Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  146 21867
Hei!

Noen som har peil på om det finnes enkle måter å chippe en Wii? Kan man gjøre det på samme måte som med de andre konsollene? Finnes det en guide til det her kanskje? Og en enkel link til et nettsted som selger slike chips?

Veit at folka her har peil

På forhånd takk!
http://www.wiinja.com/ er vel eneste ute nå hvis jeg ikke tar helt feil, om den funker kan jeg desverre ikke gå god for, da jeg ikke har prøvd den selv, kun sett filmer.
Trådstarter
37 0
hmm.. Takk! Får vente å se litt til kanskje. Det kommer kanskje noen flere etterhvert som Wii ankommer verden igjen...
Sitat av Jeffa
hmm.. Takk! Får vente å se litt til kanskje. Det kommer kanskje noen flere etterhvert som Wii ankommer verden igjen...
Vis hele sitatet...
Sant, hadde nok venta litt. Jævelig kjipt å måtte ødelegge konsollen for å bruke en modchip. Jeg har enda ikke fått rota meg til å kjøpe wii, nå har det gått såpass lang tid at jeg klarer å vente til konsollen faller litt i pris.
Akkuratt nå har jeg rett og slett ikke tid til å spille wii, så da ser jeg heller ingen grunn til å kjøpe den.
Uansett, håper vi får se en skikkelig modchip snart, som kan spille roms fra brente dvdplater og liknende. Det er det jeg ønsker meg mest, chip som gjør at man kan spille gamle spill gratis.
Nå må vi huske på at denne konsollen fortsatt er ganske så ung, så det er vel bare å vente en måneds tid, så kommer modchipene på løpende bånd Jeg ser at en del trackere allerede har en større database med wii-spill, så det sier jo litt om at det er flere der ute som håper på en chip.

Som sagt, vent en måneds tid du, det er kjipt å ødelegge wii-en din nå etter å ha lodda feil
http://www.teamcyclops.com/
Koster deg maks en høvding. Om noen tar så mye bør de overtar fabrikkgaranti. Spiller alle backups. Kan oppgradere firmware via DVD. Så gutter, få se. Dans på bordet for meg.
Eneste norske leverandør som er listet opp sier den ikke er på markedet enda men ..
http://www.modnet.no/product_info.ph...oducts_id=2383
Kan hende svenskene har fått den.

Får se om jeg skaffer en etter hvert, men jeg venter glatt litt til.
http://www.xunlock.com/index.php?cPath=138_139

Jeg setter min lit til denne gjengen heller. De modda min gamle xbox. Supert arbeid. Tar over fabrikkgaranti og stiller med MEGET god service.

For dere som tenker på å gjøre dette selv.
http://www.youtube.com/watch?v=H4eDbn4ysSM&eurl=
Sist endret av NinjaSverre; 5. februar 2007 kl. 23:44.
Sitat av Raymond
http://www.wiinja.com/ er vel eneste ute nå hvis jeg ikke tar helt feil, om den funker kan jeg desverre ikke gå god for, da jeg ikke har prøvd den selv, kun sett filmer.
Vis hele sitatet...
Det er kommet flere chips. http://konsollguiden.no/content/blogsection/14/69/ Men drøy litt du jeffa.
Trådstarter
37 0
Det får jeg gjøre N1ce! hehe
Hvordan DVD plater er best å bruke på en chippa wii for at den skal holde lengst?
Jeg fikk chippen min for ett par dager siden, og når posten kommer har jeg skrujern så jeg får installert den. Folk sier at man burde bruker DVD-R plater med god kvalitet. Dersom +R skal funke må man brenne dem som DVD-ROM booktype ellerno sånt.
Sitat av Scha
Jeg fikk chippen min for ett par dager siden, og når posten kommer har jeg skrujern så jeg får installert den. Folk sier at man burde bruker DVD-R plater med god kvalitet. Dersom +R skal funke må man brenne dem som DVD-ROM booktype ellerno sånt.
Vis hele sitatet...
Hold oss oppdatert med hvordan det funker da, hvilken chip bestilte du?
Installerte den i går:

Etter å ha fått wiinja i posten fant jeg ut at jeg måtte ha skrujern, så jeg bestillte det, og to dager senere var jeg klar til å modde wii'en min. Jeg skrudde opp alle skruene bortsett fra en (som jeg hadde ødelakt med en av mine kreative hjemmelagede skrujern), men den siste skruen var ikke så viktig uansett.

Når jeg endelig fikk om wii'en viste det seg at punktene jeg skulle lodde var MYE mindre enn dem ser ut på bilde. Jeg har aldri loddet på slike små ting før, men med mye konsentrasjon fikk jeg ledningene til å henge fast der dem skulle. Jeg skyntet meg å taoe over med svart tape sånn at jeg ikke så det dersom det gikk i stykker (det man ikke ser, skjer ikke).

Etter det festet jeg chippen fast i kassa, loddet ledningen på den og skrudde på 2 av de 500 skruene, bare for å holde kassa igjen mens jeg testa.

Jeg testa med en DVD jeg var ganske sikker på at jeg hadde brent feil. Den funka ikke. Men jeg hadde kjøpt nye DVD-R plater som jeg skulle brenne på. NEC brennern min sa at det ikke var gyldige plater, så etter mye om og men dro jeg på elkjøp og kjøpte en ny DVD-brenner. Da jeg kom hjem og åpnet den, viste det seg at den var brukt. Jeg ringte elkjøp og dem sa jeg kunne komme ned og få tilbake pengene mine. Jeg tenkte at jeg kunne jo "låne" brennern til over helgen, og levere den tilbake da, så jeg heiv den inn i maksinen og prøvde å brenne, men den spillern ville heller ikke brenne på platene jeg hadde kjøpt.

Jeg tenkte det måtte være platene det var no galt med, så jeg dro å leverte tilbake brenner, dro på free-record shop og kjøpte en annen type plater. Da jeg kom hjem hadde jeg samme problemet. Den gammle spillern min ville faen ikke brenne på disse platene heller.

Jeg heiv meg i bilen igjen og dro på expert denne gangen. Kjøpte brenner til 900,- og mannen i kassen lovet meg at denne kunne brenne alt av DVD plater som er på markede. Jeg dro hjem, plugga brennern i maskinen, prøvde å brenne en plate, og fikk blå skjerm... wiiiiiiii

Jeg prøvde å starte maksinen på nytt men den crashet midt i oppstarten. Maskinen var DØD... helt til jeg plugga ut igjen, jeg plugga den inn i den andre maskinen min (som kun har USB 1) og der gikk det greit. Jeg fikk brent en plate (GC plate på 1.35GB tok 30 minutter). Etter å ha brent noen plater og spillt litt wii, prøvde jeg i dag å installere driverene til DVD brennern på den maskinen som klikket. Etter jeg gjorde det funker brenern perfekt, og det går kjapt å brenne DVD'er.

Det var et helvetes styr... og alt er egentlig min feil... Chippen funker utmerket, og det eneste jeg skulle ønske, er at man skulle ha kunnet spille spill fra andre regioner. Det går "nesten" greit med Wii spill fordi man passer på å laste ned spill i PAL format, men det er jo noen spill som ikke har kommet ut i europa ennå. Når det gjelder GC spill så har jeg en STOR sammling som er ca 50/50 PAL/NTSC, så er det litt kjipt å måtte starte opp med GCOS disken først og så bytte.

Jeg gir wiinja 4/5 (minus fordi den ikke er region fri)

Den kan alt de andre mod chippene på markede kan (utenom å bli oppgradert via CD), og installasjonen var ikke så vanskelig som jeg hadde trodd. Dersom de andre chippene på markede funker like bra (som jeg tipper at dem gjør) så er det kun pris det går på. Alle kan det samme som de andre, og jeg kan ikke se for meg hva dem skal oppgradere chippene med (ikke si at dem skal oppgradere for å få dem til å funke på de wii'ene som dem ikke funker på, fordi du får da faen meg ikke flashet chippen uten at den funker i wii'en).
Trådstarter
37 0
Noen som har peiling på hvor mye watt en Wii bruker? Ryktene sier 17watt ellernoe, men jeg er usikker. Lurer på ang transformator nemlig... Kjøpe Amerikansk, og få NTSC standard på den
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Eg vil tippe den bruker meir enn 17W. Eg vil tippe den bruker et par hundre watt, uten at eg skal sei det sikkert...
Trådstarter
37 0
Hmm. Fikk min Wii på døra nå. Bestilt fra Canada. Den bruker 44,4 Watt, (Watt = Volt * Ampere) ifølge adapteren som fulgte med. Kan hende den bruker mer enn 44W i startfase. Adapteren sier sånn ca 53 Watt, så jeg får safe med 60Watt ellernoe. Men jeg lurer på om istedet for å kjøpe en transformator, som var min plan til å starte med, så kjøper jeg en adapter på 12v, 3,7A som Wii bruker, og kobler heller om på egenhånd. Mye billigere, og litt morsommere

Vil bare også bekrefte.. Det er ikke mulig å kjøpe strømledning til Wii separat? Eller noen som føler veldig for å selge meg sin..?!?! .p
Sist endret av Jeffa; 14. februar 2007 kl. 23:02.
Scha: Den modchippen støtter vel ikke noen form for homebrew? Tenker da i retning av å spille nes/snes/n64 roms på wii'en uten å måtte betale for de via virtual console.
Og en sak til, hva hvis wii'en oppdateres på en eller annen måte slik at chippen ikke lengre støttes? Litt kjipt hvis wii blir bra til onlinespill.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Er kommet et nytt "DVD Tool" nå, den patcher DVD-driveren så man kan spille backups.
Bakdelen er jo at man må lage en kabel som brukes fra PCen til Wiien, og at denne patchen må kjøres på nytt når du restarter konsollen.

http://www.maxconsole.net/?mode=news&newsid=14570

Håper det kommer noe sånt som ikke er fullt så tungvindt.
Jeg gått til anskaffelse av Cyclowiz, selve installeringen var dritt enkel. Jeg brukte den såkalte easy-soldering metoden, der man kun legger modchippen på kretskortet og fyller noen hull med loddetinn. Chippen fungerer utmerket med PAL Wii-spill og PAL/NTSC GC-spill & homebrew. Jeg kjøpte selve chippen og et tri-wing skrujern fra http://xunlock.com, det var rask levering og ingen problemer så jeg anbefaler shoppen og chippen!
Sist endret av voldern; 22. februar 2007 kl. 18:00.
Tror jeg venter med å chippe, regner med at det er en gluping som klarer og lage et program som lar deg kjøre spill fra en hd du kobler til via usb
RegionFrii_GUI_v1.1_READNFO_WII-SYNDiCATE kom ut i går btw. Med dette programmet kan man patch en del NTSC spill slik at de fungerer på PAL konsoller. Spill jeg vet det fungerer med er: Sonic, Elebits, Metal Slug Anthology og Dragon Ball Z Budokai Tenkaichi 2. Det funger desverre ikke med Trauma Center.

En update til Cyclowiz er også rett rundt hjørnet:
Sitat av http://www.teamcyclops.com/news.html
- Direct boot of NTSC Wii imports on NTSC consoles (no patch needed)
- Direct boot of PAL Wii imports on NTSC consoles (no patch needed, partial compatibility)
- Direct boot of NTSC Wii imports on PAL consoles (no patch needed, partial compatibility)
- Runs imported GC games (partially without swap)
- Perfect compatibility (100% of games are working)
- Improved read (no more slowdowns)
- Compatible with DVD-R, DVD+R, DVD-RW and DVD+RW (no bitsetting required)
Vis hele sitatet...
Jeg ser DVD_Tools liggende rundt, og snakk om at man må lage en egen kabel mellom Wii og PC. Jeg har lett i flere dager etter en oppskrift på hva denne kabelen er. Noen som kan hjelpe?
Å lage den kabelen virker uendelig bortkasta for min del. Du må flashe Wiien hver gang du slår den på og la den stå oppskrudd hele tiden. Om du er seriøs om å piratkopiere spillene så ville jeg heller spandert på meg en chip.
Nå spurte jeg også etter dette da. Og ikke etter "ikke ta deg bryet". Jeg vil gjerne prøve dette, også er jeg ikke så lysten på å bryte garantien ennå.
Sitat av Matthiesen
Nå spurte jeg også etter dette da. Og ikke etter "ikke ta deg bryet". Jeg vil gjerne prøve dette, også er jeg ikke så lysten på å bryte garantien ennå.
Vis hele sitatet...
Vel, du lodder kablene til Wiien som en hvilken som helst annen mod så garantien bryter du uansett. Det er bare idioti å ikke gå til anskaffelse av en modchip i stedet for å flashe via kabel, mye lettere er det også.
Å? Trodde ikke det var slik kabelen fungerte i det hele tatt. Da ble det ikke så bra lenger. Glem hele greien
Jeg vurderer å kjøpe meg en WiiKey modchip, men jeg skal nok vente til neste lønning.

Spørsmålet mitt er hva som egentlig er forskjellen på den såkalte quicksolder-metoden (easy soldering) og vanlig lodding i fremgangsmåte?
Trådstarter
37 0
Jeg tror nok også at jeg ligger ann til å gå til innkjøp av Wiikey. Ser ut som den helt klart beste til nå, men lurer på om ikke jeg skal vente litt.. Selv om det begynner å hope seg opp med spill klare her..
Hva skjer om Nintendo kommer med firmware oppgradering? Vurderer dette
Så vidt jeg har fått med meg, vil det komme updates til chipene som skal håndtere ny FW til Wii. Skal ikke si noe for sikkert, men regner med det er planen produsentene av chippene har.

Khazeth: Easy-soldering er som navnet sier; lett lodding. Man bare legger chippen der den skal være, og drypper loddetinn i noen hull i chippen. Voila, done.

edit: Oh jesus! Post 666! *HYL!*
Sist endret av Hedges; 6. mars 2007 kl. 16:29.
Tror chippen kjører i "stealth" mode. Som gjør at den ikke kan oppdages. Men ja, den kan flashe via brente cder og dvder. Hvertfall slik jeg har fortsått det.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Trådstarter
37 0
Ja. De nye chippene skal kunne oppdateres via dvd, og går i såkalte Stealth-mode, som gjør at Wii'en ikke oppdager at den er der. Chippene skal også kunne klare en Firmware oppdatering fra Nintendo sin side, og vil antageligvis da komme en oppdatering til chippen da. Skal stå på chippene om de kan oppdateres via dvd og om de klarer ny firmware.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hei, jeg har kjøpt meg en Wiikey, men har ingen peiling på lodding.. noen som vet om noen i Trondheims området som tar på seg dette oppdraget? Privat eller bedrift, jeg betaler gjerne noen slanter : )
Da har jeg fådd ordnet dette via en kompiss Wiikey'n min funker utrolig bra
▼ ... over en måned senere ... ▼
Tenkte bare og nevne at folk som skal chippe i Oslo burde ta en titt innom www.spillchip.no . Leverte 2 wiier rundt kl 6 på kvelden, og begge var ferdige til henting før 8. Veldig raskt og god service.
Jeg har chippet min Wii med WiiKey, og selv om det var grusomt spennende å se hvorvidt Wii'en faktisk fungerte etter chippinga (de loddepunktene er usannsynlig små!). Dette gjorde den heldigvis, men jeg tror ikke jeg orker å gjøre den jobben igjen.

Jeg bruker DVD'er av typen Verbatim 16x Certified, og brenner spillene på alt fra 2x til 8x. Samtlige spill har fungert til nå, selv om jeg klarte å ødelegge en av de ved å lage en heftig ripe i disken (fyll + Wii Sports er en dårlig idé :P). De spillene jeg har brennt som fungerer er:

Wario Ware Smooth Moves [PAL]
Wing Island [PAL]
Elebits [USA NTSC] [Goomba]
Kororinpa [PAL] [SUSHi]
Madden NFL 07 [PAL][WiiERD]
Super Monkey Ball Banana Blitz [PAL] [WiiERD]
Super Paper Mario [PAL] [WiiERD]
The Godfather Blackhand Edition [PAL]


For en liste over hvilke NTSC-spill som fungerer på en chippet PAL-Wii sjekk her:
Wii Region Patcher Compatibility List

(du må bruke enten RegionFrii eller WiigionFree på de fleste NTSC image-filer før du brenner de for at de skal fungere på en chippet PAL Wii)

Jeg er veldig fornøyd med WiiKey, og anbefaler den til alle som vil chippe sin Wii. Den er billig, og har alle funksjonene som de andre chippene (Cyclowiz osv.).
Sitat av purity
Super Paper Mario [PAL] [WiiERD]
Vis hele sitatet...
Hvordan har du klart dette da? Jeg har ikke sett noen Paper Mario i PAL.
Sist endret av Matthiesen; 25. mai 2007 kl. 17:39.
Ahh, selvsagt. Jeg så på feil spill, det korrekte er selvsagt Super Paper Mario [USA NTSC] [QwiiF].
Sitat av purity
Ahh, selvsagt. Jeg så på feil spill, det korrekte er selvsagt Super Paper Mario [USA NTSC] [QwiiF].
Vis hele sitatet...

bare en advarsel til alle dere som tenker på og laste ned paper mario ntsc, er ikke maskinen din oppgradert til 2.2e så vil mario ganske sannsynelig fucke maskinen din. (men det viste vel de fleste med chip) :P
Stemmer, godt at du nevner det, jeg glemte å si det i farten.
men paper mario funker bra på din wii? fikk tilbake wiien min med wiikey for 2 dager siden så har ikke giddet og prøve paper mario da jeg har en hel masse og laste ned før det..

noen som veit når det kommer som pal versjon forresten?
Det er ikke gitt noen dato på når PAL-versjonen kommer, og jeg venter på det. Gidder ikke risikere noe som helst for et spill.. Bricked Wii er ikke ønskelig.
Så lenge du har oppdatert firmwaren i maskinen til 2.2E før du setter i spillet, så fungerer det helt perfekt. Jeg har prøvd det selv.

Super Paper Mario er forresten et genialt spill, så jeg anbefaler virkelig at dere prøver det!
Har spilt Super Paper Mario en del. Veldig artig spill, men mye go'humor, men min bror spilte det ferdig for en stund siden, så jeg har ikke orka å spille det siden. Ikke like moro når man vet slutten.

Men til dere andre chippere vil jeg også anbefale Mario Strikers Charged. Har hatt utrolig mye moro med det spillet i det siste. Det har online-spilling, og er perfekt hvis du har venner på besøk osv.
Bare et kjapt spørsmål, hvor lett er det egentlig å chippe wii'en? Kan en som aldri har rørt loddebolt før gjøre det? Eller bør jeg få noen til å gjøre det?
Skal kjøpe meg wii om ikke så altfor lenge, å vurderer å chippe den, mest pga rooms!
Om du leser posten min om når jeg chippet min, så ser du kanskje at det ikke er så alt for enkelt.

Loddepunktene på både chippen og i selve maskinen er ganske små, og de står tett. Jeg fikk det til uten annen erfaring enn tidligere å ha loddet en chip i min GC, men det krevde ganske god tålmodighet. Om du er usikker på om du tør, så bør du nok få noen som kan det til å gjøre det. Problemet da blir selvsagt at det blir en del dyrere (100 kr i frakt hver vei + chip + arbeid).
Sitat av Khazeth

Men til dere andre chippere vil jeg også anbefale Mario Strikers Charged. Har hatt utrolig mye moro med det spillet i det siste. Det har online-spilling, og er perfekt hvis du har venner på besøk osv.
Vis hele sitatet...

Utrolig gøy med Mario Strikers. Sliter med å få den online da får "Error getting stats" feilmelding.. noen som veit hvordan jeg kan fikse det?
Jeg kan spille alle PAL spill på wiien min med chip, uten at noe blir bricked?