Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 995
Hei, Sitter nå her med en HP Compaq 6715b laptop med Kubuntu 7.10 Gutsy Gibbon og Vista Enterprise instalert i dual-boot, og har et problem som 3 dager med gogling ikke har løst, og da tenkte jeg det kansje var på tide å spørre her.

Problemet mitt er at jeg ikke får den trådløe til å virke på Kubuntu. Chippen som er brukt er en BroadCom bcm4312, og Jeg har allerede prøvd restricted drivers, bcm43xx-fwcutter + wl_apsta.o/wl_apsta-3.120.80.0.o og ndiswrapper + bcmlw5.inf + bcmwl5.sys.

Inne på K-Menu-->System Settings-->Network Setting kommer det trådløse opp som eth1, da det skulle kommet opp som wlan0, og dette stusser jeg litt på

Jeg har klart å kommet meg såpass langt at K-NetworkManager finner det trådløse kortet, og at jeg manuelt kan konfigurere en tilkobling, med kun WEP passphrase, 40/64bit, og 128bit kryptering, men hver gang jeg prøver å koble til ruteren(en 3com 3CRWE554G72, med WEP kryptering) stopper det opp på 28%, "Configuring Device", en stund (opptil 5 min.), før den hopper tilbake å spør etter krypteringsnøkkel.
Hver gang det skjer, nullstilles også alt av konfigureringer, untatt ESSID.

Jeg har også prøv Wicd istedenfor K-NetworkManager, uten at det hjalp.

Nå har jeg fortalt det jeg kan huske fra Kubuntu(sitter på vista instalasjonen nå), men er det noen annen informasjon dere trenger så bare si ifra.
Har vridd meg oransje uten å ha fått til noe, så jeg håper dere kan hjelpe meg
Sist endret av Unicron2k; 30. desember 2007 kl. 01:54.
Wlan og linux er noe som ikke holder mål (imho). Dette burde prioriteres, for jeg er rimelig sikker på at det er mange nye som går tilbake til MS ettersom de ikke får til wlan. Det er ikke alltid det lar seg gjøre å få til wlan i linux heller. Det finnes ikke driver til alle kort. Broadcom skal likevel ha brukbar støtte (Trodde jeg. Selv bruker jeg atheros). Når du googlet, så du om andre hadde fått det til, eller var det mange som hadde samme problem?
Noen ganger så er det også sånn at wpa ikke fungerer, selv om kortet og wlan i seg selv fungerer. jeg har vært borti det, men husker ikke hvordan chipset det gjelder.
Jeg sleit veldig med mye av de samme problemene på Ubuntu gutsy også. Da satt jeg på en compaq R3000 som ikke hadde integrert wlankort. Hadde store problemer med et Avaya (ORiNOCO) 11b kort som ligner en del på de du beskriver.
Da dro jeg ned på norges største databutikk ( ) og lånte meg en haug med forskjellige kort slik at jeg fikk testet hva som fungerte best, og endte da opp med å bruke et D-link etter å ha prøvd både smc og belkin. Tror det var D-Link D650 (atheros?)

Moralen: wlan på linux er noe skit
WLAN funker bra i linux det er bare produsentenes feil som IKKE lager drivere for linux, eller IKKE bra nok drivere.

På denne siden så kan du søke etter kortet ditt for å se om det er støttet, fungerer bra eller delvis.
Sist endret av Arath.inc; 2. januar 2008 kl. 01:50.
Enig med deg om at det ikke er bra nok Linux støtte fra produsentene(noe som er synd siden det hjelper M$ til monopolisering), men kortet er støttet fra produsentens side, iogmed at de har sluppet driverpakker, samt "Restricted Driver"(ikke åpne, men gratis), og at de lister opp linux under "Feautures" :bcm4312 . Problemet mitt er at jeg ikke kan bruke enheten skikkelig når jeg endelig får den til å bli oppdaget.

Er det noen som har en løsning eller må jeg vente til linux får bedre driverstøtte?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
https://help.ubuntu.com/community/Wi...ndiswrapper%29

Denne burde være ganske relevant iallefall

Ser også masse sucessstories på nettet med dette kortet så det burde ikke være noe problem.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
BCM4312 kan eg bekrefte at funker fint når ein først får kutta firmware til det, etter den guiden atx linka til, samt et par tusen googleresultat. Den vanskelegaste biten der var stortsett å skrive uname -r for å finne ut kor modulane på boksen budde.
Tusen takk.

Da skal dette prøves når jeg finner tid

Vidarlo: du får unskylde meg, men jeg er ikke noen Linux guru, og er mer vant til Windows. Må vel lære meg å søke til Linux også :P
Guiden din funket knall AtX
Takker og bukker, KP til deg.

(og hvis dere lurer på hvorfor jeg dobbelpostet, så er det fordi at editknappen har forsvunnet på mystisk vis )
Sist endret av Unicron2k; 3. januar 2008 kl. 04:22.
Du vet det kanskje fra før av, men google.com/linux er en fin-fin søkemotor