Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 3521
Anonym bruker
"Varsom Sjøorm"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Umulig med hastetime hos fastlegen idag, og hun jeg snakket med i telefonen sa at cosylan var en sterk hostesaft og den ble kun skrevet ut etter konsultasjon. Hostet i 1 dgn og er skikkelig sår, øm og sliten og klarte ikke krangle i telefonen. Jeg vet cosylan virker for har brukt det noen ganger tidligere. I natt hostet jeg til jeg kastet opp. Desperat nå, for det virker som hodet revner i det hardeste hostekulene.

Hjelper det om jeg drar på legevakten? Eller tenker de jeg er narkoman om jeg kommer dit og ber om cosylan resept?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Umulig med hastetime hos fastlegen idag, og hun jeg snakket med i telefonen sa at cosylan var en sterk hostesaft og den ble kun skrevet ut etter konsultasjon. Hostet i 1 dgn og er skikkelig sår, øm og sliten og klarte ikke krangle i telefonen. Jeg vet cosylan virker for har brukt det noen ganger tidligere. I natt hostet jeg til jeg kastet opp. Desperat nå, for det virker som hodet revner i det hardeste hostekulene.

Hjelper det om jeg drar på legevakten? Eller tenker de jeg er narkoman om jeg kommer dit og ber om cosylan resept?
Vis hele sitatet...
Det tror jeg kun legevakta kan svare på. Men generelt sett så går det ei varsel lampe når pasient ber om et konkret preparat som har ruseffekt når man forklarer om plagene. Beskriv symptomene dine uten om å be om noe som helst, så får du det de tenker er best for deg. Eventuelt prøv deg på en: "Cosylan har jeg hatt god effekt av tidligere men jeg vet ikke hva dere tenker"

Cosylan skal ikke brukes mot slimhoste feks.
Anonym bruker
"Ekstravagant Sau"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sjekk deg for corona først og fremst så kjøper du curamed og honning å drikker med varmt vann
Du får kjøpt noskapin reseptfritt på apoteket. Noskapin er et alkaloid som en også finner i opiumsvalmuen, men er langt unna så farlig som morfin, og har ikke den samme missbruksfaren. Morfinen i Cosylan og noskapin virker på den samme måten, som er å dempe hosterefleksen.

Men dette må understrekes! Slike midler skal ikke brukes, om det kommer opp noe når du hoster. Da kan dette du hoster opp komme ned i lungene, og gi deg lungebetennelse. Og lungebetennelse vil du ikke ha!
Anonym bruker
"Ergerlig Rein"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Min opplevelse med Cosylan er at det er ganske vanlig å skrive ut ved hoste. Jeg jar fått det flere ganger når jeg har vært hos lege pga hoste uten å engang spørre etter der. De sier bare sånn " også kan jeg skrive ut noe hostesaft til deg"

Men er enig i at du ikke bør dra ned der og si "jeg trenger cosylan" for da kan noen fort bli skeptisk. Viss du presenterer symptomene som du gjør her så vil du nok garantert få det uten å måtte spørre konkret.
Anonym bruker
"Ergerlig Rein"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det er kun noskapin man ikke skal bruke ved slimhoste.

Cosylan skrives ut ved slimhoste, har fått det flere ganger
Anonym bruker
"Vant Sandflyndre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
At Cosylan ikke skal brukes mot slimhoste er noe lege og apotekmedarbeidere påpeker hver gang jeg får resept og hver gang jeg henter den ut. Det finnes også advarsler på nettet om akkurat dette. Noe sier meg at man ikke burde lytte til deg her, "Ergerlig Rein"...
Anonym bruker
"Intolerant Berggylt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
At Cosylan ikke skal brukes mot slimhoste er noe lege og apotekmedarbeidere påpeker hver gang jeg får resept og hver gang jeg henter den ut. Det finnes også advarsler på nettet om akkurat dette. Noe sier meg at man ikke burde lytte til deg her, "Ergerlig Rein"...
Vis hele sitatet...
Det er jo nok et eksempel på at freakforum ikke er helsehjelp. I de aller fleste tilfeller er det like greit å bare spørre legen, eller bare ringe legevakten, og få et kvalifisert svar. Kjedelig å gå på en smell fordi noen på nettet var skråsikker på noe som viste seg å være feil.
Anonym bruker
"Ergerlig Rein"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg er ikke skråsikker på noe, jeg bare sier at jeg har fått cosylan flere ganger når jeg feks har hatt bronkitt med masse slim. Utskrevet av LEGE
▼ ... over en uke senere ... ▼
Anonym bruker
"Varsom Sjøorm"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Fikk audiens hos fastlege, og ba han skrive ut cosylan fordi det har hjulpet tidligere. Fastlegen spurte "stor eller liten flaske"?

Hadde jeg dratt til legevakt ville de tenkt jeg jaktet rus? Det er jo naturlig at en sier til legen hva en har hatt god effekt av tidligere. Er det blitt litt hysteri rundt slikt? Er andre medisiner like gode for hoste? Det er jo feil at pasientene skal frykte stempel som narkoman for at de trenger medisin.
[quote=aluminiumfluorid;3760531]Du får kjøpt noskapin reseptfritt på apoteket. Noskapin er et alkaloid som en også finner i opiumsvalmuen, men er langt unna så farlig som morfin, og har ikke den samme missbruksfaren. Morfinen i Cosylan og noskapin virker på den samme måten, som er å dempe hosterefleksen.

Noskapin er saft, ikke hostesaft. Funker ikke for fem falte øre.
Anonym bruker
"Rask Katt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Volvat skriver ut Cosylan uten at du hoster, uten at du ber om det/vil ha det, og uten å si ifra at de har gitt deg resept på det.. Det er iallefall min erfaring med Volvat Laguneparken..
Anonym bruker
"Ergerlig Rein"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Volvat skriver ut Cosylan uten at du hoster, uten at du ber om det/vil ha det, og uten å si ifra at de har gitt deg resept på det.. Det er iallefall min erfaring med Volvat Laguneparken..
Vis hele sitatet...
Hva mener du? At de skrev der ut uten at du visste om det? Da har det vel bare skjedd en feil
Anonym bruker
"Rask Katt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Var innom Volvat pga forkjølelse i 2017 som ikke gav seg etter 7 dager (og hvis det ikke hadde gitt seg dagen etterpå så hadde jeg vært tom for egenmeldingsdager i IA-bedriften jeg jobber i, og fastlegen jeg hadde kunne tidligst gi meg time uken etterpå) og jeg hadde i praksis kun hodepine og generell slapphet igjen av forkjølelsen på det tidspunktet. Volvatlegen bestillte blodprøve og jeg skulle resultatet tilsendt. Ble så oppringt senere samme dag om at jeg hadde forhøyet ett eller annet og ble anbefalt Paracet for hodepinen og sykmelding (som jeg ikke endte opp med å trenge siden hodet og formen ble bedre på dag 8). 2 mnd senere skulle jeg fornye allergiresept og sjekket resepter online og finner ut at Volvat hadde opprettet resept på Cosylan uten å nevne det for meg..