Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  123 14865
Sitat av alphamale Vis innlegg
Ja, det kan ofte være flere faktorer å ta hensyn til, MEN DA MÅ MAN LEVE ETTER DISSE FAKTORENE OG TA HENSYN TIL DISSE SELV! Går du på medisiner som øker sultfølelsen, senker forbrenning eller liknende så må man ta hensyn til det. Blir du slapp av pillene dine og ikke rører deg så mye så trenger du jo ikke like mye mat/kcal inn i kroppen, så da spiser du mindre.

flere barn er tykkere enn noen sinne: http://fitnessbloggen.no/norske-barn-overvektige/

mange gode poenger: http://fitnessbloggen.no/du-er-feit-...r-a-vaere-det/

ovevektige lyver om hva de spiser: http://fitnessbloggen.no/overvektige...-om-matinntak/
Vis hele sitatet...
Jeg sier ikke at overvekt ikke er et ganske stort problem, det er jeg klar over at det er Skulle bare påpeke at det er andre faktorer enn overspising å ta med i betraktningen. Jeg går tur hver dag, som sagt. Og det holder i det minste vekten min stabil, det er ikke som om jeg ikke prøver å gjøre noe med det
Nå er jeg en de som dama ville kalt for et lass av fett så jeg har kanskje et litt annet synspunkt enn andre..

Jo - Vi vet vi er feite så vi trenger ikke å få det trykket i trynet på denne måten.
Helt greit at en "venn" tar det opp på tomannshånd, men å gå ut i media på denne måten er forkastelig.
Bondevik ville kalt det for mobbing :-)


Før noen kommenterer det så er grunnen til at jeg er et "lass av fett" en kombinasjon av sykdom og medisinene jeg bruker. Overspising eller mangel på trening er ikke en faktor her..
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Trådstarter
Sitat av Lattergal Vis innlegg
Nå er jeg en de som dama ville kalt for et lass av fett så jeg har kanskje et litt annet synspunkt enn andre..

Jo - Vi vet vi er feite så vi trenger ikke å få det trykket i trynet på denne måten.
Helt greit at en "venn" tar det opp på tomannshånd, men å gå ut i media på denne måten er forkastelig.
Bondevik ville kalt det for mobbing :-)


Før noen kommenterer det så er grunnen til at jeg er et "lass av fett" en kombinasjon av sykdom og medisinene jeg bruker. Overspising eller mangel på trening er ikke en faktor her..
Vis hele sitatet...
Han er en veldig offentlig person, og det er han selv som har kommet med mye billige uttalelser.
Sitat av etse Vis innlegg
Man kan diskutere opp og ned om hvem sin skyld det er, men det er egentlig ikke interessant. Fedme er et stort samfunnsproblem og påfører samfunnet store ekstrekostnader. Og det er i samfunnets interesse å få løst problemet. Å stå å rope om at det er dems egen feil løser ingenting.

Det er her det foss sier kommer inn. Samfunnet må hjelpe folk å ta sunne valg.
Vis hele sitatet...
Akkurat når det kommer til overvekt så tror jeg at vi trenger å rope litt om at når alt kommer til alt er det overvektige som selv er skyld i problemet sitt.

"Slankekurene virker ikke på meg" og "jeg har så lav forbrenning" er fortsatt sosialt sett legitime forklaringer på et utelukkende selvforskyldt problem. Finnes det noe vitenskap, eller i det minste et snev av logikk bak dette? Nei, men prøver man å fortelle det til en overvektig er man plutselig den store stygge ulven i alles øyne.

Det burde være allmennkunnskap å vite at kroppene våre i bunn og grunn er ganske like; vi tar opp mat på samme måte, vi holder nesten eksakt samme kroppstemperatur og vi følger som alt annet i universet de samme fysiske lovene. Det finnes ingen som kan legge på seg fett over tid i kcalunderskudd, og det finnes ingen som ikke bruker energi på å gå opp en trapp. Går ikke kcalbudsjettet ditt i null eller minus vil du legge på deg, uansett hvor mange nøkkelhullsprodukter og joggeturer du har med i regnestykket.

Å få folk til å slutte å røyke har vi stor suksess med her til lands mens vi bare har blitt feitere og feitere. På røykefronten finnes det ingen unnskyldning, man er ikke et offer og det er helt greit å åpent kritisere hver og en som fyrer seg en sigarett. Kanskje vi burde ta med oss litt erfaring fra hva som funker?

Når det gjelder nøkkelhullsmerkingen har staten tatt på seg oppgaven å dele usunn og sunn mat, noe enhver person med bare grunnleggende forståelse for ernæring vet er en umulig oppgave. Det er ment som rettningslinjer, skal du f.eks ha frossenpizza er grandiosa langt bedre enn big one. Det betyr på ingen måte at en ikke kan spise seg smellfeit på det, og det har heller aldri noen påstått.

Fedmeproblemet er så omfattende og tabu at Kari Jaqueson blir stående igjen alene i sin direkte kritikk av feite, enda den fra et vitenskapelig ståsted er like vanntett som gravitasjonsteorien. Snillisme fungerer aldri i politikken, og jeg synes ihvertfall vi har prøvd lenge nok med silkehanskene på.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Trådstarter
Ville du sagt i fra om du så noen bli mishandlet? Overvekt er ofte mishandling av seg selv.
Sitat av Carmex Vis innlegg
Ville du sagt i fra om du så noen bli mishandlet? Overvekt er ofte mishandling av seg selv.
Vis hele sitatet...
Først buser, nå misshandling?? Kan du ikke prate om overvekt istedet.. Jo flere sånne sammenligninger du kommer med, desto mindre virker som du forstår temaet. Dette er et forum. Skriv innlegg, ikke bumper-stickers
Sist endret av Bothrops; 26. september 2012 kl. 12:17.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Trådstarter
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Dette er helt på jordet. Først buser, nå misshandling?? Kan du ikke prate om overvekt istedet.. Jo flere sånne sammenligninger du kommer med, desto mindre virker som du forstår temaet.
Vis hele sitatet...
Jeg gjør det, men du skjønner tydeligvis ikke hva jeg mener. Det handler om å ta vare på kropp og utseende. Tror du det er bra å være overvektig? Nei, det er mishandling av egen kropp.
Sitat av Carmex Vis innlegg
Jeg gjør det, men du skjønner tydeligvis ikke hva jeg mener. Det handler om å ta vare på kropp og utseende. Tror du det er bra å være overvektig? Nei, det er mishandling av egen kropp.
Vis hele sitatet...
skjønner hva du mener, men jeg mener sammenligningene dine er helt på jordet.
Skjønner du hva jeg mener?
Sist endret av Bothrops; 26. september 2012 kl. 12:21.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Trådstarter
Sitat av Bothrops Vis innlegg
skjønner hva du mener, bare påpeker at sammenligningene dine er helt på jordet.
Vis hele sitatet...
Nei de er ikke det, de er bare satt litt på spissen. Bli tørr bak øra gutt!
Sitat av Tøffetom Vis innlegg

"Slankekurene virker ikke på meg" og "jeg har så lav forbrenning" er fortsatt sosialt sett legitime forklaringer på et utelukkende selvforskyldt problem. Finnes det noe vitenskap, eller i det minste et snev av logikk bak dette? Nei, men prøver man å fortelle det til en overvektig er man plutselig den store stygge ulven i alles øyne.

Det burde være allmennkunnskap å vite at kroppene våre i bunn og grunn er ganske like; vi tar opp mat på samme måte, vi holder nesten eksakt samme kroppstemperatur og vi følger som alt annet i universet de samme fysiske lovene. Det finnes ingen som kan legge på seg fett over tid i kcalunderskudd, og det finnes ingen som ikke bruker energi på å gå opp en trapp. Går ikke kcalbudsjettet ditt i null eller minus vil du legge på deg, uansett hvor mange nøkkelhullsprodukter og joggeturer du har med i regnestykket.

Å få folk til å slutte å røyke har vi stor suksess med her til lands mens vi bare har blitt feitere og feitere. På røykefronten finnes det ingen unnskyldning, man er ikke et offer og det er helt greit å åpent kritisere hver og en som fyrer seg en sigarett. Kanskje vi burde ta med oss litt erfaring fra hva som funker?

.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig i det du her sier, selv om jeg ser her at flertallet mener det er for hardt å ta i. Problemet (og nyansene) kommer i det folk som faktisk ikke selv er skyld i fedmen blir dømt på samme måte som selvforskyldte overspisere(disse om ikke har nok dømmekraft eller selvdisiplin til å holde vekten eller slanke seg). Mange synes nok det er en tøff måte eksemplifisere disse på, men la oss kalle en spade for en spade. Jeg kan skjønne at de uforskyldt overvektige synes det er urettferdig å i tillegg til å være overvektig, også bli stemplet som lat, tafatt etc. når de egentlig ikke har skyld i dette selv.

Det hadde vært interessant å høre en uforskyldts tanker om å bli sett på som tafatt og lat.
Sitat av LePharme Vis innlegg

Det hadde vært interessant å høre en uforskyldts tanker om å bli sett på som tafatt og lat.
Vis hele sitatet...

Det kan jeg gjøre.

Nesten hvert eneste jobbintervju jeg har vært på så ser jeg det derre "å herregud" blikket i øynene deres. 50/50 sjanse for at de begynner å grave i hvor mye jeg trener, om jeg er med på noe organisert idrett osv osv..
OK - Dette er relativt vanlige spørsmål som man kan få på jobbintervju, men når mesteparten av intervjuet består av spm om jeg liker å sitte på sofaen å spise chips eller ikke så er det åpenbart noe galt.

Hadde passbilde på CV-en en periode. Plutselig kom jeg ikke på intervjuer lenger :-). Fjernet bildet og vips - intervjuene kom fortløpende.


Får å gjøre en lang historie kort så hjelper det ikke å ha en stabel attester og referanser som sier at jeg hardtarbeidene, står på osv. Det eneste de ser "bredden" og der stopper det.

Trist egentlig.
Sitat av etse Vis innlegg
(...)

Mange sier det er så enkelt som å bare spise mindre kalorier enn man forbrenner, så går man ned i vekt. Men da kommer det store spørsmålet, hvor mange kalorier har man spist? Det er veldig vanskelig å vite dette uten å gjøre masse arbeid. I tillegg er det veldig "usynlig". Om jeg setter meg ned å spiser 4 skiver brød med ost så har jeg ingen ide om hvor mange kalorier dette er.

Videre kan man jo si at det bare er å se på merkingen av produktet, men her står det bare antall kalorier per 100 gram vare. Når jeg spiser f.eks. en brødskive med ost aner jeg hverken hvor mye brødskiven veier, eller osteskiven. Hvordan skal jeg da enkelt kunne vite hvor masse kalorier det var i maten? (...)
Vis hele sitatet...

Du kan investere en 200 lapp i en kjøkkenvekt, og bruke 10 sekund på å måle vekten og regne ut kaloriene du spiser. Skjønner ikke hvordan det kan bli noe enklere enn det.
Sist endret av Vontalo; 26. september 2012 kl. 12:49.
Sitat av Carmex Vis innlegg
Nei de er ikke det, de er bare satt litt på spissen. Bli tørr bak øra gutt!
Vis hele sitatet...
De er helt på jordet. Øra mine er tørre og fine, har du pussa tenna dine?
Skal vi lage mer offtopic skitprat eller holder det nå
Sist endret av Bothrops; 26. september 2012 kl. 12:51.
Jeg har selv hatt det man per definering kaller fedme.

Da jeg var barn var jeg ganske rund, da jeg kom i puberteten ble jeg ganske tynn og etter militæret var jeg fin og slank.
Da jeg var omtrent 24 begynte jeg å legge på meg pga livsstil og gikk opp 35 kilo. Jeg var smellfeit i en god del år, helt til jeg blei lei og gikk ned igjen pga viljestyrke.

Med mindre man har en ukjent sykdom som gjør at alt man spiser omdannes til bilringer kan man takke seg selv for at man er feit. Feit? Spis mindre og mosjoner.
Sist endret av Flaskeposten; 26. september 2012 kl. 13:51. Grunn: feil vekt, 35 ikke 25
Sitat av Vontalo Vis innlegg
Du kan investere en 200 lapp i en kjøkkenvekt, og bruke 10 sekund på å måle vekten og regne ut kaloriene du spiser. Skjønner ikke hvordan det kan bli noe enklere enn det.
Vis hele sitatet...
Det tar plass, koster penger, er mer arbeid og krever at man rar frem vekta og veier maten. I tillegg må man til byen og kjøpe den. For å være ærlig virker bedre varemerking mye lettere. Nå snakker jeg ikke for min egen del. Jeg tror jeg har er greit kosthold, men nå er jeg mer glad i å lage gode middager fra bunnen av enn de fleste jeg kjenner. Tenker mer på de som har problemer med kostholdet sitt.

Og igjen. Jeg mener at å si de kan jo bare gjøre A og B ikke løser noen ting. For folk gjør det ikke. Og for å forhindre store samfunnsproblemer må vi gjøre noe mer enn å bare syte over at de må spise sunnere og trene mer. Vi må aktivt legge til rette så de kan gjøre det.
Sitat av etse Vis innlegg
Det tar plass, koster penger, er mer arbeid og krever at man rar frem vekta og veier maten. I tillegg må man til byen og kjøpe den. For å være ærlig virker bedre varemerking mye lettere. Nå snakker jeg ikke for min egen del. Jeg tror jeg har er greit kosthold, men nå er jeg mer glad i å lage gode middager fra bunnen av enn de fleste jeg kjenner. Tenker mer på de som har problemer med kostholdet sitt.

Og igjen. Jeg mener at å si de kan jo bare gjøre A og B ikke løser noen ting. For folk gjør det ikke. Og for å forhindre store samfunnsproblemer må vi gjøre noe mer enn å bare syte over at de må spise sunnere og trene mer. Vi må aktivt legge til rette så de kan gjøre det.
Vis hele sitatet...

Du kan bare snu pakka på det du spiser så ser man hvor mye kalorier den inneholder. Trenger ikke kjøkkenvekt, bare sjekk pakka, rund opp talla og ta matttestykket. Trenger ikke å være god i matte en gang. Matvarene er allerede godt merka.

Alle vet hvordan man spiser sunt. Mange gidder ikke å følge rådene, men det er en annen sak. Jeg har en fetter som bare spiser pølser og pommes frittes, men han vet at det ikke er sunt. Informasjonen er der allerede og alle sitter på den. Man lærer det helt fra barneskolen, og det følger deg helt opp til voksen alder hvor det stadig er nyhetsoppslag om det i avisene. Du kan ikke unngå å vite hva som er et nogenlunde sunt kosthold selv om du prøver...

Bare bra om man tilrettelegger for mennesker, men man trenger ikke å late som at menneskene ikke var 100% klar over hva dem gjorde, for det vet dem. Da er det bedre å satse på mosjon og slike ting, ikke å merke maten bedre. Det er jo bare tull.
Sitat av Fritenker Vis innlegg
Hvem laget maten i deres familie da? Drakk dere brus i familien, hadde alle sammen et usunt kosthold, måtte moren din jobbe mye? Folk flest jobber jo 8 timer hver dag og hvis du i tillegg har barn... Jeg tror det å ha masse barn, som kvinne, er veldig skadelig for vekten.
Vis hele sitatet...
Min mor var og er arbeidsledig og jeg tror hun slet mye med depresjon. Når jeg var liten var hun veldig streng med kostholdet til oss barna. Brus og godteri på lørdager og resten av uken var det vann, grønnsaker og generelt MYE fisk. Så skjedde det noe rart. Jeg var vel rundt 14 år da alt ble vendt på hodet. Maten ble fettete og brus var å finne i kjøleskapet konstant, det samme galdt godteri.

Jeg la ikke merke til det på den alderen men nå tenker jeg ofte på hvorfor det plutselig ble en slik omveltning fra det vi hadde da vi var små. Har enda ikke et godt svar på hvorfor men det virket bare merkelig.

Er faktisk hjemme nå og har spist burger, noe som de har ganske ofte til middag. Går greit så lite som jeg er her men så tenker jeg "dette spiser de kanskje annenhver dag". Gosh.

Jeg mener ikke at moren min på noe måte er lat eller dum men jeg syns det er litt merkelig å bare endre hele kostholdet og "drite" i hva barna dine stapper i seg daglig. Søsteren min gikk drastisk opp i vekt og det samme med broren min. Guess I was lucky. Man har jo så og si et ansvar, i hvert fall når barna er såpass unge og ikke helt klarer å se skaden i den maten man gir

Men i morgen skal JEG bestemme middag. Så da skal jeg lage laks med kokte poteter og masse grønnsaker
Ser at mange nevner at prisen på sunne matvarer er høy, selv spiser jeg relativt sunt, mye fisk o.l., spesielt dyrt er det ikke.

Fisk får du ca kiloet fersk fisk for under 60 kr om du bor ved havet, på innlandet koster det opp mot 100 pr kilo, men ikke spesielt dyrt, en normal porsjon er vell rundt 300 g.

Tror kanskje godteri og sjokolade er en del av det som gjør folk overvektige.

Prisen på en pose nidar favoritter er vell ca 50 - 60 kr, det er vell under 500 g i en slik.
Smågodt koster 60 kr og oppover pr kg.

Epler: 25 - 30 pr kg.
Banan: ofte billigere enn epler.
Gulrøtter: 30 kr ish pr kg.
Druer: 30 kr for en pakke på 500 g.
Mango har stykkpris på under 20 kr.
Eplejuice koster 10 - 30 kr pr liter.

Med litt miks og match her får man en sunn fruktsmoothie til under prisen av en halvliter brus.

Prisene på frukt og grønt ligger allerede under prisen på sjokolade og godteri.
Dette er priser hentet fra hukommelsen, går man på kiosken for å handle godteriet blir prisene enda høyere.

De fleste matvarer er godt merket, både m.t.p kalorimengde, innhold av fett og alt annet, problemet er at det krever at forbrukeren er bevisst og snur pakken.

Om dere ser på en halvlitersflaske med cola står det energi, kalorier o.s.v, eneste problemet er at en servering ikke er en halvliter, men 2,5 desiliter.
Sitat av OnklD Vis innlegg
Eplejuice koster 10 - 30 kr pr liter.
Vis hele sitatet...
Jiuce er ikke sunt, det er like dårlig som brus.
Sitat av Fritenker Vis innlegg
Jiuce er ikke sunt, det er like dårlig som brus.
Vis hele sitatet...
Bullshit. [COLOR="White"]titegn[/COLOR]

[quote=tgod;2713811]Bullshit. Juice er ikke noe sunnere for tennene eller på kalorifronten, men juice inneholder jo masse vitaminer og mineraler som gjør det mye sunnere enn brus.

Wops, ble litt leif det innlegget men..
Sitat av Fritenker Vis innlegg
Jiuce er ikke sunt, det er like dårlig som brus.
Vis hele sitatet...
Du har rett i at det er sukker (fruktsukker) i juice, men samtidig får du i deg masse andre næringstoffer, slik som vitamier, antioksidanter, fiber etc.
Sitat av 23732 Vis innlegg
Du har rett i at det er sukker (fruktsukker) i juice, men samtidig får du i deg masse andre næringstoffer, slik som vitamier, antioksidanter, fiber etc.
Vis hele sitatet...
Som du får i deg fra masse andre kilder enn juice. grandiaosa er ikke sunt selv om det er masse paprika der.
Denne forsiktigheten blant overvektige er en uting. Jeg likestiller ekstremt overvektige med narkomane, alkoholikere, tobaksaddicts og andre uvaner som går over styr. De har et problem som må gjøres noe med. Selvsagt, noen få har et genetisk problem, stoffskifte og liknende som de selvsagt ikke kan noe for, men er alt for mange overvektige som lett skylder på dette fremfor å innrømme at de ikke klarer å styrke matinntaket sitt.

De burde kutte ut sukker og junk for alltid. En behandlet alkoholiker kan ikke bare ta ett glass vin. En eks narkoman kan ikke bare ta ett skudd heroin. Overvektige med psykisk matproblem bør heller ikke spise mer sukker og junk.
Støtter Kari jeg. Faen til whining på han da. BEVEG DEG, og ting blir bedre.
Sitat av Fritenker Vis innlegg
Som du får i deg fra masse andre kilder enn juice. grandiaosa er ikke sunt selv om det er masse paprika der.
Vis hele sitatet...
Poenget var ikke at juice er svaret på gåten, men en halvliter fruktsmoothie kan bestå av:

2 - 3 dl juice.
1 - 2 bananer.
1 eple, mango, ananas, druer eller hvilken som helst annen type frukt.

Å si at det er supersunt er kanskje feil, men det er da virkelig bedre med en halvliter av den oppskriften per dag enn en halvliter brus.
Sist endret av OnklD; 29. september 2012 kl. 19:48.
Sitat av Fritenker Vis innlegg
Som du får i deg fra masse andre kilder enn juice. grandiaosa er ikke sunt selv om det er masse paprika der.
Vis hele sitatet...
Ingen har sagt at Juice er sunt, men du kan ikke si at det er like ille som brus.
Trist men sant. Hun er frekk om saken men hun har selvfølgelig fullstendig rett. Nøkkelmerket på mat er dog ikke grunnen til at folk spiser ferdigpizza. Nordmenn har spist grandiosa først og fremst mange år før nøkkelmerket ble introdusert. Det mest relevante hadde vel vært å se om det var noen merkbar nedgang i salgstallene etter at nøkkelmerket ble introdusert.

Det som er mest trist her er egentlig ikke at hun mister beherskelsen, men at hennes råd blir nå fullstendig ignorert og folk ser på henne som en motbydelig person. Det er faktisk objektivt og moralskt feil å laste så mye dritt på en person som velger å leve et sunt liv. Folk som har fedme har økt risiko for kreft og andre hjerte og kar-sykdommer, i tillegg til at de øker kostnaden for samfunnet når de må behandles og reiser kollektivt. Av den grunn har vi alle en felles interesse for å innføre fettskatt slik som danskene har gjort.
Mener det er helt urimelig å skulle blande seg oppi andres
utseende, enten det er fedme eller andre ting.

Jeg synes det er kvalmende med folk som arrogant skal
går rundt og påpeke andres feil og mangler.
I diskusjoner som dette er jeg alltid dels forvirret. Når Jaquesson med flere går ut med ting som "et lass med fett" må jeg nesten lure på hva de ønsker å oppnå. "Lay down da hard truth™"? Jeg er ganske sikker på at ingen når størrelsen til en middels stor hybel uten å legge merke til at de er overvektige. Derfor mener jeg det også burde være mer interessant å se på årsakssammenhengen.

Vi kan stå og leke spot the fatty hele dagen og proklamere at "du blir hva du spiser!", men (som også flere har påpekt) det er vanligvis en bakenforliggende grunn til at en person spiser seg til 300kg merket. Hva? Det ér et problem for samfunnet og er noe som må gjøres noe med, men hva? Hva er årsaken, og hvordan kan man løse det? Dette mener jeg er langt mer interessante spørsmål enn hvordan man kan være mest mulig edgy mot overvektige.

Selve mekanikken bak å miste fett er såre enkel, ja, men når til og med mange som oppriktig ønsker å komme i bedre form sitter og muncher potetgull istedet for, så er neppe problemet at de tror Superchips betyr at det er superbra for en sunn livsstil.

Er det et problem som kunne blitt forbedret med holdningskampanjer e.l.? Jeg tviler. Gud skal dog vite at forholdene kunne vært bedre tilrettelagt for å spise sunnere -- når man går inn i butikken og må manøvrere seg mellom tre potetgullhyller, bakevarer og boller, frossenvarer og pizzaer bare for å komme til frukten, og så stå i kø de siste fem minuttene ved siden av sjokolade- og smågodthylla, så kan alle og enhver falle for fristelsen "å bare plukke med seg noe snacks" i tide og utide, for ikke å nevne de som faktisk har et problem.
Sist endret av sqrt; 29. september 2012 kl. 23:28.
http://www.vektklubb.no/artikkel/fyl...yldig-20280073

Forbered dere på at skattepengene må brukes til å betale for diabetes medisiner.
Sitat av Carmex Vis innlegg
Er det greit å påpeke at folk er tjukke? De er nok fullstendig klar over det selv, men jeg mener det ikke er greit å skylde på alt annet. Noe Jørgen Foss gjør.
Vis hele sitatet...
Hun er eldre enn ham, og burde derfor holde seg for god til å mobbe ham. Og hun har økonomisk interesse i å opprettholde dagens skjønnhetsideal. Jeg synes det hun kommer med er direkte ufint.
Sitat av gravejournalist Vis innlegg
Hun er eldre enn ham, og burde derfor holde seg for god til å mobbe ham. Og hun har økonomisk interesse i å opprettholde dagens skjønnhetsideal. Jeg synes det hun kommer med er direkte ufint.
Vis hele sitatet...
Så alder han noe å si i diskusjonen? Hadde han vært 12 hadde jeg vært ening, men når han skal drive å fronte fedmen sin så burde han tåle såpass.

Det virker som om det er to standarer i den offentlige debatten. Hvis noen er styrtrike er man frittvillt (eksempel RimiHagen) er man som du sier yngre en motstander eller lignende er ting ufint.

Sitat av etse Vis innlegg
Det tar plass, koster penger, er mer arbeid og krever at man rar frem vekta og veier maten
Vis hele sitatet...
Jeg har en vekt som er på størrelse med en gammeldags vekkerklokke, den kostet noe slikt som 80 kroner. Hvis man er for lat til å bruke en vekt kommer man aldri til å gå ned i vekt. Igjen denne debatten handler om å ta ansvar, ikke forvente at man skal få ting gratis. Vil man ha noe må man jobbe for det.
Sist endret av Flaskeposten; 1. oktober 2012 kl. 18:31.
Sitat av sqrt Vis innlegg
I diskusjoner som dette er jeg alltid dels forvirret. Når Jaquesson med flere går ut med ting som "et lass med fett" må jeg nesten lure på hva de ønsker å oppnå. "Lay down da hard truth™"? Jeg er ganske sikker på at ingen når størrelsen til en middels stor hybel uten å legge merke til at de er overvektige. Derfor mener jeg det også burde være mer interessant å se på årsakssammenhengen.

Vi kan stå og leke spot the fatty hele dagen og proklamere at "du blir hva du spiser!", men (som også flere har påpekt) det er vanligvis en bakenforliggende grunn til at en person spiser seg til 300kg merket. Hva? Det ér et problem for samfunnet og er noe som må gjøres noe med, men hva? Hva er årsaken, og hvordan kan man løse det? Dette mener jeg er langt mer interessante spørsmål enn hvordan man kan være mest mulig edgy mot overvektige.

Selve mekanikken bak å miste fett er såre enkel, ja, men når til og med mange som oppriktig ønsker å komme i bedre form sitter og muncher potetgull istedet for, så er neppe problemet at de tror Superchips betyr at det er superbra for en sunn livsstil.

Er det et problem som kunne blitt forbedret med holdningskampanjer e.l.? Jeg tviler. Gud skal dog vite at forholdene kunne vært bedre tilrettelagt for å spise sunnere -- når man går inn i butikken og må manøvrere seg mellom tre potetgullhyller, bakevarer og boller, frossenvarer og pizzaer bare for å komme til frukten, og så stå i kø de siste fem minuttene ved siden av sjokolade- og smågodthylla, så kan alle og enhver falle for fristelsen "å bare plukke med seg noe snacks" i tide og utide, for ikke å nevne de som faktisk har et problem.
Vis hele sitatet...
Dette er et godt poeng. Det er i hovedsak uvitenhet om kosthold og trening som er problemet når det gjelder valgene, mens de medisinske årsakene stammer først og fremst ifra at folk spiser mer enn de forbruker [wiki]. (Som du kan se så er gener ikke en så stor del av saken, da det finnes flere typer diabetes og den typen som vokser mest er den folk ikke arver.) Når du legger de to sammen så har du "diett". Diett er ikke bare hva du legger i kroppen, men hva du gjør med den. Vi er et dyr og vi kom ikke ut av evolusjonen for å sitte i en kontorstol i 8 timer og bruke 1-2 timer på å pendle 5 ganger i uken, for så å tilbringe 3-4 timer i snitt i sofaen og se på TV-krim, nyheter og komedie etterpå. Kroppen er laget av muskler og de må være i aktivitet, ellers blir den svak og da blir livet fort ubehagelig, spesielt om genene dine fører til at du har ekstra motvekt.

Sedentær livsstil har nok mye forklaringskraft for vestlige land og de voksende økonomier med økende levestandarder og stor middelklasse. Dette er folket som sitter stille mesteparten av dagen. De er mest utsatt for å spise for mye enn de forbruker i fysisk aktivitet. Da er det lett å bli overvektig, men fedme er altså mer alvorlig.

Kort sagt, de som blir overvektige har en livsstil som ikke passer med det de spiser og mengden av mat. De som har gullflaks og har gode gener har fortsatt ikke godt av å spise som en gris de heller, men de kan gjøre det uten å bli like store. Det er derimot ikke noen perfekt kropp og folk burde opplæres til å spise riktig type og mengder mat, pluss at folk må være villige til å ha litt aktivitet i livet. Man kan gå turer eller jogge. Det er egentlig best å ta gåturer om du er overvektig i begynnelsen, og så bygge opp utholdenhet over tid. Anbefaler løplabbet til alle som er interessert i å begynne å jogge litt. De gir ekspertråd og finner sko som er tilpasset føttene dine.
http://www.tv2.no/gmn/norsk-fedmeeks...e-3892072.html

Tv2 ekspert, ganske interessant, han mener at det ikke finnes noen enkle svar.
Sitat av etse Vis innlegg
Mange sier det er så enkelt som å bare spise mindre kalorier enn man forbrenner, så går man ned i vekt. Men da kommer det store spørsmålet, hvor mange kalorier har man spist? Det er veldig vanskelig å vite dette uten å gjøre masse arbeid. I tillegg er det veldig "usynlig". Om jeg setter meg ned å spiser 4 skiver brød med ost så har jeg ingen ide om hvor mange kalorier dette er.

Videre kan man jo si at det bare er å se på merkingen av produktet, men her står det bare antall kalorier per 100 gram vare. Når jeg spiser f.eks. en brødskive med ost aner jeg hverken hvor mye brødskiven veier, eller osteskiven. Hvordan skal jeg da enkelt kunne vite hvor masse kalorier det var i maten?
Vis hele sitatet...
Jeg tror faktisk det kan være lurt at folk lærer seg basics når det kommer til kalorier. Man skal naturligvis ikke telle alle kalorier man spiser hvis man ikke har spesiell interesse for det, men en overordnet idé tror jeg mange kunne hatt godt av å vite. Jeg tror faktisk det kunne vært en idé å hatt kaloriregning i naturfag, for eksempel.

For eksempel er fire brødskriver med ost og litt smør nesten 600 kalorier. For en som ønsker å gå ned i vekt er det helt essensielt å vite hva man putter i munnen. At noe er sundt får deg ikke ned i vekt. Det går kun på mengde.

Sleng på en grandis og 1.5 liter cola og du har dagsbehovet til mange stillesittende menn og kvinner.

Man trenger egentlig ikke kunne så enormt mange matvarer for å regne ut ca. hva du får i deg. 10g per skive ost og 40g per brødskive er et godt sted å starte.
Sist endret av Restyle; 7. oktober 2012 kl. 17:20.
Virker som det er flere som mener overvektige kan i største grad skylde på seg selv, og at gener spiller liten rolle generelt sett.
Synes noen av dere tar litt for lett på det.
Det er stor forskjell på folk, noen kan for eksempel kan spise veldig mye uten at de legger noe særlig på seg. Andre legger veldig lett på seg.
Det er likegyldig om de er aktive eller ei.
Så gener spiller en veldig stor rolle, det kan man ikke komme vekk ifra

....Men før man skylder på dette alene bør man ta en titt på egen livstil.
I de fleste tilfeller finnes det noe som kan forbedres, selv om man har genenene som gjør at man legger lett på seg.
Sist endret av sneipen; 10. oktober 2012 kl. 00:13.
Sitat av sneipen Vis innlegg
Virker som det er flere som mener overvektige kan i største grad skylde på seg selv, og at gener spiller liten rolle generelt sett.
Synes noen av dere tar litt for lett på det.
Det er stor forskjell på folk, noen kan for eksempel kan spise veldig mye uten at de legger noe særlig på seg. Andre legger veldig lett på seg.
Det er likegyldig om de er aktive eller ei.
Så gener spiller en veldig stor rolle, det kan man ikke komme vekk ifra

....Men før man skylder på dette alene bør man ta en titt på egen livstil.
I de fleste tilfeller finnes det noe som kan forbedres, selv om man har genenene som gjør at man legger lett på seg.
Vis hele sitatet...
Det er bevist kun svært liten forskjell på forbrenning grunnet gener. Hovedforskjellene er basalforbrenning grunnet muskelmasse, og akftivitetsnivå. Videre kan man oppholde seg ved forskjellige temperaturer, og kulde kan få kroppen til å øke forbrenningen for.å holde varmen.


Beklager malplasserte punktum. Tlf er vanskelig*
Sitat av UENorge Vis innlegg
Ja, helt greit da det er sannheten.

I Norge er det ok å be noen om å stumpe sigaretten, da det er farlig for dem og det er skattebetalerne som må ende opp med å betale sykehusregningen.

Jeg mener det burde være være tillatt å si det samme til ekstremt overvektige. Sett ned kebabeb, kom deg ut av sofaen og tren.
Vis hele sitatet...
WELL SAID!!!
Jeg syntes absolutt Kari skal få lov til å si det hun sier. Jeg leste et "svar" fra Jørgen nå i helgen om man skal kalle det det. Han er veldig selvmotsigende, i det ene øyeblikket sier vedkommende at det er mange som vil veie 150 Kg, og at han er helt fornøyd. Litt lengre ned i intervjuet har han tatt slankeoperasjon og skulle ønske at ting var annerledes. Det er veldig viktig å ikke godta alt, det er også viktig å ikke mobbe - det er viktig å si i fra!
Det er for dumt å være "snille" i den forstand å la sykelig overvektige mennesker skylde på alt annet enn deres egen latskap. For de aller fleste er det liten vilje, lite kunnskaper om mat og livsstil. Det er på tide å ta livet av tankegangen om at det er helt legitimt å veie 230 kg, mens røykere, rusmisbrukere osvosv blir sett mer ned på for å koste samfunnet penger, som skrevet av flere.
Sitat av kalelis Vis innlegg
Jeg syntes absolutt Kari skal få lov til å si det hun sier. Jeg leste et "svar" fra Jørgen nå i helgen om man skal kalle det det. Han er veldig selvmotsigende, i det ene øyeblikket sier vedkommende at det er mange som vil veie 150 Kg, og at han er helt fornøyd. Litt lengre ned i intervjuet har han tatt slankeoperasjon og skulle ønske at ting var annerledes. Det er veldig viktig å ikke godta alt, det er også viktig å ikke mobbe - det er viktig å si i fra!
Vis hele sitatet...

http://pub.tv2.no/multimedia/TV2/archive/01001/kari-jaquesson_og__1001613p.jpg

Ikke mobb kameraten min.
Jeg mobber da på ingen måter noen?
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
http://www.aftenposten.no/helse/article903230.ece
Jeg vil beklage at Berit Simenstad sin enter-tast har falt av tastaturet hennes, ellers er artikkelen god.

Sukker er den store inngangsportalen til fedme, spesielt brus. Om "vi" ser mot vest, er diabetes og fedme et økende samfunnsproblem. Trass at norske innbyggere er gode på idrett og aktiv fritid, er det ingen grunn til å tro at den norske befolkningen er immun mot en fedme og diabetes epidemi. Så hva skal vi gjøre?

Gnåle om at usunt og høyt mattinntak er et eget og fritt valg vil ikke hjelpe noen i hvert fall. Derimot kan vi presse staten til å øke avgifter på sukkerprodukter, og bruke disse pengene til å subsidiere sunne alternativ. Det er aldri kjekt med dyrere produkter, men noe må gjøres før alle barna våres er runde boller hele gjengen.
Sitat av Sio Vis innlegg
http://www.aftenposten.no/helse/article903230.ece
Jeg vil beklage at Berit Simenstad sin enter-tast har falt av tastaturet hennes, ellers er artikkelen god.

Sukker er den store inngangsportalen til fedme, spesielt brus. Om "vi" ser mot vest, er diabetes og fedme et økende samfunnsproblem. Trass at norske innbyggere er gode på idrett og aktiv fritid, er det ingen grunn til å tro at den norske befolkningen er immun mot en fedme og diabetes epidemi. Så hva skal vi gjøre?

Gnåle om at usunt og høyt mattinntak er et eget og fritt valg vil ikke hjelpe noen i hvert fall. Derimot kan vi presse staten til å øke avgifter på sukkerprodukter, og bruke disse pengene til å subsidiere sunne alternativ. Det er aldri kjekt med dyrere produkter, men noe må gjøres før alle barna våres er runde boller hele gjengen.
Vis hele sitatet...
enig, du klarte å formulere det jeg mener på en god måte. Det handler ikke om ansvarfraksrivelse, men å se realtiteten i at det ikke nytter å sitte å klage og grine over at folk må ta ansvar for egen kropp. For om folk ikke gjør det så er det vi som får regninga.

Vi må derfor legge til rette og gjøre det enkelt for folk å ta sunne valg. Og det å subsidiere sunn mat med avgifter på usunn mat er noe jeg ser på som et godt alternativ. Jeg tror og veldig mange tar enkle utveier, fordi de ikke orker å lage mat. Derfor tror jeg og sunn mat som man kan varme opp, mye lignende Fjordland produkter - til en litt rimeligere pris gjerne er et meget godt alternativ til f.eks. frossenpizza.
Sitat av kalelis Vis innlegg
Jeg mobber da på ingen måter noen?
Vis hele sitatet...
Det var en fleip

Sitat av Sio Vis innlegg
http://www.aftenposten.no/helse/article903230.ece
Jeg vil beklage at Berit Simenstad sin enter-tast har falt av tastaturet hennes, ellers er artikkelen god.

Sukker er den store inngangsportalen til fedme, spesielt brus. Om "vi" ser mot vest, er diabetes og fedme et økende samfunnsproblem. Trass at norske innbyggere er gode på idrett og aktiv fritid, er det ingen grunn til å tro at den norske befolkningen er immun mot en fedme og diabetes epidemi. Så hva skal vi gjøre?

Gnåle om at usunt og høyt mattinntak er et eget og fritt valg vil ikke hjelpe noen i hvert fall. Derimot kan vi presse staten til å øke avgifter på sukkerprodukter, og bruke disse pengene til å subsidiere sunne alternativ. Det er aldri kjekt med dyrere produkter, men noe må gjøres før alle barna våres er runde boller hele gjengen.
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal staten straffe alle fordi det er noen som ikke klarer å ta vare på seg selv? Det er akkurat det samme som forbud mot narkotika og tilbakestående øl salg på lørdager.

Skal jeg lide fordi andre folk er feite? Jeg klarer å styre mitt inntak av sukker helt på egen hånd takk, jeg trenger ikke en totalitær big brother stat som skal bestemme hvordan folk skal leve livene sine.

Sitat av etse Vis innlegg
Fjordland produkter
Vis hele sitatet...

Her er en stor del av problemet, folk er for late til å lage mat selv. Hadde man spist fersk mat og ikke industrimat med tilsetningsstoffer, lite næring og masse salt så hadde man blitt sunnere.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av Flaskeposten Vis innlegg
Det var en fleip



Hvorfor skal staten straffe alle fordi det er noen som ikke klarer å ta vare på seg selv? Det er akkurat det samme som forbud mot narkotika og tilbakestående øl salg på lørdager.

Skal jeg lide fordi andre folk er feite? Jeg klarer å styre mitt inntak av sukker helt på egen hånd takk, jeg trenger ikke en totalitær big brother stat som skal bestemme hvordan folk skal leve livene sine.




Her er en stor del av problemet, folk er for late til å lage mat selv. Hadde man spist fersk mat og ikke industrimat med tilsetningsstoffer, lite næring og masse salt så hadde man blitt sunnere.
Vis hele sitatet...
Hva foreslår du vi skal gjøre da for å få ned fedme og diabetes raten? Sånn rent utenom å anta at alle på magisk vis plutselig begynner å spise sunt.
Sitat av Sio Vis innlegg
Hva foreslår du vi skal gjøre da for å få ned fedme og diabetes raten? Sånn rent utenom å anta at alle på magisk vis plutselig begynner å spise sunt.
Vis hele sitatet...

Sånn som med alt annet i sosialdemokratiet, indoktrinering. Når man har anti-røyk kampanje med groteske bilder på røykpakka kan man også ha bilder av smellfeite folk på en sjokolade med teksten

"ADVARSEL! Kalorier og sukker kan føre til hjerte og karsykdommer samt fedme"
Sist endret av Flaskeposten; 17. oktober 2012 kl. 19:40.
Tja, man kunne kanskje startet med å fjerne avgifter (toll, mva, minstepriser-kall dyret hva du vil) på sunne ting?
Biff, lammekjøtt, kylling og skinke er gode eksempler. Av grøntfor er hodesalater også hardt beskattet, bare i tollsats er det over 100% avgift (på kjøpsverd).
Skal vi virkelig ta i ett tak for folkehelse fjerner man tollen på sunne ikke bearbeidede matvarer, og kliner til og gir de momsfritak i samme slengen. Hva bønder i Norge angår hadde norsk natur hatt best av at de legger ned produksjonen. Norge er og blir ikke ett land som egner seg for jordbruk, ög skulle det mot all sannsynligvis bli en krise kan vi spise fisk.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av Flaskeposten Vis innlegg
Sånn som med alt annet i sosialdemokratiet, indoktrinering. Når man har anti-røyk kampanje med groteske bilder på røykpakka kan man også ha bilder av smellfeite folk på en sjokolade med teksten

"ADVARSEL! Kalorier og sukker kan føre til hjerte og karsykdommer samt fedme"
Vis hele sitatet...
Så du foreslår en holdningskampanje på sukkerholdige produkter? Jeg syntes det blir litt strengt, for i dette tilfellet finnes det alternativer. Når du sammenlikner med tobakk, er tobakk en ren uvane. Sukkerholdige produkter erstatter annen kost. Det er derfor jeg ville foreslått et tiltak hvor sunne produkter blir lettere å anskaffe. Du sa tiltaket ville straffe deg, jeg mener det belønner deg gjennom å gjøre sunn mat lettere tilgjengelig.
Sitat av UENorge Vis innlegg
Ja, helt greit da det er sannheten.

I Norge er det ok å be noen om å stumpe sigaretten, da det er farlig for dem og det er skattebetalerne som må ende opp med å betale sykehusregningen.

Jeg mener det burde være være tillatt å si det samme til ekstremt overvektige. Sett ned kebabeb, kom deg ut av sofaen og tren.
Vis hele sitatet...

Så logikken din er at om du betaler skatt og du røyker er du en skade for samfunnet?

Vil nå si at om du betaler skatt, røyker og dette fører til sykehusregninger så har du krav på det.

Må si at om du legger så mye vekt på røykere bør du virkelig åpne øynene dine å se hva som skjer i landet vårt.

Hets heller folk som naver...