Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  81 8536
Anonym bruker
"Vettskremt Kyklop"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei jeg prøver nå å bli kvitt melk i dietten min å finner ut hvor vanskelig det er. Har gått mange dager uten får så å ende opp med å binge mye på melkeprodukter.

Google forteller meg dette når jeg søker "milk withdrawal":

Casein, one of the proteins in milk, crosses the blood-brain barrier and becomes something called casomorphins. Yes'm, that sounds a lot like morphine—because casomorphin is also an opiod. ... The result can be a major opiate addiction that can cause people to have serious withdrawal symptoms

Using the Yale Food Addiction Scale, designed to measure a person's dependence on, scientists found that cheese is particularly potent because it contains casein. The substance, which is present in all dairy products, can trigger the brain's opioid receptors which are linked to addiction

Jeg har slutta med alkohol hasj og tobakk, men melk ser ut til å være den verste av dem alle å slutte på.

Hva tenker dere om dette?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hei jeg prøver nå å bli kvitt melk i dietten min å finner ut hvor vanskelig det er. Har gått mange dager uten får så å ende opp med å binge mye på melkeprodukter.

Google forteller meg dette når jeg søker "milk withdrawal":

Casein, one of the proteins in milk, crosses the blood-brain barrier and becomes something called casomorphins. Yes'm, that sounds a lot like morphine—because casomorphin is also an opiod. ... The result can be a major opiate addiction that can cause people to have serious withdrawal symptoms

Using the Yale Food Addiction Scale, designed to measure a person's dependence on, scientists found that cheese is particularly potent because it contains casein. The substance, which is present in all dairy products, can trigger the brain's opioid receptors which are linked to addiction

Jeg har slutta med alkohol hasj og tobakk, men melk ser ut til å være den verste av dem alle å slutte på.

Hva tenker dere om dette?
Vis hele sitatet...
Noen gravide kvinner blir sugen på kritt fordi de mangler kalk. Kan hende det er kroppen din som faktisk vet at den trenger næringsstoffene i melken.
Det er vanlig å trikse med stats og formuleringer for å fremstille stoffers egenskaper til å høres helt ekstreme ut når man prøver å selge slike "nyheter". Det er sant at det finnes opioider i melk, til og med morfin, men det er i så ekstremt små mengder at effekten er helt umerkbar. Å kalle det en major opiate addiction er mildt sagt uredelig. Kanskje det har en viss effekt. Finn kilden og se hvordan det er formulert der, så kan du sammenligne selv.
Sist endret av mentalmelt; 11. juli 2018 kl. 23:27.
4,6 - 4,8 gram sukker pr.dl melk.
Avhengig av sukker?
Anonym bruker
"Vettskremt Kyklop"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Kan det da være sukkret i melka jeg ikke klarer å være uten? Spiser ikke sukker til vanlig. Sjønner bare ikke dette med at jeg flere ganger ender opp med å binge melkeprodukter å ikke klarer å komme meg unna det.

Hvorfor er mennesker de eneste dyrene som drikker melk når de er voksne? Å fra et annet dyr?

Ettersom jeg sjønner er det mer kalsium i grønnfor å vitamin d får man fra sola.

Hvorfor ser folk på meg som en freak når jeg sier at jeg prøver å slutte med melk?
De som drikker melk har ofte dette med seg som en vane fra barndommen og som stikker ganske dypt. Sikkert mere med det å gjøre. Du kan jo prøve å bytte det ut med noe annet i stede for bare å "slutte".
Fett, sukker og konsistens og smak. Man kan bli avhengig av nesten hva som helst, så lenge hjernen din er koblet for å belønne deg ved å utføre gitt aktivitet. Har du prøvd å erstatte produktene med alle disse nye vegetabilske alternativene som finnes i butikkene? Jeg har testa ut Oatly sjokolademelk litt i det siste, og som mangeårig melkeelsker må jeg si at den faktisk måler seg bra med ekte vare.
Anonym bruker
"Vettskremt Kyklop"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Jeg har prøvd en vegetabilsk version av yoghurt og den var samme konsisens ca og smakte godt men den gjorde ingenting for å tilfredstille cravingsene jeg har.

Her er fra kilden jeg siterte tidligere:
"“Human milk has only 2.7 grams of casein per liter. Cow’s milk has 26. And because it takes, on average, ten pounds of milk to make one pound of cheese or ice cream, you’re looking at a lot of casein and resultant casomorphin.” The result can be a major opiate addiction that can cause people to have serious withdrawal symptoms"
Men viser de til kildene for dette studiet? Scientists found that bla bla. hvilke scientists? Hvis du søker opp stoffet de hevder forårsaker avhengigheten, så er det første som møter deg dette:

Casomorfin er en peptidsekvens som dannes når enzymer bryter ned melkeproteinet kasein. Alle proteiner er kjeder av aminosyrer. Disse proteinene kan under påvirkning av fordøyelsesenzymer deles opp i små sekvenser av aminosyrer (peptider). Peptidene har vist begrenset biologisk aktivitet i forsøk med levende celler og forsøksdyr, men casomorfiner er ikke vist å ha noen effekt på mennesker[1] og det er ikke påvist at casomorfiner dannes i fordøyelsessystemet hos mennesker.[2]
Vis hele sitatet...
https://no.wikipedia.org/wiki/Casomorfin
Sist endret av mentalmelt; 12. juli 2018 kl. 00:11.
Anonym bruker
"Vettskremt Kyklop"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Ifølge engelske wiki: Casomorphin is an opioid peptide (protein fragment) derived from the digestion of the milk protein casein.



BCM = casomorphin
It would appear that fresh raw/unprocessed milk obtained from healthy cows does not contain
BCM7 or related peptides. By contrast, there is a substantial body of evidence indicating that
different proteolytic systems involved in fermented milk or cheese manufacture can
potentially hydrolyze -casein to BCM7 or other BCMs and further degrade these peptides to
shorter-chain peptides and even amino acids

Kanskje jeg missforstår opiod?
Anonym bruker
"Vettskremt Kyklop"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Kan ingenting om opiater men vet at etter jeg binger på melkeprodukter så sliter jeg med å våkne å er trøtt leeenge etter jeg våkner.
Og når jeg er melkefri så spretter jeg opp av senga med en gang jeg våkner
Anonym bruker
"Vettskremt Kyklop"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sukker er avhengigskapende. Skal visst være værre enn heroin har jeg lest i Illustrert Vitenskap hvor dem har gjort forsøk med rotter/mus. Og alle trenger sukker. Hvis du har fjernet sukker fra annen mat, kanskje det er kroppen din som forteller at du trenger mer sukker?
Anonym bruker
"Vettskremt Kyklop"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Jeg kan umulig trenge mer sukker så mye jeg spiser. Om jeg forstår det rett blir det meste av mat brutt ned til noe slags sukker, kanskje kroppen bare er vant med det raske hittet "fixen" med lettfordøyelig sukker ja det kan jeg se
Anonym bruker
"Vettskremt Kyklop"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Om jeg tenker i ekstremer så kan jeg gå ene veien å spise å drikke rent sukker for å tilfredstille det kroppen vil ha men det kommer vel med en del helseplager.

Eller så kan jeg gå andre veien å spiste grønnfor å sånt som ikke er så lett for kroppen å gjøre om til sukker
Du har fortsatt ikke funnet en kilde for påstanden om at casomorfin er psykoaktivt og avhengighetsdannende for mennesker. Det du hentet fra engelsk wiki er mer eller mindre det samme som står på den norske. At emzymer bryter ned casein til disse peptidene. Uten en kilde til påstanden er det ingen grunn til å tvile på studiene norsk wiki refererer til.
Sist endret av mentalmelt; 12. juli 2018 kl. 01:03.
Det første som slår meg er at det virker ganske opplagt at melk ikke er særlig avhengighetsskapende. Melk blir brukt så mye verden rundt, og dersom det var en avhengighetsfaktor der som var større en den til nikotin og alkohol, slik som du hevder så er jeg sikker på at vi ville ha oppdaget det. Det jeg synes virker mere sannsynlig er at du er glad i melk og drikker det mye. Når du da forsøker å kutte det ut trigger det en psykisk avhengighet, og dette har du lest deg opp og ned på og overtenkt, noe som vil kunne gjøre at du føler på ganske drøye abstinenssymptomer. Men i bunn og grunn er det mest sannsynlig placebo og overtenkning.
Anonym bruker
"Vettskremt Kyklop"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Jeg sier ikke at det er psykoaktivt, men ifølge rapporten til efsa er det "physiologically active"
Engelske wikien sier:Casomorphin is an opioid peptide
Engelske wikien på opiater sier: Opioids are substances that act on opioid receptors to produce morphine-like effects

Nå kan ikke jeg noe om opiater men er ikke det den fysiske avhengigheten som er det man sliter med?
"Når kasein brytes ned dannes peptidsekvenser som kalles casomorfiner. Casomorfiner er ikke vist å ha noen effekt på mennesker."
Anonym bruker
"Vettskremt Kyklop"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Physical dependence
Physical dependence is the physiological adaptation of the body to the presence of a substance, in this case opioid medication. It is defined by the development of withdrawal symptoms when the substance is discontinued, when the dose is reduced abruptly or, specifically in the case of opioids, when an antagonist (e.g., naloxone) or an agonist-antagonist (e.g., pentazocine) is administered. Physical dependence is a normal and expected aspect of certain medications and does not necessarily imply that the patient is addicted.

The withdrawal symptoms for opiates may include severe dysphoria, craving for another opiate dose

Relevant sier noe som er litt artig "Det første som slår meg er at det virker ganske opplagt at melk ikke er særlig avhengighetsskapende. Melk blir brukt så mye verden rundt"
PRøv å bytt ut ordet "melk" med "alkohol" Eller "tobakk" og tenk at du levde for lenge siden
Anonym bruker
"Vettskremt Kyklop"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
De har kanskje ikke vist at det har noen effekt men har de vist at det ikke har det?
Ja, opioider er stoffer som binder seg til opioidreseptorer. Men som sagt, så er ikke akkurat disse opioidene funnet å ha noen effekt på mennesker. Du har link til kilder på denne påstanden. Du har foreløpig ikke noen kilde på det motsatte. Når jeg googler den opprinnelige teksten din, så ser det ut som den kommer fra Facebook.

Kan du sitere der det står at casomorfin fører til avhengighet i den pdf'en du linket til. Orker ikke lete etter det
Sist endret av mentalmelt; 12. juli 2018 kl. 01:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Vettskremt Kyklop"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
"Proteins are a very diverse family of large organic compounds involved in many important
biological processes. Following their enzymatic hydrolysis during food processing or
digestion, proteins may release fragments from their primary amino acid sequence. These
fragments are called peptides, and many of them are known to be physiologically active"
Anonym bruker
"Vettskremt Kyklop"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Kanskje jeg missforstår alt dette, men det er fremdeles artig å tenkte på at vi forsvarer det å drikke kumorsmelk som voksne mennesker
Anonym bruker
"Vettskremt Kyklop"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
En åndelig tanke slo meg: Hvordan er det meningen at mennesker skal våkne opp å bli en voksen rase når vi enda drikker kumorskemelk fra kumor, er dette en indikasjon på hvor langt mennesker er i utvikling?
Du, det er ingen som forsvarer det. Vi bare liker melk, og det skal visst også være sunt. (Kilde: Tine)
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Kanskje jeg missforstår alt dette, men det er fremdeles artig å tenkte på at vi forsvarer det å drikke kumorsmelk som voksne mennesker
Vis hele sitatet...
Mye delte meninger om hvor "sundt " melk er i dag, og det blir først og fremst annbefalt for barn.
Fremveksten av melke alternativer viser vell også dette.
Anonym bruker
"Vettskremt Kyklop"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Melk er visst i en stordel av alle produkter vi spiser, og jeg snakker ikke bare om ekstremen i å drikke ren melk
Da må vi kanskje slutte å spise egg også da, siden det kommer fra en høne?
Anonym bruker
"Vettskremt Kyklop"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Vet ikke det da, å konsumere andre sine liv virker kanskje litt mer voksent enn å innta det som kommer ut av kumor sine jur
Nei.

Du har muligens ett psykiskt beroende til melk.
Mennesker kan jo bli beroende av att spise servietter, så det er ikke konstigt.

Men på noen annen måte?

Come on, skallen din kan brukes til mer enn kepsar og luer.
Anonym bruker
"Vettskremt Kyklop"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Er vel fler enn meg som blir psykisk beroligende av melk spedbarn for eksempel vil jeg tro blir det. Nå vet jeg ikke det selv siden jeg ikke har barn. Men sovner ikke de som regel etter de har fått melken sin i ekstreme doser?
Det er ikke konstigt vi drikker melk.
Vi er omnivorer. Men, visst er det rart att det ses som mer konstigt att drikke brystmelk fra ett menneske enn ett ku.

Introduktion til sosiale normer 101.


"Nå kan ikke jeg noe om opiater men er ikke det den fysiske avhengigheten som er det man sliter med?"

Trur du att det er kun fysisk avhengighet det kommer an på?

"Nå kan ikke jeg noe om opiater men vet at etter jeg binger på melkeprodukter så sliter jeg med å våkne å er trøtt leeenge etter jeg våkner. Og når jeg er melkefri så spretter jeg opp av senga med en gang jeg våkner"

Det må jeg si.
Hores ut som du er laktosintolerant.


Tror det letteste settet for deg att lare om opiater er att teste det, sånn att du skjonner forskjellen mellom melk og en opioid.
Hvis dette sporsmålet du stiller her er seriost, må dette forslaget vara det å.
Anonym bruker
"Vettskremt Kyklop"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Jeg syntes det er ganske kunstigt at vi drikker melk da det er vel ikke naturlig
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Er vel fler enn meg som blir psykisk beroligende av melk spedbarn for eksempel vil jeg tro blir det. Nå vet jeg ikke det selv siden jeg ikke har barn. Men sovner ikke de som regel etter de har fått melken sin i ekstreme doser?
Vis hele sitatet...
Morskmelk og kumelk er ikke det samme.
Spedbarn drikker ikke kumelk, du drikker ikke morsmelk.
Anonym bruker
"Vettskremt Kyklop"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Ifølge definisjonen på omnivore sies det ingenting om å drikke noe som helst står bare om spising, men nå er del vel sånn at vi spiser melken i div prosseserte produkter
Anonym bruker
"Vettskremt Kyklop"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
De mest brukte morsmelkerstatningene er laget av kumelk, men det finnes også morsmelkerstatninger laget at soya og geitemelk.
Anonym bruker
"Vettskremt Kyklop"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Og nei det er ikke det samme men morsmelk inneholder også casein som blir til casomorfin
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Er vel fler enn meg som blir psykisk beroligende av melk spedbarn for eksempel vil jeg tro blir det. Nå vet jeg ikke det selv siden jeg ikke har barn. Men sovner ikke de som regel etter de har fått melken sin i ekstreme doser?
Vis hele sitatet...
Det trenger ikke bety at det er opiater i melken som forårsaker det. Det er veldig vanlig å bli trøtt og daff etter man har spist et stort måltid, uansett hva en har spist. Jeg kan se for meg at om en baby (som har et enormt søvnbehov og null selvkontroll), enkelt vil duppe av etter et stort måltid.
Anonym bruker
"Vettskremt Kyklop"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Er iværtfall en lur måte å selge et produkt på gå tilbake til første avhengigheten man hadde å profittere på det
Brystmelk fra pupp er en kompleks greie mellom mor/barn og handler ikke bare om "mat"
Anonym bruker
"Vettskremt Kyklop"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Så en plass at usa nettop blokkerte noe relatert til amming har ikke helt lest på det, men siden de driver lobbyvirksomhet å melkeindustrien er ganske stor så ser jeg for meg dette har med å selge morsmelkerstatninger å gjøre
Anonym bruker
"Vettskremt Kyklop"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
De mest brukte morsmelkerstatningene er laget av kumelk, men det finnes også morsmelkerstatninger laget at soya og geitemelk.
Vis hele sitatet...

Det lages kanskje av det samme, men det er fortsatt langt ifra likt.
Det er med god grunn til at man ikke gir spedbarn vanlig melk...
Dette fordi mme og morsmelk inneholder lite kalsium, men masse jern som er bra for spedbarn, mens kumelk inneholder mye kalsium og null jern som vil føre til jernmangel og andre ting hos barnet.

Selv om det er laget på kumelk så er det jo fortsatt ikke direkte kumelk.
Den inneholder alle nødvendige næringsstoffer, men mangler morsmelkens innhold av aktive komponenter som blant annet er gunstige for utvikling av barnets immunsystem.
Sist endret av Soletti; 12. juli 2018 kl. 02:48.
Anonym bruker
"Fremmed Blåhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
En åndelig tanke slo meg: Hvordan er det meningen at mennesker skal våkne opp å bli en voksen rase når vi enda drikker kumorskemelk fra kumor, er dette en indikasjon på hvor langt mennesker er i utvikling?
Vis hele sitatet...
Hva skal vi våkne fra, og hvor kommer melk inn i bildet? Å utnytte andre dyrs ressurser er en kjent overlevelsesstrategi for alle organismer. Vi ser den i hele dyreriket, og mennesket er en av få, om ikke eneste som evner å utnytte andre levende organismer for noe mer enn det de gir der og da. Mange dyr kan fortære bein, mennesker har brukt de som pilspisser. Mange dyr kan fortære pels og skinn, mennesker har brukt det som isolering. Sjekk f.eks ut hva Amundsen brukt på sine polferder, det var ikke Gore-Tex, for å si det sånn. De første som bosatte seg nordover brukte også stadig mer intrikate design av dyreprodukter for å overleve kulden.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Vet ikke det da, å konsumere andre sine liv virker kanskje litt mer voksent enn å innta det som kommer ut av kumor sine jur
Vis hele sitatet...
Hva har det å drepe et dyr til motsetning med å utnytte et levende dyrs ressurser med "voksenhet" å gjøre? Dersom man kan gi et dyr mat til å overleve så man kan nyte av dens ressurser over tid, og det overgår umiddelbare behov, er det utelukkende en god idé hva overlevelse angår.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg syntes det er ganske kunstigt at vi drikker melk da det er vel ikke naturlig
Vis hele sitatet...
Internett er ikke "naturlig" det heller, det er konstruert ved å utnytte kunnskap om strøm, et konsept vi ikke har visst om veldig lenge. Hvordan er modifikasjon eller utnyttelse av naturlige fenomener ikke naturlig?

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Er iværtfall en lur måte å selge et produkt på gå tilbake til første avhengigheten man hadde å profittere på det
Vis hele sitatet...
Ingen her har særlig mye til overs for å utnytte avhengighet for profitt - men innimellom må man se sannheten i øynene, og mennesker er avhengige av visse ressurser. Vann, avkjøling/oppvarming, kjøtt og dietter med b12 vitamin er blant de (som vi før fikk fra jorda rundt poteter og andre rotvekster).

Din avhengighet av melk kan for øvrig forklares med noe annet - du beskriver det som "binging", altså å innta veldig mye. Man sover gjerne urolig dersom man inntar mye mat, uavhengig av type. Det kan føre til at man er "groggy". Istedenfor å skylde på en spesifik matvare, bør du heller se på kostholdet ditt totalt, og se hva du får i deg, og ikke, når du stapper i deg store mengder melkeprodukter.
Anonym bruker
"Vettskremt Kyklop"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Våkne fra en rus for eksempel. Leste her på forumet at første steg i å gjøre noe med en avhengighet er å innse at man har et problem.
Er ikke definisjonen på avhengighet at man inntar noe i moderate mengder ofte?

Er det andre her på forumet som noen gang har prøvd å stoppe å innta melk?

Det å drepe et dyr å spise det i motsetning til å drikke melk har vel med voksenhet å gjøre i det at man annser det å innta melk å være noe som barna til dyrene gjør, og det å jakte å spise kjøtt er vel noe som vpksne dyr gjør. Er ikke en definisjon på det å være barn det at de ammer melk fra moren?
Anonym bruker
"Vettskremt Kyklop"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Vi bor jo tross alt i melkeveien så jeg regner ikke med at noen innser hvor merkelig det er å drikke/spise kumorsmelk
Det å drepe et dyr for å spise det eller drikke melken til dyret har da ingen verdens ting med voksenhet å gjøre.
Utvikling derimot, kunne jeg vært enig i, men det er noe helt annet en "voksenhet".


Barn blir vanligvis fra et biologisk perspektiv definert til et menneske som befinner seg i fasen mellom fødsel og pubertet. Enkelte videre definisjoner inkluderer også menneskefostre i definisjonen, da som ufødt barn.[1] Den juridiske definisjonen av «barn» viser vanligvis til en mindreårig, altså en person som ikke har nådd myndighetsalder. Barn betyr også «avkom i første ledd», da uavhengig av alder,[2] eller, metaforisk, som en rettmessig, eller en betydelig gruppe medlemmer innenfor en klan, stamme eller religion; ordet kan også vise til sterk tilknytning til en bestemt tidsperiode, sted eller omstendighet, som i «barn av naturen».


Hvor finner du at definisjonen på å være barn har med å drikke melk å gjøre?
Anonym bruker
"Vettskremt Kyklop"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Så ikke etter definisjonen men regna med det var en del av å være barn det å drikke melk.

Vidre lurer jeg på en ting jeg leste nettop at opiater kan gi lavere effekt av psychadelica er dette sant?

Er det noen av dere som vet hvorfor? Kan det ha noe med opiod reseptorne å gjøre?
Anonym bruker
"Vettskremt Kyklop"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Jeg spiste i natt i 4-5 tiden en bagett med mye ost å majones og vet ikke hva som er i brødet. Og 2 sjokolader type sportlunch ettersom jeg planla å sykle en del, men var for sliten etter de siste dagene med full aktivitet til å gjøre noe så endte opp i senga ganske fort.

Våkner opp i dag 3-4 timer senere med en slags narkotisk effekt der jeg sliter med å våkne og en generell anger følelse. Og som noen her beskrev "Groggy" føler med sliten.
Det må sies at det er ikke like ille som da jeg tok en mye høyere dose casein men effekten er veldig merkbar