Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 4617
Min niese har en PC med bare en HDMi port. Jeg kjøpte en HDMI splitter: https://www.teknikkdeler.no/hdmi-ada...kaAjLwEALw_wcB



Men den virker ikke i det hele tatt.

Noen som vet hva jeg trenger for å kunne kjøre to skjermer? Og ha ulikt innhold på de.
Er ikke sikkert PCen støtter det uten at man kjøper et ekstra skjermkort. Hvilken PC har ho?

Om det er en laptop kommer mange med USB-C/Thunderbolt, og da kan man koble til skjerm via disse. Og da kan man enten daisy-chaine skjermene, eller koble til en docking-stasjon i USB-C porten og ha begge skjermene i dockingen.
Sist endret av etse; 19. februar 2022 kl. 01:20.
Trådstarter
Det er en Lenovo fra Elkjøp. Annonsert som gaming. Var en rimelig til rundt 7.000.- Er mulig det er USB C i den, er to andre rare kontakter ved HDMI, som ligner på HDMI men er skjelv?

Det er em variant ave demme: https://www.netonnet.no/art/gaming/g...YaAiGrEALw_wcB
Sist endret av andan; 19. februar 2022 kl. 01:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg er ingen ekspert i den grad, men ut ifra hva jeg kan om slik elektronikk jeg vil tro og mene at funksjonen til denne splitteren blir å klone signaler fra det som i utgangspunktet er en hdmi utgang, altså "ett skrivebord", eller en skjerm, ut i to skjermer. Mao. at du får likt bilde på begge skjermer.

Mulig det går an å oppnå det du ønsker ved hjelp av en slags splitter som denne du linker til, men dette har jeg ikke kjennskap til.


Det som derimot er en løsning, er å gå for å bruke en av displayport utgangene til pcen. Da vil du enkelt oppnå målet.

edit: forutsett at du har en skjerm som støtter denne tilkoblingen. Dette er den "skjeve" hdmi inngangen du nevnte.
Sist endret av Irrelevanti; 19. februar 2022 kl. 02:10. Grunn: tilleggsinformasjon
Trådstarter
Skjermen er litt gammel og har ikke displayport. Bare sånn eldre, VGA, noe maskinen også har, men den ruten fungerer heller ikke.
Hmm. Har du relevante og oppdaterte drivere, og evt sjekket om det er noe å finne inne på skjerminnstillinger?
Sitat av andan Vis innlegg
Skjermen er litt gammel og har ikke displayport. Bare sånn eldre, VGA, noe maskinen også har, men den ruten fungerer heller ikke.
Vis hele sitatet...

Hvem ruter er det som ikke fungerer?


2 x USB 3.2 Gen 1 (2 foran)
1 x USB-C 3.2 Gen 1 (1 foran)
1 x hodetelefon/mikrofon (1 foran)
4 x USB 2.0
1 x LAN (Gigabit Ethernet)
1 x lydutlinje
1 x HDMI
1 x DisplayPort 1.4
1 x DVI


Du har jo seriøst nok av muligheter her men avhengig av skjermen som du hemmelighholder så vil du nok trenge en adapter. Du skal kunne få bilde på alle merka utganger her. Lettere om du forteller hva skjerm du har.

Displayport til HDMI

Er du i tvil om drivere så kjører du Lenovo Vantage.
"Works like a charm" som de sier.

Sitat av andan Vis innlegg
Min niese har en PC med bare en HDMi port. Jeg kjøpte en HDMI splitter: https://www.teknikkdeler.no/hdmi-ada...kaAjLwEALw_wcB



Men den virker ikke i det hele tatt.

Noen som vet hva jeg trenger for å kunne kjøre to skjermer? Og ha ulikt innhold på de.
Vis hele sitatet...
Hvis den hadde fungert så hadde du bare fått samme skjermbilde på 2 skjermer.
Sist endret av Dough; 19. februar 2022 kl. 06:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du kan få skjermer med display port billig på finn (kanskje til og med gratis). Så ville nok forsøkt å skaffe ny skjerm om de ikke støtter annet enn VGA og HDMI, da er de veldig gamle.

Koble 1 skjerm til med HDMI og en annen i Display port (den som du kaller en skjev HDMI port) så vil det nok funke bra.

Eller så kan man som nevnt over her kjøpe en overgang. Men jeg tror en brukt skjerm på finn fort vil koste det samme som en overgang men fort blir bedre.
https://www.komplett.no/product/1158...-kabel-1m-sort
Sist endret av HansHansen; 19. februar 2022 kl. 20:19. Grunn: feil lenke
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av etse Vis innlegg
Du kan få skjermer med display port billig på finn (kanskje til og med gratis). Så ville nok forsøkt å skaffe ny skjerm om de ikke støtter annet enn VGA og HDMI, da er de veldig gamle.
Vis hele sitatet...
VGA er antikvarisk, og analog, så den er veldig grei å styre klar - men HDMI er heilt kurant interface som støtter det skjermen takler stortsett, og det er trivielt å konvertere til både DP og DVI med rett kabel.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
VGA er antikvarisk, og analog, så den er veldig grei å styre klar - men HDMI er heilt kurant interface som støtter det skjermen takler stortsett, og det er trivielt å konvertere til både DP og DVI med rett kabel.
Vis hele sitatet...
Tror du missforstod hva jeg mente. Mente ikke at HDMI er utdatert. Men om skjermen kun har HDMI og VGA. Og ingen DVI og DisplayPort så vil jeg si det tyder på at skjermen begynner å bli veldig gammel, og en billig/gratis skjerm fra finn vil trolig fint kunne være nyere og bedre.
Trådstarter
De to skjermene er en nyere en og en eldre Phillips med en HDMI inngang. Forsåvidt bare en inngang på nyere skjermen også.

Det er to HDMi innganger i PCEN, men den ene er under en X gummi del, og den fungerer ikke når jeg kobler til.
Har også forsøkt å koble til i front der det er en USB c kontakt der jeg brukte ett adatper som hadde HDMI.

Ingenting av det jeg har forsøkt funker.

Den "nye" skjermen som ble kjøpt for 400 for å ha som "discord" skjerm når det spilles er en Phillips som en noen år. Bare til info.

Ja, faen, skal det funke med Displayport som er vedsiden av HDMI?
Sist endret av andan; 21. februar 2022 kl. 01:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du har feilsøkt og prøvd at denne nye gamle skjerm nummer 2 faktisk fungerer?
- Sørg for at du vet at skjermene fungerer før du plugger de inn i noe som du ikke vet om fungerer.
- Bruk den skjermen du vet fungerer til å teste andre utganger på PC.
Så lenge du bruker 2 porter som er på skjermkortet burde det fungere, denne USB-C porten du nevner er nok ikke knyttet til skjermkortet og er nok bare en standard USB so ikke kan brukes til skjerm.

Så se på baksiden av PCen. Der du ser at HDMI-porten er, der er nok skjermkortet. Alle portene som er i samme kort (altså typisk ved siden av) burde fungere fint. PCen du linket hadde 1 hdmi, 1 DVI og 1 DisplayPort. Så en kombinasjon av HDMi+DVI eller HDMI+DisplayPort burde fungere fint.
Sist endret av etse; 21. februar 2022 kl. 13:58.