Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2827
Hei, jeg har prøve og ordne meg Attentin som en ettermiddagsbooster da det er behov for det i min hverdag.

Går på 50mg Aduvanz til daglig, som eg tar klokken 07:00 hver morgen. Men merker den begynne og fade bra i 14-15 tida.

Jeg har prøvd og bruke Aduvanz 30mg som ettermiddagsbooster, men da sliter jeg extremt med søvnen på kvelden (legger meg til samme tidspunkt hver kveld 22:00) Og er hyper sensitiv på søvn da jeg har hatt kronisk innsomia så og si hele livet.
Har også prøvd og kjøre høyere dose på morningen for og få høyere konsentrasjon av virkestoffet, men det kjøper meg maks 1- 2 timer kanskje..

Har også fått prøve Ritalin, men kroppen min trives ikke på Ritalin.

Meeen, psykiateren min er veldig på lag med meg, og hu syns selv dette kunne være en god ide og prøve Attentin som en ettermiddagsbooster. Men hun har aldri skreve ut Attentin til det før, kun Ritalin. Så har det seg vell sånn at det er kun barn 6-17 år som får utskrevet Attentin? Eller om man har prøvd alle andre alternativ og ikkje har hatt tilstrekklig effekt av andre ADHD preparat.
Hun prøvde og lage resept til meg, men fikk opp at dette var kun for barn mellom 6-17 år.

Noen andre her som får Aduvanz + Attentin?

Hvordan kan jeg få ordnet dette? Er det noe psykiateren kan skrive for at jeg som er over 17 år kan få dette?

Takker for svar.
Ja, psykiateren kan skrive ut attentin. Om hun vil eller ikke må du nesten ta med henne. Forklar situasjonen å si grunnen til du har lyst til å prøve.

Hvis ikke hun er villig til å skrive ut attentin kan du eventuelt høre med fastlege om hen vil skrive ut, og gå samme regla der
Skal forhåpentligvis få attentin som en ettermiddagsbooster, psykiatrisk sykepleier måtte bare drøfte det med lege først. Går på 70mg Aduvanz, men sliter med det samme som deg, effekten varer ikke lenge nok. Personlig ville jeg helst hatt en høyere dose, men hun var ikke veldig keen på det.
Sist endret av Pantani; 5. januar 2023 kl. 00:23.
Ja og fikk det fra psykiater på blå resept så gratis med frikort, egentlig 600 kr for 30 stk 10mg.

1x10 attentin kl 06
1x 70mg aduvanz kl 9-10
1x 10mg attentin kl 15

Blir trøtt å fin rundt kl 23 og sovner rett etterpå, idag må jeg vente på vaskemaskin skal bli ferdig straks så er det natta..

1000mg c vitamin sånn kl 21 hjelper på ganske bra merker jeg
Anonym bruker
"Full Lindorm"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Var på 50 advuanz + 30 litt senere og 10 mg attentin utover. Ble trøtt når attentin ga seg og da mente legen den ikke var bra for meg?

Men legen foreslo selv attentin og skrev denne ut til meg. På hvit resept vel og merke så 600 kr for 1 måned da.. fikk avslag på blå resept fordi de krever at du skal ha prøvd blant annet Ritalin først..
Problemet her er ikkje at psykiateren ikke vill skrive ut til meg, hun sa det kunne vere ein god ide. Men hun stussa bare litt over når hu sko lage resept til meg, så kommer det opp i et felt en varsel på at denne medisinen er til barn og ungdom mellom 6-17 år. Om hun da ville få problem for og skrive ut til meg som er over 17år. (28 år)

Men er dette bare noe som står? Vet jo om mangen over 17 år som får Attentin.

Skal tilbake om 2 uker, så satser på det ordner seg da ��
Sist endret av Amaste55; 5. januar 2023 kl. 10:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
En kompis bruker aduvanz og elevanse. Det ene er beregnet på barn og iallfall måtte legen søke om å få det skrevet ut til en voksen person. Det er også mulig med attentin vil jeg tro.
Sitat av NokErNok Vis innlegg
En kompis bruker aduvanz og elevanse. Det ene er beregnet på barn og iallfall måtte legen søke om å få det skrevet ut til en voksen person. Det er også mulig med attentin vil jeg tro.
Vis hele sitatet...
Ikke helt men nesten, å skrive ut resept for attentin er ikke No problem eller krever søknad, men for å få blåresept med
forhåndsgodkjent refusjon for attentin ifølge blåreseptforskriften §2 har vilkår 163 : Refusjon ytes kun til barn og ungdom fra og med 6 år til og med 17 år.

Mens blåreseptforskriften § 3.
Stønad til legemidler etter individuell søknad
Det kan ytes stønad til legemidler etter individuell søknad for bruk som ikke er omfattet av § 2 når det for den enkelte pasient kan dokumenteres at ressursbruken står i et rimelig forhold til nytten av legemidlet hensyntatt tilstandens alvorlighet. Ved høy alvorlighet aksepteres høyere ressursbruk i forhold til nytten enn ved lavere alvorlighet. Det må foreligge tungtveiende medisinske hensyn for å yte stønad i tilfeller der det finnes relevante forhåndsgodkjente legemidler for den aktuelle sykdommen.


Så du kan få resept, men vil du ha blåresept må det søkes individuelt.
Jeg er 18x2 år og fikk godkjent søknad på 30 min fra helfo.

Dette tror jeg handler mest om kunnskap hos din psykiater, nå har du hvertfall relevant lovverk.

Så i vedtaket fra helfo står dette-
Søknaden om dekning av utgifter til Attentin tablett er vurdert etter folketrygdloven § 5-14 jf. blåreseptforskriften § 3. Søknaden er innvilget.




Hvis du spør om råd ifht bruk av medisiner mot ADHD , så vil jeg anbefale å kutte ut aduvance/elevanse
Til fordel for feks kun attentin. Evt metamina , eller racemisk amfetamin.

Aduvance er lisdeks amfetamin, og det omdannes til amfetamin i kroppen.
Samtidig som det føkker opp mage/tarm funksjonen , hindrer nok tarmen i å ta opp næring , magen blir mildt sagt treg, Typ shit'n bricks..
(Jeg gikk dagesvis mellom do-besøk typ bommelomm nr2, og da vare som å drite en forsteinet trestubbe) ��
Og jeg iallefall ble helt zombie av det. Følte som jeg var i min egen boble, inni huet mitt. "Zoom-out"
Kjemisk lobotomert, jeg vetta f...
Ikke brukbart for min del det aduvance greiene iallefall..
OG NEI , ATTENTIN ER IKKE KUN FOR BARN
Men jeg er enig i at pakningsvedlegg er litt misvisende ihht at de referer til barn og ungdom etc etc.

Attentin er deksamfetamin.
Det samme som det er i feks Metamina..
Mao en av de mer potente typene amfetamin, tror jeg? .. det funker på meg iallefall!
����⚡️⚡️⚡️��
Selv har jeg utskrevet 60 til 70 mg attentin pr døgn.
40mg på morningen, og 20-30mg ved middagstid ca..
Det er sånn passe, funker stort sett greit hele dagen uten for mye tullball..
Og null stress med søvn,ingen merkbar bivirkning for mitt vedkommende.
Og jeg får gjort det jeg skal uten de verste avsporingene eller oppheng..
Og jeg er ifølge samboeren mye mindre irriterende nå, etter jeg fikk attentin ����

Skjekk denne linken, her er det greit forklart :

https://rusinfo.no/fakta-om-rusmidle...deksamfetamin/


Peace ������
Anonym bruker
"Forbannet Tumler"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av sukkersyke Vis innlegg
Ja, psykiateren kan skrive ut attentin. Om hun vil eller ikke må du nesten ta med henne. Forklar situasjonen å si grunnen til du har lyst til å prøve.

Hvis ikke hun er villig til å skrive ut attentin kan du eventuelt høre med fastlege om hen vil skrive ut, og gå samme regla der
Vis hele sitatet...
Fastlege kan ikke skrive ut attentin. Det må en psykiater gjøre, etter godkjenning fra psykiater kan fastlegen overta behandlingen og følge den opp videre. Men én lege kan ikke skrive ut aduvanz eller attentin i første omgang.
Anonym bruker
"Forferdet Vågehval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg begynte selv medisinutprøving i høst og landet på 70mg Aduvanz daglig, men fikk anbefalt Attentin som ettermiddag/kvelds "booster" ved behov, 5-15mg pr. Døgn.
Ansvarlig overlege søkte om vedtak fra Helfo, noe som gikk raskt og problemfritt, så det er på blå resept.

Sånn jeg forstod det, er det helt vanlig og helt problemfritt, det må bare søkes om vedtak så man slipper å betale seg ihjel hvis man er over 17.��
▼ ... noen uker senere ... ▼
Amaste55's Avatar
Trådstarter
81 8
Sitat av gekko4u Vis innlegg
Ikke helt men nesten, å skrive ut resept for attentin er ikke No problem eller krever søknad, men for å få blåresept med
forhåndsgodkjent refusjon for attentin ifølge blåreseptforskriften §2 har vilkår 163 : Refusjon ytes kun til barn og ungdom fra og med 6 år til og med 17 år.

Mens blåreseptforskriften § 3.
Stønad til legemidler etter individuell søknad
Det kan ytes stønad til legemidler etter individuell søknad for bruk som ikke er omfattet av § 2 når det for den enkelte pasient kan dokumenteres at ressursbruken står i et rimelig forhold til nytten av legemidlet hensyntatt tilstandens alvorlighet. Ved høy alvorlighet aksepteres høyere ressursbruk i forhold til nytten enn ved lavere alvorlighet. Det må foreligge tungtveiende medisinske hensyn for å yte stønad i tilfeller der det finnes relevante forhåndsgodkjente legemidler for den aktuelle sykdommen.


Så du kan få resept, men vil du ha blåresept må det søkes individuelt.
Jeg er 18x2 år og fikk godkjent søknad på 30 min fra helfo.

Dette tror jeg handler mest om kunnskap hos din psykiater, nå har du hvertfall relevant lovverk.

Så i vedtaket fra helfo står dette-
Søknaden om dekning av utgifter til Attentin tablett er vurdert etter folketrygdloven § 5-14 jf. blåreseptforskriften § 3. Søknaden er innvilget.




Vis hele sitatet...
Då var det i orden etter psykiateren min og jeg fekk gjort litt research og, og takker for hjelpa her inne!

Men fikk på hvit resept nå da, denne gangen, så måtte betale 600,- selv, jeg var litt utolmodig, så hu dreiv og sjekka opp i søknad til helfo, slik at jeg sko få det på blåresept, så begynte det og minke litt på tiden vi hadde igjen. Så jeg sa bare at jeg kan betale selv no i denne prøveperioden på Attentin, så neste gang jeg skal, så sko hu ha blåresepten klar!
Så jeg ordna meg 30x10mg Attentin

Så får vi se om 10mg er nok, satser på det!
Men merker jeg må ha meg ein liten toleranse pause fra Aduvanzen snart. Har hatt veldig god effekt/hjelp av 50mg i 1.5-2 mnd no, men no merker jeg at effekten fader mer og mer!
Sitat av Amaste55 Vis innlegg
Då var det i orden etter psykiateren min og jeg fekk gjort litt research og, og takker for hjelpa her inne!

Men fikk på hvit resept nå da, denne gangen, så måtte betale 600,- selv, jeg var litt utolmodig, så hu dreiv og sjekka opp i søknad til helfo, slik at jeg sko få det på blåresept, så begynte det og minke litt på tiden vi hadde igjen. Så jeg sa bare at jeg kan betale selv no i denne prøveperioden på Attentin, så neste gang jeg skal, så sko hu ha blåresepten klar!
Så jeg ordna meg 30x10mg Attentin

Så får vi se om 10mg er nok, satser på det!
Men merker jeg må ha meg ein liten toleranse pause fra Aduvanzen snart. Har hatt veldig god effekt/hjelp av 50mg i 1.5-2 mnd no, men no merker jeg at effekten fader mer og mer!
Vis hele sitatet...

Bra det ordnet seg, med relevant lovverk ordner det meste seg

Jeg merket også at effekten ble mindre etter lang tid.
Det som hjalp meg var å kjøpe L-Tyrosine og zinc tilskudd, spise net par epler og pærer i løpet av dagen for å øke ph i urin og dermed øke reabsorpsjon av amfetamin. Hadde ph helt oppi 8 som virkelig økte reabsorpsjon.
Kutte ut brus og sure ting i løpet av dagen.
En dag uten medisin i uka, 1 uke uten medisin noen ganger i løpet av året (kombinere med ferie fks)

Spesielt det med å øke ph i urin utgjør ekstrem forskjell