Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  34 7330
Min samboer fikk nettopp regning på kringkastingsavgiften. Vi har strøm, oppvarming, internett og kabel-tv inkludert i leien. Er det da vi eller utleier som skal betale denne møkka avgiften?

Vet at når du har tv så er du pliktig til å betale lisens, men hva om vi ikke har tv, bare tilgang til dekoder? Vi har ikke tegnet nytt abonnement på denne, alt står på utleier.
Man betaler EN lisens per husholdning, så den som allerede betales av husverten holder masse.
Kiddo's Avatar
Trådstarter
Sikker? Jeg er av den oppfatning at det kun gjelder innenfor familien, IKKE hvis du er leietaker.

"Kringkastingsavgift skal betales av den som har, det vil si eier, leier eller låner en fjernsynsmottaker"

"Dersom du leier en bolig med fjernsynsmottaker skal du registrere deg med egen lisens og betale egen kringkastingsavgift for denne fjernsynsmottakeren. Den som har fjernsynsmottakeren i bruk er pliktig å melde fra til NRK Lisensavdelingen"

(fra nrk.no)
En utleieenhet er en egen husholdning. Trådstarter må betale lisensen selv. Om trådstarter ikke har TV må han/hun selvsagt heller ikke betale lisens. Bare send en epost til lisensavdelinga i NRK.
NRK-lisensen kommer vel utenom kabeltv-abonnementet.
Kiddo's Avatar
Trådstarter
Hvis man ikke har tv, men tilgang til dekoder i leiligheten, bare at denne er avslått? Det er jo egentlig en lisensepliktig gjenstand.

Jeg hadde trodd at alle utgifter vedrørende tv skulle betales av utleier :/
Har du ikke TV leverer du dekoderen til huseier så slipper du alt styret.
Kiddo's Avatar
Trådstarter
Så det er ikke mulig å ha dekoder stående uten å måtte betale lisens?
Så lenge du har utstyr som kan motta TV må du betale, samme om det er DVD-recorder, VHS eller TV-dekoder.
Heilt canooon
Klart, men da må den plomberes.
Kiddo's Avatar
Trådstarter
Uff, for noe lattis greier å måtte betale når du pokkermeg ikke ser på nrk engang.. Jaja, takk for svar da hvertfall folkens!
Jeg hadde samme problemet i fjor. Det jeg gjorde var å se i leiekontrakten. Der sto det ingenting om nrklisensen, men tv, internett og strøm var inkludert i prisen. Det endte med at huseier betalte

Nå bor jeg på nytt sted og der står det spesifisert i kontrakten at utleier betaler lisens.
Kiddo's Avatar
Trådstarter
Ok, for i vår kontrakt står det heller ikke noe spesifik om nrklisensen.. Får se om vi ikke kan få utleier til å betale. Jeg oppfattet det hvertfall slik at ingen tv-utgifter skulle belastes oss, så håper vi slipper å betale. Da blir det null tv på oss. Takk for svar
Man får aldri dekket NRK-lisensen av utleier. ALDRI!

Det er bare å betale folkens.
Hvis du ikke har TV så slipper du antakeligvis å betale lisens selv om du har en dekoder stående i boda. Bare å sende en epost til lisensavdelinga hos krinken.
Hvis du ikke ser på TV uansett, og bare har dekoderen liggende, ser jeg ikke noen moralske betenkeligheter med å fortelle NRK at du ikke bruker TV-signalet ditt. Så slipper du hele lisenssstyret. Kommer det kontrollør, er du ikke pliktig til å slippe vedkomne inn døra.

Har selv fått krav om kringkastingsavgift siden jeg bestilte en TV for moren min. Jeg har for så vidt et TV-sett stående, men dette er utelukkende koblet til mediasenteret (som ikke er tilkoblet TV-signal). På grunn av dette har jeg sagt at jeg ikke vil betale kringkastingsavgiften. Ser ikke noe problem med dette, selv om jeg egentlig skulle ha plombert TV-en for å gjøre det helt 100% riktig. Får da være grenser.
Sitat av Nichotin Vis innlegg
Hvis du ikke ser på TV uansett, og bare har dekoderen liggende, ser jeg ikke noen moralske betenkeligheter med å fortelle NRK at du ikke bruker TV-signalet ditt. Så slipper du hele lisenssstyret. Kommer det kontrollør, er du ikke pliktig til å slippe vedkomne inn døra.

Har selv fått krav om kringkastingsavgift siden jeg bestilte en TV for moren min. Jeg har for så vidt et TV-sett stående, men dette er utelukkende koblet til mediasenteret (som ikke er tilkoblet TV-signal). På grunn av dette har jeg sagt at jeg ikke vil betale kringkastingsavgiften. Ser ikke noe problem med dette, selv om jeg egentlig skulle ha plombert TV-en for å gjøre det helt 100% riktig. Får da være grenser.
Vis hele sitatet...
Nja, man trenger ikke plombere tv'en lenger. Før kunne man motta analogt nett med antenne, men det går ikke lenger. Nå må man enten ha kabel-tv, parabol, IPTV (over fibernett eller ADSL) eller RiksTV. En gammel dame klagde inn at hun ikke kunne se TV lenger da hun ikke hadde noe av dette, men kunne (og gjorde) naturligvis dette før når hun fikk analoge signaler via sin antenne. Hun slapp og betale etter en liten kamp. Dette var i mediene i våres mener jeg.
Sitat av Aslevik Vis innlegg
Man får aldri dekket NRK-lisensen av utleier. ALDRI!

Det er bare å betale folkens.
Vis hele sitatet...
Jo, jeg fikk det, så påstanden din er feil.
Om du er uenig i at en skal betale skatt, moms, bompenger, sukkeravgift, tobakksavgift, alkoholavgift osv. så er jo dette med lisensavgift noe som er bestemt av de du har valgt inn på Stortinget. Det er greit at du er uenig i avgiften, men du skal jo betale den på samme måte som de øvrige avgifter og skatter samfunnet har valgt å legge på deg. Virker litt umodent dette å protestere på akkurat denne avgiften. Hvis du absolutt ikke vil betale noe, så er det jo bare å hive hele TV'n.
Sitat av Ella Vis innlegg
Om du er uenig i at en skal betale skatt, moms, bompenger, sukkeravgift, tobakksavgift, alkoholavgift osv. så er jo dette med lisensavgift noe som er bestemt av de du har valgt inn på Stortinget. Det er greit at du er uenig i avgiften, men du skal jo betale den på samme måte som de øvrige avgifter og skatter samfunnet har valgt å legge på deg. Virker litt umodent dette å protestere på akkurat denne avgiften. Hvis du absolutt ikke vil betale noe, så er det jo bare å hive hele TV'n.
Vis hele sitatet...
Umodent å protestere mot å betale en avgift på noe man ikke bruker? Det er jo ikke en protest mot selve avgiften.
Men avgiften er jo en avgift for å ha tv, ikke for å se på NRK.
Bruker du ikke tven så kan du jo selge den og slippe hele avgiften.
Sitat av Aslevik Vis innlegg
Man får aldri dekket NRK-lisensen av utleier. ALDRI!

Det er bare å betale folkens.
Vis hele sitatet...
Man får dekket den så lenge ikke annet er spesifisert i kontrakten og husleier betaler for tv (kanaler/dekoder o.l)

Huseier jeg bor hos nå oppdaget dette i fjor. Han leier ut en del leiligheter i et bokollektiv og hadde ikke spesifiert noe om lisensen i leiekontrakten. Nrk kom på døra hans i fjor og det endte med at han måtte betale lisens for alle leilighetene.

I årets kontrakt har han spesifisert at leietager må betale NRK-lisens

Så... det er ikke bare å betale folkens
Kiddo's Avatar
Trådstarter
Jeg bruker tv'en, både til å se på kaneler og film. Men blir vi nødt til å betale denne avgiften selv så blir det ut med dekoderen. Skal pokkermeg ikke betale for å bruke tv'en til å se film på..

Får høre med utleier og ta det derfra! Har fått svar på det jeg lurte på av dere for nå, takker og bukker.
Sitat av Kiddo Vis innlegg
Jeg bruker tv'en, både til å se på kaneler og film. Men blir vi nødt til å betale denne avgiften selv så blir det ut med dekoderen. Skal pokkermeg ikke betale for å bruke tv'en til å se film på..

Får høre med utleier og ta det derfra! Har fått svar på det jeg lurte på av dere for nå, takker og bukker.
Vis hele sitatet...
Hører du på radioen da? Er du inne på nrk.no av og til? Tenk litt over grunnen til at man betaler nrk-lisens da. Kunne vært inkludert i skatten, men det er det ikke. Tenkt på hvorfor det ikke er inkludert? Kan ha noe med at NRK skal være en kanal uavhengig av eventuelle utpressinger fra stortting eller regjering, og som ikke skal være redd for å være vaktbikkje. Er derfor det er direkte betaling fra bruker til produsent.

Som rolle i samfunnet er NRK viktig, uavhengig om du ser på tv'en eller ikke
Kiddo's Avatar
Trådstarter
Nei, hører ikke på radio og er så og si aldri inne på nrk.no.. Så finner ingen god grunn for at jeg skal måtte betale nrk-lisensen da.. Gjør du?
Er det slik at om jeg leier en leilighet, der tv er inkludert (delvis møblert/møblert). Må jeg da betale nrk-lisens selv om det ikke er mitt tv?
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Sitat av Remien Vis innlegg
Er det slik at om jeg leier en leilighet, der tv er inkludert (delvis møblert/møblert). Må jeg da betale nrk-lisens selv om det ikke er mitt tv?
Vis hele sitatet...
Det står i kontrakten din, eller så spør du utleier.
Semi-OT: Jeg kjøpte laptop med TV-tuner, og må av den grunn betale lisensavgift når jeg flytter hjemmefra.
Relatert spørsmål: Jeg betaler lisens. Men nå skal jeg kaste TV'en fordi den er ødelagt. Jeg kommer ikke til å ha TV i hus frem til juletider. Da tenkte jeg å kjøpe en ny i en bekjent sitt navn. Går det an å uten videre sende en mail til NRK og si at man ikke har TV lenger? Høres jo lite troverdig ut.
Sitat av reklame Vis innlegg
Relatert spørsmål: Jeg betaler lisens. Men nå skal jeg kaste TV'en fordi den er ødelagt. Jeg kommer ikke til å ha TV i hus frem til juletider. Da tenkte jeg å kjøpe en ny i en bekjent sitt navn. Går det an å uten videre sende en mail til NRK og si at man ikke har TV lenger? Høres jo lite troverdig ut.
Vis hele sitatet...
Du kan selvfølgelig sende mail eller brev om at du ikke har TV lenger. Det er mulig de vil sende en lisenskontrollør for å sjekke om du har TV, isåfall kan det være lurt å plassere TVen slik at den ikke lett kan sees igjennom vindu o.l. Dersom dette ikke er mulig kan man påstå at det er en stor PC-skjerm, og ikke en TV-skjerm.

Du er på ingen måte pliktig å slippe lisenskontrollør inn for å sjekke. Lisenskontrollør kan dog komme tilbake med politi, men jeg har aldri hørt om tilfeller hvor dette har skjedd.
Sitat av Kiddo Vis innlegg
Nei, hører ikke på radio og er så og si aldri inne på nrk.no.. Så finner ingen god grunn for at jeg skal måtte betale nrk-lisensen da.. Gjør du?
Vis hele sitatet...
Den dagen stortinget hadde begynt å presse nrk for hvilket saker de har på dagsorden fordi lisensen ble lagt ned så finner jeg det
Sitat av c0k3 Vis innlegg
Den dagen stortinget hadde begynt å presse nrk for hvilket saker de har på dagsorden fordi lisensen ble lagt ned så finner jeg det
Vis hele sitatet...
Har aldri forstått det argumentet. Det er da stortinget som bestemmer lisensen i dag? Så om de faktisk ville presse mangler ikke muligheten...
Kringkastingsavgift skal betales av den som har, det vil si eier, leier eller låner en fjernsynsmottaker, - Forskrifter om fjernsynsmottakere § 1. Den som er pliktig å betale kringkastingsavgift plikter å registrere seg med lisens i NRK Lisensavdelingens lisensregister.

Den som har studielån eller trygd regnes ikke som forsørget av andre og skal registreres med egen lisens og betale egen kringkastingsavgift selv om de bor hjemme og har egen fjernsynsmottaker i bruk - se Forskrifter om fjernsynsmottakere § 4, ledd I.

Dersom du leier en bolig med fjernsynsmottaker skal du registrere deg med egen lisens og betale egen kringkastingsavgift for denne fjernsynsmottakeren. Den som har fjernsynsmottakeren i bruk er pliktig å melde fra til NRK Lisensavdelingen - se Forskrifter om fjernsynsmottakere § 6.

Også den som leier ut bolig med fjernsynsmottaker er pliktig å melde fra hvem som benytter dette utstyret til NRK Lisensavdelingen - se Forskrifter om fjernsynsmottakere § 7.

Ved eventuelle senere henvendelser vi vi få oppgitt også din adresse.





Med hilsen
NRK Lisensavdelingen

L. Lund
Vis hele sitatet...
<3 NRK-lisensen ...
Jeg ville betale lisens helt til rybak vant gp. Da gikk fotballen til h......
jeg leier selv en leilighet, da jeg fikk krav om lisens etter at en kontrolør hadde sett inn vinduet mitt mens jeg var i forsvaret i nord-norge sendte jeg mail til nrk hvor jeg sa at jeg ikke hadde tv lenger siden jeg var i militæret 1 år. da fikk jeg til svar at de skulle ha masse info på hvem tvn var solgt til osv osv... :S

jeg tenkte også at dette var kanskje noe huseier skulle dekke, men fikk til svar at dette var noe jeg selv måtte styre. de betaler bare kabel-tvn min.