Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  401 139759
På mystisk vis har nFF dukket opp to ganger i norske aviser denne uka. Både Dagbladet og Dagens Næringsliv har brukt nFF som kildemateriale til artikler om forskjellige emner.

I en artikkel om Salvia hentes sitater om effektene fra salviarus fra forumet. Journalisten har opprettet et emne som kan leses her. Dagens næringsliv sin lørdagsutgave har et oppslag på fem sider om datasikkerhet i det "nye" Internett hvor sitater om trojaners bruksområder hentet i helhet fra forumet brukes mellom intervjuer av folk som jobber med datasikkerhet - og det hele er akkompagnert av illustrasjoner av en 'hackespett' som skal forestille disse skumle hackerne som er ute etter personopplysninger og ugang. Det hele gjøres med glimt i øyet, heldigvis.

Hvis noen med scanner hadde hatt adgang til å lage kopier av papirartiklene, så hadde det vært fint. Jeg har også lagt merke til at vi ofte blir nevnt som kilde i enkelte publikasjoner ol. først og fremst i forbindelse med rus - Magasinet og Spirit er blant mediene som kan sies å ha utvist litt dårlig kildekritikk på det området

Noen synspunkter på dette? Jeg registrerer at Dagbladet-artikkelen er mer kontroversiell blant 'bidragsyterene', antagelig på grunn av den stigmatiserende overskriften med identitetsforvirringen rundt om vedkommende faktisk finnes i IKEA-katalogen eller ikke, men det skal jo sies at det var jævla morsomt.
Der kan også nevnes at artiklen om Salvia ble også omtalt i P4 i programmet Misjonen av Atle Antonsen og mannen med den malplasserte barten over øynene. Etter hva jeg kan huske glemte de å nevne kilden, og nFF ble egentlig ikke nevnt i det hele tatt. Men kan være greit å notere seg.

Programmet kan hentes som podcast fra http://www.p4.no/programmer/homepage.aspx?id=751 og er datert 03.10.2008. Det er iløpet av de siste minuttene saken blir snakket tatt opp.
Sist endret av m0b; 5. oktober 2008 kl. 17:56.
Jeg vet ikke om dere fikk det med dere, men galningen har kopiert opp artikkelen i DB; "Kjøper urtedop på nett".

Legge ved link er en god idè ja:
http://erikholsvik.com/ting/dagbladet-salvia.jpg
Sist endret av Restyle; 5. oktober 2008 kl. 18:21.
er det ikke bare logge inn og kjøpe den da? http://avis.dn.no/ noen som veit pris siden orker ikke regge meg for og se pris.
Hmm, jeg har avisen, må bare se om jeg klarer å finne en scanner.
For de som ikke har scanner, dere kan som oftest bruke et kamera som har litt bedre oppløsning enn et mobilkamera. Det funker fint det også. Viktigste er jo at det er leselig.
Må da vel være noen som har både avisen og en scanner/kamera?
Gleder meg til å lese dette
Jeg har funnet frem en scanner, nå må jeg bare dille med drivere og programvare litt...
Joda, ettersom de er akkurat din (3xt4cy) sin tråd er vel du spent. I alle fall etter de seneste postene i den tråden. Det er basert på? Litt forvirret... Venter spent!
Noen som fikk med seg når nFF ble omtalt i det famøse intervjuet som alltid er på siste side i Natt & Dag?
Sitat av tagefo
Noen som fikk med seg når nFF ble omtalt i det famøse intervjuet som alltid er på siste side i Natt & Dag?
Vis hele sitatet...
Nei?

Noen linker eller referat?
Er en stund siden, og har ikke det eksemplaret her nå, skal se hva jeg klarer å drive opp, men, hvis jeg husker rett, var det kun nevnt at han som ble intervjuet ble mye omtalt på nFF, et forum for dophuer og noe greier. Skal se hva jeg klarer å finne.
Synes det er jævlig morsomt at nFF blir så mye nevnt i media, har aldri sett feks Diskusjon.no blitt nevnt noen plass, så det er et tegn på at vi holder en vesentlig kvalitet her på forumet selv om journalistene ikke bruker det vi har av "good stuff" her på forumet, feks den artikkelen om salvia.
Kan ha noe med at her er vi litt i gråsonen, mens diskusjon.no nekter alt fra rusmidler til warez til blackhat. Og det er "kriminaliteten" som selger for media
fant ikke noe avisarkiv på natt & dag, så kan bli vanskelig å oppdrive det intervjuet :P
Sitat av Elemental
Synes det er jævlig morsomt at nFF blir så mye nevnt i media, har aldri sett feks Diskusjon.no blitt nevnt noen plass, så det er et tegn på at vi holder en vesentlig kvalitet her på forumet selv om journalistene ikke bruker det vi har av "good stuff" her på forumet, feks den artikkelen om salvia.
Vis hele sitatet...
Det er ganske ofte at medier refererer til forumer, kanskje særlig på nettaviser og slikt. VG refererte forøvrig til Diskusjon.no angående hitbid.eu/no, så vi er nok ikke så mye mer spesielle enn andre.

Det som sikker gjør at vi er mer i media er at vi diskuterer tabuting og ikke-temaer, som f.eks rusmidler. Vi er vel så vidt jeg veit det eneste forumet med litt medlemmer som kan diskutere alt uten at det blir slettet?
Coca-Cola-saken blir også nevnt i utgaven av økonomisk rapport som kommer nå til uka.
Dæven er det ikke den tråden som er sitert og... Jaja

Er vi garantert enda mer besøkende nå? haha
Sitat av Kix
Dæven er det ikke den tråden som er sitert og... Jaja

Er vi garantert enda mer besøkende nå? haha
Vis hele sitatet...
Hvilket er både positivt og negativt. Nå kommer scriptkiddies i hopetall, eller kansje ikke... Vet ikke om mange scriptkiddies som leser dagen næringliv, men angående salvia saken kommer det nok noen brukere som vil vite om det neste store å ruse seg på.

Det var det negative, nå det positive, vi får kansje flere kunnskapsfulle brukere som ved en tilfeldighet leste noen av disse sakene og fant sin nye yngleplass.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Sitat av Kix
Er vi garantert enda mer besøkende nå? haha
Vis hele sitatet...
Garantert ikke. Statistikken viser at avisomtale ikke gir trafikkøkning som gir utslag utover de vanlige svingningene fra dag til dag.
Satt å leste en artikkel om moped og trim i Oppland Arbeiderblad her om dagen. De hadde referert til Freakforum i forbindelse med en som hadde spurt om straffen hvis du blir tatt med trim.
Sist endret av Pinneknurk; 5. oktober 2008 kl. 23:49.
Sitat av Max-Mekka
For de som ikke har scanner, dere kan som oftest bruke et kamera som har litt bedre oppløsning enn et mobilkamera. Det funker fint det også. Viktigste er jo at det er leselig.
Vis hele sitatet...

Jepp. Var det jeg gjorde.
Lite kontroversiell
ticks's Avatar
Måtte nesten le litt av "Geir" i Dagbladet-artikkelen. "I <3 Hemsedal" og "Ingeniørhøgskolen i Oslo"? Kan ikke være alt for vanskelig å spore hmhm.
Hvor kan jeg lese om "Coca-cola"saken?
Coca Cola sin snikreklame ("viral marketing"):
- Tråd i her i forumet, der det først ble oppdaget
- Artikkel på Hardware.no
Sitat av Elemental
Hvilket er både positivt og negativt. Nå kommer scriptkiddies i hopetall.
Vis hele sitatet...
Noen som ropte?
All PR er forresten god PR, gamle eske.
Det er jo teit, det meste av kriminalitet og ulovlige galskap blir referert til freakforum. Det er på ingen måte positivt.
Ulovligheter og galskap... FREAKforum... Vet ikke om det er hverken positivt eller negativt, men vi lever opp til navnet iallefall.
Sukk. Det er ingenting ulovlig på nFF og vi er et ganske vanlig diskusjonsforum. Ikke få noen illusjoner om at vi virkelig lever på kanten bare fordi vi tillater en del emner andre forum skyer unna
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Ikke hør på ivioynar, vi er totally på kanten, og alle her inne fortjener den gode følelsen personer i sterk opposisjon med samfunnet automatisk får.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Er da en del diskusjon her om ting som ikke er lovlig, som rusmidler og undergrunn osv.
Sitat av datagutten
Er da en del diskusjon her om ting som ikke er lovlig, som rusmidler og undergrunn osv.
Vis hele sitatet...
Det er ikke ulovlig å diskutere om narkotika. Ei kan jeg heller se noe annet ulovlig her. Kanskje du kunne peke meg til HVA du mener at er ulovlig her?
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Sier ikke at diskusjonen er ulovlig, men det diskuteres bruk av ulovlige midler, uten at det har noe med lovligheten av forumet å gjøre.
Sitat av ivioynar
Sukk. Det er ingenting ulovlig på nFF og vi er et ganske vanlig diskusjonsforum. Ikke få noen illusjoner om at vi virkelig lever på kanten bare fordi vi tillater en del emner andre forum skyer unna
Vis hele sitatet...
Er det lov å ha teoretiske diskusjoner i Norge? Å her har jeg gått rundt å vært redd for at OP (som, etter hva jeg har forstått, er en sammensmeltning av tidligere Gestapo og KGB agenter) skulle spore IP'en min fordi jeg, i tillegg til å komme med innlegg i "Rusmiddler" forumet, også kommer med tåpelige -og dårlige- morsommheter som bygger på folks assosiasjoner til navnet "FREAKforum"

Takk for beroligelsen og irettesettelsen
Forresten, hvis vi havner i trøbbel på grunn av noe, og vi har diskutert saken på NFF, samarbeider NFF med media og politiet da ? Gi ut informasjon om oss ?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Donquijote
Forresten, hvis vi havner i trøbbel på grunn av noe, og vi har diskutert saken på NFF, samarbeider NFF med media og politiet da ? Gi ut informasjon om oss ?
Vis hele sitatet...
Samarbeide med media? Kan eg aldri tenke meg.

Samarbeide med en domstol?. Ja. Grunnen? Politiet kan få rettslig grunnlag for å hente ut trafikkdata fra nFF, og då er det idioti å ikkje føye den rettslige kjennelsen. Det vil kun føre til unødig nedetid, trøbbel for eigar av nettstedet, og nettoresultatet er at politiet får det dei vil ha uansett. Så spørsmålet er veldig lett å svare på: om det kommer gyldig dom på at nFF må utlevere trafikkdata så kan alle som er i stand til å regne ut 2+2 komme til at det vil bli utlevert trafikkdata.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Donquijote
Forresten, hvis vi havner i trøbbel på grunn av noe, og vi har diskutert saken på NFF, samarbeider NFF med media og politiet da ? Gi ut informasjon om oss ?
Vis hele sitatet...
Klart, om noe du har skrevet på et offentlig forum kan bli brukt som bevis er det din egen feil.
nFF holder seg på riktig side av loven og vil utlevere informasjon om politiet har hjemmel i Norsk lov til akkurat dette: nFF sin oppgave er ikke å passe på hva folk skriver offentlig på nett.
nFF har bidrat til å løse flere kjente kriminalsaker, du har sikkert hørt om Nokas, drapene i baneheia, trippeldrapet på Orderudgår med mer. nFF gir utkritisk ut informasjon om dine rusvaner, dine tennåringsproblemer, din hybelsitusasjon, pyrotekniske innsikt og din kritiske tankegang til staten, all informasjonen samles i den mindre kjente nFF (norges folkefond foropplysning) databasen og sendes til databaserverne til Kripos, CIA og Interpool daglig. Om du er her og bare leser har du ingenting å frykte, men om postcounten smyger seg over 10 poster blir du flagget og inforasjonen sendes til nFF DB - ballen ruller så videre. Be alert!

edit: for treig..
Sist endret av voktern; 15. oktober 2008 kl. 17:03.
Sitat av slashdot
Samarbeide med media? Kan eg aldri tenke meg.

Samarbeide med en domstol?. Ja. Grunnen? Politiet kan få rettslig grunnlag for å hente ut trafikkdata fra nFF, og då er det idioti å ikkje føye den rettslige kjennelsen. Det vil kun føre til unødig nedetid, trøbbel for eigar av nettstedet, og nettoresultatet er at politiet får det dei vil ha uansett. Så spørsmålet er veldig lett å svare på: om det kommer gyldig dom på at nFF må utlevere trafikkdata så kan alle som er i stand til å regne ut 2+2 komme til at det vil bli utlevert trafikkdata.
Vis hele sitatet...

Har dette noen gang skjedd?
Sitat av Elemental
Hvilket er både positivt og negativt. Nå kommer scriptkiddies i hopetall, eller kansje ikke... Vet ikke om mange scriptkiddies som leser dagen næringliv, men angående salvia saken kommer det nok noen brukere som vil vite om det neste store å ruse seg på.

Det var det negative, nå det positive, vi får kansje flere kunnskapsfulle brukere som ved en tilfeldighet leste noen av disse sakene og fant sin nye yngleplass.
Vis hele sitatet...
Jeg ble i hvertfall ledet hit av artikkelen i DN. Jeg er 18 og ikke scriptkiddie (er interessert i hacking og cracking, men primært for å vite hvordan jag kan beskytte meg - driver med programmering på fritiden). Hva angår rus, så går jeg ikke lenger enn alkohol og snus.
▼ ... noen uker senere ... ▼
"vi" har greid det igjen.

denne gang i Dagbladets "Magasinet" i en artikkel om fremmedlegionen.
http://www.dagbladet.no/art/leiesold...krike/3678454/


fra tråden http://www.freakforum.nu/forum/showt...remmedlegionen
Velkommen ForestPherret!

Ang. nFF og media ser jeg vel egenlig ingen negativ side med det da. Alt vi gjør er jo å diskutere. Trippratpportene er det jo heller ikke noe ulovlig med... (ikke sant?)
Ulovlig er det jo ikke, men forumet er vel ikke så forferdelig politisk korrekt at det gjør noe. Jeg synes at nFF burde være stolte, her er det et rusmiddelforum med folk som faktisk vet hva de snakker om, ingen sinnssyke junkier med vrangforestillinger som prøver å pushe på andre dop. (Og svarte ta stavekontrollen til google chrome, bare sånn apropos)
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle2775594.ece

Sitatene som blir gjengitt i denne artikkelen mener jeg å huske er fra NFF.
I dag var nFF referert til i en reportasje om UrbanExploring i "fredag" i aftenposten.
Sitat av Chassen Vis innlegg
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle2775594.ece

Sitatene som blir gjengitt i denne artikkelen mener jeg å huske er fra NFF.
Vis hele sitatet...
Det ene kommer ihvertfall fra http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=111118
Om Nff styres av ****** tviler jeg på, men at de har en bruker, tviler jeg ikke på.
****** kontakter sikker NSO når det er snakk om tilståelser av lovbrudd som har skjedd her før. Da er jo en egen login med midlertidig tilgang ikke så jævlig dumt?
Ingen av oss vet utfallet av den "store" 127.0.0.1 saken som oppsto for noen år tilbake.
Men jeg vil anbefale ingen og dra det opp igjen, annet enn og evt søke litt på forumet og finner dere den ikke, la det ligge.

Most likely er det med "Kun for ansatte i ******" kun en spøk.


Eh? "K R I PO S" blir stjerna ut? Whut? ;-)

Dette var svar på en slettet post.
Sist endret av MagicalTrevor; 27. november 2008 kl. 22:33.