Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  79 10396
En kompis linka til et bilde av et skopar som var rimelig sjuke spør du meg
http://1.bp.blogspot.com/_ez9UzAGPSP...ck-shoes-2.jpg

Så hører jeg av kollegaen min på jobb at han har testa et par skotær fra produsenten: "Vibram Fivefingers"
Disse skal visst være helt knall å springe i, og man føler man springer barføtt uten å tenke på å få dritt i beina.

Noen som har prøvt slike sko? Jeg ble meget fasinert, og fikk lyst til å kjøpe et par, hehe!

http://www.vibramfivefingers.it/eng/default.aspx (Her kan dere se forskjellige typer av disse spesielle skoene)
Jeg hadde blitt dritredd om jeg så en person komme løpende med sånne.

Men smaken er som baken! Sikkert behagelig å jogge i.
Meningen med de skoene er at man skal springe barfot (Eller at det skal føles slik) uten og skade foten (Stein, glass osv..)
jeg synes folk i sorte slike ser ut som gorillaer.
Aldri sett disse skoene før jeg. Har det vært på markedet lenge?
De bruker de i USA, så på en repotasje :P.. Veldig mange som bruke de der.
Har sett de før, onkelen min hadde et par en gang i tida. Han sa at de var jævlige å gå i.
Sofistikert ung mann
Spankyboii's Avatar
Veldig behagelige sko å bruke om du springer på bane! Anbefales!
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Sitat av Source Vis innlegg
Jeg hadde blitt dritredd om jeg så en person komme løpende med sånne.

Men smaken er som baken! Sikkert behagelig å jogge i.
Vis hele sitatet...
Hvorfor?
Redd for folk som løper barfot?
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Hvorfor?
Redd for folk som løper barfot?
Vis hele sitatet...
More like a gorilla..
De har hatt slike på Dx en stund nå.
Så er nok et marked for slike.
Jeg for min del ser for meg at disse skoene har like liten nytteverdi som daffedress, iPad og Windows Vista.
Vet at VG eller Dagbladet hadde en artikkel om dette nå nylig.
Skal finne linken om bittelitt

Edit:
http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=10093406

Og det heter visst fivefinger shoes :P?
Sist endret av rW.; 19. mai 2011 kl. 13:09.
kulere enn du tror
tekace's Avatar
Selv er jeg flink til å sparke til ting med tærne mine, noe jeg kan bekrefte gjør drit vondt. Å jogge med disse i skogen, og uheldigvis sparke til en rot eller stein? Good luck, Chuck. Vanlige joggesko, ja takk!
Sitat av Knask Vis innlegg
Jeg for min del ser for meg at disse skoene har like liten nytteverdi som daffedress, iPad og Windows Vista.
Vis hele sitatet...
Tanken bak skoene bygger på det evolusjonsmessige perspektivet med løping, og hvordan mennesket er laget for å løpe barbeint. Skoene gir angivelig en tilnærming til dette, men beskytter allikevel til en viss grad mot kulde og skarpe gjenstander. Hvis du leser litt om dette så tror jeg ikke du vil finne konseptet i seg selv så dumt
Sitat av Petter Pan Vis innlegg
Tanken bak skoene bygger på det evolusjonsmessige perspektivet med løping, og hvordan mennesket er laget for å løpe barbeint.
Vis hele sitatet...
Vel, det kan jeg ikke argumentere mot ettersom jeg ikke har peiling på emnet, men noe inni meg forteller meg bare at dette er noe jeg aldri skal bruke penger på.
Poenget er at man med slike sko blir mer eller mindre tvunget til å løpe "riktig". Med "riktig" mener jeg å lande foran på fotsålen i motsetning til hælen. Lander man på hælen i steget, så er det fort gjort å pådra seg skader i legg, hofte og rygg.
Er det positivt?

Skade bein for og lære seg å løpe?
Sist endret av Zitto; 19. mai 2011 kl. 13:22.
Med andre ord så er dette spesialtilpassede sko, og at det er et marked for dette
Sitat av Zitto Vis innlegg
Er det positivt?

Skade bein for og lære seg å løpe?
Vis hele sitatet...
Man forebygger skader ved innlæring av riktig løpeteknikk. Hvem sier at du skader deg av dette?
Man får bedre rygg, sterkere lår og generelt trænt muskler som normalt ikke får noen træning.

Så er bare positve følger av disse "skoene".

Ulempen er jo småsteiner, røtter o.l. som man kan trø på eller knalle foten i når man springer, så de passer seg best på rene underlag som ikke har mye annet tull på seg.
Lurer på om man kan få til sån "Kung fu" tå når man bøyer på tærne i disse skoene D

Hiiiiyaaaa!

Noen som vet om tærne på disse skoene er lette å bøye på?
▼ ... over et år senere ... ▼
Ja, da må jeg nesten få lov til å spørre folket om hvordan det gikk med denne farsotten?
Døde tullet ut av seg selv eller er det enda fjottenisser som spankulerer rundt med sko som har tær?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
De selges iallefall på de fleste sportsbutikker jeg har vært innom enda.
fin måte å komme ut av skapet på, bare å bruke dem skoene så lyser mann gay lang vei!
Sist endret av Notoneofthem; 9. juni 2012 kl. 15:26.
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
fin måte å komme ut av skapet på, bare å bruke dem skoene så lyser mann gay lang vei!
Vis hele sitatet...
Latterlig. hva har det med at man bruker ett par sko med tær så blir man homofil?
Sist endret av Benjy; 9. juni 2012 kl. 15:30.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
De selges iallefall på de fleste sportsbutikker jeg har vært innom enda.
Vis hele sitatet...
Jeg har enda tilgode å se noen som bruker disse skoene - eller det å faktisk se dem i noen sportsbutikker så jeg håpet egentlig at konseptet ble uinteressant etter en liten stund.

Jeg vet ikke hvorfor, men disse skoene irriterer meg noe grenseløst!
Sitat av Benjy Vis innlegg
Latterlig. hva har det med at man bruker ett par sko med tær så blir man homofil?
Vis hele sitatet...
sa ikke at du blei, men at det lyser... to forskjellige ting, uansett er det min mening om disse skoene!
Skal visst være behagelig å kjøre bil med dem , da man har mer følelse over gassen osv
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
4HB:Vibram Five Fingers Shoes: The Barefoot Alternative.

Se hvertfall videoen, og les gjerne introen.

(Er forøvrig skuffet over en del her som viste en mye mer barnslig holdning enn det jeg forventet av dem.)
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Srbija Vis innlegg
Skal visst være behagelig å kjøre bil med dem , da man har mer følelse over gassen osv
Vis hele sitatet...
Ekte menn har cruise-control, og kan ikke se for meg at det skal bli så mye mer behagelig, hvis man ikke kjenner hvor tung man er på foten burde man ikke kjøre bil uansett.
Sitat av Jonta Vis innlegg
4HB:Vibram Five Fingers Shoes: The Barefoot Alternative.

Se hvertfall videoen, og les gjerne introen.

(Er forøvrig skuffet over en del her som viste en mye mer barnslig holdning enn det jeg forventet av dem.)
Vis hele sitatet...
Den videoen dempet ikke mitt hat for skoen på noen måte.

Si meg, hva i alle dager skulle denne videoen hjelpe for i utgangspunktet?
At noen nevner at de har opplevd økt sosial omgang med menneskene rundt dem fordi de har på seg disse vemmelige labbene osv.?

Er forøvrig veldig skuffet over hvor faderlig du skulle opptre ovenfor denne skoen.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Ekte menn har cruise-control, og kan ikke se for meg at det skal bli så mye mer behagelig, hvis man ikke kjenner hvor tung man er på foten burde man ikke kjøre bil uansett.
Vis hele sitatet...
Joa, men tenker mer på racing jeg da
heeltoing/dobbelklutching. Mye letter å få det til
Jeg har et par five-fingers med tykk såle.
Kan gå nesten hvor som helst med disse, og jeg bruke dem over alt da jeg reise i mellom-amerika.
Med den tykkeste sålen kan man lett gå i skogen med dem også.
Det må riktignok være helt tørt, for de finnes ikke vanntette.

De var veldig rare å gå med i starten, men jeg vente meg fort til det.
Å gå ute er en helt annen opplevelse. Jeg kan kjenne akkurat hva jeg tråkker på og har et mye bedre grep på underlaget.


Knask: Haters gonna hate =)
True phreak.
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
fin måte å komme ut av skapet på, bare å bruke dem skoene så lyser mann gay lang vei!
Vis hele sitatet...
Du har åpenbart ikke slitt med problemer knyttet til løping og gåing.

Jeg er veldig nyskjerrig på disse skoene, jeg får vondt i bena om jeg går et stykke, og har alltid hatt problemer med å jogge (løping har gått fint). Det hadde vært kjekt å se om noe sånt kunne korrigert problemer jeg har med ankler, knær, hofter og rygg, jeg har prøvd det meste.
Det var da veldig så tåpelig folk skulle bli...

Dette er flotte sko. De gir følelsen av å løpe/gå barbeint, fordi du får en mye tynnere såle og mere fleksibilitet i skoen. Det kan dog sies at om du går barbeint ute jevnlig så vil fotsålene herdes og dere små unger slipper å grine over å tråkke på stein.

Når du løper barbeint kjenner du med en gang at vanlig "heel strike" teknikk ikke fungere, det gjør vondt i hele beinet. En skal bruke "Toe strike" teknikken som går ut på å lande på fotballene og så sette helen ned. Dette styrker legg muskulaturen og minsker skade/slitasje på beinene.

Dette kan du og oppnå med vanlig joggesko, men det er vanskeligere å bli vandt til teknikken. Det finnes og sko som Nike Free runner der sålen er bygget med helling slik at du lander forran på foten. Forskjellen på vanlig joggesko og five fingers er at du mister følelsen til underlaget og du har lettere for å tråkke over med joggesko.

Håper jeg har klarnet opp i litt. Ha i bakhodet at vi mennesker ikke er laget for å bruke sko.
Sitat av Orph Vis innlegg
Du har åpenbart ikke slitt med problemer knyttet til løping og gåing.

Jeg er veldig nyskjerrig på disse skoene, jeg får vondt i bena om jeg går et stykke, og har alltid hatt problemer med å jogge (løping har gått fint). Det hadde vært kjekt å se om noe sånt kunne korrigert problemer jeg har med ankler, knær, hofter og rygg, jeg har prøvd det meste.
Vis hele sitatet...
har du fortallt legen din om det ? evnt prøvd extra såler eller sko lagd til deg? ikke alle passer alle typer sko, og du får ikke bra
sko til under tusen lappen
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Sitat av Srbija Vis innlegg
Joa, men tenker mer på racing jeg da
heeltoing/dobbelklutching. Mye letter å få det til
Vis hele sitatet...
Dobbelklutching??
Man har jo synkroniserte girkasser i racing også, så jeg ser ikke hvorfor du skal dobbelklutche? Trur ikke det kjøresl racing med orginal T-Ford lenger.
Sist endret av Ignifer; 9. juni 2012 kl. 18:10. Grunn: leif
Jøss, lever denne tråden enda.

For å bidra så har jeg ikke kjøpt disse skoene, og har heller ikke planer om å gjøre det da jeg har funnet ut at jeg er for lat til å springe denne sommeren og
True phreak.
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
har du fortallt legen din om det ? evnt prøvd extra såler eller sko lagd til deg? ikke alle passer alle typer sko, og du får ikke bra
sko til under tusen lappen
Vis hele sitatet...
Nei, jeg vet. Jeg har et par ordentlige løpesko som skal korrigere for pronasjon i ankler, men det er fortsatt forbanna udigg for meg å jogge over lengre avstander og å gå. Å sprinte har alltid gått fint (har spilt innebandy i mange år), da jeg instinktivt har en "toe strike" teknikk, men siden jeg aldri har vært i stand til å løpe over lengre avstander har jeg aldri trent opp kondisen som skal til for å holde på over lengre tid.

Jeg tror virkelig jeg skal prøve fingersko. Å løpe barbent er en veldig attraktiv tanke for meg, og dette er jo nest best.
Ekkelt! :P Alt jeg har å si! :P
At det er behagelig å løpe i sko som er så tynne tviler jeg på. Sikkert greit hvis man vil ha belastningsskader.
Sitat av tgod Vis innlegg
At det er behagelig å løpe i sko som er så tynne tviler jeg på. Sikkert greit hvis man vil ha belastningsskader.
Vis hele sitatet...
Har du noen kilder på at disse skoene gir noe mer belastningsskader en andre løpesko? Er vel en grunn for at idrettsutøvere bruker disse skoene når de løper. Tror ikke det er fordi det er ubehagelig og gir skader.
Så de første gang i tvserien Weeds (youtube)

Måtte lese mer om de, er bra saker..

Sier seg selv at det er mer behagelig å gå barbeint, og ikke minst mer naturlig.
True phreak.
Sitat av tgod Vis innlegg
At det er behagelig å løpe i sko som er så tynne tviler jeg på. Sikkert greit hvis man vil ha belastningsskader.
Vis hele sitatet...
Hele poenget er vel at arten vår har utviklet seg til å løpe barføtt. Sko er en relativt ny utvikling. Det samme er asfalt. Om man løper barføtt i skogen tror jeg nok man slipper det meste av belastningsskader, og det er nettopp det som er tanken bak slike sko: At man skal kunne løpe slik vi er skapt til å løpe, uten å behøve å bekymre seg for småskader og dritt på føttene.
Poenget med disse skoene er som flere har sagt at man skal kunne løpe slik vi var ment til å løpe, altså barfot.

Det som er greia med disse skoene er at de er av typen minimalist sko, i motsetning til f eks asics sko som er pakka med all demping du kan tenke deg, inneholder disse ikke engang såle, og null demping.

Et naturlig løpesteg vil være å lande på forfoten, i motsetning til å lande på hæl som lett forårsaker belastningsskader. Grunnen til dette er at hvis man lander på hælen så vil ankelen din få en belastning på 2 eller 3 ganger kroppsvekten din (husker ikke nøyaktig hvor mye) før det absorberes av resten av beinet ditt.

Lander du på forfoten vil hele beinet ta imot belastning din samtidig + at akillesen din vil fungere som en springfjær å returnere energi i avsparket. Beinet vil dessuten dempe MYE mer pga med et naturlig løpesteg så vil foten lande under tyngdepunktet ditt, og da vil også kneet dempe (se for deg et bøyd kne i sammenligning med et kne som nesten står rett ut i det du lander).

Har du sko med svære geleputer vil forskjellen mellom hæl og forfot være på mer enn 11 mm, er den det blir det vanskelig å lande på forfoten pga at hælen rett å slett kommer i veien.

Kan bare si at dette er løpesko, man lander på hæl når man går, løper man blir kraften mye mye større og da er det gunstig med slike sko. Kan også si at skal du bytte, så gjør det gradvis. Når du lander på forfot vil du bruke leggmuskulaturen mye mer fordi at den erstatter dempingen i hælen.

Kan legge med en video som viser forskjellen mellom klumsete hæl løping og naturlig :P http://www.youtube.com/watch?v=H26liWMDH8U

Når man løper på asfalt bør man ha litt demping men ikke slik at det hindrer deg å lande på forfot, ettersom vi aldri var utviklet for å løpe på så harde underlag.

Alternative til sko med barfot "looken" er f eks:
http://www.newtonrunning.com/shoes/
http://www.loplabbet.no/sko/inov-8-x...-212-1815.html
http://www.newbalance.com/Minimus-10...efault,pd.html
Sitat av Knask Vis innlegg
Jeg vet ikke hvorfor, men disse skoene irriterer meg noe grenseløst!
Vis hele sitatet...
Kan melde at skoen nyter stor respekt i kretser hvor mosjonering og personlig helse står sterkt. Forstår ikke helt dette hatet du uttrykker. Hadde det vært en motesak kunne jeg sagt meg enig, men dette handler jo alene om helsegevinst og forebygging av skade. Blir du like irritert over knebeskyttere blant rullebrettkjørere, eller støttebandasje hos friidrettsutøvere?

Sitat av missjones Vis innlegg
Ekkelt! :P Alt jeg har å si! :P
Vis hele sitatet...
Nok et utspill fra deg som ikke tilfører diskusjonen noenting som helst.
Sist endret av Petter Pan; 11. juni 2012 kl. 23:01.
Sitat av Petter Pan Vis innlegg
Kan melde at skoen nyter stor respekt i kretser hvor mosjonering og personlig helse står sterkt. Forstår ikke helt dette hatet du uttrykker. Hadde det vært en motesak kunne jeg sagt meg enig, men dette handler jo alene om helsegevinst og forebygging av skade. Blir du like irritert over knebeskyttere blant rullebrettkjørere, eller støttebandasje hos friidrettsutøvere?



Nok et utspill fra deg som ikke tilfører diskusjonen noenting som helst.
Vis hele sitatet...
Nok et utspill fra deg som ikke tilfører diskusjonen noenting som helst.
Eg har kjøpt et slikt par og nyter hvert steg. Eg er fortsatt i tilvenningsfasen(4-6 uker), og kan nesten ikke vente til eg kan bruke disse skoene på hele løpeturen, og ikke bare deler av den og maks annenhver dag.

Men, fordommene som blir luftet i tråden her møter eg også i virkeligheten. Synd for de, synes eg.

Anbefales så langt på det sterkeste.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Ekte menn har cruise-control, og kan ikke se for meg at det skal bli så mye mer behagelig, hvis man ikke kjenner hvor tung man er på foten burde man ikke kjøre bil uansett.
Vis hele sitatet...
Ekte menn gjør jobben selv og overlater den ikke til en robot.