buksene mine og støvlene mine, mens moren min med en hel flaske vann i sekken fikk gå rett igjennom.

Jeg synes det er betryggende at mange land er så nøye på sikkerheten, men det er meget frustrerende å prøve forklare en tysker at det er stål på tuppen av skoen og så vise han "steel tip boot"-merket uten at han forstår.

Brillehuset mitt pep noe fryktelig da jeg skulle reise fra Oslo, de ble mistenksomme alle mann.
Vis hele sitatet...
Er du så redd for at noen skal tråkke på/at noe skal falle over føttene dine at du bruker sko med ståltupp når du reiser? :P
Sitat av dvs
Joa, vet at det er slik reglen er, men jeg stiller spørsmål ved logikken. Jeg kan likksågodt lage en bombe utifra en linsevannbeholder som en parfyme flaske.
Vis hele sitatet...
Ved slike spesielltilfeller kan (og vanligvis blir) du bedt om å ta noe av innholdet på huden eller smake på det, for å kontrollere at det er godkjente væsker.
Men terroristene i 911 hadde jo jobbet i selskapet en stund. og det gjør ikke de noe å bli skjekket, når de kan låse døra fra innsiden, og kjøre flyet hvor de vil, uten at noen kan gjøre noe, bare for at de dørene er så sikre at du ikke kommer deg inn fra utsiden.

Hvis jeg hadde vert terrorist, er fly siste plassen jeg hadde valgt. det er jo eneste plassen som er skikkelig overvåket, og sikkret. Hvis intensjonen min hadde vert å få med meg mest mulig i døden, hadde jeg gått på en fotballkamp, eller en konsert. ikke konsert med beatles eller noe(kom ikke på noen gruppe som er spesielt populære idag), men med en gruppe som ikke trenger så mye sikkerhet. I tillegg til dette, hadde jeg spart meg for mye pes for å komme gjennom sikkerhetskontrollen, og jeg hadde fått musikk i mine siste minutter
Sist endret av Rellativ; 4. desember 2007 kl. 20:26.
Sitat av DryYouTear
Er du så redd for at noen skal tråkke på/at noe skal falle over føttene dine at du bruker sko med ståltupp når du reiser? :P
Vis hele sitatet...
Nei, det bruker jeg hver dag, fordi jeg liker å gå med dem.
Sitat av DryYouTear
Dette er vel en god stund siden? Det er ikke så alt for lenge siden jeg var inne, og om noe så var det vi som ble sjekket ekstra godt.
Vis hele sitatet...
Klikket på feil knapp, så det ble KP på deg

Men, ja, det var mer eller mindre rett etter angrepet på WTC og co.
Hva med lightere da? Burde ikke de også forbys? Lighter og et par liter sprit kan jo lage et greit bål av flyets besetning?
Sitat av thomasw
Hva med lightere da? Burde ikke de også forbys? Lighter og et par liter sprit kan jo lage et greit bål av flyets besetning?
Vis hele sitatet...
Du skal være relativt jævlig god hvis du klarer å smugle et par liter sprit forbi kontrollen.
Sitat av DryYouTear
Du skal være relativt jævlig god hvis du klarer å smugle et par liter sprit forbi kontrollen.
Vis hele sitatet...
Du får kjøpt sprit på innsiden av kontrollen. I alle fall på utenlandsreiser, der får du det til og med satt i flysetet ;-)
Brusbokser kan bli skarpe ja, jeg reiv en i 2 og bøyde den sånn at bladet ble hardt, og ikke knakk. Greide å kutte meg på leggen greit med den(måtte teste)

Du kan jo også kvele noen med en genser, kanskje om 4 år så må vi reise i undertøyet.

Og alle blir sjekka i kroppens hulrom, ved tvang, og røntgen.
Sist endret av Bundy; 5. desember 2007 kl. 18:38.
Sikkerhetskontrollen på flyplasser er bare en dårlig vits, som gir Ola- og Kari Nordman falsk trygghet.
Det kan jo nevnes at en test som luftfarrtstilsynet hadde for en liten tid tilbake siden, ikke viste betryggende resultater. 9 testpersoner ble sendt igjennom sikkerhetskontrollen med "fake" bomer, og ei av personene hadde gjemt en kniv i Bh-en. Alle utenom en person kom igjennom sikkerhetskontrollen. Bombene ble sendt igjennom røgntenscanneren, så de skulle ikke vært noe problem å oppdage (personene som satt i kontrollen ble tatt av vakt, øyeblikkelig etter testen).
Jeg har selv opplevd å få kastekniver og lommekniver igjennom sikkerhetskontrollen (igjennom røngtenscanneren). Det kan også nevnes at søsteren min fikk ei reminton 870 pumphagle igjennom kontrollen ved å dele den i to, å legge den i handbagasjen som ble sendt igjennom røngtenscanneren for et par år siden.
Falsk trygghet, spør du meg...
Sitat av KrissHad
Sikkerhetskontrollen på flyplasser er bare en dårlig vits, som gir Ola- og Kari Nordman falsk trygghet.
Det kan jo nevnes at en test som luftfarrtstilsynet hadde for en liten tid tilbake siden, ikke viste betryggende resultater. 9 testpersoner ble sendt igjennom sikkerhetskontrollen med "fake" bomer, og ei av personene hadde gjemt en kniv i Bh-en. Alle utenom en person kom igjennom sikkerhetskontrollen. Bombene ble sendt igjennom røgntenscanneren, så de skulle ikke vært noe problem å oppdage (personene som satt i kontrollen ble tatt av vakt, øyeblikkelig etter testen).
Jeg har selv opplevd å få kastekniver og lommekniver igjennom sikkerhetskontrollen (igjennom røngtenscanneren). Det kan også nevnes at søsteren min fikk ei reminton 870 pumphagle igjennom kontrollen ved å dele den i to, å legge den i handbagasjen som ble sendt igjennom røngtenscanneren for et par år siden.
Falsk trygghet, spør du meg...
Vis hele sitatet...
Dette skjedde på onsdag, ved gardermoen. Gardermoen leier folk fra Adecco(!) til sikkerhetskontroll og diverse andre oppgaver, og veldig mange der har ikke ordentlig vekterutdanning.
Dessuten er de i en overgangsperiode hvor sikkerhetsarbeidet fases over til det danske selskapet G4S(?), tidligere Falck, hvor de fleste vekterne er polakker.
Tror nok at mange kommer til å kvie seg litt for å reise fra Gardermoen etter dette.