Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 15040
Jeg ble fysisk dårlig og kvalm når jeg så denne artikkelen i dag. Hva i alle dager er galt med rettssystemet i Norge??

Jeg er helt sjokkert! Neste gang denne gutten gjør noe galt så ryker det vel et menneskeliv... Hva tenker folk om dette?? Det er helt SYKT!

«Gutten fortalte i retten at han slo den kvinnelige saueeieren med en brøytestikke fordi hun hindret han i å mishandle sauen hennes. Kvinnen fortalte i retten at hun ble slått en rekke ganger og at hun trodde hun skulle dø.
– Tiltaltes handlinger mot dyrene bærer preg av at han har en glede av å påføre dyrene smerte, og at han ønsker at smerten skal vare lengst mulig slik at tiltalte i størst mulig grad får en egen nytelse av mishandlingen, skriver tingrettsdommer Anita Jarvoll Hekneby i dommen.»

https://www.nrk.no/sorlandet/20-arin...ing-1.14565936

https://www.nrk.no/sorlandet/17-arin...ing-1.13402855
Hva mener du? Han ble dømt til fengsel og er igjen fengslet.
Burde jo blitt dømt til behandling, hjelper lite å bure noen inne ett år og håpe på endret adferd i slike saker.
Uheldigvis så bryr ikke loven seg alt for mye om sånt, han er nok ute igjen og holder på igjen om kort tid.
Hvor går grensa for dyremishandling? Husdyr? størrelse på dyret?

Desverre kjenner jeg alt for mange som gjerne dreper insekter og liknende, mens katter forguder de.

Ontopic så burde heller gutten gått gjennom et behandlingsprogram enn X antall dager/år i fengsel.
Kjenner ingen som dreper insekter for glede. Dreper fluer, møll eller edderkopper inni huset. Der grensen går er vel om man finner glede i å skade/drepe dem. Mange skadedyr ender opp med å bli drept men man dreper dem ikke av glede.
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Hvor går grensa for dyremishandling? Husdyr? størrelse på dyret?
Vis hele sitatet...
Enkelt sagt går lovens grense ved dyrevelferdsloven §2, første punktum:
Sitat av lovdata
Loven omfatter forhold som påvirker velferd hos eller respekt for pattedyr, fugler, krypdyr, amfibier, fisk, tifotkreps, blekksprut og honningbier.
Vis hele sitatet...
Det er ikke verdens beste avgrensning, og det er opplagt en del diffuse soner her - ingen har noen problemer med at folk kverker mus og rotter med saktevirkende gift, for eksempel. Men grovt sagt prøver man å gi dyr som enten er nyttige for oss (som bier) eller som har et velutviklet sanseapparat (som blekksprut) en viss beskyttelse.
Sitat av bullshit.. Vis innlegg
Burde jo blitt dømt til behandling, hjelper lite å bure noen inne ett år og håpe på endret adferd i slike saker.
Vis hele sitatet...

Eller kanskje burde fyren pålegges behandling under soning? Jeg er ikke en fagperson men tenker at personlighetstrekk der noen liker å pine dyr uten å se og skjønne at det er feil så ligger dette dypt i personligheten. Kanskje PF eller psykopat? Eller en fin mix. Vet ikke om det er mulig å få folk som alt lever ut den siden av seg selv til å opptre rasjonelt i fremtiden - siden det virker som den dømte ikke selv innser at det han gjør er både helt feil og faktisk straffbart. Og han har jo ikke lært av å sone i fengsel tidligere.

Burde nok ommøbleres kraftig i penthousen til den dømte for at det skal bli mulig for ham å slutte med dyreplageri, så behandling er nok på sin plass. Men siden han alt er dømt for det samme tidligere og også har sonet så virker det jo ikke som han lærte. Da er det kanskje greit at han får seg en time-out fra samfunnet en stund.

Blir det ikke noe behandling under soning så er nok fyren tilbake i retten ganske raskt etter frislipp.

Tro om slike ting kan eskalere? At neste gang er det kanskje et menneske han piner? Tror både samfunnet og den dømte vil ha god nytte av at han blir pålagt behandling i fengsel. Er det forresten juridisk mulig å sette krav om behandling nå uten at det var noe krav om det i dommen?
Sist endret av random67489; 11. juni 2019 kl. 21:16.
Liker ikke tanken på en politistat, men "preventiv dødstraff" kommer i allefall i mine tanker...
Dog på ingen måte bare ved dyremishandling.
Vist du skader dyr for pure enjoyment så tror jeg ikke fengsel straff vil funke og er enig me Random at denne personen trenger hjelp itillegg til soning. Jeg vet ikke om det har blitt noe forsking på dette; men jeg har et inntrykk av at de som har drept mennesker begynte i tidlig alder å drepe dyr!
Blir kvalm av tanken på at noen vil skade et dyr, får dårlig samvittighet om jeg tråkker på poten til hunden min lissom!
Er vel en hel haug av kjente drapsmenn som startet med pining/drap av dyr. Ondskap, rett og slett.

Ikke alle som begår drap er nødvendigvis ond, men en person som startet med pinning/drap av dyr, er det.
Sitat av bullshit.. Vis innlegg
Burde jo blitt dømt til behandling, hjelper lite å bure noen inne ett år og håpe på endret adferd i slike saker.
Vis hele sitatet...
Psykopati kan ikke behandles.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
- ingen har noen problemer med at folk kverker mus og rotter med saktevirkende gift, for eksempel.
Vis hele sitatet...
Jeg har problemer med det.

Når det finnes mer humane måter for avliving så bør man velge det. For eksempel ved fiske så er det jo ikke så lett, men å dra en fisk opp etter en krok i munnen bare for gøy og hive den ut igjen virker som en helt sjuk hobby for meg.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Superspurv Vis innlegg

Desverre kjenner jeg alt for mange som gjerne dreper insekter og liknende, mens katter forguder de.
Vis hele sitatet...
Insekter føler ikke smerte....ikke det at det er noe bedre av den grunn. Folk som torturerer dyr (eller insekter) har en tendens til å bli seriemordere senere i livet.
Sitat av Schizotyp Vis innlegg
Insekter føler ikke smerte....
Vis hele sitatet...
Hvordan har du målt dette? Eller har du kanskje lenke til en kilde, som har målt dette?
Dette høres ut som en fremtidig seriemorder
Sist endret av Pillefreak; 20. juni 2019 kl. 00:04.
Sitat av Tilbaketrukket. Vis innlegg
Er vel en hel haug av kjente drapsmenn som startet med pining/drap av dyr. Ondskap, rett og slett.

Ikke alle som begår drap er nødvendigvis ond, men en person som startet med pinning/drap av dyr, er det.
Vis hele sitatet...
Helt enig.
Ser dette hele tiden. Folk som nyter å pine noe levende er bare onde. Sjuke i huet, men onde.
Sitat av Tilbaketrukket. Vis innlegg
Er vel en hel haug av kjente drapsmenn som startet med pining/drap av dyr. Ondskap, rett og slett.

Ikke alle som begår drap er nødvendigvis ond, men en person som startet med pinning/drap av dyr, er det.
Vis hele sitatet...
Kom hit bare for å si dette. Vedkommende er en typisk seriemorder.
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Hvordan har du målt dette? Eller har du kanskje lenke til en kilde, som har målt dette?
Vis hele sitatet...
https://www.thoughtco.com/do-insects-feel-pain-1968409

https://en.wikipedia.org/wiki/Pain_i...#Invertebrates

Jeg synes ikke man skal kverke eller pinne insekter, edderkopper osv. Prøver å fange dem forsiktig og slippe dem ut av huset hvis det ikke er for kaldt. Men det virker som de faktisk ikke kan føle smerte (fruit flies er unntak).