Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  146 12655
Saken:

Sitat av VG.NO
Rettssaken mot fildelingsstedet Pirate Bay ble innledet i den svenske hovedstaden mandag morgen. De neste tretten dagene skal det vurderes om de svenske bakmennene Hans Fredrik Neij (30), Gottfrid Svartholm Warg (24), Carl Lundström (48) og norske Peter Sunde (30) er skyldige i medvirkning til brudd på den svenske opphavsrettlovgivningen.

Blir de dømt, risikerer de opptil to år i fengsel, i tillegg til et millionbeløp i erstatningskrav.
Vis hele sitatet...

Sitat av VG.NO
Ifølge tiltalen skal kvartetten ha tjent 1,2 millioner svenske kroner gjennom salg av annonseplass på siden, noe aktor krever at skal bli tilbakebetalt. I tillegg forlanger musikk-, film- og programvareindustrien om lag 100 millioner kroner i erstatning, penger som skal være tapt på grunn av virksomheten til Pirate Bay.
Vis hele sitatet...
Mitt 1. spørsmål; Hvor i helv... skal 4 privat personer hoste opp 100 millioner fra?
Når de holdt på med bussprosjektet sitt for noen dager siden[Link to be added, men tror piratbyran.org er nede] tok det dem lang tid å samle inn 23 tusen svenske kroner. 100 millioner er selvsagt ufatellig mye mer [Over 4000 ganger så mye!]

Men til noe litt annet...
Sitat av VG.NO
I helgen meldte Dagens Næringsliv at Norsk filmbyråforening og Norsk Videogramforening (Ifpi) har sendt en offisiell henvendelse til Telenor, der de ber om at verdens største fildelingstjeneste, The Pirate Bay, blir utestengt fra deres nett.

Hvis ikke Telenor vil etterleve kravet innen 14 dager, varsler underholdningsindustrien at de kommer til å gå rettens vei.
Vis hele sitatet...
Hva faen sier jeg bare!
1. Hvorfor kun Telenor?
1.1. Hvorfor ikke andre fildelingsnettsteder?
2. Er virkelig Ifpi så patetiske at de tror dette har noen som helst hensikt i dagens samfunn?
2.1. Jeg er sikker på at det finnes måter å ungå denne sperren på.
2.2. Hvis det IKKE finnes måter å unngå sperren på, hvor vanskelige er det da å [2.2.1]finne et åpent trådløst nettverk.[2.2.2] Eventuelt inngå en deal med naboen om at du får bruke deres nettverk.
Eller til sist;[2.2.3] rett og slett bytte nettlevrandør


Sitat av ITavisen.no
Aktors påstand er at de tiltalte Fredrik Neij (30), Gottfrid Svartholm Warg (24), Peter Sunde Kolmisoppi (30), og Carl Lundström (48) har medvirket til brudd på opphavsretten.

Forsvarerne bestrider dette, og framholder i sitt foredrag at de Pirate Bay-ansvarlige ikke kan kobles til selve nedlastingen - de har bare gjort det mulig å søke etter materiale - lovlig, som ulovlig.
Vis hele sitatet...
Der er jeg igrunn helt enig.
De har ikke gjort noe annet enn å tilgjengeliggjort innholdet for alle.
Faktisk, så får du mye av det samme fra GOOGLE
Prøv;

Kode

[sangnavn/artist] intitle:"index.of" "parent directory" "size" "last modified" "description" [snd] (mp4|mp3|avi) -inurl:(jsp|php|html|aspx|htm|cf|shtml|lyrics|mp3s|mp3|index) -gallery -intitle:"last modified" -intitle:(intitle|mp3)
Sitat av ITavisen.no
Listen over lang over film- og plateselskaper som forlanger penger av Pirate bay.

Warner vil ha over over 11 millioner svenske kroner i erstatning. Filmselskapet MGM forlanger 22 millioner, mens 21th Century Fox vil ha 17 millioner.
Vis hele sitatet...
Javel, kanskje de har tapt litt penger på fildeling, men det er fortsatt INGENTING i forhold til det de tjener!
20M er små penger for filmselskap som de nevnt over!



Helt til sist vil jeg bare si; "skaden" er skjedd! Det vil alltid komme nye fildelingsnettverk. Å ta dem ut et etter et er bare patetisk!!
Dessuten, fildeling er kommet for å bli. Fildeling er fremtiden!!
Bare se på hvor mange aktører som distrubuer materiale sitt lovlig ved fildeling.
Sist endret av binkabi; 16. februar 2009 kl. 17:38.
Er det ikke sånn at eierne av TPB har en egen øy der det er ingenting som heter Copyright da? Og det er vel ikke ulovelig å hoste en nettside, men å dele copyrighted materiale?
Sitat av Janpfo Vis innlegg
Er det ikke sånn at eierne av TPB har en egen øy der det er ingenting som heter Copyright da? Og det er vel ikke ulovelig å hoste en nettside, men å dele copyrighted materiale?
Vis hele sitatet...
Nei, det har de ikke. De hadde en gang planer om å kjøpe sin egen øy eller hva faen det var, men mener at det aldri ble noe av.
Egen øy?

Uansett, hvordan i H******* kan de tiltales for noe som helst? De har jo aldri lastet opp, piratkopiert eller lastet ned noe som helst. Leste et sted (Her på forumet tror jeg) at Thepiratebay er som en telefonkatalog, de bare gir deg nummer og adresse til de som gjør noe ulovlig.

Skal vi gå til rettssak mot Gulesider fordi de har en katalog hvor det står nummeret til folk som selger dop?
De har vel hosted både i sverige, nederland og på Sealand som er et selvutnevnt mikronasjon på et gammelt fort (!) i den engelske kanal. Tror og det var til salgs en gang i tiden ja. Skal bli spennende å se hvordan saken går. Er forsåvidt enig i at google kan gjøre mye samme nytten, men det er ikke en tjeneste spesielt rettet mot ulovlig fildeling.
Sist endret av pidget; 16. februar 2009 kl. 17:49. Grunn: typo
TPB gjør de ikke mye ulovlig, da det er brukerne som laster opp og brukerne laster ned, TBP fungerer bare som en tredjepart.
Men hvis de ikke betaler summen så blir det jo en LANG fengselstraff?
Piratebay.org har da ikke gjort noe som bryter opphavsretten til det du kan finne på siden deres. Det er jo bare en søkemotor (ala google) som indexerer 'trackers' til lovlige/ulovlige filer.

Det blir spennede å se hva som skjer de neste 2 ukene, men jeg tror ikke de blir funnet skyldig i brudd på noen opphavsrett.
Sitat av VG.no
Ifølge tiltalen skal kvartetten ha tjent 1,2 millioner svenske kroner gjennom salg av annonseplass på siden, noe aktor krever at skal bli tilbakebetalt. I tillegg forlanger musikk-, film- og programvareindustrien om lag 100 millioner kroner i erstatning, penger som skal være tapt på grunn av virksomheten til Pirate Bay.
Vis hele sitatet...
De har da ikke TAPT penger pga av dette. Selv om folk laster ned ulovlige filer betyr ikke dette at de ville kjøpt produktet deres hvis ulovlige filer ikke fantes.
En annen måte å vinkle dette på er jo å si at folk laster ned ulovlige sanger, liker sangen/bandet/filmen (whatever) og finner ut at de vil støtte dem og da faktisk kjøper produktet. Se på det som en ulovlig "smaksprøve".
Sist endret av Clr; 16. februar 2009 kl. 17:54.
En bruker må jo først KJØPE materialet for så å laste det opp?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Coco Jamboo Vis innlegg
TPB gjør de ikke mye ulovlig, da det er brukerne som laster opp og brukerne laster ned, TBP fungerer bare som en tredjepart.
Vis hele sitatet...
Det er et åpent spørsmål. I Noreg er det *rimelig* sikkert at virksomheta hadde vore ulovleg, sidan vi har napster.no-dommen som slår fast at det å linke til opphavsrettsbeskytta materiale er eksemplarframstilling. Sverige hadde på omlag samme tida ein dom frå tingretten som gjekk i motsatt retning.

Tingretten er ikkje ei veldig sterk kilde, så derfor blir denne saka tatt opp.

Kort sagt - det er ikkje gitt at det dei har gjort er lovlig, for det finst ikkje rettspraksis frå svensk høgsterett på området. The pirate bay er den første saka som kjem til å komme opp for høgstrett om dette.

The Pirate Bay er jo tiltalt i saka, og hevder *sjølvsagt* at dei er uskuldige.

Janpfo: gjeldsfengsel er avskaffa for lenge sidan i Norden. Erstatningssøksmålet er ei sivilrettslig sak, og underlagt heilt andre reglar enn straffesaka.
Sitat av binkabi Vis innlegg
Javel, kanskje de har tapt litt penger på fildeling, men det er fortsatt INGENTING i forhold til det de tjener!
20M er små penger for filmselskap som de nevnt over!
Vis hele sitatet...
Selv om det er småpenger for dem, så er 20 Millioner masse penger.
Sist endret av Blanko; 16. februar 2009 kl. 17:55.
Rart at musikkbransjen/filmbransjen ikke begynner å ta tak i andre delingsprogrammer/sider, LimeWire, bearshare, kazaa osv.

Jeg mener at å få bort fildeling er like vanskelig som å få folk til å slutte å drikke vann.
Sitat av Janpfo Vis innlegg
En bruker må jo først KJØPE materialet for så å laste det opp?
Vis hele sitatet...
For det første er det ikke helt relevant; du kjøper et materiale til egen bruk, ikke til veldig mange andres.

For det andre så er det overhodet ikke sikkert at det er kjøpt lovlig engang i utgangspunktet.

Sitat av Janpfo Vis innlegg
Rart at musikkbransjen/filmbransjen ikke begynner å ta tak i andre delingsprogrammer/sider, LimeWire, bearshare, kazaa osv.
Vis hele sitatet...
Torrent er per dags dato suverent størst.

De tar jo da også tak i andre delingsprogrammer/sider; men det er jo ofte vanskelig å få igang en rettsak på de rette menneskene med godt bevis.

Sitat av Clr Vis innlegg
De har da ikke TAPT penger pga av dette. Selv om folk laster ned ulovlige filer betyr ikke dette at de ville kjøpt produktet deres hvis ulovlige filer ikke fantes..
Vis hele sitatet...
Jo de taper absolutt penger på dette. Fordi det kan tenkes at noen ikke ville kjøpt produktet i utangspunktet så er det ekstremt naivt og teit og tro at folk ikke ser det som greit å la vær å legge ut penger for ting de kan laste ned.

Jeg *vet* med meg selv at jeg ville kjøpt mer film/musikk/spill hvis ulovlige alternativer ikke hadde fantes.
Sist endret av Kinseek; 16. februar 2009 kl. 18:01.
Sitat av Clr Vis innlegg
De har da ikke TAPT penger pga av dette. Selv om folk laster ned ulovlige filer betyr ikke dette at de ville kjøpt produktet deres hvis ulovlige filer ikke fantes.
Vis hele sitatet...
Tror det er veldig klart hvorfor musikkbransjen går til HELL, tenker da på salget av CDer.
Jeg skjønner ikke hvordan folk kan påstå de ikke er uskyldig i noe... det er da opplagt at det de gjør burde være ulovlig.
Å sammenligne TPB med Google eller Gule Sider er bare idiotisk, TBP er laget kun for å finne piratkopiert materiale (Ja, jeg vet det finnes noe lovlig der og), det er ikke google selv om det er mulig å finne.

Nå skal det sies at jeg laster ned fra TPB så og si døgnet rundt, men er ikke så ignorant at jeg går rundt å påstår det er fullt lovlig og at musikk- og filmindustien er griske og har nok av penger og sånt idioti.

Jeg vil ikke påstå piratkopiering er å stjele fordi det er ingen som mister noen fysiske ting på det, men det er da helt klart at de folka taper masse penger på det. Hadde det ikke vært mulig å laste ned så hadde selvsagt flere folk, inkludert meg, kjøpt musikk og filmer i butikken, ikke at jeg hadde kjøpt alle filmene eller musikken jeg har lastet ned, men jeg hadde kjøpt en god del av dem.
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Jeg *vet* med meg selv at jeg ville kjøpt mer film/musikk/spill hvis ulovlige alternativer ikke hadde fantes.
Vis hele sitatet...
Det er jo bare din personlige mening. Jeg tror ikke jeg hadde kjøpt noe mer CD eller DVD hvis ulovlige filer ikke fantes.
Sitat av Clr Vis innlegg
Det er jo bare din personlige mening. Jeg tror ikke jeg hadde kjøpt noe mer CD eller DVD hvis ulovlige filer ikke fantes.
Vis hele sitatet...
Så du hadde aldri sett en eneste film eller hørt musikk fordi det ikke var mulig å få gratis?
Det tviler jeg på...
Film og musikkbransjen dreit seg ut den dagen de bestemte seg for at fildeling er noe som må bort, istedet for å spørre seg hvorfor fildeling er å populært. Se på hvor godt Spotify gjør det, den første ordentlige, brukervennlige musikktjenesten på nettet som plateselskapene (iallefall en del av de) støtter. Om de hadde skjønt dette litt tidligere, og brukt sine ressurser på å utvikle et produkt kundene åpenbart hadde et behov for, så hadde de spart mye tid og penger. Å kjempe mot fildeling er fåfengt. Det eneste plate og filmselskapene kan gjøre er å tilby noe bedre enn det fildelerne gjør. Foreløpig har de ikke klart det, men Spotify og Hulu viser at noen av de kanskje er på rett vei.
Kanskje han faktisk kjøper filmer og musikk allerede? Så om det ikke fantes ulovlige alternativ så hadde det ikke gjort ham noe..

Berkowitz: Ja godt poeng. Hvorfor bruke masse penger på en heksejakt som bare ender med nye trolldomskunster uansett?
Sitat av Phenobix Vis innlegg
Så du hadde aldri sett en eneste film eller hørt musikk fordi det ikke var mulig å få gratis?
Det tviler jeg på...
Vis hele sitatet...
Mer hva du siterer til: "Jeg tror ikke jeg hadde kjøpt noe mer CD eller DVD hvis ulovlige filer ikke fantes." -Clr

Jeg har musikk og film som jeg ønsker å se uten å laste ned noe ulovlig. Nå skal det sies at jeg også er en pirat iblandt, men det som jeg laster ned hadde jeg heller aldri kjøpt.
Sitat av Clr Vis innlegg
Det er jo bare din personlige mening. Jeg tror ikke jeg hadde kjøpt noe mer CD eller DVD hvis ulovlige filer ikke fantes.
Vis hele sitatet...
Du avviste platebransjens påstand om at de ikke taper penger på piratkopiering med en løs henvendelse til at det ikke er sikkert at folk ville kjøpt det i utgangspunktet.

Jeg tok meg selv som et eksempel fordi jeg trodde det skulle holde til å vise at din kategoriske avvisning ikke er gyldig.

Det er opplagt at når noe er helt alldeles gratis å laste ned så vil en god del selvsagt se muligheten til å spare penger på det og bruke de andre plasser. Det burde ikke være nødvendig for meg å utrede i detalj at fordi om ikke alle slutter å kjøpe alt de laster ned så vil en meget god del gjøre det.

Så jo; de taper/tjener mindre penger fordi ikke like mange vil kjøpe musikken/filmene når de er 100% gratis å få. Det er jo både naivt og dumt og tro noe annet.

Det mer relevante spørsmålet er om mangelen av inntekter fra de av oss som ikke gidder kjøpe materialet vil ha innvirkingen på kvaliteten og kvantiteten av det som gis ut.
Sist endret av Kinseek; 16. februar 2009 kl. 18:46.
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Så jo; de taper/tjener mindre penger fordi ikke like mange vil kjøpe musikken/filmene når de er 100% gratis å få. Det er jo både naivt og dumt og tro noe anet.
Vis hele sitatet...
De TAPER ikke penger på at folk laster ned ulovlig.
De TJENER bare ikke penger de muligens kunne tjent.
Det er bare ren semantikk og lek med ord.

De går glipp av inntekter fordi noen deler materialet deres gratis til noen som heller vil ha det gratis enn å måtte betale.

Kan du tenke deg at kvaliteten og kvantiteten av utgitt materiale kan ta skade hvis flere og flere heller vil ha det gratis enn måte betale?
Sitat av Clr Vis innlegg
De TAPER ikke penger på at folk laster ned ulovlig.
De TJENER bare ikke penger de muligens kunne tjent.
Vis hele sitatet...
HERREGUD, at det går ann!!!
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Det er bare ren semantikk og lek med ord.

De går glipp av inntekter fordi noen deler materialet deres gratis til noen som heller vil ha det gratis enn å måtte betale.

Kan du tenke deg at kvaliteten og kvantiteten av utgitt materiale kan ta skade hvis flere og flere heller vil ha det gratis enn måte betale?
Vis hele sitatet...
Det du sier kan man ikke nekte på, men spørsmålet er hvor mange pirater som er villig til å betale hvis det kommer en løsning som er BEDRE enn torrent.

Jeg kan tenke meg at kvaliteten på utgitt materiale vil synke over tid, men det er ikke BARE pga. piratkopiering. Husk at vi er inni en finanskrise nå, mange filmselskaper taper penger pga. at folk er fattig, og ikke kan gå på kino, eller kjøpe DVDŽer. Dette gjelder spesielt i USA akkurat nå.
Sitat av Coco Jamboo Vis innlegg
HERREGUD, at det går ann!!!
Vis hele sitatet...
Jeg kunne ikke vært mer enig
Sitat av Keni Vis innlegg
Det du sier kan man ikke nekte på, men spørsmålet er hvor mange pirater som er villig til å betale hvis det kommer en løsning som er BEDRE enn torrent.
Vis hele sitatet...
Jeg kan knapt fantasere meg til at noe skulle være mer forlokkende enn gratis og i uovertruffen kvalitet. Hvordan skal platebransjen konkurere med f.eks lossles-plater fra tpb *og* tjene penger på det?

Forøvrig ville jeg (selv om jeg benytter piratebay i store mengder) ikke synes at noe juridisk eller moralsk overtramp hadde blitt begått hvis de bak ble dømt skyldig.

Det som er mer alvorlig er hvis nettleverandørene kunne dømmes til sensur.

Jeg ser altså på tpb som litt mer enn bare å "fasilitere" for filutveksling hvor brukeren selv kan avgjøre om det er ulovlig eller ei.
Sist endret av Kinseek; 16. februar 2009 kl. 19:07.
Valgfri brukertittel
dain's Avatar
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Jeg kan knapt fantasere meg til at noe skulle være mer forlokkende enn gratis og i uovertruffen kvalitet. Hvordan skal platebransjen konkurere med f.eks lossles-plater fra tpb *og* tjene penger på det?
Vis hele sitatet...
Er jo bare å se i retning av Spotify. Lignende løsninger er mulig å lage for både film, serier og musikk i ukomprimert format. Altså at man betaler x antall kroner i måneden for tilgang til slikt. Her handler det egentlig bare om å begrense det såkalte tapet de lider grunnet torrent og andre piratmuligheter. Folk som kjøper musikk og dvd/bluray i dag vil uansett gjøre det om det kommer internettbaserte løsninger da man vil ha det håndfast, med cover og hele pakken.

Man ville helt klart kunne lokke en del pirater over til et lovlig tilbud, om bare tilbudet er godt nok.
Selvfølgelig ikke alle sammen, like selvfølgelig som at man ikke vil kunne stanse piratvirksomhet helt. Men som jeg nevner tidligere så bør egentlig film- og musikkbransjen fokusere på å begrense ulovlig nedlasting, i stedet for å kjempe en totalt unyttig kamp mot det.
Grunnen til at det er TPB som skal til pers nå, er i grunn bare fordi det er den største og mest omtalte torrent-søkemotoren.
herregud. vis Telenor blokker Piratebay? ånei det finnes bare 18124818 andre sider OG private trackere som går 10 ganger så fortere. uansett går det ikke ann og gå inn på TPB via en Proxy?
Sellom det skjer noe med The Pirate Bay, så fins det fortsatt mange andre torrent sider, som blant annet ISOhunt, den siden har jo nesten mere en TPB, så jeg skjønner ikke hvorfor folk er beskymret.
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Jeg kan knapt fantasere meg til at noe skulle være mer forlokkende enn gratis og i uovertruffen kvalitet. Hvordan skal platebransjen konkurere med f.eks lossles-plater fra tpb *og* tjene penger på det?
Vis hele sitatet...
Ved hjelp av holdningskampanjer, plate og filmselskaper kan appelere til samvittigheten og moralen til kundene. Men om de kommer med en ny holdningskampanje nå, så håper jeg at den blir mer troverdig enn "Piracy is killing music".
Og IKKE gjør som forrige gang: IKKE fremstill pirater som ensomme mennesker som sitter i en mørk, trist kjeller.. Der fornærmet de en hel generasjon.
Så de kan komme sterkt tilbake med: Nettbutikk, der du streamer det du vil ha, en enkel betalingsløsning, og en troverdig holdningskampanje.


Sitat av Kinseek Vis innlegg
Det som er mer alvorlig er hvis nettleverandørene kunne dømmes til sensur.
Vis hele sitatet...
Enig.
Sist endret av Keni; 16. februar 2009 kl. 19:22.
Sitat av Smoky Mo Vis innlegg
Sellom det skjer noe med The Pirate Bay, så fins det fortsatt mange andre torrent sider, som blant annet ISOhunt, den siden har jo nesten mere en TPB, så jeg skjønner ikke hvorfor folk er beskymret.
Vis hele sitatet...
Folk er ikke bekymret, de er irritert. Stor forskjell
Jeg mener at det er personen som faktisk legger opp det piratkopierte materialet på nettet i første omgang som skal ha smekk, og ikke TPB som bare viser til filene.
Det er jo som at jeg skal gå i Oslo og fortelle folk hvor og hvordan de kan stjele ting. Da er det jo ikke jeg som faktisk stjeler.

Fildeling har kommet for å bli. Uansett hva som gjøres, vil det komme nye metoder.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Det er bare ren semantikk og lek med ord.

De går glipp av inntekter fordi noen deler materialet deres gratis til noen som heller vil ha det gratis enn å måtte betale.

Kan du tenke deg at kvaliteten og kvantiteten av utgitt materiale kan ta skade hvis flere og flere heller vil ha det gratis enn måte betale?
Vis hele sitatet...
Nei, det er på INGEN måte semantikk og leik med ord.

Platebransjen hevder at om Ole laster ned nyaste albummet til Britney Spears så har dei tapt 179,- som er utsalgspris. Det er blank løgn av fleire grunner:
  1. 179,- inkluderer kostnad med produksjon av mediet og distribusjon. Når Ole laster ned faller denne biten bort.
  2. Om Ole bruker 200,- per måned på plater, og ikkje har råd til å bruke meir, taper ikkje platebransjen et potensielt salg om Ole velger å laste ned. Alternativet var å ikkje konsumere den musikken.
  3. Om Ole hører på musikk kan det tenkast det vekker ei interesse, og virker som reklamekanal, slik at salget øker.

Kort sagt - det kan tenkast platebransjen har et tap, men måten dei regner det ut på er så hårete at det er blank løgn å hevde at dei har dei tapa dei påstår.
Jeg tror det ville vært mest edruelig å gå bort fra eksempler fra enkeltpersoner. Selvsagt kan enkeltpersoner rettferdigjøre seg selv med at de ikke engang har råd til å kjøpe musikken de laster ned. Forkjempere for piratvirksomheter har en tendens, etter mitt skjønn, å totalt ensidig fokusere på at det ikke foreligger et målbart inntektstap for platebransjen siden det "kunne tenkes" at Ole jo ikke har råd.

Jeg er helt enig i at det ikke går ann å konvertere direkte fra nedlastet plate til tapte penger slik platebransjen gjerne gjør; men jeg ville bli utrolig overrasket om ikke kjøpet av lovlige sanger gikk ned merkbart når det er så utrolig fantastisk lett å laste det ned gratis. Sakens kjerne må jo være om thepiratebay medvirker det til at et betydelig antall personer får lastet ned ulovlig materiale og som ellers ville vært istand til å kjøpe det. Selv kunne jeg nok kjøpt betydelig mer om jeg ikke hadde visst det var gratis på nett. Å tro at ikke en betydelig del er av samme oppfatning som meg ville vært naivt.

Det jeg finner som hovedproblemet er om bortfallet fra kjøp av lovlig materiale er så stort eller vil bli så stort at det får konsekvenser for investeringen i produksjonen. Jeg ser altså på problemet i makro, ikke rettferdiggjørelsen på mikro. Reklame er nok ikke en fullgod erstatning for kjøpsinntekter vil jeg tro.
Sist endret av Kinseek; 16. februar 2009 kl. 19:41.
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Nå kan jeg ikke lovene om fildeling i Sverige, men så vidt jeg vet er det ikke ulovelig å ha en tracker med torrents på der. Denne saken er mer saken vil også få konsekvenser for resten av fildeling miljøet vist de blir dømt. Det vil føre til at de kan lettere gå til rettsak mot andre fildelings sider og henvis til tbp saken, og slippe å bruke lang tid ogt mye ressurser.

Uansett hvordan denne saken går tror jeg at det bare er et første steg i en rekke kommende saker mot flere sider, saken kommer sikkert også til å føre til lovendringer i Sverige, spesielt vist de bli dømt.

Jeg selv mener det tpb folken gjør er ulovelig, eller i hvertfall veldig på kanten av loven. De blir ikke dømt for å distrubuere filer, men å medvirke til det. De deler jo faktisk som sagt tidligere ingen filer selv, men de er en slags melloman, altså de medvirker til at andre kan gjøre det. Det er også galt og dra Google og andre søkemotorer inn i bildet, Google gjør mer enn å bare finne torrents, søker man på tbp finner man bare torrents.

Det er for tidelig til å si hvem som kommer til å vinne rettsaken, Aktor brukte hele dagen i dag på å legge frem beviser og forklare folk i rettsalen som ikke vet hvordan torrents fungere. Det kommer de til å bruke morgen dagen på også. Så langt tror jeg at tpb faktisk kommer til å bli dømt, men det kommer til å bli en lang rettsak, de har drevet og etterforske saken siden 2006 i hvertfall, så aktoratet har hatt god tid til å forbrede saken. De har sikkert en veldig solid sak siden de har valgt å gå til rettsakk, så de må ikke undervuderes.
Jeg sier bare at uten fildeling har jeg aldri blitt kjent med favorittartistene mine. Ja, jeg kjøper CD'ene deres i ettertid fordi jeg ønsker å støtte dem. Musikkverden tjente penger på meg via fildeling iallfall.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Jeg tror det ville vært mest edruelig å gå bort fra eksempler fra enkeltpersoner. Selvsagt kan enkeltpersoner rettferdigjøre seg selv med at de ikke engang har råd til å kjøpe musikken de laster ned. Forkjempere for piratvirksomheter har en tendens, etter mitt skjønn, å totalt ensidig fokusere på at det ikke foreligger et målbart inntektstap for platebransjen siden det "kunne tenkes" at Ole jo ikke har råd.
Vis hele sitatet...
Det er ikkje enkeltpersonar. Det gjeld rimelig mange. Dei brukar pengar på film og musikk, men konsumerer meir enn dei har råd til. Det gjeld faktisk svært mange av dei eg kjenner - ein laster ned *og* kjøper. Poenget mitt er at det tapet platebransjen hevder dei har er garantert ikkje et reelt tap. IFPI hevder dei taper 250-300 millioner i året på nedlasting[1]. Det er rimelig interessant påstand all den tid total omsetning for musikk i Noreg er 1.2 milliarder, inkl. mva. Lagerverdien er vistnok 600 millioner[2]. Avhengig av korleis ein reknar så hevder altså platebransjen at dei hadde alt frå auka med ein fjerdedel til dobla omsetninga si om det ikkje hadde vore for nedlasting. Beklager, det er et tall eg ikkje trur på for FEM FLATE ØRE! Det er rett og slett ikkje en rimelig antagelse at alle som laster ned hadde kjøpt det dei laster ned. Det er heller ikkje rimelig antagelse at omsetninga hadde gått vesentlig opp. Det som ikkje er usannsynleg er at folk hadde kopiert frå venner, fullt ut lovleg.

Så inntil platebransjen greier å koke saman halvvegs truverdige tal som ikkje antar at samtlige som laster ned siste skiva til Britney hadde kjøpt den, så ser eg på bransjen som DINOSAURER som fortener å døy. Dei har ikkje gjort noko for å gje folk det dei vil ha.
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Jeg er helt enig i at det ikke går ann å konvertere direkte fra nedlastet plate til tapte penger slik platebransjen gjerne gjør; men jeg ville bli utrolig overrasket om ikke kjøpet av lovlige sanger gikk ned merkbart når det er så utrolig fantastisk lett å laste det ned gratis.
Vis hele sitatet...
Eg tipper det nok har ført til lågare salg av ein del typar artistar, og høgare salg av andre typer artister - fordi folk kan prøve musikken før dei kjøper vara. Eg er ikkje sikker på om eg synst det er veldig negativt om britney får solgt tre skiver mindre...
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Sakens kjerne må jo være om thepiratebay medvirker det til at et betydelig antall personer får lastet ned ulovlig materiale og som ellers ville vært istand til å kjøpe det.
Vis hele sitatet...
Har produsenten av en kniv ansvar for kva kniven blir brukt til? Har ein tenestetilbydar ansvar for korleis tenestene blir brukt? IMHO nei på alle spørsmåla.
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Selv kunne jeg nok kjøpt betydelig mer om jeg ikke hadde visst det var gratis på nett. Å tro at ikke en betydelig del er av samme oppfatning som meg ville vært naivt.
Vis hele sitatet...
Problemet er at produktet eg vil ha finst ikkje. Lossless, DRM-fritt format. Ikkje-eksisterande. Dessuten har tenester som Oink rett og slett *bedre* utvalg og bedre metainformasjon enn komersielle tenester!

Der er realiteten - piratane har, uavhengig av pris, eit betre produkt. Haken er at det er ulovlig. Hadde platebransjen tilbydd et like godt produkt, lovlig, trur eg ting hadde sett totalt annleis ut i dag.
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Det jeg finner som hovedproblemet er om bortfallet fra kjøp av lovlig materiale er så stort eller vil bli så stort at det får konsekvenser for investeringen i produksjonen. Jeg ser altså på problemet i makro, ikke rettferdiggjørelsen på mikro. Reklame er nok ikke en fullgod erstatning for kjøpsinntekter vil jeg tro.
Vis hele sitatet...
Eg er overbevist om at det vil føre til massive endringer ja. I dag har f.eks. studioutstyr blitt så fantastisk billig at en privatperson med interesse og ei alminnelig lønn kan produsere en CD med ok kvalitet. For 20 år sidan var det en fjern tanke. For tjue år sidan kunne ikkje ein privatperson distribuere musikken sin til et tusentalls konsumenter omtrent gratis. I dag kan en det for under en hundrelapp i måneden. Den digitale revolusjonen har endra ting for konsumenter og produsenter. Så ja - fjerning av platebransjen slik vi kjenner den i dag vil definitivt endre ting, men eg er overtydd om at det ikkje vil få folk til å slutte å lage musikk. Dei fleste lager musikk fordi det er gøy. Store artister som er dyktige nok til å skape seg et levebrød som musikere vil ha mulighet til å tjene gjennom donasjoner/prissetting av musikken, og gjennom konserter. Indieband vil ha samme muligheter.

Eg er ikkje overtydd om at meir indielabels er negativt. Platebransjen, slik vi kjenner den i dag, er dinosaurer og eit fordyrande ledd. Dei har enkelt og greit ikkje livets rett i si noverande form!


1: http://www.aftenposten.no/kul_und/mu...cle2592132.ece
2: http://www.ifpi.no/statistikk/omsetning.htm
Sitat av binkabi
Hva faen sier jeg bare!
1. Hvorfor kun Telenor?
1.1. Hvorfor ikke andre fildelingsnettsteder?
2. Er virkelig Ifpi så patetiske at de tror dette har noen som helst hensikt i dagens samfunn?
2.1. Jeg er sikker på at det finnes måter å ungå denne sperren på.
2.2. Hvis det IKKE finnes måter å unngå sperren på, hvor vanskelige er det da å [2.2.1]finne et åpent trådløst nettverk.[2.2.2] Eventuelt inngå en deal med naboen om at du får bruke deres nettverk.
Eller til sist;[2.2.3] rett og slett bytte nettlevrandør
Vis hele sitatet...

I hele Kina er ThePirateBay stengt. Men det er faktisk Kina som står for mesteparten av trafikken av Piratbukta. Hele 16.857% brukere er fra Kina, og ca. 242957 besøk fra Kina pr. minutt.

Du kan selv se statestikk kartet her.

Tror det ikke fins noe problem for oss i Norge heller å "by-passe" akkurat slik som Kina.

Selv sitter jeg og gotter meg over at jeg har Tele2.
Sist endret av Oneblo; 16. februar 2009 kl. 21:13. Grunn: Faen i helvette
Det ligger instruks på nettet om hvordan man ungår blokeringer.
Sitat av BAN Vis innlegg
Det ligger instruks på nettet om hvordan man ungår blokeringer.
Vis hele sitatet...

Og her har du en fin guide til akkurat dette.
Bigger than Jesus
Sgt. Pepper's Avatar
Sitat av binkabi Vis innlegg
Saken:
Mitt 1. spørsmål; Hvor i helv... skal 4 privat personer hoste opp 100 millioner fra?
Vis hele sitatet...
Det er bedriften Piratebay som må (kanskje) hoste opp 100millioner kr.
Hvis de hadde råd til sin eget land med en prislapp på 2 milliarder NOK,- så har nok ikke piratebay noe problem med å punge ut 100 millioner kr.
De kommer jo aldri til å tape den saken heller så det å "hoste" opp 100mil blir en helt feil vinkling.

Som de sier selv så gjør de ca. det samme som Google og i saker hvor plate bransjen krever de stengt uten å ha en lov i bak hånd så vil det være vanskelig å få de dømt.

Denne rettsaken kommer til å ende som alle andre ender til slutt, TPB blir frikjent.
Sitat av Clr Vis innlegg
Det er jo bare din personlige mening. Jeg tror ikke jeg hadde kjøpt noe mer CD eller DVD hvis ulovlige filer ikke fantes.
Vis hele sitatet...
Det er jo din personlige mening. Jeg VET jeg hadde kjøpt mer om det ikke fantes alternativer.
Angående erstatningsbeløpet og selskapenes kapital så er nok summen mer symbolsk enn erstattende. Poenget er vel å gi signaler til andre fildelingssider om at hvis TPB taper saken så kan det skje andre og.
Det blir spennende å følge med i denne saken!
Nå vet jeg ikke helt hvordan/når nye lover kan opprettes. Men om dette lar seg gjøre under en rettsak, er det en mulighet for at dette kan forekomme i dette tilfellet, siden denne saken er blitt så stor som den er.
DERSOM de kan endre/legge til nye lover under en rettsak, som vil gjøre at TPB kan tape (pga en virkelig lov) vil dette sannsynligvis vil bli et skikkelig slag i baugen på flere sider. Dette vil føre til at slike saker gjerne kan gjenta seg i andre land (med andre trackere), å føre til at de får gjennomslag å får straffet de som driver nettsidene.

Om en ikke kan opprette en ny lov under en rettsak, vil jeg tro at en slik lov VIL bli opprettet i etterkant for å vise at nestegang kan en bli tatt for det (dette pga all PR saken har fått). Noe som kanskje ikke vil ha like stort inntrykk på "verden" ellers, men noen få vil kanskje følge, ellers kan de ta TPB gutta skikkelig nestegang.

Så jeg tror det kan bli litt spennende uansett hvem som "vinner".
Sist endret av møkk; 17. februar 2009 kl. 01:03.
Sitat av møkk Vis innlegg
Nå vet jeg ikke helt hvordan/når nye lover kan opprettes. Men om dette lar seg gjøre under en rettsak, er det en mulighet for at dette kan forekomme i dette tilfellet, siden denne saken er blitt så stor som den er.
DERSOM de kan endre/legge til nye lover under en rettsak, som vil gjøre at TPB kan tape (pga en virkelig lov) vil dette sannsynligvis vil bli et skikkelig slag i baugen på flere sider. Dette vil føre til at slike saker gjerne kan gjenta seg i andre land (med andre trackere), å føre til at de får gjennomslag å får straffet de som driver nettsidene.

Om en ikke kan opprette en ny lov under en rettsak, vil jeg tro at en slik lov VIL bli opprettet i etterkant for å vise at nestegang kan en bli tatt for det (dette pga all PR saken har fått). Noe som kanskje ikke vil ha like stort inntrykk på "verden" ellers, men noen få vil kanskje følge, ellers kan de ta TPB gutta skikkelig nestegang.

Så jeg tror det kan bli litt spennende uansett hvem som "vinner".
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke sikker på om det er lov å opprette en ny lov under en rettssak eller ei, men jeg er ganske sikker på at nye lover ikke har tilbakevirkende kraft.
Så scenarioet blir som følger, hvis de oppretter en lov som kan felle PirateBay, at de ikke blir funnet skyldig da den "straffbare handlingen" skjedde før loven tred i kraft.
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Naturligvis, noe annet ville vært galskap.

Drøyt eksempel men om å spiser godteri på hverdager skulle bli ulovlig kan man jo ikke straffes for at man gjorde det mens det var lovlig.
Nå vet jeg ikke hvordan det er med de store selskapene som Warner osv, om disse pengene som går tapt er en veldig betydelig sum for de. Men tenk på alle hundrevis av lokale video/cd butikker som sliter hardt økonomisk pga disse torrent-sidene. Personlig ser jeg at piratebay grunderne blir DØMT!