Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4108 1011131
Heisann ! Er ny på dette med Cannabisvekst, ville poste kommentar siden jeg har planer om å kjøpe grotelt, belysning, filtrering og alt tilbehør som er nødvendig ! Jeg har aldri grodd planter før, vel... karse på barneskolen da, haha ! Tenkte det kanskje kunne være noen som kan svare på et spm... Har lest at HPS lys har en viss farge i belysningen med den og den bølgelengden (hvitt for menneskeøyet, men en viss nyanse på et elr annet vis) også at Cannabis planten vokser best under, si farge [COLOR="DarkOrange"]A[/COLOR], men blomstringen er best under farge [COLOR="Blue"]B[/COLOR]... Nå er ikke jeg så sinnsykt inn i alt det der, er tråssalt ny på dette, men hvis det er så, vil fargeplastbelegg på reflektor være en god løsning ? Takker for svar !
Sist endret av Xx---420---xX; 26. mai 2011 kl. 04:24.
Sitat av Xx---420---xX Vis innlegg
Heisann ! Er ny på dette med Cannabisvekst, ville poste kommentar siden jeg har planer om å kjøpe grotelt, belysning, filtrering og alt tilbehør som er nødvendig ! Jeg har aldri grodd planter før, vel... karse på barneskolen da, haha ! Tenkte det kanskje kunne være noen som kan svare på et spm... Har lest at HPS lys har en viss farge i belysningen med den og den bølgelengden (hvitt for menneskeøyet, men en viss nyanse på et elr annet vis) også at Cannabis planten vokser best under, si farge [COLOR="DarkOrange"]A[/COLOR], men blomstringen er best under farge [COLOR="Blue"]B[/COLOR]... Nå er ikke jeg så sinnsykt inn i alt det der, er tråssalt ny på dette, men hvis det er så, vil fargeplastbelegg på reflektor være en god løsning ? Takker for svar !
Vis hele sitatet...
Plastbelegg på reflektoren vil ikke ha noe som helst å si siden det er LYSET som skal brukes, ikke FARGEN i slik forstand. Det at man sier "rødt" lys feks, har med bølgelengden på lyset å gjøre(nå husker jeg ikke helt 100% men mener det er fra rundt 600 nanometer til ruffly 800), den endrer seg ikke nevneverdig med farget plastikk.

Om du vil ha en HPS lampe kan du like godt kjøpe en Son-T agro(pære). Den har fargespekter som dekker både vekst og blomstringsfase på en svært tilfredsstillende måte.
Om du har en hps lampe så ta vekk plastikken fra reflektoren.
Plantene mine står under et lysrør inntil jeg får bedre belysning. Lengden på de ligger på 8-9 cm. og bladene ligner på et firkløver helt øverst på planten.

Fargen på plantene er veldig utpreget grønne.

Virker disse plantene sunne?
Sitat av HueyPN Vis innlegg
Plantene mine står under et lysrør inntil jeg får bedre belysning. Lengden på de ligger på 8-9 cm. og bladene ligner på et firkløver helt øverst på planten.

Fargen på plantene er veldig utpreget grønne.

Virker disse plantene sunne?
Vis hele sitatet...
Pic or it didn't happen.
Sitat av HueyPN Vis innlegg
Plantene mine står under et lysrør inntil jeg får bedre belysning. Lengden på de ligger på 8-9 cm. og bladene ligner på et firkløver helt øverst på planten.

Fargen på plantene er veldig utpreget grønne.

Virker disse plantene sunne?
Vis hele sitatet...
Høres ut som plantene dine får litt for lite lys.
Fargen kan variere en hel del avhengig av hvilken strain det er snakk om.
en vanlig Thyphoon kan ofte være mørkegrønn etter spiring, mens andre strains er mye lysere i fargen.
Feks. Pure power plant.

I tillegg kan farge som kjent være en indikator på mange andre problemer, hovedsaklig i forhold til ernæring, men fargen kan også bli mer knallgrønn dersom planten mener det er på tide å potte om.

Som Bronsky sa, få et bilde.
Ja, de får alt for lite lys. Det er dog bare midlertidig. Men syntes de ser ganske sunne ut tiltross. Har en mistanke om at det er ganske robuste planter jeg har.

Snart får jeg en 120w LED. Er det plass til 5 planter under den? Hvor lang avstand skal jeg ha mellom toppen på plantene og en 120w?

Kan noen anbefale noen bra frøbank?

Stemmer det at næring for tomatplanter gjør seg godt for cannabisplanter? Evt. hvilke annet lavbudsjettnæring kan jeg bruke?

Jeg har lecca i bunnen av potten. Burde jeg ha det sånn eller bør jeg blande leccaen med jorden?
hadde ikke satt 5 planter under en 120wats led lampe, det blir nok for lite!
Sist endret av Awareness; 26. mai 2011 kl. 18:30.
Sitat av HueyPN Vis innlegg
Ja, de får alt for lite lys. Det er dog bare midlertidig. Men syntes de ser ganske sunne ut tiltross. Har en mistanke om at det er ganske robuste planter jeg har.

Snart får jeg en 120w LED. Er det plass til 5 planter under den? Hvor lang avstand skal jeg ha mellom toppen på plantene og en 120w?

Kan noen anbefale noen bra frøbank?

Stemmer det at næring for tomatplanter gjør seg godt for cannabisplanter? Evt. hvilke annet lavbudsjettnæring kan jeg bruke?

Jeg har lecca i bunnen av potten. Burde jeg ha det sånn eller bør jeg blande leccaen med jorden?
Vis hele sitatet...
Bare pass godt på plantene dine, de velter ganske fort når de når slike lengder uten å ha kraftig nok stamme.

Anbefaling av frøbank strider mot regelverket her på nFF, men bare gooogle litt så finner du det du leter etter.

Jordblanding finne du en hel del om her dersom du søker litt, eventuelt laster ned High Times' Ultimate grow.
I denne filmen lærer du deg det meste.

Leca burde aldri legges i bunnen av en potte, nei!
Jeg ville ha rettet opp i dette så fort som mulig om jeg var deg.
Leca burde aldri legges i bunnen av en potte, nei!
Jeg ville ha rettet opp i dette så fort som mulig om jeg var deg.
Vis hele sitatet...
hvorfor burde ikke leka legges i bunn av potten? trodde dette var vanlig pga vann eller noe sånt jeg.
Sist endret av Awareness; 26. mai 2011 kl. 18:41.
Sitat av HueyPN Vis innlegg
Plantene mine står under et lysrør inntil jeg får bedre belysning.
Vis hele sitatet...
Hvor langt under lyset står de? Er vel 4-5 cm som er passe avstand med lysrør?
De skal stå ganske nærme ja, så nærme som mulig uten at de brenner seg tror jeg.
I går prøvde jeg å ompotte plantene. Endte nesten opp med å ødelegge den ene planten da jorden falt fra hverandre. Stod nesten bare igjen med planten igjen.

Noen som har noen tips på hvordan jeg kan gjøre dette mer vellykket?
Sitat av HueyPN Vis innlegg
I går prøvde jeg å ompotte plantene. Endte nesten opp med å ødelegge den ene planten da jorden falt fra hverandre. Stod nesten bare igjen med planten igjen.

Noen som har noen tips på hvordan jeg kan gjøre dette mer vellykket?
Vis hele sitatet...
Prøvde du å snu potta opp ned, for å så presse litt på bunnen også ta den i mot med hånda? Hvis du gjorde dette ville jeg anbefale deg å vente litt til slik at planten(e) får kraftige røtter.
Ja. Men jorden raste sammen og jeg stod igjen med planten i hånda.
Sitat av HueyPN Vis innlegg
Ja. Men jorden raste sammen og jeg stod igjen med planten i hånda.
Vis hele sitatet...
Da har du gjort det for tidlig. Planten skal være ganske root bound før du potter om. Altså ikke sånn at hele innsiden på potten er hvit av røtter, men det skal være røtter som holder det hele på plass.

Det kan også være lurt å ha fuktig jord om du potter om, så vann planten dagen før eller noe.
Ok. Takk for råd =)
Sitat av zevz Vis innlegg
hvorfor burde ikke leka legges i bunn av potten? trodde dette var vanlig pga vann eller noe sånt jeg.
Vis hele sitatet...
I følge Jorge Cervantes er dette noe man aldri skal gjøre, men han sier ikke hvorfor.

Jeg antar at gjødsel, vann og sporstoffer akkumuleres i bunnen av potten over tid, noe som lett kan resultere i saltoppbygging, overgjødsling, lav pH og råte på røtter som følge av oksygenfattig vann.
I en hempybucket går det helt greit med leca i bunnen, men til gjengjeld skiftes vannet ut regelmessig.
Sitat av zevz Vis innlegg
hvorfor burde ikke leka legges i bunn av potten? trodde dette var vanlig pga vann eller noe sånt jeg.
Vis hele sitatet...
Det er ikke noe stort problem å ha leca i bunn av pottene. Har også hørt at leca ikke skal være på bunn av potten, men har igjen hørt andre anbefale det.

1. Liten potte + leca på bunn gir mindre plass til røtter og potten vil ta opp mindre vann, slik at det må vannes oftere (økt behov for vanning er høyst sannsynlig positivt).

2. Mer plass til røtter og mulig mer buds til slutt?

Har jeg fått meg en hermafrodite kanskje? Eller er dette en del av blomstene.. Kun denne ene "budsen" som har blitt slik - alle andre ser normale ut! Har ikke funnet noen mann-blomster på planten ellers.. Noen som kan hjelpe meg?

PS! Bildet er tatt med 45 ganger forstørrelse.

http://imageshack.us/photo/my-images/21/floweringh.jpg/

http://imageshack.us/photo/my-images/21/floweringh.jpg/

Har jeg med en hermafrodite å gjøre? Kun denne ene "budsen" som ser slik ut! Klippet den av og tatt bilde med 45 gangers forstørrelse.

http://imageshack.us/photo/my-images/21/floweringh.jpg/
Er det noen som har råd på hvordan man fjerner lukt? Kullfilter er ikke aktuelt.

Så en kjekk sak som nøytraliserer lukten i en dyrkefilm, men veit ikke hva det heter.
Sist endret av OldBrigade; 1. juni 2011 kl. 16:25.
mulig det funger med litt større mengde med eddik, ta noen litt store talerkner og fyll litt eddik i dem!
Sitat av zevz Vis innlegg
mulig det funger med litt større mengde med eddik, ta noen litt store talerkner og fyll litt eddik i dem!
Vis hele sitatet...
Anbefaler heller skåler eller boller
Noen litt mer seriøse tips?

Hvor er det blitt av "I love to grow"?
Hei.
La oss si sånn rent hypotetisk, at jeg har to planter av ukjent strain. Disse er ca. 2-3 mnd. gamle, vet ennå ikke kjønn, men har ikke sett noen baller/frø.

Plantene har stått vekselsvis under lysstoffrør på bad, og på veranda når været har tillatt dette.(24/24)
Har brukt blomsterjord fra plantasjen, iblandet m 30% perlite, med leca i bånn.
Pottet de om en gang, og de står nå i 10 l potter.
Vannet i springen viser ph 7,5, så denne har jeg justert ned til 5,5 -6,0.
Har satt en vifte på de, der jeg også kan regulere temp. (20-25 grader)

Selv om de ikke får riktig lys eller næring av noe slag, så er de nesten 35-40 cm høye.
De strutter av selvtilit og er lysegrønne og flotte, og det vokser masse stikliger på de.

Etter jeg potta de om så måtte jeg flytte dem permanent ned i kjelleren, der de nå står og trives under lystoffrør.

Nå har jeg utviklet samme forhold til plantene som Leon har til stueplanta si i leiemordererfilmen 'Leon'.
-dvs jeg setter plantene på det mest solrike stedet i kåken før jeg drar på jobb, setter dem ut på verandann når jeg kommer hjem, grynteprater med de over et glass melk, og 'legger' de under lystoffrøra i kjelleren når sola forsvinner.

I dag opplevde jeg dog noe merkelig:
Når jeg kom hjem fra jobb var det nesten 25- 30 grader på veranndan, og glohett i sola (Hurra!!).
Jeg tenkte at dette må jo plantene like, så jeg bar dem ut.
Etter en halvtime så sjekker jeg de, og de har jaggu begynnt å VISNE..
De hang skikkelig med nebbet, så jeg bar dem ned og ga dem en halv halvliter med vann hver.

Nå, en og en halv time senere så strutter de som bare det igjen, alt er bare fryd og gammen..

Det jeg lurer på er hva skjedde??

-Vanner jeg for lite? (de får en halvliter hver tredje dag, har koll på jorda, ikke for mye/ikke for lite)
-Fikk de 'varme/solsjokk'?
-Bør jeg fortsatt bære dem ut?

Har et annet spørsmål når jeg først er i gang:
Formålet med dette prosjektet er å lage en morplante, skal ikke ha fete buds, men fine stiklinger.
Som alle andre pothuer så er økonomien et evig dillemma, og skal snart kjøpe min første lampe.
Finnes det/går det an å bruke samme type pære på vekst OG blomstring?

Hadde tenkt å begynne med en 400 w, og så utvide til 2 x 400 (blomstring) 1 x 600 (vekst).

Og ja, når blir dem kjønnsmodne? -må man på blomstring syklus for å se det??

Tenkte også å gå for canna coco a b næring, bør jeg vente med å gi dem næring til lyset er på plass??

Er dritt lei av og brenne av 25-30 K i året på alt mulig rart, vil være selvberget og heller støtte mitt lokale hagesenter enn internasjonal/lokal mafia.

Altså, rent hypotetisk...

God helg alle sammen!
Man kan fint bruke HPS både i vekst- og blomstringsfasen.
Dette så jeg nylig i dyrkeloggen til som har holdt på i 25 år og som kun har benyttet seg av HPS.
Men jeg har sett at planter har grodd veldig mye bedre under CFL enn HID-lamper, til og med en effekt på 600W.

Vannmengden avhenger voldsomt at hva slags jord det er!
Jord med mye torv krever veldig mye mer vann enn jord uten torv.
Er jo vanskelig å si så mye om vannmengden uten at man har sett/følt på jorda selv.

Man må ikke nødvendigvis inn i blomstringsfasen før man ser tegn til kjønn, nei.
Er vanskelig å si så mye mer om dette når man ikke har peiling på hva slags strains det er snakk om.
Fant du frøene i poten din btw?

Mer enn dette kan jeg dessverre ikke bidra med.
Hey, tusen takk for svar.

Jeg fikk plantene fordi han som hadde de, mente de var hannplanter, de var slappe og 'for grønne'..
Når jeg overtok plantene var de plantet i colabokser uten drenering, og i veldig våt jord, stilken var kjempelang fordi den hadde stått under kjøkken lysrør.

Å plante dem i romselig potte med god jord gjorde underverker.

Plantene er visstnok av typen: Skunk (Tar det med en stoooor klype salt..), er alet fra frø under kjøkkenlampa til kompisen min,

Jorda er kjøpt på plantasjen og heter simontorp, kompostert kugjødsel og torv tillsatt sand. +30% perlite.

Som sagt vet ikke sikkert hvor ting kommer fra, har jeg flaks så blir kanskje blir det Skunk/hunnplante, kanskje blir det bare jalla..
Uansett er det god trening

-Men veit du hvorfor den mer eller mindre 'døde' når jeg satt den ut i sol lyset??

-rent hypotetisk altså...
Sitat av Mr Smoch Vis innlegg
Hey, tusen takk for svar.

Jeg fikk plantene fordi han som hadde de, mente de var hannplanter, de var slappe og 'for grønne'..
Når jeg overtok plantene var de plantet i colabokser uten drenering, og i veldig våt jord, stilken var kjempelang fordi den hadde stått under kjøkken lysrør.

Å plante dem i romselig potte med god jord gjorde underverker.

Plantene er visstnok av typen: Skunk (Tar det med en stoooor klype salt..), er alet fra frø under kjøkkenlampa til kompisen min,

Jorda er kjøpt på plantasjen og heter simontorp, kompostert kugjødsel og torv tillsatt sand. +30% perlite.

Som sagt vet ikke sikkert hvor ting kommer fra, har jeg flaks så blir kanskje blir det Skunk/hunnplante, kanskje blir det bare jalla..
Uansett er det god trening

-Men veit du hvorfor den mer eller mindre 'døde' når jeg satt den ut i sol lyset??

-rent hypotetisk altså...
Vis hele sitatet...
Er ikke sikkert den taklet klimaforandringen. Inne er det som regel et ganske lukket miljø, jevn temperatur og jevn luftfuktighet.
Ute er det vind, masse sol, og i det hele tatt. Dette kan fort stresse planten. Om man skal sette de ut bør man tilvenne planten et liv utendørs ved å ha den ute i små perioder i begynnelsen og så øke tiden ute med dagene som går.
Takker for svar, Tror du har helt rett,
plantene har blitt flyttet fra bad/varmekabler til Kjeller/strålevarme+varmluft, men jeg har bevisst satt de ut med minste tegn av sol,
og i dag var det mye sol, og det ble kanskje for mye, ble solbrent av å være ute en halvtime med gressklipper..
outch, outch, outch.....
løfte på potta de står i. Kjennes den "tung" ut, eller kjennes den lett ut. to simple tegn på vannbehov. Overflate jorda, ser den tørr ut men har et våt lag under seg? kjenn i dreneringshullene, våt, tørt eller klamt og varmt?

når du setter sånne vakre planter ut i sollyset, men i en beholder som vannes hver tredje dag? sol fordamper væske, kanskje gi de en klunk vann først?

Tar tid å venne seg til vanningsregime for sånne(igjen:P)vakre planter. Og det mr moret sier. Husk på at de er levende vesner som fortjener all respekt fra deg, om du ska få no godt igjen.Give some love, get some love..:P Og ikke mange som er glade i konstante forandringer i levemiljø er det a? Sol er og forblir det beste som er, slår HPS og CFL anytime i min bok:P
men dude, kjør på. ahh this takes me back, the memories..
Sist endret av RESpekt; 4. juni 2011 kl. 00:26.
OK
Har kjent på høla i bånn av potta, hun (håper jeg) hadde struttepupper på topp, men nederst kjente jeg bare tørre lecakuler, bør disse være våte?
Skjønner hva du mener, takk for innputen.
Har nok vannet de for lite, de begynner å bli store, trenger næring!

Er root boost viktig? eller kan man klare seg på kanna ab??

Kan godt legge ut utvikling her på forumet hvis jeg får lov.
næringsbehovet øker jo større de blir.. Nja, slutta med lecakuler i bunn når jeg holdt på etter den andre hypotetiske gangen. Etter rådet jeg fikk fra å ha sett Jorge Cervantes sine filmer. google fyren så kanskje du og kan plukke opp tips?
Hvorfor han mente å ha kulene i blandet jorden i steden for ante jeg ikke den gang. Kanhende for bedre røtter?

kan klare seg uten næring om det er så om å gjøre. Men med næring så kan de øke liiiittttttt i avling.. Men forsiktig forsiktig, leafburn er ikke morsomt..

Men JOrge Cervantes og nettsiden www.icmag.com er flotte steder å begynne på for videre kunnskap. Du kan bare få så mye tips fra et forum versus de tusener av tips du selv opparbeider deg via praktisk erfaring.. Så light up and keep going..

Sikkert nok av folk som setter pris bilder, og folk som kan bli interessert til å starte. be safe though
Hei gjengen.
Har et lite opplegg på gang, ser ut til å funke som pokker.
250w CFL, 1 for hver fase, er nå 3. dag i blomstring og
jeg er selv imponert! moddet IKEA-skapet mitt med inn/utsugvifter
og et hjemmemekket kullfilter satt på utsuget. Aktivt kull bra en zoosjappe :-)
Kjører to hovedplanter og to jeg trimmer og holder rimelig dverg grunnet plassbegrensning. Sjansen er vel rimelig stor for at noen blir hermies... angrer seff litt for at jeg ikke bare kjørte på med ordentlige stiklinger fra starten av,
men jaja. Har fikset gummilister på skapet, 100% lystett, god luft, god jord, god næring fra Scorpius. 2 er definitivt (for øyeblikket) hunner, som du kan
se på bildet. Noen som har noen gode tips for å unngå hemafrodisme på plantene? Har lest meg grundig opp, og det som går igjen er "minimum stress" - ellers virker det ganske tilfeldig om de skulle bli hermies eller ikke.... Og om de skulle - hvordan gjør den "best mulig"? Alle har vi vel en gang eller fler kjøpt seedweed som faktisk gjør susen?
Ja, PS, kjører 8-9 liter jord per potte, dvergene gror 2 i én.

Her er foreløpige bilder: http://imageshack.us/g/143/img4309p.jpg/

Som sagt, et par dager i blomstring, sto kun 33 dageri veg, men vokste seg over 50 cm, tette og fine! For hva jeg kan si for øyeblikket gjør CFL susen :-)

PPS; noen som har noen kjerringråd for å kjøle ned skapet litt..? Kullfilteret tar en del av trekket, så vurderer å sette på et utsug til... God idé..?

___
Ahora sí, de hecho es domingo.
Sist endret av domingo; 5. juni 2011 kl. 02:51.
Sitat av RESpekt Vis innlegg
slutta med lecakuler i bunn når jeg holdt på etter den andre hypotetiske gangen. Etter rådet jeg fikk fra å ha sett Jorge Cervantes sine filmer. google fyren så kanskje du og kan plukke opp tips?
Hvorfor han mente å ha kulene i blandet jorden i steden for ante jeg ikke den gang. Kanhende for bedre røtter?
Vis hele sitatet...
Leca i jorden handler om bedre drenering og at den ikke skal pakke seg. Altså får en mer luft og bedre flyt av næring til røttene.

Et leca-lag i bunnen av potta sørger bare for at det nederste jordlaget tørker ut, og plantene får mindre plass å boltre seg på.


Sitat av domingo Vis innlegg
Kjører to hovedplanter og to jeg trimmer og holder rimelig dverg grunnet plassbegrensning. Sjansen er vel rimelig stor for at noen blir hermies... angrer seff litt for at jeg ikke bare kjørte på med ordentlige stiklinger fra starten av,
men jaja.
Vis hele sitatet...
Men du tok noen stiklinger av disse før du satt dem i blomst da, i tilfelle resultatet blir bra..?

Noen som har noen gode tips for å unngå hemafrodisme på plantene?
Vis hele sitatet...
Lystett er vel en bra start, og det har du jo alt fikset. Har du testet med kamera eller noe innenfra, btw?

Her er foreløpige bilder: http://imageshack.us/g/143/img4309p.jpg/

PPS; noen som har noen kjerringråd for å kjøle ned skapet litt..? Kullfilteret tar en del av trekket, så vurderer å sette på et utsug til... God idé..?
Vis hele sitatet...
Meh, få se bilder av skapet da, og filteret? Alle har sett planter før
Men jentene dine var fine da.
Sist endret av gorm; 5. juni 2011 kl. 04:34.
Har litt problemer med luftfuktighet i rommet. Den lå på 30-35 % når jeg først fikk måleren. Så jeg setter inn en skål med vann og en klut, sprayer veggene med vann. Øker til 36-37 %. Så da blir jeg litt frustrert og finner tilslutt ut at jeg må sette ned ventileringen (fuktigheten forsvinner for fort ut av rommet?). Da går fuktigheten opp til 50%. Så setter jeg inn et tørkestativ med våte klær. Endelig er den oppe i 55-60.

Hva betyr dette? At ventileringen er for bra? Noen tips for hvordan opprettholde luftfuktighet men samtidig får skiftet ut luften på en bra måte?

(det er ikke veldig tør luft i byen jeg bor i).

(Og er fortsatt interessert i tips til å drepe lukt uten kullfilter).
Sist endret av OldBrigade; 6. juni 2011 kl. 04:45.
vurderer å prøve å dyrke litt , lurte bare på
1. hvor ofte må jeg vanne?
2. går vanlig blomsterjord bra?
3.er det mulig å bruke vanlige lamper/lyspærer? (om jeg bruker 3-4 stykk per plante)
4. vor stor potte trenger jeg? går det greit med en på c.a 10 cm høyde og c.a 35cm bredde til å begynne med for så å senere flytte den til en større senere?
Sist endret av thesmokey; 6. juni 2011 kl. 20:01.
Sitat av OldBrigade Vis innlegg
Har litt problemer med luftfuktighet i rommet. Den lå på 30-35 % når jeg først fikk måleren. Så jeg setter inn en skål med vann og en klut, sprayer veggene med vann. Øker til 36-37 %. Så da blir jeg litt frustrert og finner tilslutt ut at jeg må sette ned ventileringen (fuktigheten forsvinner for fort ut av rommet?). Da går fuktigheten opp til 50%. Så setter jeg inn et tørkestativ med våte klær. Endelig er den oppe i 55-60.

Hva betyr dette? At ventileringen er for bra? Noen tips for hvordan opprettholde luftfuktighet men samtidig får skiftet ut luften på en bra måte?

(det er ikke veldig tør luft i byen jeg bor i).

(Og er fortsatt interessert i tips til å drepe lukt uten kullfilter).
Vis hele sitatet...
Kjøp en luftfukter. Da får du en grei fuktighet i rommet.

Sitat av thesmokey Vis innlegg
vurderer å prøve å dyrke litt , lurte bare på
1. hvor ofte må jeg vanne?
2. går vanlig blomsterjord bra?
3.er det mulig å bruke vanlige lamper/lyspærer? (om jeg bruker 3-4 stykk per plante)
4. vor stor potte trenger jeg? går det greit med en på c.a 10 cm høyde og c.a 35cm bredde til å begynne med for så å senere flytte den til en større senere?
Vis hele sitatet...
Kan du være så snill å lese litt på forumet før du spør? Alle disse spørsmålene er blitt besvart utallige ganger tidligere.
Om du ikke gidder å ta deg tiden til å lese litt på forumet, har du heller ikke ork til å dyrke pot.
Sitat av thesmokey Vis innlegg
vurderer å prøve å dyrke litt , lurte bare på
1. hvor ofte må jeg vanne?
2. går vanlig blomsterjord bra?
3.er det mulig å bruke vanlige lamper/lyspærer? (om jeg bruker 3-4 stykk per plante)
4. vor stor potte trenger jeg? går det greit med en på c.a 10 cm høyde og c.a 35cm bredde til å begynne med for så å senere flytte den til en større senere?
Vis hele sitatet...
1. Du vanner når planten trenger det. Avhenger bl.a. av plantetype, jordtype, pottestørrelse og lyskilde. En god måte å vite når det er på tide å vanne er å vite hvor tung potta di er når den er blitt vannet og hvor lett den er når den er tørr. Når den er lett, vann den. Vann heller for lite enn for mye, hvert fall i startfasen.
2. Vanlig blomsterjord går bra, men prøv å finne en jordtype med tilfredsstillende NPK-nivåer. Dersom du ikke vet hva dette er, les deg opp om det for du kommer til å trenger den kunnskapen.
3. Når det kommer til dyrking er det lumen som gjelder. "Vanlige lyspærer" har liten effekt. Har du ikke råd til LED, CFL eller HPS-lamper, ta en tur til Clas Ohlson eller likende og kjøp deg noen "warm white"-pærer, disse fungerer greit til vegetasjonsfasen, gjerne et par stykker. Dog anbefales HPS på det sterkeste.
4. Potter måler man gjerne i liter. 6-7 liters potter er en grei start, men det optimale er 10 liter og oppover. Jo større potte, jo mer plass har røttene til å bryne seg på. Mer plass = større plante = mer avkastning.

Håper dette hjalp (har plukket opp dette ved å lese denne tråden, noe du burde ta deg tid til om du vil lykkes med dette)
Sist endret av Tengel; 6. juni 2011 kl. 20:49. Grunn: leif
Hei alle sammen!
Ville bare dele bilder av plantene!

http://imageshack.us/g/69/img6159c.jpg/

De skal settes i blomst i dag!
Jeg skal også legge ut bilder av sluttresultatet.

Peace.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Tengel Vis innlegg
3. Når det kommer til dyrking er det lumen som gjelder. "Vanlige lyspærer" har liten effekt. Har du ikke råd til LED, CFL eller HPS-lamper, ta en tur til Clas Ohlson eller likende og kjøp deg noen "warm white"-pærer, disse fungerer greit til vegetasjonsfasen, gjerne et par stykker. Dog anbefales HPS på det sterkeste.
Vis hele sitatet...
Warm white er en standard 2700k Fargetemperatur, det er for gult lys, ideel farge er "daylight" som er omtrent 6500K, lyset er mye hvitere og har mer av det blå spekteret som er bra for planten i spire og vektsfasen.
Sitat av moret Vis innlegg
Kjøp en luftfukter. Da får du en grei fuktighet i rommet.



Kan du være så snill å lese litt på forumet før du spør? Alle disse spørsmålene er blitt besvart utallige ganger tidligere.
Om du ikke gidder å ta deg tiden til å lese litt på forumet, har du heller ikke ork til å dyrke pot.
Vis hele sitatet...
nå skal det sies at jeg hadde litt dårlig tid , men ja jeg skulle egentlig ha ventet til jeg hadde godt nok med tid til å lese igjennom tråden.

takker for svar
Sist endret av thesmokey; 7. juni 2011 kl. 14:38.
Hvor lang avstand har man til plantene ved bruk av 120w LED?
Sitat av OldBrigade Vis innlegg
Hvor lang avstand har man til plantene ved bruk av 120w LED?
Vis hele sitatet...
Et sted mellom 30 og 60 cm skal vel holde tenker jeg.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Warm white er en standard 2700k Fargetemperatur, det er for gult lys, ideel farge er "daylight" som er omtrent 6500K, lyset er mye hvitere og har mer av det blå spekteret som er bra for planten i spire og vektsfasen.
Vis hele sitatet...
Takker for korreksjonen!
Sitat av moret Vis innlegg
Et sted mellom 30 og 60 cm skal vel holde tenker jeg.
Vis hele sitatet...
Litt mer nøyaktig? 30 i vekst og 60 i blomstring?
Sitat av OldBrigade Vis innlegg
Litt mer nøyaktig? 30 i vekst og 60 i blomstring?
Vis hele sitatet...
Ehh.. nei, det funker ikke sånn Bølgelengden forblir den samme uansett avstand.

Avstanden her er for å oppnå dekningseffekt av planten.
Sist endret av moret; 8. juni 2011 kl. 00:00.
Sitat av moret Vis innlegg
Ehh.. nei, det funker ikke sånn Bølgelengden forblir den samme uansett avstand.

Avstanden her er for å oppnå dekningseffekt av planten.
Vis hele sitatet...
Ok. Takk for svar.

Hvor mange planter kan jeg ha under en sånn lampe?
yoyo! har da planta en liten en ute, så kan jo gi noen updates på hvordan det eventuelt går fremover, hvis det i det hele tatt skulle gå!

Skal nevnes at når jeg drar fingeren langs stilken og bladene, så lukter det pot av finga mine etterpå!
Er dette felles for alle cannabisplanter man gror, eller kan det være et tegn på at planten min er ei dame?
Uansett, så er det vel vanskelig utifra bildene å dømme hva slags kjønn det kan være.
Litt usikker på hvor lenge den har stått i vekst, tho.

http://bildr.no/view/901213

http://bildr.no/view/901216
Sist endret av zhpongl; 9. juni 2011 kl. 01:06.
Sitat av OldBrigade Vis innlegg
Ok. Takk for svar.

Hvor mange planter kan jeg ha under en sånn lampe?
Vis hele sitatet...
Det kommer an på hva slags planter du har tenkt å dyrke og hva slags dyrkemetode.
Personlig ser ikke vitsen i å investere i LED før teknologien er skikkelig på plass, og det er den ikke helt enda.

I følge en kar på norcan duger ikke de billige LED panelene enda.
Grunnen til dette er for stor spredning på lyset og for svake dioder, enkelt og greit.
Hydrogrow sine LED-paneler skal visst være skikkelige saker, men til gjengjeld koster disse opp mot tre ganger så mye som såkalte "China-Leds".

Hva med å teste ut en grow med cfl-belysning istedenfor?
Eller rett og slett bare gå for gode, gamle HPS enn så lenge?

Med en godt planlagt SOG kan man få flotte avlinger med CFL-belysning og i tillegg kan man skjule growen lettere ettersom selve growboksen kan være mindre og man ikke har like høye krav til ventilering, noe som også vil redusere støynivået.
Sitat av Knask Vis innlegg
Det kommer an på hva slags planter du har tenkt å dyrke og hva slags dyrkemetode.
Vis hele sitatet...
Vanlige indica/sativa-planter i jord.
Sitat av LoveToGrow Vis innlegg
jeg har dårlige nyheter: Det er ingen vits å bestille varer over nett fra verken www.mrgrowgear.no eller www.cropshop.no aka www.hempster.no Disse sender ikke varer, men pengene tar de gjerne.

God nyhet - for meg hvertfall - : Tråden har hatt 45 000 visninger. Hipp Hurra!
Vis hele sitatet...
Hei. Jeg har nettopp bestillt varer for 1800 spenn fra cropshop. Er det sånn å forstå at varene ikke kommer til å bli sent?
Posten jeg siterer er fra 2008 så mye kan jo ha forandret seg siden da.

Tenkte at en internett side som har en fysisk butikk i tilegg burde være safe, så fikk litt sjokk når jeg leste denne posten mens jeg koste meg med i tråden.

Noen som har bestilt derfra i nyere tid?