Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 3856
Sikkerhetsklarert
Skal flytte snart til et sted der ingen kunne tru at nokon kunne bu, hvertfall er det slik de store ISP`ene ser på det. Det er adsl muligheter, men med 4+ km til sentral er hastighetene ca 1mbit.

Jeg har snakket med noen der som bruker 4G fra telia, det fungerer ca OK. De har 5-10mbit på dagtid, og opptill 30mbit sent på kvelden. Dette er med huawei modemet og bare de interne antennene.

Jeg ser Ice tilbyt eksterne panelantenner til montering på tak, så jeg tenkte kanskje dette vil gi bedre resultat.

Er det noen som har noen teknisk innsikt, eller førstehåndserfaringer med ice sine 4G løsninger?

De bruker en annen frekvens enn telia, vil dette ha noe å si på ytelse/hastighet/dekning?

Telia gir intill 200 GB/mnd, mens Ice gir 100 GB/mnd. Jeg tipper 100 vil holde for mitt bruk, så derfor heller jeg pr nå i favør av Ice.
Hmm, har du link til hvor Telia og Ice beskriver hvor mye båndbredde man får pr mnd?

Jeg bor selv en plass hvor jeg ikke får ordentlig internett, og jeg bruker Telenor's mobile bredbånd med "bare" 30GB pr mnd. Dette betaler jeg 599.- pr mnd for...

Vet at jeg får dårlig mottak med Ice sitt NMT-nett, mens 4g-nettet til både Telenor og NetCom har jeg 100Mbit på kveldene, rundt 60-80Mbit på dagene.
Byttet nylig til ice da jeg kjøpye ny telefon. Foreløpig må jeg si ice er veldig dårlig på 4g. Faller ut ofte, mye og lenge. Dette til og med i byer. Velg noe annet er mitt råd
Sist endret av Bearass; 1. august 2016 kl. 15:33.
Hm. Ice og 4G. På papiret veldig bra. Se feks dekningskartet til Ice. Umiddelbart skulle en tro at alle områder på det sentrale østlandet er godt dekket. Også hastigheten Ice skryter på seg er stort sett ikke mer enn skryt.

Realiteten er altså noe helt annet enn skrytet fra Ice. Både frafall av 4G, hastighet og ikke minst begrensninger i båndbredde bruk gjør at jeg ikke kan anbefale Ice. Når du har brukt opp "kvota" så reduserer Ice hastigheten til enkel ISDN linje 64kb/s. Altså helt ubrukelig hastighet, ikke engang egnet til å lese nyheter eller streame musikk. Funker til IRC men ikke særlig mye mer.

Feks 50GB per måned koster 500 i måneden. 100 GB koster 599 per måned. Rett og slett dyrt & dårlig. Dårlig fordi hastighet og signalstyrke varierer også i store byer, dårlig fordi det er store begrensninger på kvoten, og dyrt fordi deres filletilbud på 50GB per mnd er like dyrt som 60/60 på fiber. Og fiber har jevn og stabil hastighet, nesten aldri nedetid.

Personlig ville jeg aldri flyttet til et sted eller en bolig der en ikke får enten fiber eller kabel fre CD, nevner CD spesielt siden det er eneste kabel leverandør som har levert en stabil og bra internettjeneste der jeg har bodd.

Kanskje lurt å lete litt etter en annen leilighet? 4G kommer til å bli veldig dyrt, veldig dårlig og ofte gå veldig tregt.
Sist endret av frtoretang; 1. august 2016 kl. 17:43.
Brukte det på hytta en stund, helt HORRIBELT dårlig dekning. Stay away. Edit: Hytta ligger relativt nærme Oslo med fri sikt til sentrum. Jeg vil si at hastigheten jevnt over tilsvarer det en får hos NetCom når månedskvoten er brukt opp, altså ca. 15 KB/s.
Sist endret av kallisti; 1. august 2016 kl. 17:50.
Sikkerhetsklarert
Trådstarter
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Hm. Ice og 4G. På papiret veldig bra. Se feks dekningskartet til Ice. Umiddelbart skulle en tro at alle områder på det sentrale østlandet er godt dekket. Også hastigheten Ice skryter på seg er stort sett ikke mer enn skryt.

Realiteten er altså noe helt annet enn skrytet fra Ice. Både frafall av 4G, hastighet og ikke minst begrensninger i båndbredde bruk gjør at jeg ikke kan anbefale Ice. Når du har brukt opp "kvota" så reduserer Ice hastigheten til enkel ISDN linje 64kb/s. Altså helt ubrukelig hastighet, ikke engang egnet til å lese nyheter eller streame musikk. Funker til IRC men ikke særlig mye mer.

Feks 50GB per måned koster 500 i måneden. 100 GB koster 599 per måned. Rett og slett dyrt & dårlig. Dårlig fordi hastighet og signalstyrke varierer også i store byer, dårlig fordi det er store begrensninger på kvoten, og dyrt fordi deres filletilbud på 50GB per mnd er like dyrt som 60/60 på fiber. Og fiber har jevn og stabil hastighet, nesten aldri nedetid.

Personlig ville jeg aldri flyttet til et sted eller en bolig der en ikke får enten fiber eller kabel fre CD, nevner CD spesielt siden det er eneste kabel leverandør som har levert en stabil og bra internettjeneste der jeg har bodd.

Kanskje lurt å lete litt etter en annen leilighet? 4G kommer til å bli veldig dyrt, veldig dårlig og ofte gå veldig tregt.
Vis hele sitatet...
Hadde jeg kun valgt bosted ut fra internettaksess så hadde jeg nok bodd et annet sted Dette er et hus jeg har eid i mange år, og som har vært leid ut. Nå har vi brukt masse tid og penger på renovering, og blir boende her.

Jeg så at prisene var 299 for 100 GB, men ser nå at det var begrenset tilbud. Uansett så står det mellom Telia sin 200 GB pakke, eller Ice sin 100 GB pakke. En nabo har Telia, så der vet jeg sånn ca hva man får. Ingen har testet Ice her, så derfor jeg ville høste litt erfaringer.

Sitat av weedsuit Vis innlegg
Hmm, har du link til hvor Telia og Ice beskriver hvor mye båndbredde man får pr mnd?

Jeg bor selv en plass hvor jeg ikke får ordentlig internett, og jeg bruker Telenor's mobile bredbånd med "bare" 30GB pr mnd. Dette betaler jeg 599.- pr mnd for...
Vis hele sitatet...
Her, 200 GB til 799,-
https://nettbutikk.telia.no/4g-bredband

Ice:
https://www.ice.no/private/mobile-broadband/



Sitat av weedsuit Vis innlegg
Vet at jeg får dårlig mottak med Ice sitt NMT-nett, mens 4g-nettet til både Telenor og NetCom har jeg 100Mbit på kveldene, rundt 60-80Mbit på dagene.
Vis hele sitatet...
Hmm hadde jeg fått 60 mbit hadde jeg vært fornøyd jeg..
Sist endret av Pjukern; 2. august 2016 kl. 09:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg bruker mobilt bredbånd fra ICE på mens jeg er i Bodø.

Bruker den nyeste smartruteren som er plassert i vinduet og akkurat nå har jeg 59ms ping, 12Mbps ned og 5Mbps opp.
Sist endret av GreenRay; 2. august 2016 kl. 10:06.
Styr unna ice sitt mobile "bredbånd". De har store problemer med kapasiteten! Problemet er at senderene sender på 450 mhz området, noe som fører til at det dekker et større område pr. sender og blir overbelastet.

Om adsl ikke er bra nok, er siste utvei 3g/4g fra noen som leverer på Telia og Telenor sitt nett om det er dekning. Det er noe bedre, men ikke optimalt. Om dekningen er svak kan du evt. montere utvendige antenner. Sjekk dekningskartene.

Du kan også sjekke om noen har bygd ut trådløst bredbånd for fast installasjon der, isper som jeg kaller "kraftselskap isper" bygger ofte ut dette i utkanter. Men det er ofte dårlige greier det også.
Sitat av weedsuit Vis innlegg
Hmm, har du link til hvor Telia og Ice beskriver hvor mye båndbredde man får pr mnd?

Jeg bor selv en plass hvor jeg ikke får ordentlig internett, og jeg bruker Telenor's mobile bredbånd med "bare" 30GB pr mnd. Dette betaler jeg 599.- pr mnd for...

Vet at jeg får dårlig mottak med Ice sitt NMT-nett, mens 4g-nettet til både Telenor og NetCom har jeg 100Mbit på kveldene, rundt 60-80Mbit på dagene.
Vis hele sitatet...
Da har du en gammel versjon eller no, jeg betaler 699 for 50gb... Skal gå over til frihet 60gb mobilabbonement og datasimkort til ruteren min, syntes ikke 800 totalt er noe å klage på for 60gb og mobilabbonement.
Sikkerhetsklarert
Trådstarter
Fikk ice hjem i går. Og vil dele litt erfaringer.
De bruker 4 frekvenser på sitt 4G nett. 450,800,1800,2600 (høyere frekvens = høyere båndbredde, lavere frekvens = lengre rekkevidde)
Hjemme får jeg kun link på 800 og 450. Fikk ca 15-20 mbit på 800mhz, og nede på rundt 1-3mnit på 450.
Har bestilt en ekstern antenne som jeg skal teste og se om jeg får inn 1800mhz med.

Har også bestemt meg for å bestille telia sitt modem for å teste det.