Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 2725
Er det andre enn meg som synes samfunnet vi lever i bare blir dröyere og dröyere? Tenker da helst på politikeres meninger og forslag, i tillegg til deres idiotiske lösninger på problemer.
De to siste sakene som har fått begeret til å renne over for min del, er debatten om kvinnetaxier, samt den omdiskuterte "folkehelsedebatten".

Kvinner har som kjent kjempet for likestilling og rettferdighet i flere tiår, og stadig dukker det opp nye debatter om kvinner og likestilling.
Likevel presterer man å foreslå det geniale forslaget om kvinnetaxier, som ironisk nok går imot all likestillingsetikk kvinner har kjempet for. Ikke bare har kvinner egne parkeringsplasser, egne plasser i styrer og egne leilighetskompleks (kvinnehuset, som forövrig snart åpnes for menn).
Misforstå meg ikke, jeg er for likestilling av kvinner og menn, men mange av disse kvinne "reglene" ödelegger mer enn de reparerer. Se bare på bedriftene som måtte lete verden rundt etter kompetente kvinner til styret sitt, eller ansette inkompetente arbeidere for å slippe å bli tvangsnedlagt. Det finnes heller ikke en liknende lov for mannlig prosentandel i styrer, diskriminering?

Folkehelsedebatten vil jeg også gjerne ta opp. Det skrives i VG at det debatteres om en ny såkalt fettavgift. Ikke bare skal man betale i dyre summer for maten man kjöper, men også betale ekstra for å spise det man liker. Det går heller ikke an å spise hva man vil uten å bli kalt syk (fedme = sykdom). Man kan vel like greit bare fjerne alle matvarer som er usunne, om man vil at folket skal väre perfekt.
Forslag som å forby röyking i eget hjem ser jeg også som uforståelig. Man har slitt i årevis for å få råd til å kjöpe noe eget, men man kan ikke gjöre som man selv vil i huset (forutenom ulovlige handlinger). Når barn er involvert ser jeg poenget, men å forby all innendörs röyking blir i snaueste laget.

Mye mulig jeg er en trangsynt idiot her, men jeg har store problemer med å forstå hva majoriteten av politikere og höytstående folk tenker med.
Du vet at politikerne i samfunnet er valgt av oss sant? Om du føler alt er så dårlig burde du engasjere deg politisk å spre dine meninger.
Er du svensk? Isåfall velkommen til Norsk politikk
Sitat av Dyrdal Vis innlegg
Du vet at politikerne i samfunnet er valgt av oss sant? Om du føler alt er så dårlig burde du engasjere deg politisk å spre dine meninger.
Vis hele sitatet...
Er fullt klar over det, og synes de gjör en meget god jobb generelt, men enkelte diskusjoner og temaer virker bare så utrolig patetisk.

Edit: Nei, er ikke svensk, men har kun tilgang på svensk tastatur for öyeblikket .
Sist endret av petterdass; 19. oktober 2010 kl. 00:39.
enig i mye av det du skriver, politkerne skal vist bare passe mer og mere på oss, hva er vi egentlig, barn?
Sitat av zevz Vis innlegg
enig i mye av det du skriver, politkerne skal vist bare passe mer og mere på oss, hva er vi egentlig, barn?
Vis hele sitatet...
mange av oss er det, ja.
Sitat av petterdass Vis innlegg
Er fullt klar over det, og synes de gjör en meget god jobb generelt, men enkelte diskusjoner og temaer virker bare så utrolig patetisk.

Edit: Nei, er ikke svensk, men har kun tilgang på svensk tastatur for öyeblikket .
Vis hele sitatet...
Media tar opp de patetiske sakene, du hører ikke alltid om alt det gode de gjør. For det vil ikke folket lese, folket vil være sinte. De vil irritere seg, de vil bli så sure at de vil engasjere seg. Spør du meg gjør media oss en tjeneste, de får oss til å engasjere oss med å vise oss en falsk sannhet.
Sitat av zevz Vis innlegg
enig i mye av det du skriver, politkerne skal vist bare passe mer og mere på oss, hva er vi egentlig, barn?
Vis hele sitatet...
Akkurat dette jeg mener. Det virker som om alt bare blir strengere og verre med tiden, men muligens det er det som skal til, ikke vet jeg. Jeg forstår bare ikke hvorfor man skal endre så drastisk på noe som fungerer.
Sist endret av petterdass; 19. oktober 2010 kl. 00:45.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av petterdass Vis innlegg
Jeg forstår bare ikke hvorfor man skal endre så drastisk på noe som fungerer.
Vis hele sitatet...
Bare fordi noe er bra betyr ikke at det ikke kan bli bedre?
Dette er jo bare forslag, hva er problemet? En av fordelene med et demokrati er jo at man står fritt til å foreslå hva som helst ...
Sist endret av Petter Pan; 19. oktober 2010 kl. 00:56.
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Bare fordi noe er bra betyr ikke at det ikke kan bli bedre?
Vis hele sitatet...
Sant nok, men jeg synes ikke det blir bedre .
Sitat av petterdass Vis innlegg
Sant nok, men jeg synes ikke det blir bedre .
Vis hele sitatet...
Hvor gammel er du? Hvordan kan du vite at ting ikke blir bedre når samfunnet endres? Du kan ikke forutse framtiden kan du? Roma ble ikke bygget på en dag..
Sitat av Petter Pan Vis innlegg
Dette er jo bare forslag, hva er problemet? En av fordelene med et demokrati er jo at man står fritt til å foreslå hva som helst ...
Vis hele sitatet...
Problemet er at mange av forslagene er idiotiske, men at de fortsatt blir vedtatt. Jeg som enkeltperson ser ikke noe problem i at kvinnehuset forblir kvinnehus (noe folk flest er enige i), men på grunn av likestilling og prinsipper i vårt firkantede samfunn kan man ikke gjöre unntak.
arbeiderpartiet, trenger jeg si mer?
Sitat av Vegard004 Vis innlegg
arbeiderpartiet, trenger jeg si mer?
Vis hele sitatet...
Ja, jeg forstår ikke hva det betyr?
Sitat av petterdass Vis innlegg
Se bare på bedriftene som måtte lete verden rundt etter kompetente kvinner til styret sitt, eller ansette inkompetente arbeidere for å slippe å bli tvangsnedlagt. Det finnes heller ikke en liknende lov for mannlig prosentandel i styrer, diskriminering?
Vis hele sitatet...
Du har rett i at det er noen pussige ting ute å går i likestillingens navn, men det er etter hva jeg vet ingen firmaer som har blitt tvangsnedlagt pga dette. Alt firmaene trengte å gjøre var å skifte styreform til AS. Det var kun ASA som var rammet av dette.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av petterdass Vis innlegg
Problemet er at mange av forslagene er idiotiske, men at de fortsatt blir vedtatt. Jeg som enkeltperson ser ikke noe problem i at kvinnehuset forblir kvinnehus (noe folk flest er enige i), men på grunn av likestilling og prinsipper i vårt firkantede samfunn kan man ikke gjöre unntak.
Vis hele sitatet...
Menn kan nå også flytte inn i disse, likestilling går begge veier.

Dessuten står alle fritt til å foreslå hva dem vil, selv vil jeg foreslå at Norge og Sverige og Danmark skulle legges ned og oppstå som ett land, som "Skandinavia".
Sitat av Dyrdal Vis innlegg
Hvor gammel er du? Hvordan kan du vite at ting ikke blir bedre når samfunnet endres? Du kan ikke forutse framtiden kan du? Roma ble ikke bygget på en dag..
Vis hele sitatet...
Har jeg sagt at jeg kan se fremtiden? Jeg opprettet tråden fordi jeg ville vite andres meninger, samt uttrykke mine egne. Når noe ikke fungerer er det fordi vi har prövd det, og sett resultatene. Har man fått färre voldtekter grunnet parkering forbeholdt kvinner? Har antallet nikotinavhengige gått ned etter man satt opp avgiftene?
Sitat av Sio Vis innlegg
Menn kan nå også flytte inn i disse, likestilling går begge veier.

Dessuten står alle fritt til å foreslå hva dem vil, selv vil jeg foreslå at Norge og Sverige og Danmark skulle legges ned og oppstå som ett land, som "Skandinavia".
Vis hele sitatet...
Drastisk/Morsomt, får jeg spørre om hvorfor du mener det?
Selv syntes jeg at forslaget rundt kvinnetaxier var håpløst og idiotisk da jeg hørte det, men etter et foredrag på skolen av en somalsk forfatter har jeg endret synet mitt.

Grunnen er ikke at kvinner skal kjøre rundt i egne taxier fordi dem er spesielle og vil ha særbehandling, men det er rett og slett fordi mange kvinner, især utenlandske, føler seg langt fra trygge i taxier. Denne foredragsholderen hadde et par eksempler, blant annet utenlandske/"utseendemessige" muslimske kvinner som groft var blitt diskriminert etter en tur på byen av sjåførene som følge av deres håpløse syn på kvinnene og fordi de ikke hadde på seg sjal (eller hvordan det nå enn skrives). Selv hadde foredragsholderen fått en colaflaske kastet i bakhodet etter en taxitur. Foreragsholderen poengterte også at dette var noe som i all hovedsak gjaldt utenlandske sjåfører, men de norske/vestlige var det selvfølgelig også eksempler av.

Sett at dette med kvinnetaxier gjør at kvinner, da utenlandske/muslimske kvinner nå føler seg trygge til å tørre å komme seg ut av hjemmene, ville ikke dette vært et stort steg for integreringen og disse kvinnene?

Selv synes jeg riktignok at denne likestillingskampen på visse områder går for langt, men ang. kvinnetaxier kan ejg faktisk ikke se det store problemet.
Sist endret av Dibsent; 19. oktober 2010 kl. 01:38.
Sitat av Dibsent Vis innlegg
Selv synes jeg riktignok at denne likestillingskampen på visse områder går for langt, men ang. kvinnetaxier kan ejg faktisk ikke se det store problemet.
Vis hele sitatet...
Greia er vel det at når de kommer med slike forslag/vedtak i likestillingens navn så underminer de jo hele betydningen. Jeg trodde likestilling betydde nettopp likestilling. Blir jo ikke helt riktig når det for det meste bare er det ene kjønnet som vektlegges.

Men for all del, vil de ha kvinnetaxi så kjør på.

Det jeg heller vil at disse likestillingsforkjemperne skal fokusere på er kvinner og menns rettigheter iht barn etter samlivsbrudd. Her er det enorme forskjeller og en heller skeiv likestilling. Lik samværsrett for kvinner OG menn etter samlivsbrudd IMO.
Da er sikkert loven om at 50 % av alle taxisjaførne må være kvinner et faktum innen kort tid. !
jamen yolo da.
luni's Avatar
Jeg er sikker på at dersom menn var den gruppen som oftest ble utsatt for voldtekt, så hadde noen foreslått egne taxier for dere også. Eventuelt så kan dere selvfølgelig motarbeide forslaget som best dere kan, og ha pølsefest på byen hver helg. Hurra!
Trådstarter: Du tar knapt tak i argumentasjonen bak disse forslagene og tiltakene, at all.

Likevel presterer man å foreslå det geniale forslaget om kvinnetaxier, som ironisk nok går imot all likestillingsetikk kvinner har kjempet for
Vis hele sitatet...
Så at kvinner frykter voldtekter og ønsker kvinnelige sjåfører og at sjåførene følger litt mer med på hvem i baksettet som bestemmer hvor ferden går og tilstanden til jenta er ikke gyldig argumentasjon for deg og får begeret til å flyte over av sinne: "nok er nok!"?

Ikke bare har kvinner egne parkeringsplasser
Vis hele sitatet...
Hvor? Hva var begrunnelsen?

Er dette et lite enkelttilfelle på privat initiativ som du blåser opp til å være et nasjonalt problem?

egne leilighetskompleks (kvinnehuset, som forövrig snart åpnes for menn)
Vis hele sitatet...
Du sier det i flertall, men du nevner bare ett eksempel som nå vedtas åpnes for menn. Er ikke det da et krystallklart eksempel for deg at likestillingen da går den veien du ønsker?

Igjen, hva var begrunnelsen den gang da? Dette er jo et gammelt hus.

Det finnes heller ikke en liknende lov for mannlig prosentandel i styrer, diskriminering?
Vis hele sitatet...
Loven sier ikke at at det skal være minimum andel kvinner - den sier det skal være minimum kjønnsbalanse. You've been misinformed.

Forslag som å forby röyking i eget hjem ser jeg også som uforståelig.
Vis hele sitatet...
Forslaget kom fra en internasjonal organisasjon som vi er medlem av, og det gjaldt hjem med barn i (noe jeg absolutt er enig i ikke bør vær akseptabelt, foreldre bør ikke røyke i rom med barn i).

Mye mulig jeg er en trangsynt idiot her, men jeg har store problemer med å forstå hva majoriteten av politikere og höytstående folk tenker med.
Vis hele sitatet...
Jeg synes du er direkte uredelig i måten du tenker. Du tar som sagt knapt opp begrunnelsene til forslag. Du trekker ikke inn opphavet til dem og her så hevder du at majoriteten av politikerne er enige i forslagene - noe som overhodet ikke er tilfellet.

Jeg overbevises ikke av sånt.

Hadde du gått sakene mer til verks hadde du sikkert funnet ut både god argumentasjon for forslagene (og som kanskje hadde gjort det mer forståelig for deg), eller hvem det var (noe som likeså kunne være skrullete enkeltpersoner). VG gjør sjeldent slik for deg; og de foretrekker ha overskriftene og sakene mest diffuse men som skaper mest mulig blest "nå gjør politikerne det igjen!" (en eneste rep. fra SV forslår noe kontroversielt som ingen andre er enige i)
Sist endret av Kinseek; 19. oktober 2010 kl. 07:24.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Hvor? Hva var begrunnelsen?

Er dette et lite enkelttilfelle på privat initiativ som du blåser opp til å være et nasjonalt problem?

Igjen, hva var begrunnelsen den gang da? Dette er jo et gammelt hus.
Vis hele sitatet...
Antar det siktes til Theresesgate 35 i Oslo, som ble ble opprettet for nitti år siden av en privatperson som mente det var urettferdig at kvinner ikke fikk kjøpe sin egen leilighet. Seksti knøttsmå leiligheter i én bygård, hvor de fleste må dele bad. Jeg tror nok ikke fenomenet vil spre seg som byllepest med det aller første...
Sitat av Dibsent Vis innlegg
Selv syntes jeg at forslaget rundt kvinnetaxier var håpløst og idiotisk da jeg hørte det, men etter et foredrag på skolen av en somalsk forfatter har jeg endret synet mitt.

Grunnen er ikke at kvinner skal kjøre rundt i egne taxier fordi dem er spesielle og vil ha særbehandling, men det er rett og slett fordi mange kvinner, især utenlandske, føler seg langt fra trygge i taxier. Denne foredragsholderen hadde et par eksempler, blant annet utenlandske/"utseendemessige" muslimske kvinner som groft var blitt diskriminert etter en tur på byen av sjåførene som følge av deres håpløse syn på kvinnene og fordi de ikke hadde på seg sjal (eller hvordan det nå enn skrives). Selv hadde foredragsholderen fått en colaflaske kastet i bakhodet etter en taxitur. Foreragsholderen poengterte også at dette var noe som i all hovedsak gjaldt utenlandske sjåfører, men de norske/vestlige var det selvfølgelig også eksempler av.

Sett at dette med kvinnetaxier gjør at kvinner, da utenlandske/muslimske kvinner nå føler seg trygge til å tørre å komme seg ut av hjemmene, ville ikke dette vært et stort steg for integreringen og disse kvinnene?

Selv synes jeg riktignok at denne likestillingskampen på visse områder går for langt, men ang. kvinnetaxier kan ejg faktisk ikke se det store problemet.
Vis hele sitatet...
Takk for at du bidrar med litt utfyllende informasjon blandt all synsingen
Jeg kunne igrunn ikke skjønne at kvinner kunne trenge egne taxier i norge, men nå forstår jeg.

Bidrar dette til at invandrerkvinner fra konservative miljøer føler seg tryggere utenfor hjemmet (og kanskje får tillatelse til å gå ut mer fordi mannen hennes ikke trenger bekymre seg for at taximannen skal ta henne fra han), er jeg for dette 100%

Ser ingen grunn til at det ikke skal være et tilbud, men jeg vet ikke om det burde være en statlig greie.
Hvis de får egne taxier, hva blir det neste? Egne seter på bussen? Egne rader på kino? Er dette noe vi vil innføre i norge?

Mulig dommedagsprofeten i meg tar i litt nå, men hvis vi først setter igang slike tiltak; hvor stopper vi?
Sist endret av Bothrops; 19. oktober 2010 kl. 12:18.
"Demokrati" som det så fint heter er en uting. Idioter avgir stemmer og tullinger får lov til å styre. Disse tullingene legger så til rette for seg selv og de lurer samtidig idiotene trill rundt.

Putt halve befolkningen på en eller annen trygdeordning, bytt på hvem som styrer landet for å skape en illusjon om at folket bestemmer = win!
Sist endret av toeless; 19. oktober 2010 kl. 21:23.
Sitat av Dyrdal Vis innlegg
Du vet at politikerne i samfunnet er valgt av oss sant? Om du føler alt er så dårlig burde du engasjere deg politisk å spre dine meninger.
Vis hele sitatet...
Hva faen er vitsen, en person har ikke en dritt å si.
Hvis statsministeren vil gjøre noe konkret har han ikke sjans.

Det er for mange som styrer for lite.
Er det andre enn meg som synes samfunnet vi lever i bare blir dröyere og dröyere?
Vis hele sitatet...
Du er nok ikke alene. Det er kanskje noe som er mest felles for menneskene, vi ser stort sett de negative sidene ved vår samtid, men stort sett positive sider ved tidligere, og potensiellt framtidige tider. Aristoteles klagde på ungdommen, Voltaire hyllet fortiden osv. Du vil alltid mene samfunnet du lever i er værre en et annet, gresset grønnere og sånn.

Du vet at politikerne i samfunnet er valgt av oss sant? Om du føler alt er så dårlig burde du engasjere deg politisk å spre dine meninger.
Vis hele sitatet...
Problemet med norsk politikk er at "alle" er enige om hva slags samfunn vi har lyst på. Den politiske diskusjonen går bare på hvordan oppnå dette samfunnet. Se på de få partiene som faktisk tar opp spørsmål av en ideologisk art:
Rødt har en fyr i trondheim som er nesten litt med å bestemme, ellers?
Hvit valgallianse/Norgespatriotene har totalt 250 stemmer
DLF er en(realpolitisk) vits
NKP har en ordfører(hvis jeg husker riktig)
de Grønne har stort sett ingen ting de skulle ha sagt, ikke noe særlig partistruktur heller, for den saks skyld.

De reelle valgene man har når man stemmer er definert utifra høyre/arbeiderpartiet, hvor stiller man seg i forhold til den tradisjonelle arbeiderparti/høyrepolitikken. For å sitere Einar Førde, "me er alle sosialdemokratar". Det er ikke plass til kommunister, anarkister, miljø-die hards, fascister, syndikalister, liberalister(libertarian) og andre.