Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  54 5169
Diskuterte med ei jeg kjenner som er veldig opptatt av at hun ikke er homofob "bare fordi hun ikke støtter dem". Hennes argument er at hun aldri ville ha skadet eller sagt noe stygt til en homofil, at hun både kan respektere dem og være venn med dem. Derimot ville hun ikke ha akseptert det hvis f. eks. broren var homo. Hun er troende. I mine øyne er hun homofob, noe jeg også har sagt til henne. Da blir hun rasende. Er hun homofob i følge deg?
Definitivt homofob.
Det blir litt som "jeg er ikke rasist - men"

At en i det hele tatt må ha noen spesiell mening og noe å si om andres legning annet enn "hva så" sier sitt.

Ikke helt edru så får ikke helt formulert meg som jeg vil men du ser sikkert hva jeg mener
Obligatorisk tittel
kamelia's Avatar
Jeg er homofil, hun er åpenbart homofob. Det skal hun vel få lov til å være, påvirker ikke meg. Høres vel ut som hun trenger en liten reality check
Nei, ville ikke sagt det. Hadde broren vært homofil så måtte hun bare forholde seg til det. Hun får ikke gjort noe med det, men at hun hadde slitt med å akseptere det, gjør hun ikke til en homofob i mine øyne.
Sist endret av YankeenAtion; 13. november 2022 kl. 00:52.
Sitat av YankeenAtion Vis innlegg
Nei, ville ikke sagt det. Hadde broren vært homofil så måtte hun bare forholde seg til det. Hun får ikke gjort noe med det, men at hun hadde slitt med å akseptere det, gjør hun ikke til en homofob i mine øyne.
Vis hele sitatet...
Hvorfor er det "noe å akseptere" i utgangspunktet?
Hvordan påvirker det hun, hva broren hennes gjør på soverommet, og hvem han elsker?
Men med å forholde seg til det kan tolkes på flere måter. 1) Forholde seg til at han vil få det vanskeligere, og muligens oppleve hets og fordommer; i så fall vil det si å støtte ham og være der for ham, noe hun jo ikke vil. Så derfor tolker jeg det som at du mener 2) hun må forholde seg til hans seksualitet ved å fortsatt være hans søster, ikke støte ham fra seg, og kanskje se ham med en annen kar, noe hun ganske klart vil streve med, og er det ikke da homofobi? - Om det vekker avsky hos henne, så betyr jo det at hun har negativt syn på homofil kjærlighet, noe som per definisjon er homofobi!
Sitat av Lyra Vis innlegg
Hvorfor er det "noe å akseptere" i utgangspunktet?
Hvordan påvirker det hun, hva broren hennes gjør på soverommet, og hvem han elsker?
Vis hele sitatet...
Jeg veit ikke hvordan det ville påvirket henne.

Er heller ikke noe å akseptere, men om hun ikke klarer det så gjør det ikke henne til en med fobi
Sitat av Lyra Vis innlegg
Definitivt homofob.
Det blir litt som "jeg er ikke rasist - men"

At en i det hele tatt må ha noen spesiell mening og noe å si om andres legning annet enn "hva så" sier sitt.

Ikke helt edru så får ikke helt formulert meg som jeg vil men du ser sikkert hva jeg mener
Vis hele sitatet...
Fortalte henne at det var som å tro at man ikke er rasist om man "bare ikke støtter like rettigheter, men ikke villa ha direkte skadet noen". Hennes svar var: "Det er helt ulikt, for man blir født med hudfargen sin!".

Om jeg sier at homofili ikke er noe som velges, med alle mulige slags argumenter, kommer hun med allverdens rare utspill, som: "Hva ville ha skjedd med menneskeheten om majoriteten var homser? De kan jo ikke få barn!". Nå kan noen kanskje tenke at argumentene hennes er så svake at diskusjonen er vunnet, men den gang ei, for hun kjører på med slike absurde ting, og stiller spørsmål i stedet for å svare å mine.

Eks.:
Jeg: Om det er et valg, hvorfor i alle dager vil de i land hvor man risikerer dødsstraff for homofili være det?
Hun: Hva skjer om alle blir homofile?!?!

Det er veldig frustrerende. Sloss mot vindmøller, osv.
Sist endret av Navle Loe; 13. november 2022 kl. 01:10.
Sitat av YankeenAtion Vis innlegg
Jeg veit ikke hvordan det ville påvirket henne.

Er heller ikke noe å akseptere, men om hun ikke klarer det så gjør det ikke henne til en med fobi
Vis hele sitatet...
Sliter veldig med å se hvordan å ikke klare å akseptere det ikke gjør en til homofob. Det raker ingen andre enn vedkommene, og kan ikke ha noen negativ innvirkning på en med mindre man er homofob.

Sitat av YankeenAtion Vis innlegg
Jeg veit ikke hvordan det ville påvirket henne.

Er heller ikke noe å akseptere, men om hun ikke klarer det så gjør det ikke henne til en med fobi
Vis hele sitatet...
Sitat av Navle Loe Vis innlegg
Fortalte henne at det var som å tro at man ikke er rasist om man "bare ikke støtter like rettigheter, men ikke villa ha direkte skadet noen". Hennes svar var: "Det er helt ulikt, for man blir født med hudfargen sin!".

Om jeg sier at homofili ikke er noe som velges, med alle mulige slags argumenter, kommer hun med allverdens rare utspill, som: "Hva ville ha skjedd med menneskeheten om majoriteten var homser? De kan jo ikke få barn!". Nå kan noen kanskje tenke at argumentene hennes er så svake at diskusjonen er vunnet, men den gang ei, for hun kjører på med slike absurde ting, og stiller spørsmål i stedet for å svare å mine.

Eks.:
Jeg: Om det er et valg, hvorfor i alle dager vil de i land hvor man risikerer dødsstraff for homofili være det?
Hun: Hva skjer om alle blir homofile?!?!

Det er veldig frustrerende. Sloss mot vindmøller, osv.
Vis hele sitatet...

Jeg hadde en diskusjon ang. dette med en kollega, han mente som venninen din at det er noe som velges, og at hvis barna hans 'valgte det' ville de få et vanskeligere liv pga. fordommer.
Jeg prøvde å få det inn i skallen hans at om det faktisk var et valg, ville ingen valgt det på grunn av nettopp det han bruker som argument med at det gjør livet mye vanskeligere pga. fordommer. Men det går liksom ikke inn.
Sist endret av Lyra; 13. november 2022 kl. 01:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Lyra Vis innlegg
Sliter veldig med å se hvordan å ikke klare å akseptere det ikke gjør en til homofob. Det raker ingen andre enn vedkommene, og kan ikke ha noen negativ innvirkning på en med mindre man er homofob.
Vis hele sitatet...
Hvordan definerer du en homofob?
Tenker du at det er en fobi som har klare definisjoner, eller en hvilken som helst negativ holdning mot det?
Sist endret av YankeenAtion; 13. november 2022 kl. 01:21.
Sitat av YankeenAtion Vis innlegg
Hvordan definerer du en homofob?
Tenker du at det er en fobi som har klare definisjoner, eller en hvilken som helst negativ holdning mot det?
Vis hele sitatet...
Jeg ser inget bra agrument for å ha en hvilken som helst negativ holdning mot det, så ser på enhver som har det som homofob.
Om du derimot har et bra argument for å være negativ mot det så er jeg lutter øre.
"Men det går liksom ikke inn" - nettopp. Huff, det er jo egentlig litt tragikomisk. Jeg tror jenta (som ikke er en venninne, men ei jeg kjenner - er ikke så begeistret for henne) forstår at det er negativt å være homofob, og vil derfor ha seg frabedt å kalles det. Hun er nøye med å understreke at hun aldri ville ha drept noen (...). Likevel, når hun blir fyret opp, renner det ut fraser som homofobe virker til å ha liggende på lur, på nivå med "Adam and Eve, not Adam and Steve".
Sist endret av Navle Loe; 13. november 2022 kl. 01:27.
Sitat av Lyra Vis innlegg
Jeg ser inget bra agrument for å ha en hvilken som helst negativ holdning mot det, så ser på enhver som har det som homofob.
Om du derimot har et bra argument for å være negativ mot det så er jeg lutter øre.
Vis hele sitatet...
Har ikke noe negativt å si om homofile.

Det er heller ikke hva denne tråden handler om, det ble spurt om vi ville definert henne som en person med fobi. Der svarte jeg nei, derfor jeg var interessert i hvordan eller hva du mente ville være homofobisk og i kategorien fobi.

At et person har et negativt synspunkt, gjør dem ikke til en med fobi. Det i seg selv er ikke nok. At man ønsker en streng innvandringspolitikk gjør ikke en person til rasistisk i mine øyne, om vi tok det som et eksempel.
Sitat av YankeenAtion Vis innlegg
Har ikke noe negativt å si om homofile.

Det er heller ikke hva denne tråden handler om, det ble spurt om vi ville definert henne som en person med fobi. Der svarte jeg nei, derfor jeg var interessert i hvordan eller hva du mente ville være homofobisk og i kategorien fobi.

At et person har et negativt synspunkt, gjør dem ikke til en med fobi. Det i seg selv er ikke nok. At man ønsker en streng innvandringspolitikk gjør ikke en person til rasistisk i mine øyne, om vi tok det som et eksempel.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner veldig godt hva tråden handler om, men sliter veldig med å skjønne parallellen med innvandringspolitikk.

Mener at diskusjonen om hva som gjør en homofob eller ikke er mye mindre nyansert.

Hvor ligger din definisjon på hva som gjør en til homofob? - Uten å henge seg opp i kverulering om definisjoner på hva som utgjør en medisinsk fobi.
Iflg SML er homofobi: "Homofobi er en ikke-medisinsk betegnelse som kan forstås som frykt for homofili og homofile eller svært negative holdninger til disse. Uttrykket brukes gjerne overlappende med homonegativitet for å beskrive generell negativitet eller motstand mot seksualitet eller kjønnsuttrykk som oppfattes som avvikende."

Siden hun jeg fortalte om ikke ville ha akseptert det om broren var det, mener jeg det går under "motstand mot seksualitet(en homofili)". Ergo er hun homofob fordi ellers ville hun ikke hatt problemer med at broren var det.
Sitat av Lyra Vis innlegg
Jeg skjønner veldig godt hva tråden handler om, men sliter veldig med å skjønne parallellen med innvandringspolitikk.

Mener at diskusjonen om hva som gjør en homofob eller ikke er mye mindre nyansert.

Hvor ligger din definisjon på hva som gjør en til homofob? - Uten å henge seg opp i kverulering om definisjoner på hva som utgjør en medisinsk fobi.
Vis hele sitatet...
Er ingen direkte kobling, men brukte det som et eksempel bare og det kunne relateres til din første post hvor du skrev "er ikke rasistisk - men..."

Tolker det mer som redsel for homofile eller for homofili som er overdreven. Ikke nødvendigvis som hat eller avsky.
Sitat av Navle Loe Vis innlegg
Iflg SML er homofobi: "Homofobi er en ikke-medisinsk betegnelse som kan forstås som frykt for homofili og homofile eller svært negative holdninger til disse. Uttrykket brukes gjerne overlappende med homonegativitet for å beskrive generell negativitet eller motstand mot seksualitet eller kjønnsuttrykk som oppfattes som avvikende."

Siden hun jeg fortalte om ikke ville ha akseptert det om broren var det, mener jeg det går under "motstand mot seksualitet(en homofili)". Ergo er hun homofob fordi ellers ville hun ikke hatt problemer med at broren var det.
Vis hele sitatet...
Du prøver jo faktisk å overbevise noen om at de er et dårligere menneske da folk setter seg ofte litt på bakbeina i slike situasjoner. Ville faktisk blitt veldig imponert om noen som helst bare akseptert at de var homofob, rasist, osv. Bare fordi du sa at de mest sannsynlig er det. Vi er alle helten i vår egen historie, og svært få går gjennom livet å mener at de er slemme. Tror personlig at selv Hitler så på seg selv som et godt menneske, som gjorde det rette.
Definitivt homofob. Altså, la oss si hun hadde sagt at hun "ikke er rasist, men støtter ikke like rettigheter for personer med en annen hudfarge".
Ettersom hun er dame, blir det kanskje ikke det beste eksempelet, men "hun har ikke noe imot kvinner, men syns ikke de skal ha de samme rettighetene som menn".

Definitivt homofob.
Sitat av Navle Loe Vis innlegg
Diskuterte med ei jeg kjenner som er veldig opptatt av at hun ikke er homofob "bare fordi hun ikke støtter dem". Hennes argument er at hun aldri ville ha skadet eller sagt noe stygt til en homofil, at hun både kan respektere dem og være venn med dem. Derimot ville hun ikke ha akseptert det hvis f. eks. broren var homo. Hun er troende. I mine øyne er hun homofob, noe jeg også har sagt til henne. Da blir hun rasende. Er hun homofob i følge deg?
Vis hele sitatet...

Hun er selvsagt homofob, etter vanlig forståelse av ordet. Hun har sikkert ikke en fobi i medisinsk forstand, men hun har ekstremt negative holdninger til homofile.

Hadde hun vært imot f eks at homofile skulle få gifte seg eller adoptere så kunne hun sikkert ved litt mental gymnastikk argumentert for at hun ikke hadde noe imot dem, men mente disse rettighetene ville skadet samfunnet på en eller annen måte. Men hun "støtter dem ikke" generelt? Altså at de skal få være homo? Hun ville ikke ha akseptert det hvis broren var homo, hva betyr det egentlig, skulle hun nekten ham å være homo eller nektet ham å være broren hennes? På hvilken måte ville hun "ikke ha akseptert det" uten å si noe stygt?

Sitat av Neipådeg Vis innlegg
Du prøver jo faktisk å overbevise noen om at de er et dårligere menneske da
Vis hele sitatet...
Nei, ikke etter hennes definisjon. Hun har sterkt negative holdninger til homofile, som er det homofob betyr, og mener vel at det er en riktig og god holdning.

Tror personlig at selv Hitler så på seg selv som et godt menneske, som gjorde det rette.
Vis hele sitatet...
Sikkert, men han ville kanskje ikke blitt sur om noen beskyldte ham for å være negativ til jøder.

Sitat av Navle Loe Vis innlegg
Nå kan noen kanskje tenke at argumentene hennes er så svake at diskusjonen er vunnet, men den gang ei, for hun kjører på med slike absurde ting, og stiller spørsmål i stedet for å svare å mine.
Vis hele sitatet...
Sitat av Navle Loe Vis innlegg
Hun er troende.
Vis hele sitatet...
Du har vel svaret der. Hun diskuterer ikke, hun kjemper desperat for å rasjonalisere en holdning hun innerst inne vet er både absurd og uvennlig for å unngå at religionen som definerer meningen med livet hennes rakner.

Dette kommer du ingen vei med.


Sitat av YankeenAtion Vis innlegg
Tolker det mer som redsel for homofile eller for homofili som er overdreven. Ikke nødvendigvis som hat eller avsky.
Vis hele sitatet...
Moralistisk avsky bunner vel stort sett i redsel for ett eller annet.

Sitat av Lyra Vis innlegg
Jeg hadde en diskusjon ang. dette med en kollega, han mente som venninen din at det er noe som velges, og at hvis barna hans 'valgte det' ville de få et vanskeligere liv pga. fordommer.
Vis hele sitatet...
Ja, det sørger jo han for
Sist endret av *pi; 13. november 2022 kl. 11:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg er heterofil. For meg ordet homofob sterkt, og blir jo veldig missbrukt om dagen, spesielt bland ungdom. Å være homofob ligger jo i ordet, å ha fobi mot homofili. For eksempel, "å hate" er et veldig sterkt ord i forhold til det "å misslike".

Jeg er ingen "homofob" men at jeg missliker oppførselen til homofile menn, nok til at jeg ikke klarer å mengde meg med dem er nok ikke noe tvil om. Det er bare den personen jeg er imotsetning til dem. Man mengder seg med de man liker og man har til felles med, gjør man ikke?
Likevel har jeg ingen hatefulle/homofobiske meninger om dem selvom jeg til tider ikke ikke takler dem... Og de har like mye rett på et kjærlighetsliv som oss heterofile.
At folk er forskjellige er noe man bare må godta. Om man synest det er veldig kleint og rart, hvordan de oppfører seg som mannlige jenter må man bare godta uten at det går for mye innpå seg selv. Det kommer for mye ann på vedkommende, og man velger selv hvem man vil mengde seg med. Og det å være homofob er egentlig veldig gammeldags nå i 2022. Jeg mener det skal litt mer til enn å bare "være homofob" viss dere forstår. Hadde jeg hypotetisk sett blitt angrepet på byen av en stor gjeng med homofile, og uprovosert hadde jeg sikkert blitt homofobisk mot den gjengen, men ikke mot alle i verden.
Sist endret av fjellape; 13. november 2022 kl. 12:32.
Sitat av fjellape Vis innlegg
Jeg er heterofil. For meg ordet homofob sterkt, og blir jo veldig missbrukt om dagen, spesielt bland ungdom. Å være homofob ligger jo i ordet, å ha fobi mot homofili. For eksempel, "å hate" er et veldig sterkt ord i forhold til det "å misslike".

Jeg er ingen "homofob" men at jeg missliker oppførselen til homofile menn, nok til at jeg ikke klarer å mengde meg med dem er nok ikke noe tvil om. Det er bare den personen jeg er imotsetning til dem. Man mengder seg med de man liker og man har til felles med, gjør man ikke?
Likevel har jeg ingen hatefulle/homofobiske meninger om dem selvom jeg til tider ikke ikke takler dem... Og de har like mye rett på et kjærlighetsliv som oss heterofile.
At folk er forskjellige er noe man bare må godta. Om man synest det er veldig kleint og rart, hvordan de oppfører seg som mannlige jenter må man bare godta uten at det går for mye innpå seg selv. Det kommer for mye ann på vedkommende, og man velger selv hvem man vil mengde seg med. Og det å være homofob er egentlig veldig gammeldags nå i 2022. Jeg mener det skal litt mer til enn å bare "være homofob" viss dere forstår. Hadde jeg hypotetisk sett blitt angrepet på byen av en stor gjeng med homofile, og uprovosert hadde jeg sikkert blitt homofobisk mot den gjengen, men ikke mot alle i verden.
Vis hele sitatet...
Viser igjen til sml sin definisjon over. Å mislike er ikke like sterkt som å hate, men å mislike en gruppe på grunnlag av seksualitet er jo homofobi. Det er ikke det samme som de som har araknofobi og får pustevansker når de ser edderkopper, men "homonegativitet". Tenk deg en som sier: "Jeg hater ikke mørkhudede, men jeg misliker dem". er ikke det rasisme?

Videre synes jeg det blir litt for svevende å si at man "misliker oppførselen til homofile menn" (ikke homofile kvinner?). - Hva slags oppførsel refereres det til? Som vi vet består gruppen homofile menn av haugevis individer med svært ulik personlighet og adferd, og du kan vel ikke mene deres adferd generelt? Så da snakker du om deres adferd når de... når da? Når de går ut blant homofile venner og det blir synlig at de er homofile? Vil gjerne ha et konkret eksempel på akkurat hva slags oppførsel du har i tankene.

"Oppfører seg som mannlige jenter"; kan det tolkes som at det er en viss type homofile i en festlig stemning du ikke liker? At det vekker avsky hos deg? Vekker det også avsky hos deg når en gruppe heterofile f . eks. er brautende og fulle? Jeg tror du har noen homofobe tendenser selv om jeg også tror på at du mener de har like mye rett til å leve og ha kjærlighetsliv. Hvordan kan du ikke være det, når du får negative følelser av noe du oppfatter som "homofil jenteadferd"?
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av fjellape Vis innlegg
Jeg er heterofil. For meg ordet homofob sterkt, og blir jo veldig missbrukt om dagen, spesielt bland ungdom. Å være homofob ligger jo i ordet, å ha fobi mot homofili. For eksempel, "å hate" er et veldig sterkt ord i forhold til det "å misslike".

Jeg er ingen "homofob" men at jeg missliker oppførselen til homofile menn, nok til at jeg ikke klarer å mengde meg med dem er nok ikke noe tvil om. Det er bare den personen jeg er imotsetning til dem. Man mengder seg med de man liker og man har til felles med, gjør man ikke?
Likevel har jeg ingen hatefulle/homofobiske meninger om dem selvom jeg til tider ikke ikke takler dem... Og de har like mye rett på et kjærlighetsliv som oss heterofile.
At folk er forskjellige er noe man bare må godta. Om man synest det er veldig kleint og rart, hvordan de oppfører seg som mannlige jenter må man bare godta uten at det går for mye innpå seg selv. Det kommer for mye ann på vedkommende, og man velger selv hvem man vil mengde seg med. Og det å være homofob er egentlig veldig gammeldags nå i 2022. Jeg mener det skal litt mer til enn å bare "være homofob" viss dere forstår. Hadde jeg hypotetisk sett blitt angrepet på byen av en stor gjeng med homofile, og uprovosert hadde jeg sikkert blitt homofobisk mot den gjengen, men ikke mot alle i verden.
Vis hele sitatet...
Forsøket på å rasjonalisere eller bortforklare dette var ikke spesielt vellykket. Dette er ikke bare homofobisk, men så lavpannet at det er direkte flaut.
……………………………………………………
hasjkake's Avatar
Sitat av Navle Loe Vis innlegg
Diskuterte med ei jeg kjenner som er veldig opptatt av at hun ikke er homofob "bare fordi hun ikke støtter dem". Hennes argument er at hun aldri ville ha skadet eller sagt noe stygt til en homofil, at hun både kan respektere dem og være venn med dem. Derimot ville hun ikke ha akseptert det hvis f. eks. broren var homo. Hun er troende. I mine øyne er hun homofob, noe jeg også har sagt til henne. Da blir hun rasende. Er hun homofob i følge deg?
Vis hele sitatet...
Folk kan mene hva dem vil, å ikke støtte homofile er greit, å være homofil er greit. Hvem bryr seg? La folk gjøre hva dem ønsker.
Sitat av hasjkake Vis innlegg
Folk kan mene hva dem vil, å ikke støtte homofile er greit, å være homofil er greit. Hvem bryr seg? La folk gjøre hva dem ønsker.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke tenkt å omvende henne, men i diskusjoner med uenighet er det vel normalt at man vil utfordre den andre til å komme med rimelige argumenter? Her er problemstillingen dessuten at hun nekter for å være homofob enda hun ikke mener de skal ha samme rettigheter (leve ut sin legning), eller hadde akseptert det om hennes bror var homofil.

Å ikke støtte homofile er selvsagt ikke ulovlig. Om det er "greit", kan jo diskuteres. Det er greit om man er i et miljø hvor de fleste deler hennes mening. Om man synes det kolliderer med ens verdier, er det jo ikke "greit" for den som synes hun har et dårlig syn på homofile. Det blir som å si at det ikke er noe problematisk i det hele tatt å være rasist i seg selv, så lenge man ikke angriper noen.
Sitat av Lyra Vis innlegg
Det blir litt som "jeg er ikke rasist - men"

At en i det hele tatt må ha noen spesiell mening og noe å si om andres legning annet enn "hva så" sier sitt.
Vis hele sitatet...
Spørsmål! Jeg er ikke rasist, men jeg synes seriøst at alle mørkhudede er søte!

Er jeg nå rasistisk fordi jeg påpeker hudfargen?
Sitat av Tysteren Vis innlegg
Spørsmål! Jeg er ikke rasist, men jeg synes seriøst at alle mørkhudede er søte!

Er jeg nå rasistisk fordi jeg påpeker hudfargen?
Vis hele sitatet...
Mennesker er programmert til å like forskjellige ting og være tiltrukket til forskjellige mennesker. Alle har sine preferanser.

Jeg syntes at jenter med mer melanin i huden er mer attraktivt, men det betyr ikke at jeg tenker noe negativt mot jenter med mindre melanin i huden. Alle skal behandles likt, men hva du selv syntes er attraktivt er individuelt og kan aldri ha en fasit.

Om du behandler en mørkhudet person annerledes fordi forhåndsdømmer dem, da er du rasistisk. Alle er like på innsiden, det på utsiden er kun materialistisk.
Sitat av Tysteren Vis innlegg
Spørsmål! Jeg er ikke rasist, men jeg synes seriøst at alle mørkhudede er søte!

Er jeg nå rasistisk fordi jeg påpeker hudfargen?
Vis hele sitatet...
Å peke på noens hudfarge gjør en ikke til rasist.
Men å tro at alle av en gitt hudfarge har en iboende kvalitet (selv om den imaginære kvaliteten er positiv, som søthet) høres litt rasistisk ut.
nei det er ikke homofobi i mine øyne dersom hun kan omgås homofile, google ordet fobi så ser du at fobi betyr frykt
Sitat av Turelli Vis innlegg
Å peke på noens hudfarge gjør en ikke til rasist.
Men å tro at alle av en gitt hudfarge har en iboende kvalitet (selv om den imaginære kvaliteten er positiv, som søthet) høres litt rasistisk ut.
Vis hele sitatet...
Tull. Om jeg feks sier at alle svarte menn har stor pikk så er jeg ikke rasist av den grunn, selv om jeg nettopp slang hele gruppen mennesker i 1 bås.
Hvor I bibelen tolker folk at Homofili er bad?
Sitat av venstrehook Vis innlegg
Tull. Om jeg feks sier at alle svarte menn har stor pikk så er jeg ikke rasist av den grunn, selv om jeg nettopp slang hele gruppen mennesker i 1 bås.
Vis hele sitatet...
Å være rasist, eller si rasistiske ting, er ikke nødvendigvis det samme. Også er du heller ikke rasist for å misforstå hva et gjennomsnitt innebærer, selv om utfallet kanskje blir at du sier rasistiske ting.
Måten du kategorisk bare avviser det jeg sier som TULL, lover meg ikke mye for noen videre diskusjon..
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Nå er jeg ganske stor fan av semantikk i utgangspunktet, men når man begynner å grave seg ned i om regelrette negative stereotyper "egentlig er rasisme/homofobi/transfobi" el., så er det sjelden et tegn på at man fokuserer helt riktig i diskusjonen.

Poenget er holdningene man sitter med, ikke diverse triksing med ord og etymologi for å prøve å unngå at folk kaller en spade for en spade.

Dette handler om identitetstrekk (og ikke f.eks. personlige valg), og om hva folk vil mene om deg, si til deg, og/eller gjøre mot deg - basert på hvem du er. Det er alt.

Hvis man har negative holdninger mot homofile, så lønner det seg å holde kjeft om uansett hva man liker å kalle dem for noe. Grunnen til dette er at holdningene i seg selv er fordomsfulle, lavpannede, uattraktive, og ikke hører hjemme i et liberalt samfunn. Ingen kan nekte folk å ha dem, men de vil stadig få helt forståelig motbør når de deler dem. De holdningene (og folk som utbasunerer dem) vil også bli - korrekt - beskrevet som homofobiske, enten man personlig liker den ordbruken eller ikke.
Sitat av Turelli Vis innlegg
Å være rasist, eller si rasistiske ting, er ikke nødvendigvis det samme. Også er du heller ikke rasist for å misforstå hva et gjennomsnitt innebærer, selv om utfallet kanskje blir at du sier rasistiske ting.
Måten du kategorisk bare avviser det jeg sier som TULL, lover meg ikke mye for noen videre diskusjon..
Vis hele sitatet...
Da må jeg nesten si det igjen: Tull! ;-) man er ikke automatisk rasist fordi man putter alle i 1 bås. Fordomsfull kanskje, men ikke rasist. Folk som deg er med på å totalt ødelegge språket vårt.
TS: Er det viktig for deg å få lov å bruke ordet "homofob" om den religiøse veninna di? Er det viktig for deg at hun innrømmer at hun er det?

Det burde være lettere for deg å forstå henne enn motsatt. Det står vel noe i noen skrifter som har blitt tolket dithen at homofili gir minuspoeng. Disse menneskene er gammeldagse og rikker seg sjeldent i sine standpunkt. Er det viktig for homofile å oppsøke disse og likevel forsøke å rokke ved deres gamle sannheter?

Ekstremisme finnes jo, og om du som homofil møter på krefter som vil svekke din frihet så er ikke dette mennesker man skal la være. Men å oppsøke debatt for å finne ut om det hates eller bare mislikes virker noe meningsløst. Forstår ei heller homofile som vil gifte seg i et så homofiendtlig miljø som kirken.
Sist endret av Ubermench; 14. november 2022 kl. 17:29.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av venstrehook Vis innlegg
Da må jeg nesten si det igjen: Tull! ;-) man er ikke automatisk rasist fordi man putter alle i 1 bås. Fordomsfull kanskje, men ikke rasist. Folk som deg er med på å totalt ødelegge språket vårt.
Vis hele sitatet...
Folk som bruker ord på måter du personlig er uenig i (og nokså alene om å tolke slik) er mye mindre ødeleggende for språk og debatt enn det målpostflyttende, kvasi-relevant kverulerende tompratet som står til høyre for nicket ditt hver eneste gang jeg ser det.
Sitat av venstrehook Vis innlegg
Da må jeg nesten si det igjen: Tull! ;-) man er ikke automatisk rasist fordi man putter alle i 1 bås. Fordomsfull kanskje, men ikke rasist. Folk som deg er med på å totalt ødelegge språket vårt.
Vis hele sitatet...
Hvis du leser innlegget mitt igjen, tar jeg høyde for at man ikke automatisk er rasist, bare fordi man sier noe som kan være rasistisk, jeg er også åpen for at det bare er en misforståelse av hva et gjennomsnitt er, å ikke forstå noe, gjør deg heller ikke nødvendigvis til rasist.
Å tilskrive mennesker egenskaper basert på deres hudfarge ikke være rasistisk, men er ofte det.
Skal man være rasist, så må man tro på idéen om menneskeraser som sådan.
Det er fint mulig å si ting som er rasistiske, uten at man dermed tror på rasekategorisering selv.
Sitat av Ubermench Vis innlegg
TS: Er det viktig for deg å få lov å bruke ordet "homofob" om den religiøse veninna di? Er det viktig for deg at hun innrømmer at hun er det?

Det burde være lettere for deg å forstå henne enn motsatt. Det står vel noe i noen skrifter som har blitt tolket dithen at homofili gir minuspoeng. Disse menneskene er gammeldagse og rikker seg sjeldent i sine standpunkt. Er det viktig for homofile å oppsøke disse og likevel forsøke å rokke ved deres gamle sannheter?

Ekstremisme finnes jo, og om du som homofil møter på krefter som vil svekke din frihet så er ikke dette mennesker man skal la være. Men å oppsøke debatt for å finne ut om det hates eller bare mislikes virker noe meningsløst. Forstår ei heller homofile som vil gifte seg i et så homofiendtlig miljø som kirken.
Vis hele sitatet...
Det er nok ikke så viktig for meg å bruke begrepet homofob om henne. Av alle livets viktige ting havner det ikke på listen. Imidlertid er diskusjonene frustrerende når hun i ett øyeblikk kverner i veg om hvordan homofile "har blitt sånn på grunn av sosiale media", og mener de bør klare å leve livet sitt uten å være i et forhold eller ha sex, for så i neste øyeblikk å nekte for at meningene hun forfekter gjør henne til homofob.

Til sammenligning kan du tenke deg at du har en venn som stadig vekk hevder at PoC ikke skal ha samme rettigheter som hvite, men som nekter for å være rasist. - Eller ethvert tema som stadig bringes opp og skaper frustrasjon fordi du ser mangelen på logikk hos den andre. I en ekstrem variant: at noen mener epler er vondt, men likevel nekter for å være "en som synes eple er vondt".

En over her skrev noe om at ordet homofobi overbrukes, og at man ikke er homofob bare fordi man misliker dem, osv. Lignende retorikk ser man daglig i kommentarfelter hvor folk har så sterk motstand mot at noen kalles rasist at man i følge dem ikke er rasist før man sier at de med mørk hud fortjener å dø. Dette vitner om at noen også mener det er stuerent å f. eks. mene at homofile ikke skal ha samme rettigheter (eller havne i helvete om de kliner med noen), men samtidig blir krenket når man sier at deres meninger er homofobe. Ergo: Ja, det hadde vært fint om hun sluttet å late som om hun er tolerant når hun langt ifra er det. (Og jeg vet selvsagt at hadde jeg vært mer tolerant, hadde jeg levd fint med hennes homofobi, andres rasisme, etc.).

Sitat av freebird Vis innlegg
nei det er ikke homofobi i mine øyne dersom hun kan omgås homofile, google ordet fobi så ser du at fobi betyr frykt
Vis hele sitatet...
Homofobi og xenofobi er ikke det samme som fobier som er psykiske lidelser. Begrepene innbefatter fiendtlighet, motvilje og negative holdninger.

Det fins mange rasister som ikke er redd for mørhudede, og kan være i nærheten av folk med annen etnisitet. Blir de mindre rasister av den grunn? På samme måte fins det helt sikkert mange som deler holdningene til hun jeg skriver om, som både kan snakke med, le med og ha sosial omgang med homofile. Så fort de mener at deres kjærlighet mer mer rettmessig fordi de ikke er homofile, så jo, da er det i hvert fall ikke ikke-homofobt, mener jeg (og tilsynelatende flere her i tråden).

Sitat av BlaBlaHJHD Vis innlegg
Neger, nigger har vel aldrig vært rasistisk i Norge før noen av disse såkalte krenkete mente det.

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.h...kode=210724700
Vis hele sitatet...
Og slaveri og jødehat ble ikke sett på som slemt før noen skjønte at det var dypt krenkende. Merkelig hvordan ting kan endre seg.
Sist endret av Navle Loe; 14. november 2022 kl. 19:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... noen uker senere ... ▼
iamamutant
7 2
Selvfølgelig ikke! Det er jo helt absurd. Man trenger ikke være særlig kreativ for å komme opp med scenarior som er virkelig skremmende. For 15 år siden ville folk sett rart på deg om du spurte,med god grunn!
De som synes dette er en flott ide bør tenke seg følgende: Hva når "feil" person kommer i makt? hva når det du hater er PÅKREVD?
Det er akkurat det som er enden på denne visa om den spiller ut. Mna må ikke ta stilling til alt mulig som andre synes er viktig,selv om de objektivt er det.
Jeg håper alle som lever nå får muligheten til å oppleve et Norge med ytringsfrihet i praksis. Jeg tror vi hadde det for ikke så lenge siden,men slik er det ikke lenger. Og anti-demokratiske (pr/def) ideer som dette er en helt naturlig følge. Alt som begrenser hvordan vi kommuniserer med hverandre er skadelig for menneskeheten i helhet. Hvis det ikke er ulovlig ift en Norsk lov,SKAL det dekkes av ytringsfriheten. Dette er et fundamentalt demokrati konsept.
Men det jeg har skrevet her er sikkert kontroversielt for en eller annen!
Det bør være mulig å forklare disse tingene til folk som er ca oppgående.og som vil vite hva som er sant og ikke. Postmodernisme er det største klovneri!
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Det hadde kanskje vært kontroversielt hvis noe av det ga mening, og hadde med tråden å gjøre. Er skremmende scenarier du dikter opp spesielt interessante for hva nå enn du prøver å diskutere? Og... hva er dét? Er det du skrev et svar på noe spesifikt i tråden?
Hun er jo i hvert fall en drittsekk, om ikke homofob.

Med det sagt... : Må jeg si at jeg har en slags tilsvarende holdning. Altså: jeg er 100% for ytringsfrihet, men jeg synes homofili og hele lgbt spekteret er rart. Skjønner ikke hvorfor noen gidder. Synes og det er vanskelig med spesielt homofile menn (siden jeg er mann selv da). Hvordan skal jeg forholde meg til de når jeg ikke er homofil selv? Han kan bli forelsket i meg, men det er en problemstilling jeg ikke vil deale med. Hans problem. Kort og godt tenker jeg. Føler meg fort som en drittsekk i et sånt scenario, dersom det er en kollega f.eks. og jeg vet han er forelsket. Hvordan skal jeg oppføre meg rundt han uten å torturere vedkommende?

Samme gjelder jo da transeksuelle osv. i samme situasjon.


Med det sagt, ville jeg aldri fordømt min egen bror dersom han sa han likte menn. Ei heller fordømmer jeg noen andres homofili. Seksuell legning går for meg under ytringsfrihet og jeg er villig til å kjempe til døden for det.
Sitat av Stivtiss Vis innlegg
Synes og det er vanskelig med spesielt homofile menn (siden jeg er mann selv da). Hvordan skal jeg forholde meg til de når jeg ikke er homofil selv? Han kan bli forelsket i meg, men det er en problemstilling jeg ikke vil deale med. Hans problem. Kort og godt tenker jeg. Føler meg fort som en drittsekk i et sånt scenario, dersom det er en kollega f.eks. og jeg vet han er forelsket. Hvordan skal jeg oppføre meg rundt han uten å torturere vedkommende?
Vis hele sitatet...
Blir det ikke bare det samme som om hvilken som helst kvinne er interessert i deg uten at det er gjensidig?
Jeg tror åpenhet og ærlighet er viktig i en slik ugjengjeldt kjærlighetssituasjon, samme hvilken legning den det gjelder har.
Samtidig er man jo til en viss grad bevisste på at man ikke kan plukke opp folk av en legning som utelukker ditt kjønn..

Du sier også at du ikke skjønner hvordan noen gidder LGBTQIA+ hva mener du? Det er ikke noe folk velger.
Sitat av meddy Vis innlegg
Selvfølgelig ikke! Det er jo helt absurd. Man trenger ikke være særlig kreativ for å komme opp med scenarior som er virkelig skremmende. For 15 år siden ville folk sett rart på deg om du spurte,med god grunn!
De som synes dette er en flott ide bør tenke seg følgende: Hva når "feil" person kommer i makt? hva når det du hater er PÅKREVD?
Det er akkurat det som er enden på denne visa om den spiller ut. Mna må ikke ta stilling til alt mulig som andre synes er viktig,selv om de objektivt er det.
Jeg håper alle som lever nå får muligheten til å oppleve et Norge med ytringsfrihet i praksis. Jeg tror vi hadde det for ikke så lenge siden,men slik er det ikke lenger. Og anti-demokratiske (pr/def) ideer som dette er en helt naturlig følge. Alt som begrenser hvordan vi kommuniserer med hverandre er skadelig for menneskeheten i helhet. Hvis det ikke er ulovlig ift en Norsk lov,SKAL det dekkes av ytringsfriheten. Dette er et fundamentalt demokrati konsept.
Men det jeg har skrevet her er sikkert kontroversielt for en eller annen!
Det bør være mulig å forklare disse tingene til folk som er ca oppgående.og som vil vite hva som er sant og ikke. Postmodernisme er det største klovneri!
Vis hele sitatet...
Så du frykter at dersom vi får en homofil statsminister, risikerer vi at alle blir tvunget til å bli homofile?
Om det er det du frykter, kan man trygt si at du er homofob av dimensjoner og argumenterer mildt sagt mot en stråmann.
Eller er innlegget ditt bare sarkastisk for å vise hvor tåpelig homofobiske argumenter kan være?

Sitat av Stivtiss
Må jeg si at jeg har en slags tilsvarende holdning. Altså: jeg er 100% for ytringsfrihet, men jeg synes homofili og hele lgbt spekteret er rart. Skjønner ikke hvorfor noen gidder.
Synes og det er vanskelig med spesielt homofile menn (siden jeg er mann selv da). Hvordan skal jeg forholde meg til de når jeg ikke er homofil selv? Han kan bli forelsket i meg, men det er en problemstilling jeg ikke vil deale med. Hans problem. Kort og godt tenker jeg. Føler meg fort som en drittsekk i et sånt scenario, dersom det er en kollega f.eks. og jeg vet han er forelsket. Hvordan skal jeg oppføre meg rundt han uten å torturere vedkommende?
Vis hele sitatet...
Tror du legning er noe man velger, i og med at du ikke forstår hvorfor «noen gidder»?
Er det sånn med deg at du går rundt og velger hvem du skal forelske deg I?
Hva får deg i så fall til å tro at folk som er tiltrukket av samme kjønn velger hvem de skal forelske seg i, og ikke bare blir forelsket på samme måte som alle andre?
På hvilken måte ser du for deg at det er en reell problemstilling?

Sitat av Stivtiss
Føler meg fort som en drittsekk i et sånt scenario, dersom det er en kollega f.eks. og jeg vet han er forelsket. Hvordan skal jeg oppføre meg rundt han uten å torturere vedkommende?
Vis hele sitatet...
Er det tortur for deg å være i nærheten av noen du er forelsket i og på hvilken måte skiller denne såkalte problemstillingen seg fra om en kvinnelig kollega skulle bli forelsket i deg?
Er det sånn at du er nødt til å innlede et romantisk forhold til alle som er tiltrukket og /eller forelsket i deg, i og med at du ser på det som et problem at menn kan bli forelsket i deg?
Sist endret av Veggen; 14. desember 2022 kl. 19:06.
Egentlig latterlig diskusjon, la hOmser være homser, lik de eller la være, betyr det noe?, jeg liker ikke røde biler hva betyr det?
Sitat av Turelli Vis innlegg
Blir det ikke bare det samme som om hvilken som helst kvinne er interessert i deg uten at det er gjensidig?
Jeg tror åpenhet og ærlighet er viktig i en slik ugjengjeldt kjærlighetssituasjon, samme hvilken legning den det gjelder har.
Samtidig er man jo til en viss grad bevisste på at man ikke kan plukke opp folk av en legning som utelukker ditt kjønn..

Du sier også at du ikke skjønner hvordan noen gidder LGBTQIA+ hva mener du? Det er ikke noe folk velger.
Vis hele sitatet...
Har enkelt og greit mer erfaring med kvinner i den situasjonen. Hvordan vet jeg at homofile menn tenker likt som heterofile kvinner?

Angående siste så må jeg vel sies å være skeptisk til at det kun er biologi som spiller inn.

Er vel oppe og vedtatt at miljø er en faktor inn bildet "homofili legning".


@methewall

Ja jeg synes det kan være tortur å henge rundt noen jeg har romantiske følelser for. Derfor blir jeg usikker rundt homofile menn som jeg ikke har erfaring med. Ikke er det lett for meg å innlede noe vennskapsforhold med homofile menn forøvrig, da mine erfaringer med det er at den homofile mannen har trodd jeg ville noe annet. Når jeg har avvist vedkommende har de selv holdt seg unna.

Å få svar på slike spørsmål jeg har er derfor ikke lett altså. Svar fra andre enn homofile menn er ikke veldig oppklarende egentlig.

Har vel på min kappe at jeg ikke akkurat har oppsøkt homofile menn med disse spørsmålene. Siden det er ute i lufta her nå så oppfordrer jeg homofile freakmenn til å svare meg på dette her.
Sist endret av Stivtiss; 14. desember 2022 kl. 21:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Endrer mitt standpunkt forøvrig, hun er homofob.

Kan godt gi meg selv den tittelen og. Gitt min usikkerhet rundt homofolie menn/transer.
Sist endret av Stivtiss; 15. desember 2022 kl. 01:02. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Stivtiss Vis innlegg

Er vel oppe og vedtatt at miljø er en faktor inn bildet "homofili legning".
Vis hele sitatet...
Uhm, hvor og hvem har vedtatt dette?
Jeg har særdeles vanskelig for å tro på dette da vi finner en god del tilfeller av homofili i feks dyreriket hvor ingen individer kan ha vokst opp med et homofilt miljø
https://sml.snl.no/homoseksualitet

Skulle naturligvis skrevet "kan være". Det som står i artikkelen til SNL er at ingen hypotese er vitenskapelig bevist.

Angående dyra så er det jo mulige psykologiske faktorer inn i bildet der og. Vi har jo den eminete Sigmund Freuds teori om det tredelte jeg-et f.eks.. Hvor den ene delen er ganske primitiv og kun tenker på seg selv i minst mulig rasjonell forstand. "Jeg trenger mat" = spise til du sprekker.
Sist endret av Stivtiss; 15. desember 2022 kl. 02:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Psykologiske faktorer er ikke det samme som miljøbaserte faktorer. Psykologiske faktorer vil tilsi at det ligger innad hos individet, miljøfaktorer betyr at individet har blitt influensert av tilstandene rundt seg.

Nevrologen Freud hadde en smule for mye pulverselvtillit til å være kritisk til sine egne ideer og veldig mange av teoriene hans er nå tilsidesatt av psykologer og andre innen mental helse. https://www.livescience.com/why-freud-was-wrong.html https://www.online-psychology-degree...ud-importance/

Jeg mener selv at det spiller null rolle hva som gjør en homofil/bifil/trans/hetero, man er like fullt et menneske og fortjener å ikke bli hetset/angrepet/fryktet av folk som mener at det er unaturlig og personlig fornærmende at alle ikke er som de selv.
Du sier jo selv at du er ukomfortabel med homofile i tilfelle de faller for deg. Hva er egentlig risikoen din her? En to minutter lang lettere ubehagelig samtale?
"Hei, har du lyst til å dra på date med meg?"
"Nei, jeg er heterofil men takk for at du anser meg som en person det er verdt å bli glad i"
"Ok". Og alle lever sine liv videre
Holder du deg også unna alle kvinner du ikke vil bli sammen med?
Har du spurt alle kompisene dine om de er hetero eller bifil?
Sitat av MadameFraulein Vis innlegg
Psykologiske faktorer er ikke det samme som miljøbaserte faktorer. Psykologiske faktorer vil tilsi at det ligger innad hos individet, miljøfaktorer betyr at individet har blitt influensert av tilstandene rundt seg.

Nevrologen Freud hadde en smule for mye pulverselvtillit til å være kritisk til sine egne ideer og veldig mange av teoriene hans er nå tilsidesatt av psykologer og andre innen mental helse. https://www.livescience.com/why-freud-was-wrong.html https://www.online-psychology-degree...ud-importance/
Vis hele sitatet...
Miljøfaktorer er psykologiske faktorer

Freud er nå en ganske annerkjent mann i dagens psykologi, selv om jeg vet det finnes skeptikere.

De artiklene du linker til tar jo for det meste til orde for at ødipusoplegget hans ikke holder vann. Noe jeg støtter oppunder.

På tross av Freud dog, så kan det igjen være helt andre psykologiske faktorer enn freuds teorier som ligger bak homofilier (som wikipedia.no kaller det). Mobbing av det motsatte kjønn for eksempel har jeg lest nevnt. Trenger ikke være snakk om et homodominert oppvekstmiljø.

Det virker til at du trekker ting ut av egen ræv, uten å faktisk lese det jeg skrev.
Sist endret av Stivtiss; 15. desember 2022 kl. 03:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Stivtiss Vis innlegg
Det virker til at du trekker ting ut av egen ræv, uten å faktisk lese det jeg skrev.
Vis hele sitatet...
Det er jo underholdende ordvalg, gitt:

Sitat av Stivtiss Vis innlegg
100% for ytringsfrihet, men jeg synes homofili og hele lgbt spekteret er rart. Skjønner ikke hvorfor noen gidder. Synes og det er vanskelig med spesielt homofile menn (siden jeg er mann selv da). Hvordan skal jeg forholde meg til de når jeg ikke er homofil selv? Han kan bli forelsket i meg, men det er en problemstilling jeg ikke vil deale med.
Vis hele sitatet...
At homofile menn samles rundt deg og faller for deg i sjenerende drøsser tror jeg ikke blir et praktisk problem heller. Det er faktisk såpass søkt at jeg tror du godt kan feie litt for egen ræv.